Geplaatst: 17 november 201510 j Oftewel: je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt... Enige tijd geleden heb ik hier een vraag gesteld over het snijden met weerstandsdraad van piepschuim, EPS. Van vorige spreker Rob0 een bruikbaar antwoord gekregen, en nu ben ik naar hartenlust bergen aan het uitsnijden voor mijn modelspoorbaan. De witte piepschuimplaten koop ik bij de bouwmarkt. Nu had ik laatst een pak EPS van de Gamma achter op de fiets en kwam onderweg een stukje van hetzelfde spul tegen dat langs de weg lag. Ik pakte het op en merkte direct dat het nog veel lichter woog dan wat ik net gekocht had en waarvan ik toch echt dacht dat dat de lichtste soort was, namelijk 60 SE. Thuis heb ik een stukje Gamma-EPS uitgesneden in precies dezelfde l-h-b maten als het gevonden stuk. Zo kan ik het soortelijk gewicht van beide soorten vergelijken.Gamma-EPS stukje weegt 27 gramGevonden EPS stukje weegt 9 gram, driemaal zo licht dus. Dit laatste zou ideaal zijn voor de bergen bij mijn baan, die lichtgewicht, verplaatsbaar moet worden. Het gevonden stukje is ook wit, bestaat uit bolletjes, maar is veerkrachtiger, buigzamer, zachter. Zeker weten dat het EPS is. Dus: hoe kom ik aan dít spul? Ikke zoeken, zoeken en bellen, bellen, maar zonder resultaat. Soms kun je doorverwezen worden en dan kom je uiteindelijk terecht bij je doel, maar hier kom ik niet verder mee. Aangezien ik vaker op dit forum de gekste vragen beantwoord heb gekregen, plaats ik dan ook maar mijn vraag hier, je weet maar nooit. Ik ben er al wel achter dat veel MTFers niet alleen verstand van moestuinieren hebben. Ik ga dit ook op het forum voorleggen waar modelspoor hobbyisten babbelen, daar is al een lopend topic omtrent dit materiaal. Uiteindelijk wil ik weten waar ik het kan kopen. Voor de aardigheid maar wat foto's gemaakt, in de kas, waar het ook een soort 'licht' is, en droog. beide stukken samen op de weegschaal stukje EPS van de Gamma gevonden stuk EPS Van dichtbij, rechts Gamma, links het gevonden stuk
Geplaatst: 17 november 201510 j Achterwanden van terraria worden soms ook op basis van dat piepschuimspul gemaakt (met nog van alles er overheen, zodat het niet beschadigt door vocht/geknaag). Ik heb ze zelf niet gemaakt, dus ik weet niet of je dan juist de zware of de lichtere gebruikt. Maar misschien navragen of kijken op internet bij winkels waar ze terraria of spullen om zelf terraria te maken verkopen?
Geplaatst: 17 november 201510 j Ik heb ook nog van dat spul liggen, hoe groot was jouw proefstukje? Dan kan ik proberen ook zo groot te snijden en te kijken of het net zo licht is. Mijn pak weegt bijna niks, heb maar een halve plaat nodig gehad. Wel van Gamma, maar mijn ervaring met Gamma artikelen is dat ze niet in elk filiaal hetzelfde zijn. It ain't what you do, it's the way that you do it
Geplaatst: 17 november 201510 j Aan de vorm te zien zou ik denken aan bescherm materiaal van het een of ander. Bijvoorbeeld een ikea bouwpakket wat is opgevuld met piepschuim.
Geplaatst: 17 november 201510 j JudithD: afmetingen van het stukje: 5 × 9 × 46,5 cm. Leuk dat meedenken, ik zie voor me dat straks elders in het land iemand een stukje EPS zit te snijden om te gaan wegen. Maar ik vrees dat dat van jou niet veel lichter zal wegen. Bij de bouwmarkt wordt het spul voor isolatie verkocht, hier spelen druksterkte, voor als er een vloer op komt te liggen bijvoorbeeld, en warmte isolatie een rol. Loes, in de verpakkingsindustrie wordt volgens mij ook de lichtere soort gebruikt, maar daar kom ik als particulier niet verder met zoeken. Ik heb mails gestuurd (na telefoneren met receptioniste) in de hoop weer wat verder te komen. Ook het spul dat voor aquaria gebruikt wordt, zal wel niet zo licht van gewicht zijn, anders wil het teveel gaan drijven lijkt me. In die hoek verwacht ik bewerkte EPS te vinden, dus dat zet ik onderaan de lijst, maar ook bedankt Yosha.
