appelvrouw Geplaatst: 19 september 2016 Auteur Geplaatst: 19 september 2016 Gatver dat is zo naar! Gangetje, kan dat van de vos zijn? Marter? Je kan misschien eens wat meel daar strooien, misschien kan je aan de sporen wat zien? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 Blij dat ik geen kip ben... Maar wat een bedreigingen allemaal zeg, van onder en van boven... Quote
appelvrouw Geplaatst: 19 september 2016 Auteur Geplaatst: 19 september 2016 Ja als kip ben je dé prooi..voor veel beesten. "Onze" sperwer blijkt ook bij meerdere buren een kip of eend of duif te hebben gepakt, nu is er rust in de tent, maar die vrijheid die ik voor mijn kippen en eenden in mijn tuin had bedacht komt toch niet helemaal uit...met al die netten boven de ren, schrikdraden enz.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flos Geplaatst: 19 september 2016 Geplaatst: 19 september 2016 De gang gegraven onder de afsluiting is duidelijk het werk van een vos. Marter of bunzing gaat dit normaal niet doen die zoekt een gaatje waar hij door kan. Een vos sleept ook meerdere kippen naar buiten maar een niet van allemaal .De vogel die je gezien hebt kan een buizerd zijn of een kiekendief. Dit zijn roofvogels die ook van kadavers eten en op de geur van het bloed afkomen. Heel toevallig dat die twee dieren op de zelfde plaats op het zelfde moment jaagde. En een sperwer is maar zo groot als een duif die gaat nooit een volwassen kip aanvallen eerder kuikens. Quote Laat ons een bloem en wat gras dat nog groen is.Vergeet voor een keer hoeveel geld een miljoen is.
tuinLB Geplaatst: 20 september 2016 Geplaatst: 20 september 2016 Hier in het afgelopen driekwart jaar ook al redelijk wat last gehad van roofdieren. een 5 kippen en 2 kuikens kwijt geraakt aan roofdieren. Van een aantal weet ik zeker dat het een roofvogel was ( 2x heterdaad) maar van een paar twijfel ik toch of het niet een ander roofdier was, zowel door de wonden die ze hadden en de plaats waar ik ze gevonden heb. De kuikens zijn uit een hok verdwenen, daar heb ik de verdenking van ratten, aangezien we toen rattenoverlast hadden. Iets van een wezelachtige zou natuurlijk ook goed kunnen, zeker omdat toen ook nog wel eens eieren verdwenen. tegen de roofvogels heb ik touwen boven de uitlopen gespannen, dit lijkt aardig te helpen, maar dit is natuurlijk niet waterdicht tegen roofvogels. Maar de uitlopen zijn hier te groot om een net over te spannen. Quote
Waaslander Geplaatst: 23 september 2016 Geplaatst: 23 september 2016 De gang gegraven onder de afsluiting is duidelijk het werk van een vos. Marter of bunzing gaat dit normaal niet doen die zoekt een gaatje waar hij door kan. Een vos sleept ook meerdere kippen naar buiten maar een niet van allemaal .s. Ik betwijfelt dat het een vos , 1 dier doorgebeten uit een groep kippen ?Bij een kennis zaten er een stuk of 18 kippen op 2 na allen dood gebeten door een vos. Bij mijn broer 14 kippen en een 12 tal eenden . Alle kippen doodgebeten en 2 eenden gewond , hebben een andere verdedigingstruk kippen verspreiden zich eenden gaan dicht bij elkaar lopen . Dan kom je s'morgens in het hok en vind nog dode kippen. Een vos bijt er meerdere dood "Surplus killing " . Quote
SamanthaP Geplaatst: 29 september 2016 Geplaatst: 29 september 2016 Een vraag van een heel andere orde... Onze kippen legden altijd keurig elke dag hun eieren in het daarvoor bedoelde hokje. Legden, inderdaad, want sinds twee weken vinden de dames het fijner om hun eieren ergens in de ren te leggen. En kan ik dus elke dag op zoek... Weet iemand waar zulk gedrag ineens vandaan kan komen, en vooral ook wat ik eraan kan doen om de dames weer in t hok te laten leggen? Het hok is schoon en er ligt altijd zaagsel in. En het ziet er gezellig uit, dus ik snap niet waarom ze de voorkeur geven aan de ren Quote
appelvrouw Geplaatst: 29 september 2016 Auteur Geplaatst: 29 september 2016 Tja, ik weet niet wat een kip gezellig vind misschien kan je eens een foto maken? Hoeveel kippen heb je en hoeveel legnesten? Misschien er even een (nep)ei in leggen zodat ze weer weten dat dat hok bedoeld is voor de eieren? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
