Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

Ik vind oogsten het leukst. Er is bij mij geen echt einde van het seizoen. Mijn tuin staat ook nu nog vol planten en het is nog steeds zoeken naar plek voor nieuwe planten. Ik probeer het jaar rond te telen, omdat het mijn voedselvoorziening is door fysieke problemen. Ik heb opnieuw winterandijvie gezaaid, voor het vroege voorjaar. En raapstelen en wintersla. En straks, als er echt niets meer gezaaid kan worden wat direct op komt, dan worden de koudekiemers voorgezaaid in een bak. Het lastigste is altijd om gelegenheid te vinden om mijn tuin van oude koemest te voorzien, omdat er haast geen plek is. Dit lukt het voorjaar nog het best en moet met een goede planning gebeuren. Niks geen mest in het najaar dus, daar staat mijn tuin te vol voor, het blijft een probleem. Het is nog helemaal groen van de groenten (en wat bloemen). Hetzelfde probleem doet zich voor bij het doorspoelen van de kas.

Geplaatst:

Oh nee maar mijn tuin staat nog propvol hoor Kibas Ook met pas gezaaide zaken inderdaad Maar de pompoenplanten gaan er uit, ik heb aardappelloof verwijderd (aardappels zitten er nog in), en zo nog meer zaken.

Met "alles netjes opleveren" bedoelde ik het stukje van bijvoorbeeld de pompoenen. Zeker niet de hele tuin blanco

Kijk maar: blog/Jorieke123/eind_september_b-6978.html

Geplaatst:

Aha, dat is duidelijk. Leuk om te zien dat bij jou ook nog alles groen is.

Hier op het volkstuincomplex begint iedereen half augustus te roepen dat het zo jammer is dat het tuinseizoen al weer bijna is afgelopen en diverse tuinen beginnen nu aardig kaal te worden. En van het tuinbestuur hebben we een email gekregen met de mededeling dat het tuinseizoen zo goed als afgelopen is en dat iedereen zijn tuin netjes en schoon moet maken, van mest kan voorzien en dat alle niet-vaste bouwwerken (gazen of plastic tunneltjes, vogelnetten etc) verwijderd moeten worden, evenals.....alle stokken die in de grond staan! Dat ga ik dus echt niet doen. Ik heb een kolentunnel staan met speciaal gaas die de koolvlieg etc tegen houdt, maar in de winter ook de duiven, konijnen etc. Daar staan diverse winterkolen onder. En aan mijn rekken groeien nog muizenmeloen en olijfkomkommer. En de stokken in de grond staan er om aan te geven waar gezaaid is en soms om aan te geven wat geen onkruid is, opdat hulpen de betreffende planten niet weghalen. Die stokken ga ik er toch niet uithalen, omdat bij anderen het tuinseizoen wel voorbij is? Grumblgrmlgrgr.....mopperdemopper (ik heb een beetje mot gehad met het bestuur, dus dit mailtje viel niet in goede aarde zoals je merkt, begroeide aarde wel te verstaan)

Ik teel het hele jaar rond en heb nauwelijk kale aarde (in het vroege voorjaar dus hier en daar), bij mij is het tuinseizoen nooit voorbij. Hooguit het tuinHOOGseizoen, maar dat wordt niet bedoeld als men vindt dat het tuinseizoen voorbij is. Nog een maandje en dan ben ik er weer alleen, dan zie ik zo goed als geen mens meer op de tuinen tot aan april-mei.

Geplaatst:

Bij mij zijn de pompoenstelen nog niet verkurkt. Loop ik achter dan?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Maxima of Moschata? Die Moschata types hebben een lang en warm seizoen nodig, dat lukte hier in het noorden dit jaar niet zo goed, en de steeltjes zijn nog niet verkurkt, maar de Maxima types zijn wel aardig afgerijpt.

En van het tuinbestuur hebben we een email gekregen met de mededeling dat het tuinseizoen zo goed als afgelopen is en dat iedereen zijn tuin netjes en schoon moet maken, van mest kan voorzien...

Wat betekent 'netjes en schoon'? Zodat zon, weer en wind vrij spel op de teeltlaag hebben?

Ik heb vandaag dakgoten schoongemaakt, en volgens mij heb ik daardoor iets geleerd over de tuin. Aan de zuidkant zat er nauwelijks iets in de dakgoten en hoefde ik weinig te doen. Aan de noordkant zat een dikke laag troep, ik heb een paar kruiwagens gevuld, ondanks dat die kant verder van de bomen af is.

Prima dat zon en wind een dakgoot schoonhouden van organisch materiaal, maar op je tuin wil je dat niet; daar is het verlies.