Geplaatst: 17 november 201510 j voor aquaria en terraria gebruikten wij gewone piepschuim. die paar gram verschil maakt daarbij weinig uit, het wordt toch vastgekit en besmeerd met tegellijm en/of andere goedjes die de boel verzwaren. altijd nog lichter dan echte stenen.
Geplaatst: 17 november 201510 j Kijk hier even deze meneer gebruikt geloof ik het zelfde:http://modeltreinbaan.nl/
Geplaatst: 17 november 201510 j Grappig Angela, deze meneer ken ik van dat treinenforum http://www.Beneluxspoor.net en van beurzen, maar hij gebruikt gewoon bouwmarkt schuim. Nu is dat op zichzelf prima, ook voor mijn bergen, want ik bouw het al open, dus niet massief. Maar als het spul ook te verkrijgen is dat DRIEMAAL ZO LICHT is, dan wil ik daar wel naar op zoek gaan. Waarom? Hier een foto waar ik een in aanbouw zijnde 'berg' met een hand omhoog houd: inclusief onderstel van het zwaardere XPS weegt dit ding slechts 9 kg. Lengte 205 cm, breedte 55 cm, hoogte 180 cm. Ik denk dat dat lichtste EPS voor de verpakkingsindustrie alleen op maat, of in blokken van 1 of 2 m³ geleverd kan worden, maar ik geef het nog niet op.
Geplaatst: 17 november 201510 j Aan de vorm te zien zou ik denken aan bescherm materiaal van het een of ander. Bijvoorbeeld een ikea bouwpakket wat is opgevuld met piepschuim. Op het BNLS forum was ook al iemand die er verpakkingsmateriaal van IKEA in zag. Dus gebeld met IKEA NL. Ik mag de vraag per mail op gaan sturen en dan wordt een en ander uitgezocht en kan ik antwoord verwachten. Telefoniste zei dat er dan tijd en aandacht aan de vraag besteed gaat worden, dus wie weet. Tot zover dus voorlopig, ik laat nog wel weten wat het antwoord is.
Geplaatst: 17 november 201510 j Grappig Angela, deze meneer ken ik van dat treinenforum http://www.Beneluxspoor.net en van beurzen, maar hij gebruikt gewoon bouwmarkt schuim. Nu is dat op zichzelf prima, ook voor mijn bergen, want ik bouw het al open, dus niet massief. Maar als het spul ook te verkrijgen is dat DRIEMAAL ZO LICHT is, dan wil ik daar wel naar op zoek gaan. Waarom? Hier een foto waar ik een in aanbouw zijnde 'berg' met een hand omhoog houd: inclusief onderstel van het zwaardere XPS weegt dit ding slechts 9 kg. Lengte 205 cm, breedte 55 cm, hoogte 180 cm. Ik denk dat dat lichtste EPS voor de verpakkingsindustrie alleen op maat, of in blokken van 1 of 2 m³ geleverd kan worden, maar ik geef het nog niet op. Net uitgesneden. Jammer maar helaas, zelfde gewicht als jouw gesneden stuk. Ik was helemaal verbaasd, het was zó licht. Maar toch zwaarder dan ik dacht Wat een plakspul is dat toch It ain't what you do, it's the way that you do it
Geplaatst: 17 november 201510 j Heb je er met een mes in zitten hakken? Die bolletjes hè? Statisch geladen... Ik snij met een elektrisch verwarmde draad, geen afval of wat dan ook, mooie fijne snede.Maar toch bedankt voor het meedoen! Mijn hoop is op IKEA gevestigd.IK En Anderen haha...
Geplaatst: 17 november 201510 j Toen wij op op de basisschool piepshuim platen nodig hadden kregen wij deze altijd van Unidek. Waren volgens mij reststukken toen waren platen van 1x3 ofzo. Meestal gratis, maar dan moesten ze na gebruik weer terug voor recycling. We gebruikte ze voor toneel stukken en dan werd de achtergrond daarop geschilderd. Misschien een idee om bij de mileustraat te kijken? Bij ons staat daar een container voor piepschuim Omdat het kan.
