Erny Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 (aangepast) Eind December op een prachtige zonnige warme winterdag stonden er drie wijze forumleden voor de poort van het hof.Eén kwam uit het Oosten, één kwam uit ongeveer Westelijke richting en één kwam via via uit Zuidelijke richting... Beladen met stimulerend aftreksel van koffiebonen en zelfgemaakt gebak gemaakt van verse vruchten én door mij gedane aankopen uit verre oorden... Ik heb ze welkom geheten in mijn warme "stal"... Dus....Het pruimpje Belle du Thuin staat dus nu in de grond. Maar het bleek toch wel een beetje een misbaksel ipv "alleen een beetje krom". Hopelijk maken de pruimen dat volgend jaar weer goed... En Jet, de potten en de appelmoer zijn dus ook in goede staat gearriveerd. Allemaal bedankt! Het was gezellig. En in de moestuin viel niet echt veel te doen behalve te constateren dat het nog steeds erg nat is... en dat de knoflook ook bovenkomt... en de reeën ook snijbiet lusten. 29 december 2013 aangepast door Gast
zonnetje Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Ongewenste gewassen verwijderd en kas ramen schoongemaakt .
HuubvG Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Al soppende 1 pruimenboom 'Belle du Thuin' gepoot in een natte hoek van een natte tuin... Gezellige middag gehad met nog drie mede-MoesTuinForummers.
Erny Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Eh... soppende Huub? Zou hij misschien het soppende drijvende grasveld vol luchtpockets bedoelen...
Heleen1963 Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Erny het lijkt het Kerstverhaal wel alleen kwamen nu de wijzen niet uit het OOsten ,maar uit verschillende richtingen haha
Nynkef Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 het terras geschrobt met heet water en schoonmaakazijn samen met manlief. Verder de dooie stukjes van de aardbeienplant weggeknipt.
Erny Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Oja... ze waren "wijs" die mannen, dacht ff dat het drie koningen waren (niet zo bijbels onderlegd hier...)... zal ik het dan nog maar even veranderen in mn verhaal... naar "drie wijze forumleden"... Ja... dat gaan we doen... Thx Heleen!
nick86 Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Vandaag even bezig geweest met wat struiken weg te halen en de koude kas repareren. Ik heb hem versterkt, rot hout vervangen en de glazen geplaatst. Hij verdiend niet de schoonheidsprijs maar volgens mij is hij zeker efficiënt en daar gaat het om! Volgende keer de grond even egaal maken en van het voorjaar/ eind winter om spitten en wat voeding er bij. Dan kan ik hem vanaf februari misschien al gebruiken.. Ligt aan het weer.
appelvrouw Geplaatst: 29 december 2013 Auteur Geplaatst: 29 december 2013 Wat mij betreft mogen de drie wijzen ook uit het Noorden komen Vandaag begonnen met knippen en snoeien langs de beek. Daar groeien altijd heel veel bramen, en verder veel te veel boomwerk/struikgerommel.Alles boven de beek knip ik weg zodat de slakken niet via een tak of blad kunnen oversteken. Bovendien kan ik dan zo in de beek lopen om deze schoon te maken. Een del van snoeiwerk, in dit geval wilgentakken, hopslierten en druivenstengels heb ik samengebonden in de beek gelegd..het is de bedoeling daar plantenbeschermers mee te gaan vlechten. Voor de poten van dit laatste knip ik rechte hazelaar-loten van 1 jaar. Verder plezier gehad van mijn 4 loopeenden..die lopen aardig te snebbelen in mijn tuin. Ik heb wel een kip met probleem..het lijkt alsof haar pootje gebroken is..ze houdt haar tenen krom en staat er even op, maar zakt dan weer op de grond. Ze is verder fit en eet. Het lijkt me jammer haar af te maken..en vraag me af of ik de poot zelf kan spalken..denk het niet eigenlijk..ik weet niet precies waar het probleem zit, het doet haar wel pijn als ik eraan kom We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
thea Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Vandaag even bezig geweest met wat struiken weg te halen en de koude kas repareren. Ik heb hem versterkt, rot hout vervangen en de glazen geplaatst. Hij verdiend niet de schoonheidsprijs maar volgens mij is hij zeker efficiënt en daar gaat het om! Volgende keer de grond even egaal maken en van het voorjaar/ eind winter om spitten en wat voeding er bij. Dan kan ik hem vanaf februari misschien al gebruiken.. Ligt aan het weer. Als je nu paardemest in legt en daar boven op grond wordt het al lekker warm om in febr te zaaien. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
nick86 Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Bedankt voor de info! ik zal even kijken of ik ergens aan paardenmest kan komen! Dan doe ik dat zsm.