Ik ga dit jaar op de tuin alles bedekt houden. Ja, ik wist natuurlijk wel van mulchen en waarom, maar het verschil in de dakgoten maakte het mij wel even heel duidelijk.

Ik denk dat Kibas' tuinbestuur ook maar eens op inspectie moet in dakgoten. En de tuin nu van mest voorzien lijkt me een minder geschikt tijdstip dan in het voorjaar, zeker in hun eigen filosofie van dat er nauwelijks iets groeit in de winter.

Helaas zijn er wel meer van dit soort tuinbesturen, die eigenlijk heel weinig weten van de materie waar ze over gaan.

Geplaatst:
Wat betekent 'netjes en schoon'? Zodat zon, weer en wind vrij spel op de teeltlaag hebben?

Ja, dat vinden zij.

Leuk om te lezen van je dakgoot

Ik denk dat Kibas' tuinbestuur ook maar eens op inspectie moet in dakgoten.

Hier moest ik erg om lachten

Bij mij zijn de pompoenstelen nog niet verkurkt. Loop ik achter dan?

Ik heb eens gecheckt voor je bij diverse volkstuinen-buren. Zo over het hek te zien zijn de pompoenen bij de meesten nog niet verkurkt.

Geplaatst:

Dank roeier en Kibas, ik werd een beetje zenuwachtig van al die foto's van geoogste pompoenen.

Maar dan laat ik ze mooi nog even liggen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat zou ik zeker doen. Zolang er geen vorst aan de grond is kunnen ze maar buiten blijven..maar laat je niet verrassen door een enkele graad vorst want dan is in een klap je bewaarbaarheid van de pompoenen weg.

Bij mij liggen ook wat pompoenen nog af te rijpen, ik hou wel de nacht temperaturen vanaf nu iedere dag in de gaten, het is me al twee x eerder gebeurd dat alle pompoenen die nog buiten lagen door de vorst werden aangetast.

Het ziet er hier trouwens plots behoorlijk herfstig uit..nu motregen en de blaadjes van de walnoot en de hazelaars beginnen te gelen. Bleeh niet leuk.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oeps... doekje onder in de pan tegen het stuiteren.... vond het doekje niet leuk

2017100417513353941507132450.jpg

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

Lekker rustig wonen hier...

tot ze (de komende) 3 weken lang met gevechtshelikopters laag over de Achterhoek gaan vliegen om te trainen....

https://www.destentor.nl/achterhoek/gevechtsheli-s-drie-weken-lang-laag-over-de-achterhoek~adb11554/

Geplaatst:

Zo....

Dat is effe leuk om naar te kijken...maar drie weken? Pffff

Geplaatst:

Ja het was gistermiddag wel even indrukwekkend. Maar toen wisten we nog niet waarom ze nou zo laag vlogen en steeds maar weer een rondje en dan weer terug. Je vraagt je toch af wat er aan de hand is.... en wij hebben natuurlijk geen krant of lokale radiozender of watdanook Dus we wisten van niets

Geplaatst:

Nou, het was weer een enerverende zondag. Blij dat ik weer binnen ben.

Dat zat namelijk zo:

Had goedkope GPS trackertjes voor de hond (als we naar het bos gaan en ze luistert niet omdat ze een konijn oid ruikt en stel dat ze dan verder en verder wegloopt: kan ik haar tracken) gekocht op veilingsite. En die moest natuurlijk uitgeprobeerd worden. Dat is in je uppie wel lastig dus zou er één meegeven aan de buurvrouw. En die ging net aan de wandel met de hond dus moest snel.

Ik pak hún voordeursleutel en ga naar buiten en... deur dicht... OOoooooh shit... wist het gelijk.

Mijn sleutels in de deur laten zitten... vloek vloek vloek

Tja, eerst trackertje afgegeven en gelukkig had ik hun sleutel bij me dus kon ik zo nodig in dat huis schuilen. Daar ook ff briefje geschreven voor een andere buurvrouw die reservesleutel heeft. Zij bleek niet thuis te zijn natuurlijk...

Ik had dit keer wel schoeisel aan (heb ook wel eens in de sneeuw op mn sokken buiten gestaan zonder sleutel) maar dunne legging en gelukkig wel een jas... Maar het waaide behoorlijk hier en t was wel koud.

Aan de keycord hing naast de burensleutel ook een sleutel van de poort naar achter en dat binnengedeelte geeft ook toegang tot mijn tuin. De achterpoort zit niet op slot (loop vaak heen en weer met het hondje) maar ik vermoedde dat ik helaas alle deuren van de woning zorgvuldig had afgesloten. Na even checken bleek dat ook zo te zijn helaas. Anders had ik zo naar binnen kunnen lopen. Het mocht niet zo zijn, verdorie, die goeie gewoontes ook... grrrr...

Voordeur was ook niet open te krijgen.