Geplaatst: 17 november 201510 j Grappig Angela, deze meneer ken ik van dat treinenforum http://www.Beneluxspoor.net en van beurzen, maar hij gebruikt gewoon bouwmarkt schuim. Nu is dat op zichzelf prima, ook voor mijn bergen, want ik bouw het al open, dus niet massief. Maar als het spul ook te verkrijgen is dat DRIEMAAL ZO LICHT is, dan wil ik daar wel naar op zoek gaan. Waarom? Hier een foto waar ik een in aanbouw zijnde 'berg' met een hand omhoog houd: inclusief onderstel van het zwaardere XPS weegt dit ding slechts 9 kg. Lengte 205 cm, breedte 55 cm, hoogte 180 cm. Ik denk dat dat lichtste EPS voor de verpakkingsindustrie alleen op maat, of in blokken van 1 of 2 m³ geleverd kan worden, maar ik geef het nog niet op. Nou toen ik de link doorstuurde was er een afbeelding te zien waar hij een landschap aan het maken was en daarin had hij ook dat hele grove schuim met die balletjes erin maar als ik nu op de link klik is de afbeelding niet zichtbaar Dus ik heb op die site nog ergens op geklikt maar waarop???
Geplaatst: 17 november 201510 j EPS wordt ook gebruikt door chaletbouwers als isolatiemateriaal voor de wanden.Onlangs bij zo'n bedrijf op bezoek geweest. Daar liggen bergen met afval stukken.Veelal plaatmateriaal van 7 á 8 cm dik. maar misschien kun je daar wat mee zit er in je omgeving ook een bedrijf dat vakantiewoningen etc bouwt.
Geplaatst: 17 november 201510 j GuusD, dat is niet zo geschikt. Daar worden allerlei stukken van allerlei soorten piepschuim ingeleverd. Daar kan ik niks van maken. In mijn woonplaats is het ook nog verboden om iets van het ingeleverde afval mee te nemen. Het gaat erom dat er een soort EPS is die driemaal zo weinig weegt als het gangbare piepschuim van de bouwmarkt. Als ik dat in bepaalde standaard afmetingen kan bestellen en later bijbestellen, zou dat mooi zijn. Angela, ik weet het ook niet, dat wordt even zoeken als je de bergbouw wilt vinden. Veldjesgraaf, ik zal eens in die hoek gaan kijken, ook bedankt.
Geplaatst: 19 november 201510 j Huub, ik weet niet of je er al uit bent, maar toevallig kwam ik op De la Roy die belooft: "Wij denken graag samen met u na om tot de juiste oplossing voor uw vraag te komen. Het snijden van letters, logo’s in kleine en grote vormen maar ook het frezen van kunstwerken of modellen is ons dagelijks werk." "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 19 november 201510 j Dankjewel Speets. Ik heb onder andere jouw link ook al bekeken, en me afgevraagd of dat niet een dure grap zou worden, met verzenden en zo. Verder heb ik besloten dat ik voor het gemak voor het materiaal ga dat ik hier kan kopen. Ik was immers al begonnen met de bouw, het is nog steeds redelijk licht. Vandaag heb ik weer een pak opgehaald om verder te kunnen. Dat het nog drie keer zo licht van gewicht kan, dat zet me aan tot het schrijven van de mail naar IKEA, en ik kan De La Roy daaraan toevoegen. Ik ga nu verder met bouwen, en intussen kijk ik uit naar nóg lichter spul voor het vervolg.
Geplaatst: 19 november 201510 j Hiiihaaaa... heb ik ff een bofje! Kom ik bij de Nazar (Mar. Supermarkt)... en zie ik daar Oesterzwammen liggen... met een wel erg ongelooooofelijke prijs erbij.. 0,49 per 250 gr !!! Heb wel drie keer gecheckt of het er echt stond.Dus... het halve bakje in geladen.. Later schiet ik de baas nog ff aan om te vertellen dat de Adjoema's echt geen Madamme Jeannettes waren (ze krijgen ze zo gelabeld van de groothandel... Ook de rode dus... ) en terloops wees ik hem op de wel erg goedkope Oesterzwammen.Was dus een vergissing... prijs was nog niet aangepast. Maar... omdat ik ze al in mn kar had heeft ie uit eigen beweging even bij de kassa doorgegeven dat ik ze nog voor die 2,00 per kilo mocht hebben ipv de 8,99 die het had moeten zijn. Ik ga vanavond de hele avond Oesterzwammen eten met olijfolie en lekkere knoflook. En schiet mij net een buurvrouw aan, hun kater was overleden en die woonde zo'n beetje in mijn voortuin. Is gecremeerd. Of ze hem in mn voortuintje mogen uitstrooien. Nou, dat mag wel. Vind ik zelfs wel een fijn idee. Dat ie straks toch nog op zn plekje ligt.