SuusP Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Vandaag dag vier van een snoeimarathon aan twee oude fruitbomen. Van de peer kwamen o.a. opgaande stammen even dik als de hoofdstam van een 10 jaar oude appelboom Waarschijnlijk dus minstens 10 jaar niks aan gesnoeid. Ook een heel rare vorm, alsof iemand de hoofdstam naar beneden heeft gebogen toen het nog een boompje was. Nu geen 'boompje' meer te noemen, met top hoger dan het huis.Met de stormen van deze herfst was het telkens spannend of de bomen achteraf nog wel overeind stonden, dus er moest echt iets gaan gebeuren. Maar jeminee wat een snoeihout komt daar vanaf! Heel wat stammen gezaagd voor de vuurkorf komende zomer. Nog tips voor nuttig verwerken van het overige snoeihout (voornamelijk twijgen)? Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Piroska Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Suus, ik weet niet of je een hakselmachine hebt of kan lenen? Je kan de twijgen daar in een handomdraai mee verhakkelen en met het haksel tuinpaden aanleggen langs de moestuin of elders in de tuin. haksel zonder blad blijft ongeveer 2 jaar liggen voor het weggerot is. Ik gebruik het ook als bodembedekking in de kippenren waar het modderig is. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
RobO Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 laatste kool 2013 gesneden, maken we weer wijnzuurkool vanopgeruimd, oude tonkinstokken afgevoerdplek voor de lerstboom gezocht, mag ie een jaartje overzomerentakken voor de bessen gesnipperd
simke Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Zo de druiven gesnoeid. En de druiven palen een steuntje gegeven.
simke Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Vandaag even bezig geweest met wat struiken weg te halen en de koude kas repareren. Ik heb hem versterkt, rot hout vervangen en de glazen geplaatst. Hij verdiend niet de schoonheidsprijs maar volgens mij is hij zeker efficiënt en daar gaat het om! Volgende keer de grond even egaal maken en van het voorjaar/ eind winter om spitten en wat voeding er bij. Dan kan ik hem vanaf februari misschien al gebruiken.. Ligt aan het weer. Als je nu paardemest in legt en daar boven op grond wordt het al lekker warm om in febr te zaaien. Dat wil ik ook nog doen het glas omruilen. En uit de lijsten halen en in goede lijsten stoppen.
SuusP Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Piroska, zo'n hakselaar zou inderdaad wel handig zijn maar helaas niet te lenen in de buurt. De buren steken het in het voorjaar allemaal in de fik. Lekker makkelijk natuurlijk maar ik vind dat toch ook jammer voor het milieu en vroeg me af of je er niks zinnigs mee kunt. Ik denk er nu aan een mini houtwal aan te leggen achter mijn tuin. In ieder geval leuk voor de beestjes. Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Dirk0229 Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Gisteren en vandaag de achtuin aan het uitkisten voor de nieuwe bestrating en moestuin. Veel spitten en kruien dus pffff..... Tuinieren is goedkoper dan therapie, en je krijgt ook nog tomaten.
tds Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Tafel gemaakt voor id tunnelserre > winterzaailingen.Oude spinaziezaden proberen te ontkiemen op nat keukenpapier; houdbaarheidsdatum 2012 Opkuis winterserre >> klaarmaken voor de januari-zaaiperiode.Slakken verwijderd uit de tunnelserre.
Bit Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Tot de regen vanmiddag om 4, de hele dag op de tuin gewerkt. Veel op mn knieën, onkruid, onkruid. Dikke laag oude mest bij de bessen en op de rabarber. Beetje gewied tussen de knoflook. De appels gesnoeid, meeste uitgebonden takken losgemaakt; over een maandje opnieuw uitbinden.Beginnetje van de grote schoonmaak op de tuin ( lang niks gedaan ) gemaakt dus. Eerstvolgende droge dag weer verder.
angela († maart 2025) Geplaatst: 31 december 2013 Geplaatst: 31 december 2013 Vandaag de grond voor de Mammoth prei in orde gemaakt.En een paar preien meegenomen voor vanavond in de wok.
appelvrouw Geplaatst: 31 december 2013 Auteur Geplaatst: 31 december 2013 Gisteren en vandaag veel gezaagd..aan de kant van de beek zagen we hazelaars, cornus mas, wilgen, wilde pruimen( stiekem in de woestenij van de buurman) en nog meer hazelaars kort..zodat er volgend jaar meer zon op de moes komt. Het lastige is al dat hout weer weg te werken..er ontstaan nieuwe takkenwallen, en er is ook een grote stapel kachelhout aan t komen... We gaan hier verder voor 2014: https://www.moestuinforum.nl/wat-heb-je-vandaag-in-de-tuin-gedaan-2014-t12952.html We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten