Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Mijn aanbod :)

Featured Replies

Geplaatst:

Zou ik een Welsh onion en een 7-jaars spinazie kunnen hebben?

En waarschijnlijk wat van het varken (heb hier alleen nog geen uitspraak gekregen wat ze willen - de kinderen roepen alleen maar speklap)

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
hoe groot moet zoiets eigenlijk zijn? misschien haal ik er wel meer uit....

Eva, dat zou ik eigenlijk doen, maar als jij materiaal hebt...vind Jorieke dat vast niet erg.

Kijk even hier:http://www.youtube.com/watch?v=xf_ySKcOeZQ

Ik zoek ondertussen door naar materiaal totdat ik weet of het jou gelukt is, en hoeveel kragen Jorieke wil...

kijk eens aan...je hoeft ze niet eens rond te knippen!

ik denk dat ik zeker 20 kan leveren! (als Jorieke het goed vind)

Geplaatst:
  • Auteur

Over de koolkragen: Het maakt mij niet uit van wie ze komen, en waar ze van worden gemaakt De koolplant moet er in kunnen groeien, dus het spul moet wel buigbaar zijn. Ik denk dat 10 bij 10, of 12 bij 12 cm ofzo wel goed moet zijn? Die ik normaal koop zijn rond, maar dat hoeft niet. Vierkant is veel makkelijker voor de maker

Ik kan er alleen wel wat meer dan 20 gebruiken schat ik. Het dubbele zou mooi zijn....?

(20 van Eva en 20 van Appelvrouw? Kan ik een vergelijkend waren-onderzoek houden )

@Kruidje: staat genoteerd! Ik hoor dan nog wel wat je wilt qua vlees. Het beest loopt nu nog vrolijk rond, dus geen haast

Geplaatst:
(20 van Eva en 20 van Appelvrouw? Kan ik een vergelijkend waren-onderzoek houden

Doen we. Waar die van mij van worden is nog een verrassing ( ook voor mij )

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hallo Jorieke

Knolcapucijners wil erg graag van je al was het er maar een.

Hartelijke groet

Johannes Hellenthal

Geplaatst:
(20 van Eva en 20 van Appelvrouw? Kan ik een vergelijkend waren-onderzoek houden

Doen we. Waar die van mij van worden is nog een verrassing ( ook voor mij )

lijkt me een leuk onderzoekje

Geplaatst:

Ik had ze van restjes vijverfolie geknipt...zie koolkragen-maken-t1224.html bij 19 maart

voldeden prima en de vorm maakt weinig uit (rond/vierkant/ovaal). De kolen met kraag gingen door de warmte en het vocht dat door die kragen langer vastgehouden werden, beter dat de kolen zonder. Die vijverfolie is goed weersbestendig dus dit jaar kunnen ze gewoon weer gebruikt worden

Geplaatst:
Ik had ze van restjes vijverfolie geknipt

Tja Gé..mijn buurman heeft wel een vijver..maar hoe krijg ik die folie eruit Ik denk dat ik in Nl maar eens langs een garage ga in NL..binnenband schijnt ook heel goed te voldoen...

Geplaatst:
Tja Gé..mijn buurman heeft wel een vijver..maar hoe krijg ik die folie eruit

Moet je even kijken hoe ze die goochel truucjes met zo'n tafelkleed doen.. dat alles dan alsnog blijft staan

Geplaatst:

Kom je helpen?

Geplaatst:

Jorieke Lie heeft ondertussen mooi dik zwart plastic laten aanrukken..iets dat in de bouw wordt gebruikt om kozijnen te fixeren o.i.d...het lijkt me prima geschikt. Wat is jouw ideale maat?

Geplaatst:

OK ik kijk wat ik kan knippen.. Nu ik weet dat dat gaat lukken met de koolkragen durf ik ook wel om de muskaataardbei en een aardamandel te vragen..gaat dat nog lukken?

Geplaatst:

Ik noem maar een paar dingen Jorieke, maar heb je ook interesse in:

Vuilniszakken

Douchegel

"kale" vaseline/aloe creme (om zelf iets van de brouwen)

En misschien, maar dat is wel erg praktisch gedacht van mij... Dames-hygiene? Voor de maandelijkse ongemakken? (groeit ook niet aan de boom toch )

Ik roep maar iets hoor!

