Geplaatst: Vrijdag om 07:573 d Ik ben wel echt positief verrast hoe zowel de moestuin als de voor- en achtertuin de hitte doorstaan. Ik probeer echt minimaal te sproeien, met deze hitte een of twee keer per week. En het staat er prima bij! Geeft toch weer rust voor de komende periode.
Geplaatst: Vrijdag om 08:083 d Hier net zo. Voortuin (sier) helemaal niet gesproeid en alles is fris en fruitig. Moestuin doet het ook prima. Ik denk dat de eerdere regen in de weken voor de hitte de grond in de diepte goed nat heeft gemaakt. Alleen de potten hebben extra aandacht nodig hier.
Geplaatst: Vrijdag om 08:323 d Hier ook.Ik heb gisteren lang gesproeid, maar dat was voor het eerst sinds een dag of vijf.Nu wacht ik rustig af, of en wanneer we regen krijgen.Maar ik dacht zelf dat ik dat te danken had aan de laag mulch, die overal op ligt.Als ik die wegkrab, is de grond eronder koel en vochtig.
Geplaatst: Vrijdag om 14:113 d ☺️Ook hier in het bos was er een zijn hoedje verloren..even duidelijk zichtbaar op een paaltje gelegd.
Geplaatst: Vrijdag om 14:373 d Die arme kabouters die nu de hitte zonder hoed moeten trotseren. Of zouden ze de hoed juist hebben afgezet vanwege de warmte?
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Sorry Dahli ik ga hier even verder in de Babbeltuin, dat had ik met mijn tirade natuurlijk meteen moeten doen..“Ik zie op jouw foto’s wel eens een plastic plantenpot of voorwerp voorbij komen, vandaar dat ik toch de suggestie durfde te maken.” zegt @Dahli in het topic WaterkersDat klopt zeker. Ik ben ook de eerste die die potten weer wegsleept als ze nog heel maar overbodig bij de vuilbak staan.Ik heb aan iemand van het forum beloofd me in te houden over aankopen bij de Action. Dat doe ik dan ook maar wel met geknepen knieën zeg maar en als jij er zo over begint dan schieten die knieën een beetje los😱😉Voor mij is het lastig ik voel me soms als een roepende in de woestijn. Maar ik denk dat blijven roepen belangrijk is.Toen ik wat jonger was stond ik met vrienden van zelf opgerichte stichting regelmatig op zaterdagmiddag in het centrum van de stad met een kraampje. Er was toen op de tv een reclame: Vlees mevrouw, U weet wel waarom. Ons kraampje had banners met onder andere de tekst: Mínder vlees mevrouw, u weet wel waarom.We deelden gratis linzensoep (zonder vlees natuurlijk) en stukjes notenburger uit en gingen met mensen in discussie. We werden voor gek uitgemaakt..stelletje zeurpieten over ons zuurverdiende stukje vlees.Maar ondertussen is er veel veranderd en kan je in welke supermarkt dan ookvleesvervangers krijgen ( en jaha, ik weet dat die vaak in plastic zijn verpakt) en eet best een aardig deel van Nederland niet meer 6 dagen per week ( want vrijdag was vis) vlees. Dat hadden we vanuit het standpunt jaren '70 prachtig gevonden.Natuurlijk hoop ik dat het met het plastic verbruik ook zo gaat. Dus nog maar even af en toe door roepen..Edit: Nog eens even gekeken of ik die poster van toen online kon vinden, en jawel..links natuurlijk de reclame van de vlees voorlichting..En het geeft ook mooi de tijdsgeest aan..want Mevrouw stond toen zeker nog het meest in de keuken.. 5 uren geleden5 u aangepast door appelvrouw
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 1 uur geleden, appelvrouw zei:Dat doe ik dan ook maar wel met geknepen knieën zeg maar en als jij er zo over begint dan schieten die knieën een beetje los😱😉😄 Dat heb ik ook hoor bij bepaalde dingen/onderwerpen. Je neemt je voor om…. en dan toch soms… 😉.Ik snap het ook wel. En als er nooit iemand roept, zoals jouw voorbeeld uit de jaren ‘70, verandert er ook niets. Ik vind daar niets mis mee. En soms duurt het lang, te lang, voordat er een collectief bewustzijn ontstaat.Wat ik wel denk is dat binnen de groep (moes)tuiniers een groter dan gemiddeld besef is om voorzichtig met onze omgeving om te gaan. Ook al koop je dan bijvoorbeeld zo’n A****bak, daar ga je wel jaren mee doen. Uiteindelijk komt het inderdaad in het milieu terecht, maar er is wel jaren lokaal en meestal biologisch in verbouwd. En in sommige gevallen is het gewoon handig, zoals waterkers. Je kunt ook zeggen, dan dus geen waterkers als het niet aan de rand van vijver of beek gekweekt kan worden. Maar niet iedereen heeft die mogelijkheid. Dan blijven het persoonlijke keuzes. En ik begrijp die van jou volkomen.Ik waardeer het overigens zeer dat je de moeite hebt genomen om je post nader toe te lichten!