En mijn Zowie, hondje, zat binnen... beetje piepen als ze mij hoorde...

We zouden ook net een poeprondje gaan doen dus enige drang om binnen te geraken was er wel.

Volgend plan... kijken of ik het bovenraam id keuken open kon krijgen, net als vroeger.

Shit, schuurdeur ook dicht dus geen breekmateriaal. Naar buren die toevallig in hun keuken stonden.

Eerst een schroevendraaiertje geleend om het raampje open te wrikken, gelukkig had ik dat hendeltje niet dichtgevouwen. Dacht even dat de schroevendraaier zou breken maar gelukkig ging ie open.

Volgende horde was dat ding los zien te krijgen. Bij een vorige eigen inbraakpoging (jaren geleden in het vorige huis) bleek dat met het losmaken van 1 schoefje te kunnen, nu moesten er maar liefst twee schroeven los.

Dat ging met de accuboor van de buurman (die was er ondertussen bijgekomen met trapje, boormachien en vooral ook wat meer lichaamslengte en minder lichaamsomvang).

En toen de volgende hindernis: de woningbouw heeft destijds met de renovatie van die anti inbraakstaven geplaatst.

Maar gelukkig waren die ook gemakkelijk los te schroeven. Hoezeee!!!

Een beetje handige inbreker met trapje en schroevendraaier en accuboor is dus echt wel binnen 5 minuten binnen.

En toen kon mijn magere hulptroep (hoefden we dus niet twéé staven te verwijderen) zich er doorheen wringen en zich toegang tot mijn huis verschaffen.

Zowie bekeek het allemaal van een afstandje, erg nieuwsgierig maar vooral niet gealarmeerd door deze inbraak en totaal vreemde meneer in haar huis.

Ik was in ieder geval heeeeeeel erg blij dat ik weer naar binnen kon. Pfffff wat een opluchting.

Buurman heeft een potje eigen maaksel Hotsauce gekregen als dank.

Maatregelen:

Schuur weer níet op slot doen zodat ik daar bij kan voor trap en breekmateriaal.

Sleutel van ene buurvrouw naar andere buurvrouw (is vaker thuis).

Iets minder fanatiek mn achterdeuren op slot doen, pas als ik wegga.

Extra sleutels wordt lastig want erg duur, zijn van die sleutels die op al mijn sloten passen, anders was een sleutel buiten bewaren op geheim plekje natuurlijk zeker een optie.

Geplaatst:

wow, waarom graaf je geen sleutel in zoals wij op een geheime plek 30 cm links van de voordeur

Geplaatst:

of hang hem op, aan de achterkant van een balk onder de overkapping, zoals hier...

Geplaatst:

en mijn pincode is 1234...

Geplaatst:

Wel een beetje lang geleden had ik een medemoeder bij het wittekinderplan (niet racistisch bedoeld, er waren ook zwarte wittekinderen) in Amsterdam. Zij zette haar fiets nooit op slot, helpt toch niet, ik wel. Mijn fiets was eerder gestolen dan de hare.

Verder vergeet ik ook weleens mijn sleutels uit de voordeur te halen, nog nooit ingebroken.

Conclusie: het blijft een statistische loterij. Dus geef gerust je echte pincode

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb chili peper chocolade en chili peper jam besteld via een uk webshop

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

• 4 weken later...
Geplaatst:

Wij zitten een weekje in Oostenrijk.

Een plantverzorger 'in dienst' voor de nodige watergiften en verdere verzorging van alle zaailingen.

Hier geen zaailingen wel kleine meter sneeuw op terras van onze chalet.

Vannacht zomaar eventjes 30 cm bijgevallen, lastig tuinieren hier ....

Geplaatst:

wow, ze hebben daar wel een heel koud en wit jaar! In Mayrhofen sneeuw van okt t/m nu

de boeren zijn er niet blij mee, er groeit te weinig gras voor het hele jaar en dat kost natuurlijk

• 2 weken later...
Geplaatst:

Schatter is geweest, we overwegen een gezamenlijke aankoop.

Is nu eigendom van mijn vriendin en haar 2 broers.

Villa op 2000 m2 bouwgrond maar voor mij persoonlijk belangrijker > omringd door ruim 11000 m2 weide en een stuk bos...

Dromen mag zeker?

Indien dit doorgaat dan wil ik een veel grotere serre, nu is die 30 m2 en eigenlijk (ja weet ik luxe probleem) dus dan plaats ik er een van +/- 80 à 100 m2

En een kleine boomgaard en en en en ....

Ik zie me al rondrijden tsn de bomen ed, gras maaien vanop mijn kleine tractor.

Zal indien ok nog wel 2 à 3 jaar duren maar bon, hopen, hopen, hopen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.