Latex handschoentjes zijn trouwens bij de bouwmarkt gewoon te koop!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zie dat ik nog helemaal niet op Johannes heb gereageerd Ik heb nog knolcapucien voor je, even kijken of ze de kou een beetje hebben doorstaan (in de schuur).

Eva(1986): Vuilniszakken en 'kale' vaseline zijn inderdaad handig! Bedankt voor het meedenken haha. Douchegel is ook handig, maar shampoo heb ik bijv. wel genoeg. Via Gratiz.nl heb ik daar al een leuk voorraadje van opgespaard. Douchegel geven ze dan gek genoeg amper weg.

Mijn dames-hygiene-artikelen houd ik liever nog even privé

Geplaatst:

Hahaha! Ja ik moest eraan denken, omdat wij binnenkort eens een maand willen doen zonder supermarkt bezoek... En dat was iets waarvan ik toen dacht: "tja, t daar kun je echt niet zonder!" Hihi!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Geplaatst:

De koolkragen zijn geknipt! ik heb er 20 gedaan, ze zijn 11x11à 12 cm

Geplaatst:

aanmaak blokjes voor de kachel?

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Heb je nog van die grove rode bieslook planten? Ik heb ze vorig jaar proberen te zaaien maar denk da het zaad te oud was ofzo want ik heb maar 1 sprietje overgehouden Ik kan een stuk oud vijverfolie meenemen voor koolkragen die je er dan zelf uit mag knippen . Kun je nog glazen flessen met schroefdop gebruiken?

Geplaatst:
  • Auteur

Ja hoor Frank, ik graaf er wat voor je uit! En alvast bedankt voor het vijverfolie

Flessen met schroefdop heb ik genoeg, zelfs teveel.

Bij deze nog een keer mijn aanbod:

- Zeer jonge plantjes van een frambozen aardbei (Frau Mieze Schindler). De planten hebben zich flink vermeerderd d.m.v. uitlopers. Die groeien tussen de tegels en ik 'lever' ze dan met blote wortels. Dus gewoon een bosje in een vochtige krant o.i.d. Het is teveel werk om ze allemaal op te potten ruim voor die tijd.

- Heel wat verschillende mentha soorten. Aardbei munt, citroen munt, chocolade munt, Marokkaanse munt, appel munt, etc.etc.etc. Dan ga ik er even van uit dat ze allemaal goed de winter doorkomen.

- Egyptische ui, ik heb er eind van de zomer al heel wat uitgeplant en die slaan zeer goed aan.

- Sint Jans-ui (Allium fistulosum var. bulbifera, synoniem: Allium cepa var. proliferum), deze herfst in de vollegrond gepoot. Ze lopen mooi uit, en zijn ook mooi vroeg in de lente.

- Ik heb ook nog wat oerprei bolletjes 'over'. Ik had een flinke rij gepoot, en de kneusjes en kleinsten heb ik in potjes gedrukt. Die lopen nu ook uit, dus dat zou een leuke start zijn voor een veldje vol (over een paar jaar ) Edit: zijn nu denk ik wel op. Je kunt al wel wat knolletjes reserveren, die ik eind van de zomer kan opgraven.

- Zeer jonge plantjes van een muskaataardbei. Waarvan ik bijna zeker ben dat het de Fragaria Moschata, ras: Capron Framboise is. Zie ook dit topic: welk-aardbeienras-is-dit-t5770.html?

Ik 'lever' ze dan met blote wortels. Dus gewoon een bosje in een vochtige krant o.i.d. Het is teveel werk om ze allemaal op te potten ruim voor die tijd.

- De Franse en Duitse wintertijm zijn zich aardig aan het uitbreiden in de kruidentuin. Ze groeien al buiten de cirkels, tussen de stenen. Voor de liefhebber steek ik er wat uit de grond! Op.. denk ik.

- Een zakje mini-boerenkool. 'Dwarf green curled'. Nog zaaibaar tot en met 2015. Veel te klein voor mijn grote tuin

- Ik heb ook nog heel wat suikererwten-zaad. Van Vreeken, niet zelf geoogst. De planten worden 1,8 meter hoog.

