Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Peulvruchten 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Mag ik weten welke dat zijn @rorror want ik kom klimrekken te kort. Volgend jaar achter mijn kas weinig klimmogelijkheden denk ik, want er is daar nu meer schaduw. Alleen in de hoeken wat meer zon.

Geplaatst:

Ik heb deze:

shopping?q=tbn:ANd9GcT34vTJD1ukbDyGlKHCeavxoMw6v4PqHifBzlY5obXUiVnYGg_ZnhDHdlbOxtVN63Qz7QmimdqBpJPpbqhJ2N3qJj-_kNS4NTNriGR2VplFqXJbDuDWbuEUbQ

Geplaatst:

In het eettopic hadden we het over spliterwten en ik hoor dat je die kennelijk zelf kan telen.

Zijn dat speciale erwten?

Of wordt iedere erwt, die je laat drogen vanzelf een spliterwt?

En wat wordt dan een groene erwt en wat een gele?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja volgens mij wordt iedere volledig uitgegroeide erwt een spliterwt, of kan het worden maar dan moet ook eerst het velletje eraf.

Zaaigoed van gele erwten. Tja ik heb ze allang niet meer..ooit in Frankrijk gehad, misschien via Kokopelli die veel bijzondere zaden van over de hele wereld heeft.

Geplaatst:

@Rookie Vreeken heeft zaad van gele erwt Tiberius zag ik. De teelt zou nog makkelijker zijn dan groene erwt. Vers te eten, droog en als veevoer. Je kunt er alle kanten mee op dus 😉.

Geplaatst:

Is de gele erwt lekkerder of meer bijzonder? Nog nooit van gehoord. @Rookie

Geplaatst:

@Petrasmoestuin Gele erwt wordt veel in de Hindoestaanse (en daarmee ook Surinaamse) en Indiase keuken gebruikt. In curry’s bijvoorbeeld, maar ook als vulling in de rotiplaat (net als gele linzen). Tussen de deeglaagjes in.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

@appelvrouw : dus eerst doppen en daarna van elke erwt het velletje af halen?🫣

Ik geloof zomaar, dat ik dan wel een zakje uit de winkel haal.

Geplaatst:
  • Auteur

Er is al eerder over gesproken kijk hier:

Geplaatst:

Alderman heeft een flink formaat. Nu nog dikke doperwten erinIMG_20260630_161214822_PORTRAIT.jpg

Geplaatst:

Voor de laatste keer dit jaar erwten geoogst. Het betreft deze keer de peulen die ik had laten hangen om af te rijpen als zaadgoed voor volgend jaar. Het afgestorven loof kan nu naar de composthoop.

erwt2026_16.JPG

Meer dan genoeg zaden voor 2027

erwt2026_17.JPG

Het loof van de tuinbonen ligt al op de composthoop. Het zaadgoed voor volgend jaar moet nog geschoond worden.

tuinboon2026_13.JPG

Geplaatst:
Op 14-6-2026 om 10:11, woldistel zei:

Jij kweekt ze elk jaar nog steeds @Frans ? Ik heb het na twee jaar opgegeven, teveel slakken.

De laatst geteelde zaden dateren alweer van 2022 en daar heb ik er nog genoeg van (ze worden zelden gebruikt en dat komt vooral door de omslachtige manier om ze gereed te maken voor consumptie). Vorig jaar mislukte de oogst vanwege te laat zaaien. De zaden die dit jaar geoogst gaan worden dienen vooral om weer verzekerd te zijn van zaad dat weer enkele jaren goed kiemkrachtig blijft.

lupine26_3.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.