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ja ik snap het heel goed @appelvrouw en je hebt zeker gelijk. Ik zou nu ook liever houten bakken toevoegen aan mijn tuin. Maar wij zijn op leeftijd en wij gaan hier zeker over een paar jaar weg. Ik ga dan geen dure bakken aanschaffen die niet blijven. Wij weten niet waar wij terecht komen, liefst bij zoonlief die een huis gaat kopen, maar dat duurt nog een aantal jaren. Maar tot zo ver moet ik het hiermee doen met die plastic bakken.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik vind dit wel een interessante discussie. Want ja, ik koop ook regelmatig zaken bij de Action (en soms zelfs bij Temu, foei). En ja, dat is vaak plastic. Tegelijkertijd ben ik de eerste en uitermate consequent degene die zaken hergebruikt. Ik was mijn Ikea-plastic diepvrieszakjes uit als dat nog kan, en hergebruik ze. Plastic yoghurtemmertjes eindigen hier als labels, koolkragen en slakkenvallen. Ik hergebruik oude panties als bindtouw bij de tomaten. Mijn buitentomaten staan in een zelfgebouwd rek van een oude metalen hoogslaper, met een hergebruikt afdak, en rasters van oude benches en koelkast rekken. Mijn schaduwdoeken in de kas zijn gemaakt van oude lakens en dekbedden. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Bovendien staan al mijn kastjes vol met glazen potten en bakken en drink ik uit een metalen beker (en na mijn verjaardag straks een koperen, lekker off-topic). Ik vind dan ook helemaal niet dat je iets kopen van plastic impliciet of expliciet op voorhand gelijk kunt stellen met onbewust of milieuvernietigend gedrag, ik denk dat dingen een stuk genuanceerder liggen. Als ik plastic koop, is het een weloverwogen keuze, doorgaans omdat de alternatieven buiten (financieel) bereik liggen, er simpelweg niet zijn, of te onpraktisch zijn. Het zou mooi zijn als ik alleen maar glazen of metalen bakjes in de vriezer had, maar ze nemen domweg teveel plek in (en de deksels zijn evengoed plastic). Voor de ruimte van twee vierkante bakjes heb ik zes zakjes soep liggen. In de moestuin gebruik ik ook wel degelijk tie-wraps. Maar dan die lelijke witte, zodat ik ze goed zie als ze vallen en dus kan oprapen en ze niet in de bodem verdwijnen (wat de zwarte wel doen). En we hebben een plastic foliekas in plaats van een glazen omdat die laatste onbetaalbaar is - en we toch graag tomaten en andere warmteminners eten.Iets vergelijkbaars heb ik met het eten van vlees. Wij eten regelmatig vlees, en doen het daar beter op dan op tofu, linzen of kikkererwten. Maar het vlees dat we kopen is eigenlijk alleen biologisch, liefst rechtstreeks van de boer. Hetzelfde geldt voor eieren, melk (rauw), kaas, noten, etc. We maken ons eigen wasmiddel van aleppo of marseille zeep en ja, bij gebrek aan tijd kopen we ook wel van de Lidl (daar is ie weer, praktische overwegingen). Wasverzachter hebben we verbannen, en wasstrips ook nadat daar veel plastic in bleek te zitten. We kopen (biologische) tandpasta in een verpakking van 500 ml en doen die over in een doseerflesje - een goede DIY versie heb ik nog niet gevonden. We maken schoon met azijn - die ook in een plastic fles zit. Maar bij hardnekkige problemen wijken we toch uit naar iets fabrieksmatigs. Ik maak mijn eigen zeep, maar wel weer van gekochte chemicaliën bij gebrek aan een houtkachel voor loog, en verder gebruiken we nauwelijks meer verzorgingsproducten. Mijn haar was ik met zeep. Ik breng mijn oude kleding naar de kringloop en koop daar ook regelmatig. De meeste meubels (en veel andere spullen) in ons huis komen van de kringloop, weggeefhoek of Marktplaats, en daar eindigen ook onze ongebruikte of overbodige spullen. Ik hergebruik bovendien van alles in Mixed media art. In dit huis wordt niets meer weggegooid zonder dat eerst wordt gevraagd ‘Mam, mag dit weg’ - meestal is het antwoord ‘nee’ 😬.Tien, vijftien jaar geleden deed ik dit allemaal niet. Was ik toen slechter? Nee, alleen onbewuster. Ik had geen idee. Daar betaal ik nog steeds een prijs voor (kankers). Nu heb ik wel een idee en probeer er het mijne aan te doen. Binnen mijn mogelijkheden. Met soms de Action en plastic dus. Ik probeer wel het bewust(er) omgaan met dingen uit te dragen. Maar ik heb opgegeven de wereld te willen veranderen, ik geloof meer in leading by example. Maar dan nog. Onze dochter gooit zich vol met ongezond eten. Onze zoon koopt van zijn Wajong (die echt niet ruim is) alleen biologisch eten. Beiden zijn bewust, ook onze dochter echt wel, maar ze maken andere keuzes. Het is niet aan mij, vind ik, om daar over te oordelen. Het is haar leven. Maar