Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Ervaringen met hazelaar?

bio-fee

Recommended Posts

Er werd mij vandaag een hazelaar aangeboden en in eerste instantie dacht ik: waar laat ik die, dus nee, laat maar.

Maar na wat beter nadenken kan ik er wellicht wel een plek voor vinden. Aangezien ik graag hazelnoten eet, is het misschien toch wel een mooie aanwinst voor mijn tuin.

Wat zijn jullie ervaringen met hazelaars? Geven ze echt ook goed eetbare hazelnoten? Is zo'n struik erg bewerkelijk qua verzorging en het oogsten van de hazelnoten?

enige jaren geleden ook een hazelnoot gehad. Groeide erg hard zodat het een forse struik werdt. Er kwamen ook nootjes aan, maar mijn tegenzin in de struik was dat hij te veel plek innam.Steeds te veel gesnoei, en daardoor steeds minder noten. Logisch toch. Dus de struik gerooid.

Maar als je plek genoeg heb is het wel een leuke struik

vr groet Wilma2

Bestuivin kan soms wel een probleem zijn. Plant vraagt inderdaad ruimte en wat snoeiwerk, maar hazelaartakken staan oh zo mooi in de moestuin om klimbonen en andere overheen te laten groeien.

En ja ze zijn lekker

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Dank voor de reacties.

Ik had er ook al wat op gegoogled maar kwam er niet echt uit want op de ene site stond dat je inderdaad veel moest snoeien, en op de andere site juist weer van niet (en er stond niet bij dat het om verschillende soorten hazelaars zou gaan ofzo). Maar jullie moeten dus wel veel snoeien. Hmmmm....

Als je helemaal niet zou snoeien, neem ik aan dat hij toch ook wel een keer stopt met nog groter worden. Of blijft hij zichzelf vermeerderen/groter maken tot het oneindige?

Mijn tuin staat vol met te grote hazelaars( een stuk of 10) ..dat ziet er uit als een bos staken voor een reus: stammen van 12 tot 15 cm en wel 6 tot 8 meter lang. Hazelnoten zitten er niet veel meer aan. Meerdere heb ik afgesnoeid en ik probeer dan aan de basis één stam op te laten groeien..aan die basis snoei ik me voorlopig dus suf. Een andere hebben we laten groeien tot hut..de jonge staken hebben we steeds gebogen en gevlochten, en nu hebben we een leuke speelplek voor de kindjes. Er groeien hier en daar ook wel hazelnoten in..Die zijn voor de eekhoorn, want ik heb voor de noten een cultivar (rote zeller) geplant.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Hmmm dat klinkt niet zo aantrekkelijk... Zeker niet als er ook niet veel hazelnoten aan komen.

Maar die hazelnotenstruikhut klinkt wel gaaf! Heb je daar ook een foto van?

Misschien moet ik maar eens gaan kijken wat het precies voor hazelaar is, want ik begrijp dus dat die cultivars meer noten geven? En wellicht ook minder woekeren?

Hmmmm. Woekeren klinkt nog steeds niet fijn, maar 10 kilo noten wel.

Ik vermoed dat degene die mij die hazelaar wil geven ook niet weet wat het voor soort is, maar ik kan het allicht eens vragen. Of anders er een foto van maken, misschien dat jullie me dan kunnen helpen te ontdekken wat het nou precies voor hazelaar is.

Na nog wat verder speurwerk zie ik dat geen enkel deel van de hazelaar giftig is voor paarden, dus misschien kan ik hem wel gewoon ergens in de wei planten. Ik heb toch meer dan genoeg gras voor mijn 2 paarden en een beetje afwisseling in het landschap is ook wel leuk.

Wij hebben een rode hazelaar en die geeft ieder jaar flink wat hazelnoten.

Het is wel een grote struik, maar ieder jaar zagen we in het vroege voorjaar de dikste stam(men) om, zodat de struik zich flink blijft verjongen. Dat gaat al jaren goed. En hij is erg mooi en vol.

Wij hebben een hazelaar in onze tuin staan, aangezien wij dit huis 2 jaar geleden kochten, stond die er al.

De struik (boom) moet dringend gesnoeid worden want hij krijgt wel veel scheuten.

Het eerste jaar hadden we een massa lekkere hazelnoten, 2 de jaar een massa slechte hazelnoten en nu hangt er amper iets aan.

Ik zou het zelf nooit in de tuin zetten, maarja hij staat er nu. Alhoewel verse hazelnoten niet te vergelijken zijn met de gedroogde uit de winkel.

Ik vind het een prachtige struik. Moet je er wel de ruimte voor hebben. Heb er ook erg veel staan ( gewoon wilde, ze zijn in fr in mijn dal gewoon onderdeel van het bos )

Heb er een paar dicht bij huis staan, waar het een soort van hakhout-stuik is. Elk 7e jaar gaat ie tot nul op de grond weg. en daarna laat je hem weer 7 jaar gaan. Doorsnede dan van 6 meter en ook 4 a 5 meter hoog. Geeft volop noten. Het meest voor de gaaien en de eekhoorns enzo. Lekker hoor. ( zit wel veel 'hazelnootboorder' in, das dan weer minder )

In mijn moestuin staat ook een flinke hazelaar. (struik)

Met zegge en schrijven 1 hazelnoot er aan.

Men zegt wel dat een hazelaar een andere hazelaar in de buurt moet hebben om bestoven te worden.