- En ik moet ook nog ergens een potje met zaad hebben van de peultjes die ik vorig jaar op de moestuindag ook had staan (met die paars/blauw/grijzige bloemen.) Ik kan het nu even niet vinden Maar dat komt wel weer!

- Ik kan er voor zorgen dat er dat weekend een varken is geslacht (slachten gebeurd net voor het weekend). Mocht er dus iemand aan de gang willen met een groot stuk buikspek, of met de kop, of met poten, of met andere zaken die je wat minder snel ergens anders koopt? Of een hele ham? Ik roep maar wat Je kunt die dag zien hoe het varken heeft geleefd. Hoeveel ruimte ze hebben, wat ze zoal eten, waar ze hun modderbadje nemen, etc.

Kleinere stukken zijn ook geen probleem. Een paar speklappen, karbonades, een kleiner stuk buikspek om zelf te zouten/roken? Etc.

Voor ruilverhoudingen (Niet om mij hoor, maar mocht je er onzeker over zijn? ) zie zo ongeveer de prijzen van biologisch vlees uit de supermarkt.

- Voor de allium-fans: Allium senescens glaucum (ik weet niet wat de Nederlandse naam is..) Ik heb er heel wat staan in p9 potjes. Ik heb mijn volwassen planten gescheurd, en de nieuwe plantjes barsten al bijna weer uit hun potten.

- Grove rode bieslook planten (Allium lusitanicum) Ik ben er net even wezen kijken, ze groeien bovenop een muurtje verderop in de tuin. Ze leken de hele zomer niet zo rood, maar nu wel. En ze staan er nog erg mooi bij voor een winter! Dit schrijft Denieuwetuin(.be):

Vergelijkbaar met de welsh onion; tot 60 cm hoge reuze bieslook of pijpui met onderaan een dieprode tint. Tweejarig tot vast.

Ze staan er nu pas een jaar, dus ik kan verder niets zeggen over het "tweejarig tot vast" gedeelte. Zal dat te maken hebben met het verwijderen van bloemen? Of meer aan een zeer koude winter ofzo?

- Welsh onion planten, vaste stengelui. Met flink dikke stengels.

- Aardamandel, op mijn zandgrond worden ze niet echt groot. Komt misschien ook omdat ik ze niet echt heb verwend afgelopen jaar. Dit jaar gooi ik er lekker wat compost tegenaan.

- Venkel (vaste, kruid-) plantjes.

- Wilde marjolein plantjes.

- 7-jaars spinazie plantjes.

- Ik heb ook nog wat Knolcapucien knollen in potjes gedaan. Ik heb er niet veel, dus wees snel!

- ananassalie (als alles goed gaat wortelen de stekken binnenkort. Anders krijg je een aantal stekken in vochtig papier),

- aloë vera uitlopers.

Verder ook nog tuinkerszaad in flinke hoeveelheid,

-tripmadam (plantjes)

-loopkamille (roomse kamille) (plantjes).

er volgt nog meer!

Geplaatst:

Ik heb wel interesse in:

- Welsh onion planten

- Aardamandel

- Venkel (vaste, kruid-) plantjes.

- 7-jaars spinazie plantjes. (wat is dat?)

- Knolcapucien knollen in potjes.

- rode bieslook

Ik kan ruilen met stukken zeep (die ik nog ga maken foto's volgen) of levensmiddelen.

Geplaatst:
  • Auteur

Staat genoteerd Chana! Die 7 jaars spinazie is ook wel Rumex Patientia of spinaziezuring. Er komen nu al weer blaadjes aan, het is 1 van de 1e vaste groenten die hier te plukken zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de blokken zeep! Ik heb ze alleen liever niet met van allerlei stukjes er in Kan dat? De geur of kleur maakt verder niet uit, maar havervlokken of maanzaad of.. vind ik minder smakelijk om me mee te wassen

Geplaatst:

OK zal ik rekening mee houden bij het maken.

Overigens als ik er iets door doe, bijv rozemarijn of haver (verzorgend voor de huid) dan is dat zo fijn gemaakt dat je daar niets van merkt, niet dat er stukjes op je huid blijven zitten of zo.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.