Geplaatst: 22 november 201510 j Geen buikpijn gehad van al die paddenstoelen? Voor de techneuten onder ons: Rolf Hut heeft een zeer ingenieuze Sinterklaassurprise gemaakt. Zie het bijbehorende "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 26 november 201510 j Leuk type Speets, die Rolf Hut, heerlijk die geëlektrocuteerde knakworstjes! Mensen aanzetten tot creativiteit, da's een goed ding! En ik ben al een paar dagen onafgebroken aan het mailen en telefoneren geweest met bedrijven, over piepschuim dat nog driemaal zo licht is als het piepschuim van de bouwmarkt. Iedereen zegt: dat van de bouwmarkt is de lichtste soort. Maar ik heb toch echt een stukje in huis dat driemaal zo licht is. Een soort obsessie wordt dat dan. Ik kan niet verder voordat ik het naadje van de kous weet. Buikpijn. Rusteloosheid. Verhoogde alertheid op alles dat piept en schuimt en wit is, en dat gaat echt de hele dag door.
Geplaatst: 26 november 201510 j Wat een ellende Ik weet niet meer waar je dat lichte stukje vandaan had, maar misschien komt het uit het buitenland? O jee, nu is het hek natuurlijk helemáál van de dam Over obsessies gesproken: "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 26 november 201510 j Haha, ik heb zelf ook de gekste dingen al bedacht. Ik heb het stukje dus langs de weg gevonden hè? Er stond geen afzender op! Op een ander forum: ga het naar het politiebureau (tegenwoordig gemeentehuis, afdeling gevonden voorwerpen) brengen en wacht tot de eigenaar zich meldt. Heheh, vond ik echt grappig. - het is hierheen gewaaid vanuit de ruimte, een stukje superlicht isolatie materiaal, top secret, ruimtevaart en zo- een stukje van een UFO afgebroken- verpakkingsmateriaal made in China, met geheime procedure- een hybride van polystyreen en polypropyleen, gewoon te koop maar ik weet nog niet waar- de 'lichtste' EPS bij de bouwmarkt weegt nog geen 13 kg per m³, het gevonden stukje echter weegt slechts iets meer dan 4 kg per m³ Het is best leuk zo'n vraagstuk. Zolang het niet opgelost is, is de onrust er, maar mocht ik erachter komen wat en hoe, dan is de blijdschap en voldoening groot, zo groot dat ik er voor ga! EDIT Over hek van de dam gesproken: al 20 jaar gestopt! Dorie nog toe, gefeliciteerd zeg! Ik ben in 2011 twee jaar gestopt geweest. Bijna dan. baal ervan dat ik weer teruggevallen ben. Maar nu niet over beginnen, eerst de rijzende winterdip verhapstukken...
Geplaatst: 27 november 201510 j Vanaf vandaag is de zadenlijst 2015 van Diana (Mooie Moestuin) actief! Sla uw slag.
Geplaatst: 1 december 201510 j Hoi Allemaal.Aangezien ik een tijdje afwezig was dacht ik laat ik eens even kijken. Wat is er met het forum gebeurd ken het bijna niet meer terug.De kleur doet pijn aan je ogen bijna. Verder gaat het hier redelijk goed. Ik ben momenteel erg druk met de website van onze tuinvereniging en met het beheerswerk van onze tuinvereniging als voorzitter. Aangezien er in het nieuwe jaar weer een leden vergadering is ben ik al druk met de voorbereidingen aangezien dit me eerste echte vergadering is als voorzitter.
Geplaatst: 28 december 201510 j @Jessica: Het is even wennen, maar na het dimmen van m'n scherm is dit vrolijke groen wel weer erg gezellig. Soms hebben dingen "gewoon" een upgrade nodig (vooral achter de schermen, maar dat merk je dus ook voor de schermen). @Speets: Leuk die Rolf! Wij doen zulks iedere dinsdag en vrijdag in Arnhem. Maar ik mag hier geen reclame maken he? @Ernie: ik heb Diana even overgeslagen dit jaar, zag dat ze erg veel moeite heeft alles bij te houden. Mijn paar nieuwe zaden dit jaar dus besteld in Belgie. Moet alleen nog een mild pepertje, dan is mijn tomatenpeperpaprika-plan compleet!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.