Als ik hier boven nu lees:

"Ik had er ook al wat op gegoogled maar kwam er niet echt uit want op de ene site stond dat je inderdaad veel moest snoeien, en op de andere site juist weer van niet "

en

"Mijn tuin staat vol met te grote hazelaars( een stuk of 10) ..dat ziet er uit als een bos staken voor een reus: stammen van 12 tot 15 cm en wel 6 tot 8 meter lang. Hazelnoten zitten er niet veel meer aan."

kan het dan zijn dat de grote hazelaar geen hazelnoten meer geeft vanwege zijn grootte of leeftijd

Of ligt het absoluut dat er in de directe omgeving geen hazelaar staat

Op ons vorige adres hadden we een vrij jonge en niet al te grote hazelaar, deze had in de directe omgeving ook geef bestuiver, maar toch leverde deze struik behoorlijk wat hazelnoten.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

ik heb 2 hazelaars staan, worden nooit gesnoeid, en groeien zo'n 5 meter hoog, zie de foto: de omheining is ongeveer 1.60m hoog.

mijn vader heeft ze ooit gered uit een boomgaard waar de bomen werden gerooid.

er komen altijd nootjes aan.

heb een nootje kapot gekraakt en geproeft gisteren maar ze waren nog niet hard genoeg binnenin.

dsc0179316181344638229.JPG

dsc0179229671344638177.JPG

Bericht oorspronkelijk geplaatst door gebruiker: marcostuin. Door een databasecrash zijn alle registraties in de periode van 29 juli tot en met 14 augustus verloren gegaan. Registreer aub opnieuw hier: ucp.php?mode=register Excuus voor het ongemak

Dank voor alle ervaringen en foto's!

Ik ben toch aan het denken of ik er niet ergens in een plekje voor heb in de wei. Zo'n woeste struik heeft ook wel iets.

En als hij regelmatig gesnoeid moet worden, heb ik ook lekker wat extra brandhout. Ik stook namelijk nogal graag vuurtjes.

Ik ga van de week maar eens even kijken bij degene die die struik in de aanbieding had.

• 3 years later...

De hazelaar draagt eigenlijk alleen goed op meerjarige takken, dus snoei je veel en probeer je hem compact te houden, mis je de noten ja. Compact houden is overigens eigenlijk bijna onmogelijk.

Bedankt voor jullie antwoord.

Zou het misschien mogelijk zijn als je meerdere wat verder uit elkaar zet en dan in breedte laat groeien (dus op lijn van de haag) en de diepte (wat naar je toekomt en naar achter gaat) heel sterk snoeit?

Of misschien weten jullie een andere goedkope effectieve haag/heester die ook nog eens vrucht kan dragen?

~ Vita rosa est ~

Of misschien weten jullie een andere goedkope effectieve haag/heester die ook nog eens vrucht kan dragen?

....Cornus mas (gele kornoelje)...meidoorn....lijsterbes....appels.....sleedoorn....doornloze bramen met leiwerk...appelbes..enz. enz. (wat me zo snel invalt)

Van de eerst drie genoemde bestaan ook kweekvormen met grotere vruchten...maar die zijn duurder (wel vaak makkelijk zelf te stekken Als het om goedkoop gaat, kun je starten met wortelgoed haagplanten in prijsklasse 0,60 a 1,50 per plant.

Kijk eens op een website van permacultuur of "edible garden", want er zijn heel veel mogelijkheden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

CIMG797921671442659992.JPG

CIMG798039211442660001.JPG

Momenteel heb ik er 4 staan rode zeller, geant de halle riessen, webb's price cobb, en ennis vooral de laatste heeft MEGA noten. De struikjes zijn nog niet volwassen maar ik snoei ze zoals ik wil hoe ze moeten groeien. En het teveel aan grondscheuten snoei ik gewoon weg. Misschien is het wel mogelijk door één scheut plat te leggen en die te laten wortelen zodat je een haag kan vormen. Maar om ze een echte haag te laten vormen ga je veel plaats in de breedte nodig hebben denk ik wil je niet doorheen de haag zien.

In tegenstelling tot berichten van anderen, heb ik toch de indruk dat enkele gecultiveerde rassen wat beter in toom te houden zijn/minder hard groeien dan de wilde hazelnoot die je wel in houtwallen e.d. ziet. In ieder geval de rode Lambertsnoot en Webb's price cob zijn rassen die wat minder uitbundig groeien. Er zullen nog andere zijn die ik niet zelf uit de praktijk ken. Natuurlijk worden ze ook breed...maar op een 3 a 3,5 meter hoog met een redelijke opbrengst kun je ze goed houden. De 7 jaarsmethode van Bit (iedere 7 jaar geheel snoeien en weer uit laten lopen) wordt door landbouwers en groenbeheerders inderdaad toegepast op de wilde vorm in landschapshagen e.d. Daar zijn de noten een bijzaak. Bij eetrassen lijkt die werkwijze me niet zo geschikt en leidt tot weinig opbrengst al is het maar dat het steeds 3 a 4 jaar duurt voordat ze weer kunnen gaan dragen. Dan is het praktischer om steeds na een aantal jaren de oudste/grootste takken weg te halen zodat de boom zich verjongt. Niet te veel jaarlijks bijsnoeien, niet meer dan om de struiken wat open en luchtig te houden, want net als bij veel andere planten stimuleer je met snoeien juist de groei en mindert het de bloei. Bovendien: hazelaartakken moeten meerdere jaren oud zijn om noten te kunnen dragen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.