Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

35431674b57e7b7e49493e23d2201c68.jpg

Van links naar rechts: Bourbon Madagascar bio vanille 35 gr (ong 8/10 peulen denk ik, er zitten er bij mij nog 5 1/2 in de verpakking)

Goedkopere vanille van de Lidl heel mooie peulen edit—> deze dan! Ik heb ook wel eens heel taaie

Duurkoop vanille ah droog )en zo klein, niet voor herhaling vatbaar)

Vanillepasta inhoud bestaat uit mineraal water glucose glycerine ethanol en 6% Madagascar Bourbon vanille

aangepast door Gast
Geplaatst:

So dat is nogal een verschil!

Dank voor het uitzoeken

Ik kom nog wel bij de Marko / Sligro voor de mtfd. Mss kan ik groter inslaan en voor mensen meenemen?

wees bevriend met kleine dingen

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nog even over de vanille....

Ook bij ons in België is deze best wel duur, in om het even welke supermarkt. Net zo voor andere kruiden en specerijen.

Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België kan je echt heel voordelig, tot spotgoedkoop, kruiden en specerijen kopen bij de plaatselijke nachtwinkels en buurtwinkels die uitgebaat worden door Turkse, Pakistaanse of Marokkaanse inwoners.

Om maar een voorbeeld te geven: een bus zwarte peper-bollen kost hier in de supermarkt gemiddeld 6 à 8 euro.....bij de nachtwinkel betaal ik voor dezelfde hoeveelheid peperbolletjes met moeite 3 euro. Misschien een tip voor jullie vanillestokjes

Geplaatst:

Haha blij dat je opschrijft wat wat is. Ziet er exact hetzelfde uit. Ik ga morgen de eerste brie maken. Vandaag yoghurt gemaakt (drie liter vanille, gaat snel op elke x, zo zacht van smaak! Vind het heerlijk).

Ik had de melk in Brabant gekocht en het was veel vetter dan de melk van onze boer hier in het dorp. Dat verschil was echt gigantisch. Van de bovenste laag wat afgeschept voor 3 kopjes en chocolademelk van gemaakt na een koude wandeling. Heerlijk!

Geplaatst:

Hoe ging het Mellie?

Ik ga morgen weer 20 liter melk verkazen. Of iig 15 liter, tot Parmezaanse kaas. En dan heb ik een mooi pannetje met room voor het 1 en ander. En nog wat vette volle melk. Ik zit te dubben wat ik nog meer ga maken, met die volle melk Misschien meikaas. Yoghurt heb ik nog staan, vla ook. Misschien een ander, heel normaal recept waar veel melk doorheen gaat?

Waar gebruiken jullie (bijv.) een litertje teveel melk voor? En dan dus geen recept waar maar 125 ml melk in moet ofzo. Maar echt per halve of hele liter zoals pannenkoeken o.i.d. Toetjes mogen ook.

Geplaatst:

Haha met een vleesthermometer en koortthermometer aan het kazen geslagen. Dus... :s het werd wel kaas, maar hoe het smaakt, geen idee. Die nieuwe thermometer mag wel opschieten! Morgen ga ik de brie proberen te maken a la vleesthermometer...

Edit:

Oeh, ik maak heel graag Turkse rijstepap met een liter of 2 aan melk. 1 l kan ook, maar dat is binnen een dag op bij ons. Het blijft goed gekoeld, zeker 1 week goed. Erna goed je ogen en neus gebruiken. Schimmel is vooral niet eten! Laatste x had ik op dag 9 nog een heerlijke sütlac op bij mijn ouders.

Turkse rijst koken (of een andere rondkorrelrijst, maar dan ben je goedkoper af met een zak tr rijst). Voor 1 liter zou ik zo’n 200/250 gr nemen.

Spoel de rijst goed af. Kook je melk en rijst afzonderlijk. Doe de gekookte rijst bij de melk. Doe er ong 200 gr suiker bij. Vaak doe ik wat vanille en de rest normale suiker.

Ik doe er zelf vaak ook wat geraspte sinaasappelschil bij, of mandarijneschil. Evt kaneelstokje. Dit moet een half uur koken. (Vis je kaneelstokje eruit). Zet schaaltjes klaar waar je de melksmurrie in giet. Zet dit koel weg. Als het niet goed heeft gestold, heb je het niet lang genoeg laten koken. Leerpuntje voor de volgende x.

Een halve dag later kun je het eten. Het velletje wordt rimpelig en koud. Je kunt hier nog wat poedersuiker op strooien en een brandertje op zetten of een minuutje onder de hete grill. Koud het allerlekkerst!

Lauw ook goed binnen te houden , maar het liefst eet ik hem koud.

Je kunt enorm variëren. Sinaasappelbloesem

erbij, citroenrasp, naturel, met kaneel, zonder kaneel. Wat je lekker lijkt. Ik heb hem ook een x met kersen gemaakt. Heul lekker! En ben er naturel overigens ook dol op.

Geplaatst:

Van de wei van gisteren heb ik vandaag ricotta gemaakt. Precies gegaan zoals wikihow het zei. Huis stinkt nog wel erg naar zure melk... das wat minder. Was echt zo makkelijk! En die brie lijkt ook te lukken!

Geplaatst:

959cd4145105a22bedbc44e75a47077c.jpg

De ricotta

Had ik al gezegd dat ik ricotta niet lekker vind? Nee hè. Nou, wist ik zelf ook niet

Beetje flauwe smaak. Dat was dus een eenmalig projectje, maar leuk om gedaan te hebben.

Vond het best bijzonder dat het al behoorlijk kazig eruit zag na het laten verzuren. Zo dus als een rond kaasje

89deab1d0e7879318df62ee030f17b9e.jpg

Geplaatst:

Chocoladetaart bakken met de ricotta Mellie..is het lekkerste wat ik er mee doe.

Even een vraagje aan de kaasdames voordat ik me vergis. Heb mijn pekel net weggegooid en maak morgen nieuwe.

400 of 40 gram zout opn 1.8 liter water?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een naturel en een komijn. Mijn pers is het nog niet helemaal maar wel bijna..Lie moet jouw pers nog ff bekijken als we bij jullie zijn.

Ook ricotta gemaakt en een schaaltje room is voor een taart met frambozen uit de vriezer

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ziet er goed uit appelvrouw, hoe langer ik hier mee lees hoe nodiger ik het vind worden om ook zelf kaas te maken ik denk dat ik dit topic voorlopig maar even moet meiden

Geplaatst:

Het leek me zo leuk kaas en boter maken, maar het komt zo nauw met alles en dat werkt bij mij niet goed dus ik geniet gewoon mee via dit topic, daarbij heb ik ook geen geschikte plek in huis om ze te bewaren...

groetjes Sandra

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...