langzaam begint ze nu uit zichzelf andere keuzes te maken. Zo werken die dingen. Lang verhaal. Ik geloof dat ik eigenlijk wil zeggen dat ik zowel knikkende knietjes over Actionbakken als gedachteloos consumentengedrag zie als uitersten op een spectrum van bewustzijn, maar ook van comfort. Als ik liggende gelden had, dan koos ik beslist vaker voor maximaal bewustzijn. Mooie houten bakken op poten bijvoorbeeld. Meubels en kleding van gecertificeerd hout of biologisch linnen en katoen. Als ik super hyper bewust was, en dat leidend liet zijn, zou ik waarschijnlijk gebrek aan comfort vaker op de koop toe nemen. Nu kies ik meestal voor compromis en binnen mijn mogelijkheden het maximale doen. Dan toch maar de bank van Ikea, wetend dat dat niet optimaal is. Maar het sinaasappelkistje zit zo rot. Het een is naar mijn mening niet beter dan het ander. Het blijven persoonlijke keuzes. Just my 2 cents. Het is iets waar ik veel over nadenk. De wereld moet ook leefbaar zijn voor hen die na ons komen. Ps onze Action bakken leveren ons dan wel weer jarenlang biologische groentes op. Dat is ook wat waard.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 2 uren geleden, Dahli zei:dat binnen de groep (moes)tuiniers een groter dan gemiddeld besef is om voorzichtig met onze omgeving om te gaan.Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Zie de post van @Tanja65 die hier in duurzaam gebruik van des werelds spullen best ver in gaat, en zij is zeker niet de enige hier, en ja er wordt veelal biologisch geteeld door moestuiniers, veel gerecycled, en ook veel nagedacht over duurzaamheid . En soms kan je niet anders en zie je niet hoe ander te doen zie het verhaal van @Petrasmoestuin die ook graag haar eigen groente kweekt.Ik vind het lastig mijn punt te maken hoor en als jij er niet over was begonnen had ik echt mijn mond gehouden.. mijn onbehagen spitst zich geheel niet alleen op plastic kweektafels en bakken maar op het gebruik van plastic in het algemeen en dan vooral om het gevaar ervan. Ik denk dat wij gewone luitjes niet genoeg inzicht hebben in het gevaar van plastics, microplastics dan wel te verstaan. Veel rapporten zijn de laatste tijd verschenen over microplastics..hoe gevaarlijk is het men weet het gewoon niet. Het kan meevallen maar het kan ook heel gevaarlijk zijn voor ons en vooral voor onze volgende generaties. De aanwijzingen tot gevaar voor gezondheid van onszelf en van het klimaat zijn aanwezig. Deze onzekerheden maken het mij niet gemakkelijk in het gebruik van allerlei plastic zaken. En geeft me de volgende vraag: Moeten we juist niet al nu proberen een stop te zetten op de aankoop van plastic waar we dat kunnen? Ik ben gewoon bang dat we daar te laat mee beginnen..
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, @appelvrouw . We zijn daar al veel te laat mee. Ik las laatst ergens dat een onderzoek had aangetoond dat wij westerlingen gemiddeld gezien de hoeveelheid plastic van een plastic lepel of een creditcard in ons brein hebben. Dat kan nooit gezond zijn. Het probleem is dat wij mensen overall tamelijk lui zijn. Gemak dient de mens, zeggen we dan. Maar onze leefstijl dwingt er ook toe. Als je fulltime werkt, wat tegenwoordig bijna moet, en dan ook nog allebei, om zelfs maar de kosten van huur en levensonderhoud te betalen, dan kun je echt niet ook zelf je zeep, wasmiddel, plantenlabels, schaduwdoeken of weet ik wat maken. Zelfs je eigen eten maken is dan soms al veel gevraagd, je wilt ook wel eens even niets hoeven. Dan is snel en ongezond erg verleidelijk. En ik denk ook oprecht dat de meeste mensen geen idee hebben. Je ziet het immers niet. En dan zijn we ook nog opgezadeld met breinen die vooral op de korte termijn denken. Dat is alles bij elkaar weinig bemoedigend.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik denk dat weten en kennisoverdracht belangrijk zijn om tot een algemeen bewustzijn te komen. @Tanja65 Jouw voorbeeld van het waspapier laat dat goed zien. Je denkt goed bezig te zijn, maar dan blijkt dat daar behoorlijk wat plastics in zitten (door een programma als KvW als ik me niet vergis duidelijk gemaakt). Praktisch inzichtelijk gemaakt voor een grote groep mensen die normaal niet het wetenschapskatern van de krant lezen. Zelfde geldt voor het laten zien van de werkelijkheid van de bio-industrie bijvoorbeeld. Bewustwording bij grote groepen leidt over het algemeen pas tot verandering. Tot die tijd wordt veel onder de pet gehouden i.v.m. financieel belang. Van de zgn. duurzame wasstrip-fabrikant bijvoorbeeld.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.