Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2012-2013)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

bij mijn tweede landje met de werkploeg samen een rij palen met gaas geplaatst, ze zijn zo vriendelijk om me te helpen, want dat krijg ik alleen echt niet gedaan. Fantastische mensen!! Er moet nog een (halve) tuindeur in gehangen worden, dat wordt nog lachen

Verder in mijn "oerwoud" appels geplukt en een braam uitgegraven en naar een medetuinier gebracht. Fijn, weer een boventallige plant ondergebracht!!

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Het afgevallen blad van de walnotenboom van de buren geraapt en verzameld in een zak: dat gaat mooi bladcompost worden!

Verder verwonderd en tevreden gekeken hoe de groentes in mijn nieuwe koude bakken lekker groeien, en hoe er ook nog van alles in de volle grond staat dat ik straks nog op kan smullen. Dit jaar heb ik in de herfst nog veel meer staan dan vorig jaar, heerlijk!

Geplaatst:

Twee jaar geleden had ik een stevige plastic zak met eikenblad gevuld..enkele gaatjes in gemaakt en deze achter de takkenwal gelegd. Dit is mooie bladcompost geworden die ik bij de blauwe bessen heb gelegd vandaag.

Enkele walnootjes geraapt. Een buurman geholpen appels te plukken,en hier de laatste geraapt, morgen gaan naar de appelsappers!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat frambozentakken die alleen nog maar beschimmelde frambozen hadden weggeknipt en weggegooid.

Verder 2 blokken geperste tuinaarde in de week gezet om knoflook in te planten, ik vond nog 6 grote tenen die ik aan iemand beloofd had, maar die ze niet kwijt kan

Geplaatst:

saffraancrocus geplant, bollen geplant, door beest met katachtige sporen opgegraven knof weer geplant, kool gesneden (zitten rare witte wratjes op het blad, ), citroenbonen geplant (kiemtestje ), appeltjes geplukt, hazelaar gesnoeid en versnipperd en op de compost (veel blad en verse takjes = groen en bruin ), herftsframboos geplant Autmn Bliss, 4 bedjes opgeruimd en de compost doorgeharkt

ennuh... 300 g yinyang boontjes gedopt

lekker dagje! niet soppen maar doppen

Geplaatst:

rogge laten malen door Joris van de Zandhaas, Joris is al 9 en supertrots dat hij de maalmasjien mag bedienen

volgens Jos was mijn rogge iets te vochtig 16 % en het zou 13% moeten zijn, dat kon hij voelen met zijn vingers

ik heb dus nu 1,5 kg gebroken rogge voor het donkere te koken roggebrood en een kleine 400 g ondermeel voor een rogge-tarwebroodje uit eigen tuin

Geplaatst:

Laatste knoflook er in, alles staat er nu in. Sla, prachtige krop, geoogst. Groenlof geoogst, peen.

Geplaatst:

Maar weer eens appels gesneden, gehakseld en geperst, 35 liter sap. Het einde is nog niet in zicht pfff...

Appels geschild en gesneden voor moes.

De eerst droge walnoten opgeslagen, 1 jute zak vol

De door de kippen uitgegraven viooltjes en krokusbollen weer terug in het perkje gezet

Onze laatste peren geraapt en verhakseld en in een vat voor Palinka gestopt

Geplaatst:

Gister aarde van de grote bult gezeefd, dit keer 4 kruiwagens opbrengst (de helft van wat ik nodig heb maar wel meer gedaan als ik dacht... Yeah... schouderklopje voor mezelluf!). Dus nog één sessie van de week (erg vermoeiend trouwens, lichaam werkt slecht mee) en daarna kunnen eindelijk de knoflooktenen de grond in.

Bij het huisje de tulpebollen van afgelopen jaar in de grond (in grote bak) gedouwd.

Geplaatst:

De lente is hier begonnen. Buiten gegeten, en ik zit al te kijken of ik ergens tuinbonen kan zaaien

(niet echt natuurlijk, maar het zomerleven is hier opnieuw gestart..overal dwarrelen vlinders en zoemen bijtjes.)

Wel gek want er zijn ook duizenden kraanvogels aan t grazen op de velden, en de lucht is niet stil van al het ge-grusgruus..je zou denken dat het dan echt koud moet worden!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een grote ananaskers weggehaald die toch rijpe geen vruchten meer wil geven, hij dreigde al om te vallen in het vogelbadje. Nu kunnen de mussen er weer bij, zitten weer lekker te scharrelen als kippen (alleen krabben met de pootjes doen ze niet), zand- en waterbaden te nemen. De vruchten die aan de ananaskers zaten, heb ik er wel afgehaald, eens zien of dat nog rijpt. De plant zelf in stukken geknipt in in het compostvat gedaan. Compostvat zit vol nu, maar dat duurt niet lang. Het slinkt bij de dag.

Geplaatst:

Nogal weer wat grond omgelegd, planten geruimd en de boerenkool onder het net vandaan bevrijd. Tevens een tiental rupsen middendoor geknipt, vreetzakjes begonnen aan mijn boerenkool.

Geplaatst:

Gewied. Gezien dat de paar weken geleden gezaaide spinazie wel niks meer zal worden, hoop opgeruimd, buurman geholpen met knoflook poten, lekker in het zonnetje gezeten even ( veel zon was er niet )

Geplaatst:

bollenbedjes weer opgeschud met kali en korrels koemest

roggestro erop tegen weetikwat

koudebak opgeschoond, 1 vergeten wortel gesmikkeld

nieuwe rogge bekeken, helft gemaaid door vriendmaarnietheus veenmol, zal morgen bijzaaien

smeerwortelgier in de kas gegoten, spoelt toch niet uit

braam gesnoeid, zaden afrikaan geoogst, rest gecompost

floxen geruimd, stonden te dicht bij smeerwortel

Geplaatst:

vandaag wat hulp gehad van mn broertje. bandjes gehaald voor de verhoogde bakken en een gedeelte van het straatwerk verwijderd.

toen begon het helaas te regenen.

hopelijk krijgen we alles klaar voor het voorjaar. Schiet niet echt op nu zowel ik als mijn vriend niet mogen/kunnen tillen

Geplaatst:

REGEN hier is het vandaag 23 graden geweest en volop zon ik heb spinazie afgesneden en een beetje winterprei uitgedaan spijtig dat ik maae een dikke 10 cm wit stukje heb maar ik heb hem geplant maar niet aangehoogd dit zal de rede wel zijn waarschijnlijk

Geplaatst:

Morgen de kwetsenboom bij opa en oma omzagen, kas opruimen en pindakaaspothouder ophangen bij opa en oma

Vriendelijke groeten,

Holland

Geplaatst:

de groenten bewonderd in de MM-bak waar een stuk doorzichtig plastic overheen zit. Ondanks het centimetergaas toch een paar rupsjes op de Chinese kool gevonden en deze gevoerd aan de kippen.

Geplaatst:

Vandaag een begin gemaakt met het leeghalen van mijn huidige moestuin, volgend jaar heb ik een nieuwe tuin als ik ga verhuizen, maar nu moet eerst hier alles opgeruimd worden en dat is best veel werk maar gelukkig was het heerlijk weer.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...