peter_begeman Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Bij mij leggen de kippen ook steeds ergens anders eieren, behalve als ik een nep ei op de gewenste leg plek neer leg, dan leggen ze de andere eieren daar bij. Dus hier is de truuk met een stenen nepei de legplek aan te geven aan de kippen . Ik heb dat ei bij de welkoop weg. Quote
Roelie Geplaatst: 1 oktober 2016 Geplaatst: 1 oktober 2016 Hier hebben de jongste dames het even lastig... Moet in nou in het nest of kan ik het ook gewoon vanaf de stok laten vallen...Meestal houdt het in dat er een beschadigd ei op de plank ligt.. Komt wel goed... Quote
SamanthaP Geplaatst: 2 oktober 2016 Geplaatst: 2 oktober 2016 Ik heb nu inderdaad een nep ei in t nestkastjes gelegd. Maar ze leggen nog steeds hardnekkig in de ren. Eens kijken hoe lang ze dat volhouden nu t kouder en natter wordt buiten.... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Even terugkomend op mijn roofvogel/roofdier verhaal van een tijdje terug: ik heb net dader nummer 1 (Als in: van de 2). Dus net zien liggen naast het zandpad hier vlakbij ons huis. Ik ben er vrij zeker van dat het een bunzing betreft. De kleur en het formaat komen in ieder geval overeen, ik heb hem niet meegenomen om beter te bekijken. Misschien ga ik hem nog halen of fotograferen straks... Dat moet dan wel het gravende/kruipende beest zijn dat een paar van onze jonge kippen heeft gepakt. Edit: Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
ADOPEG Geplaatst: 12 oktober 2016 Geplaatst: 12 oktober 2016 Dat zo'n 'schattig' beestje zulke dingen doet.. Quote ~ Vita rosa est ~
Jane Doe Geplaatst: 4 november 2016 Geplaatst: 4 november 2016 Zo schattig zijn ze niet, als dat ze er uit zien. Zijn echt rovers die al je kippen doden als ze de kans krijgen.De JG zijn goed gegroeid, volgend jaar goed vlees aanzetten en dan eens de hanen proeven. Eerst even de nieuwe fokhanen uitzoeken. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 november 2016 Auteur Geplaatst: 4 november 2016 Bunzing dus hè..hoe lang was hij ongeveer?(Jane je tekst is best grappig..eerst zeg je dat de bunzing niet schattig is, omdat hij alle kippen doodmaakt, en dan heb je het over je eigen hanen proeven. ). Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 4 november 2016 Geplaatst: 4 november 2016 Ja ik ben al helemaal niet schattig ...Maar dan hebben ze 2 jaartjes vrij kunnen scharrelen en onbeperkt kunnen eten en drinken. Quote
Elizabet Geplaatst: 22 maart 2017 Geplaatst: 22 maart 2017 Een raadvraag tussendoor: Ik heb vandaag een bescheiden hok op de kop getikt, met een rennetje, maar ik ga nog een afrastering in de tuin zetten zodat de toekomstige kippen lekker de ruimte hebben. Het worden mijn eerste kippen, en alle begin is moeilijk, dus een paar vragen: Ik heb mijn zinnen gezet op Barnevelders (liefst dubbel gezoomd) Lijkt me een ideale kip, tam, kalm, goede legger, niet veel broeds (aan fokken wil ik voorlopig nog niet beginnen, eerst maar ns kijken hoe het bevalt) Qua grootte van het hok denk ik dat ik niet meer dan 2 hennen zou moeten nemen, of misschien 3 kriel (maar ik neig naar groot) Is dat te weinig, qua sociaal gedrag van kippen?Als ik nu een beetje rondkijk voor kippen zijn er natuurlijk vooral kuikens te koop. Het lijkt mij de makkelijkste manier om 2 jong-volwassen (hoeveel maanden is dat?) hennen te kopen, zodat we ook inderdaad weten dat het hennen zijn, en omdat ik voorzichtig wil beginnen aan de kippenhouderij ben ik ook nog niet zo heel geneigd om een broedhok en lampen enzo aan te gaan schaffen. Maar is er vooral handel in kuikens of worden er ook wel jongvolwassen dieren aangeboden als de tijd daar is? Als iemand een goed adres heeft voor Barnevelders in het midden des lands hou ik me overigens aanbevolen. Quote elizabet.nl
