Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zijn jullie ook zo hip?

Featured Replies

Geplaatst:
Mij staat bij dat 4 witte kool plantjes 1,25 kostten. Ik koop ook altijd zaad, maar heb toch even bij het rek met plantjes staan neuzen voor als er misschien iets mis zou gaan met eigen zaaisels. Dan zijn kant en klare plantjes wel een handige oplossing. Gelukkig nog nooit nodig gehad hoor.

Een tomatenplant kostte meer dan 4 euro, en zag er uit alsof ie elk moment kon omknakken. En prei was geloof ik ook 1 euro nogwat voor 4 preitjes. Als je goed tussen de bakjes zoekt, zit er af en toe 1 bij waar maar liefst 6 preitjes in zitten (joehoe )

Per kool of prei is dat natuurlijk nog steeds goedkoper dan in de supermarkt. Maar je moet het nog wel zelf opkweken

Tomaten planten waren hier 2 euro per stuk en dat vond ik duur.

Geplaatst:
ik koop eigenlijk ook nooit plantjes behalve van prei

Maar koop ze dan wel op de markt ( 50 stuks voor 2,50) maar vind dat eigenlijk nog steeds duur :P

Maar 4 stuks voor 1 euro is gewoon schandaling

Prei vind ik bij jouw niet duur. Hier heb ik er ongeveer 13 voor 2,50

Geplaatst:

Dan valt het bij mij nog al mee blijkbaar :P

maar waar kopen jullie die planten dan?

Ik op de markt, koop er ook pootaardappelen,..

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Geplaatst:

Een klein tuincentrumpje. Op de markt is niks te vinden qua moestuin. Heb het weleens gevraagd maar de man zei geen animo voor te hebben.

Geplaatst:

tja.. dat is bij ons wel wat anders dus :P

Wonen in een redelijk landelijk dorpje en de markt bestaat grootendeels uit kramen met planten, groenten, brood,..

Wat een markt eigenlijk moet zijn dus :P

Weinig kramen met kleren,... wat blijkbaar op andere plaatsen wel anders is.

Iedere zondag is er bij ons ook een dierenmarkt.

Geplaatst:

Ik zaai ook eigenlijk ook alles zelf, en word er zo af en toe flink door gestraft..... Vorig jaar 100 paprika zaden gezaaid, kwamen er 6!!!! van op! Dit jaar dus maar flink gezaaid..en ik had er 450 over 6 soorten verspreid. Wat heb ik lopen leuren met die dingen om ze kwijt te raken hahaha

Prei daarentegen kwam compleet niet op en ook maar gekocht, a 8cent per plantje grrrr

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:
ik koop nooit kant en klaar plantjes. Ik probeer alles van zaad te kweken (ook al mislukt dat wel eens). Of anders te ruilen met anderen (dat is me erg goed bevallen )

Ik zaai over het algemeen ook alles zelf, alleen van prei koop ik wel eens pootgoed (gaat lekker snel en is nog wel betaalbaar).

Dit voorjaar had ik wel minder tijd voor de moestuin omdat mijn vader na een hersenbloedingkje belangrijker was dan de tuin, en daardoor zijn er wel een aantal zaken te laat gezaaid/geplant en mislukt. Maar dat is dan maar zo. Volgend jaar beter

Geplaatst:
tja.. dat is bij ons wel wat anders dus :P

Wonen in een redelijk landelijk dorpje en de markt bestaat grootendeels uit kramen met planten, groenten, brood,..

Wat een markt eigenlijk moet zijn dus :P

Weinig kramen met kleren,... wat blijkbaar op andere plaatsen wel anders is.

Iedere zondag is er bij ons ook een dierenmarkt.

Klinkt heel erg leuk. Hier is de markt niks. Koopjes vind je er niet daarnaast is het vooral gericht op een gereformeerd geloof (wat ik absoluut niet ben). Dus alles is een beetje saai.

Geplaatst:

Moestuinieren -en dan vooral het zelf kweken van biologische groenten en fruit- staat inderdaad behoorlijk in de belangstelling merk ik ook. Toen ikzelf 4 jaar geleden besloot een moestuin te huren, was er geen wachtlijst en kon ik kiezen uit 3 stukken grond bij de vereniging. Nu is er een wachtlijst van 18 mensen (op een vereniging met 140 tuinen).

Wat ik ook zie is dat nieuwe leden veelal geen pensionado's meer zijn maar dertigers en veertigers met jonge kinderen. Ik ben met mijn 48 jaar oud zeker niet de jongste. Men vindt het kennelijk ook belangrijk om kinderen bij te brengen dat een rode kool niet in de supermarkt groeit, maar op het land. Dat was voor mij destijds ook een belangrijke motivatie, naast het gegeven dat ik al redelijk besmet was met het moestuinvirus door mijn ouders. Tenslotte, een moestuin kost zo goed als niets als je je kosten optelt maar daar de baten vanaf trekt; sterker nog, in mijn geval is het een hobby waarmee ik lekkerder, kwalitatief beter voedsel op tafel zet en waar ik ook nog een paar honderd euro per jaar aan overhoud, plus dat ik ook dingen kweek die lastig in de standaard supermarkt te kopen zijn. Goed, OK, als ik het niet als hobby op zou vatten maar puur als inkomstenbron, dan mag ik blij zijn als ik een uurloon van 20 eurocent heb

Ik lees verder dat veel mensen wat laatdunkend zijn over vierkante meter tuinen. Ik heb er zelf ook niks mee moet ik zeggen, echter ik had al moestuinervaring van mijn ouders meegekregen. Ieder zijn/haar ding maar bovendien, voor mensen die nooit iets zelf gekweekt hebben is het denk ik een prima methode om er kennis mee te maken. Ofwel, ik denk dat veel mensen die nu een MM hebben straks een werkelijke moestuin zullen hebben, iets wat anders wellicht niet gebeurd was.