ADOPEG Geplaatst: 22 maart 2017 Geplaatst: 22 maart 2017 Leuk! Hoe meer ruimte, hoe beter! Ze kunnen heel wat onkruid aan. Ons doel is om te zorgen dat de grond nooit helemaal kaal is, zodat ze altijd wat vers groenvoer hebben. Eind winter hadden ze het redelijk kaal, maar nu begint het onkruid weer hard te groeien(ze zijn onze kweek verwijderaars ) We hebben 4 kippen en 1 haan op ongeveer 70 m2 volgens mij. Dat hebben ze mijns insziens wel nodig. Uiteraard kan het met minder, maar ja of dat echt goed voor ze is...?Wij kregen onze kippen ongeveer rond 20 weken, dat was ook de tijd dat ze begonnen te leggen. Maar je kunt al wel een stuk eerder zien of het haantjes of vrouwtjes zijn;). Quote ~ Vita rosa est ~
Elizabet Geplaatst: 22 maart 2017 Geplaatst: 22 maart 2017 Ik wil de kippen ook wel als onkruidverwijderaars op stukjes moestuin gaan inzetten ja, moet ook nog een verplaatsbaar rennetje kopen. Lijkt me ideaal Qua ruimte bedoelde ik vooral het nachthok dat ik heb gekocht, dat is vrij klein.Gooien jullie kippenmest trouwens op de composthoop? Quote elizabet.nl
ADOPEG Geplaatst: 24 maart 2017 Geplaatst: 24 maart 2017 In plaats van een rennetje kun je ze ook gewoon een touwtje om de poten doen en aan een stok zetten;). Nee, nog nooit de kippenmest op de compost gegooid. Waarom niet weet ik niet meer precies, maar er staat me iets bij dat kippenpoep verzurend werkt...?Zijn de kippen inmiddels al gearriveerd? Quote ~ Vita rosa est ~
BoerJennes Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 Wij gooien de kippenmest gewoon op de composthoop, samen met de stro en het hennepzaagsel composteert dat uitstekend. Mest direct gebruiken is niet aan te raden, je planten zouden kunnen "verbranden". We laten de kippen in de herfst vrij rondlopen in de moestuin, zodra er groente is, eten ze niet alleen onkruid, maar vooral je lekkerste groenten. Van winterui en knoflook blijven ze af, maar ze scharrelen wel af en toe een uitje eruit dat ik dan weer terug stop. Als je ze laat scharrelen in de moestuin, zet ze dan in een verplaatsbare ren en niet aan een touwtje aan de poten... Quote Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl
Elizabet Geplaatst: 26 maart 2017 Geplaatst: 26 maart 2017 Nee, niet aan een touwtje! Dat had ik nog niet eens bedacht. Ik heb 2 composthopen, dus kan t mooi de tijd geven om te composteren, had inderdaad gelezen dat kippenmest te scherp is om zo te gebruiken. Wil m'n moestuin op termijn inderdaad wel beter omheinen zodat ze na het seizoen daar fijn los kunnen lopen, maar dat zal nog even moeten wachten, zoveel klussen, zo weinig tijd.. Zit nog een beetje te hannesen met hoe ik aan de kippen kom. Heb wel een fokker soort van in de buurt gevonden, maar jonge dieren heeft hij pas over een week of 10, en dat is nou juist een periode dat ik regelmatig wat langer achter elkaar weg ben, lijkt me onhandig (en stom om de verzorging meteen aan mijn vriend over te moeten doen) Kan wel al aan kuikens komen, maar vind t een beetje spannend om die aan de goede temperatuur te laten wennen etcetc zonder enige kippenervaring, en ook wel ingewikkeld met een kat in huis (hoewel kat geen jager is) Kippen van Marktplaats halen lijkt me onverstandig, je weet natuurlijk niet of ze ziek zijn of iets... Wat zouden jullie doen? Quote elizabet.nl
ADOPEG Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Dat van dat touwtje om de poten was een grapje, maar waarom eigenlijk niet?En ik denk dat via marktplaats kopen niet zo'n groot probleem is hoor, je kunt toch even kijken wie de verkoper is? Daar verkopen ook wel gerenommeerde verkopers. Quote ~ Vita rosa est ~
Niika Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 En dan heb je kippen, hennen om precies te zijn. 4 stuks... gezellig, lekker eitjes, (de volwassen dames leggen eindelijk beide) en dan.... gaat er om 7 uur 's ochtends 1 zitten kraaien... de trut! Ik heb geen haan want ja de buren he... en dan dit en ik weet precies wie het is. En ja, dat is echt een hen... schijnt wel eens voor te komen. Heb ik weer ... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 27 maart 2017 Geplaatst: 27 maart 2017 Waarom kijk je niet bij een klein dier vereniging in de buurt? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.