• 2 weken later...
Geplaatst:

ach ik ben niet alleen hip, ik ben zelfs een trendsetter!

was al bezig met vierkante meter tuin en zo (nu ZO hip) toen nederland er nog niet eens van gehoord had, en ik wel, via amerika.

we praten dan over zo'n 7 jaar geleden.....

vind het geweldig dat mensen er nu mee bezig zijn en dat dat dan niet altijd lijkt te werken door verwachtingen die worden gewekt OKE maar anderzijds, veel mensen ontdekken hierdoor ook iets nieuws en worden aan het denken gezet.

opeens kijken ze dan met andere ogen naar wat ze in hun mond stoppen, hoe het geteeld wordt en hoe het smaakt en van daaruit zie je vaak ook andere ontwikkelingen als milieubewust en sommigen zelfs verhuizen en gaan (mini/ hobby) boeren....

niks mis mee toch!!!

Geplaatst:

Deze trend is begonnen met de zgn'Eetbare tuin',dit werd o.a geiintroduceerd door Romeo Somers en Rob Verlinden.Of deze trend lang aanhoudt weet ik niet,gezond is het wel.

m.v.g.

hansi

Geplaatst:

Hip is het zeker toen ik een keer de volkstuinen onder glas in Almere bezocht.

Ontzettend leuk om van een voormalig kassencomplex een volkstuinencomplex te maken.

Maar ik heb het 2 of 3 keer gevraagd, omdat ik het gewoon niet kon geloven hoeveel een tuintje hebben daar kost.

Iets van 20 vierkante meter volkstuin kost 60 euro per maand. Een compleet luxe pakket dat het complex je volkstuin voor je onderhoud, voor de planten zorgt, water geeft etc... kost 95 euro per maand.

Goed, dan is het hip want dan zijn je groenten ineens echt onbetaalbaar geworden.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

Als je zoveel betaalt voor zo'n klein stukje grond en het dan ook nog Es' laat onderhouden dan ben je niet hip maar stom! Volgens mij kun je voor die 95 euro per maand je groenten ook kopen in een bio winkel.

Hmm..kinderen in de opvang....hondjes in de opvang...en nu de groente in de opvang. Whats next?

Geplaatst:

Ben al vanaf mn 10e hip

Geplaatst:

@ jootje

60 euro per maand is wel zeer veel geld hoor o:

Voor een hectare betaal je maar een beetje meer per maand :P

Geplaatst:

net een feestje gehad met allerlei hippe veertigers, 50 shades of grey fans, alsjemaargoedinjevelzit types, kon ik toch goed meekomen met mijn tuinverhaal over vergeten rode kool enzo, dus, moi, toch een beetje hip?

Geplaatst:

Ja het is dan het verschil dat het onder glas is, lijkt me logisch dat een kas iets duurder is dan een lapje grond op een openlucht volkstuincomplex.

Daarom heb ik het nog een paar keer gevraagd want ik kon het niet geloven, dacht eerst dat hij 60 euro per jaar bedoelde, maar nee hij herhaalde echt duidelijk het woord maand.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

Wat ook opvalt. Op de Belgische TV ruim 3 programma's met een vast item over moestuinieren.

Geplaatst:

België heeft maar liefst 2 netten, en 3 van die programma's. Nederland kent heel wat meerdere netten, maar hoeveel hebben wij er?

Good things come in small packages

Geplaatst:

En er komt in België nog een nieuw programma met een vast moestuin-item.

De trailer belooft in ieder geval veel goeds, ik ga zeker kijken (op VT4 dus niet beschikbaar in Nederland vrees ik)

Trailers op Youtube :

Geplaatst:

Hier is een moestuin helemaal niet hip! We hebben zelfs nog tuinen vrij op het complex. Mensen die ik spreek vinden het te veel werk, en vanuit hun jeugd herinneren ze zich dat je met een moestuin weken lang boontjes eet, elke dag weer ...... Ze zijn helemaal verbaasd dat een hippe vogel zoals ik een moestuin heeft.

Geplaatst:

Ze weten niet wat ze missen.Heerlijke groenten en fruit.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Ik prijs me elke morgend zo gelukkig als ik door mijn moestuin loop en bedenk wat is er klaar om op te eten.

Hier is moestuinieren helemaal in en verschillende instanties spelen daar mooi op in.

Zo kan ik in het najaar een gratis cursus 'ecologische moestuin' gaan volgen.

Leuk toch.

Geplaatst:

Sugar, wat een leuke trailers. Zoals die man een hekel kan hebben aan 1 vogeltje

Jammer dat wij het niet kunnen bekijken. Is het daarna misschien op youtube te bekijken? Of programma gemist oid?

Good things come in small packages

Geplaatst:
Ofwel, ik denk dat veel mensen die nu een MM hebben straks een werkelijke moestuin zullen hebben, iets wat anders wellicht niet gebeurd was.

Ik moet me helemaal aansluiten bij Erwin1964 zijn uitspraak.

Want sinds April 2012 hebben we een vierkante meter moestuin.

En vanaf 1 Juli 2012 hebben we een volkstuin van 250 m2.

Dus ik bedoel maar.

Groetjes,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.