Bit Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 absoluut ! Daar hebben we dit Forum voor bv. En anders wel op een andere manier. Maar je uitleg was al wel duidelijk hoor. Rotte tomaten en een dikke plak pluis ..... haha!!
Nynkef Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Moet ik je echt corrigeren hoor. Die tomaat 'Rose de Bern' komen van Jet ( MTFD ), die zo gul was veel te veel zaadjes van de Rose de Bern aan mij mee te geven, en mij overigens heeft uitgelegd hoe ze in de toekomst zelf te oogsten ( zaadvaste var. ) Maar ik heb een paar van jou gekregen Bedankt Jet !!
Janine~Bustani Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Ah ik heb hem dit jaar ook weer, al heet ie hier de "Berner Rose". Supertomaat! Ow, en nog even ontopic: Ik heb vandaag mijn tomaten gezaaid.
appelvrouw Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 Ik heb hem verdorie zelf nog niet eens gezaaid Hoogste tijd. Morgen dan maar..even kijken of het dan vruchtdag is We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Piroska Geplaatst: 25 maart 2013 Geplaatst: 25 maart 2013 deze maand geen vruchtdag meer Jet, daarom heb ik ze NA de moestuindag op zondag nog snel gezaaid... http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
roosmarij Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Geweldig..het hele forum aan de Rose de Bern ( volgens een Franse culinaire hoge pief de smaakvolste tomaat van de wereld) ....en nou ben ik heel nieuwsgierig geworden naar deze Rose de Bern! Waarom is die moeilijk, dat er blijkbaar speciale tekst en uitleg bij gegeven wordt? Marijke.en ik was al helemaal maf van de coeur de boeuf! Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Bit Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 de 'speciale uitleg' betrof niet zo zeer het opkweken van de tomaat, als wel het zelf oogsten van het zaad van deze lekkere tomaat. Waarvan het zaad dus redelijk tot goed zaadvast is. Maar we gaan veels te ver off-topic. Zie daarvoor de topics van de tomaten en zaad winnen enzo.
Bit Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Zojuist ook eindelijk de knolselderij gezaaid. Dat is voor mij voor het eerst, op vraag van een collega die erg van de smaak houdt, er soep van maakt ofzoiets, ben ik vergeten, maar ik zaai het dus eigenlijk voor hem. Dús ga je googlen, wanneer zaaien , houden ze van verspenen, temperatuur enzo. Ik wist al dat ik wat aan de late kant was.Gelijk de eerste de beste site erbij genomen en gezaaid. Klaar ! Mooi niet dus. Met een kopje koffie erbij surf je wat verder. Wat schetst mijn verbazing ? Knolselderij is een lichtkiemer!! Een lichtkiemer ? .... Heb ik nou de vorige site verkeerd zitten lezen ? ( het is tenslotte een soort van kookboek, dat hele google he ? ) Nee hoor. Niets op die site over zaad niet bedekken ! Diana's mooie moestuin erbij genomen ( lekker makkelijke uitleg op mijn niveau meestal ) Nee hoor. Ook daar geen woord over het schijnbare feit dat Knolselderij een lichtkiemer zou zijn. Verder zoeken. Verder. En jawel. Knolvenkel is wel een lichtkiemer. Daar ben je toch mooi klaar mee als onwetende, onervaren knolselderij-zaaier. Moet ik nu deze post verplaatsen naar het klaagtopic ?Dacht het niet he ? Wel behoorlijk lastig hoor. Knolselderij is al een langzame kiemer; zit je straks eind april met het feit dat er niks opkomt.... tsss. Ik ga zo ook mijn sla soortjes dan eindelijk eens zaaien. Dat zou dan net mooi moeten uitkomen met de koude buiten. Neem ik even het idee dat de kou tóch weer wat langer aanhoudt dan wat ze nu zeggen, komt het helemaal goed uit met mijn sla en het in de volle grond zetten straks.
weknow Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Hoi Bit, Ook hier voor het eerst 20 zaadjes knolselder gezaaid. Eind februari en ze stonden zowaar binnen een dag of 8 a 10 boven bij kamertemperatuur. Ik wist dat het lichtkiemers zouden zijn, maar die zaadjes zijn zo klein dat diep zaaien toch niet voor de hand ligt. Ik wil maar zeggen: met een dun laagje bedekt zal het echt wel goedkomen. Maar dat bakje stond bij mij achteraan en dan kijk je er soms overheen. Dus zondagavond lagen alle kleine zaailingen plat op de intussen uitgedroogde aarde. Intussen is de helft weer rechtgekomen en de andere helft...is "helaas". Gelukkig heb ik met een stuk of 3 a 4 selders aan het eind van het seizoen genoeg...er is dus nog wel hoop.Vond het zelf wel wonderlijk dat die stuifmeelkleine zaadjes zo makkelijk opkomen en snel aan de groei gaan. Wist je trouwens dat behalve in de soep, je schijfjes of reepjes selderknol ook even kunt bakken of stoven tot ze bijtzacht zijn? Met wat zout en peper smaakt dat prima als groente-bijgerechtje bij van alles. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
dennislp Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Allerrrrrrlaatste tomaten gezaaid. M'n gardenners delight waren nog altijd niet opgekomen.. Als ze nu nog niet opkomen, dan maar niet.Ga straks beginnen met het eindeloos vullen van P9 potjes, kan ik dit weekend alle bloemen zaaien > Planten kopen? Doe het bewust!
Sovreze Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Ik moet zeggen, dit is het eerste jaar dat ik tomaten verbouw en dus zaai maar ben erg tevreden over de opkomst. 9 van de 12 gezaaide... Eigenlijk zijn die tomaten wel erg makkelijk De tomaten staan er prachtig bij, evenals de pepers die wel wat achterblijven op de tomaten maar goed. Eerste zaai van een hele hoop. Tweede zaai van kolen.Gezaaid, zowel breed als in p9 potjes:Spitskool, rode kool, koriander, rucola, prei (zomer en herfst), stengelui, peterselie, basilicum, afrikaantjes, goudsbloem, mais, zonnebloem, bladmosterd, rode melde en sla-soorten. De eerste rit spitskool en rode kool verplaatst naar het raam bij de voordeur, waar met dank aan het kattenluik de temperatuur in vergelijking met de rest vh huis 5 graden lager ligt
thea Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Tip: zodra je de tomaat gaat verpoten,dan tot de eerste blad helemaal in de grond. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 26 maart 2013 Auteur Geplaatst: 26 maart 2013 Gisteren verpotsessie gehouden... Toevallig ook vruchtdag dus dat kwam dan weer mooi uit. Chayote van Jet staat nu in een pot. Pepers: 30x van P7 naar P9 (met z'n 3'en in een potje)16x van zaailling naar P7 (ook gezellig met z'n 3'en zo mogelijk) Aardbeien van Jorieke in potje met grond gezet in afwachting van hun volle grond moment.5x Framboosaardbei groot6x Framboosaardbei klein2x Muskaataardbei groot7x Muskaataardbei klein Tomaten zaailingen verspeend naar in totaal 50 potjes... Rosé de Bern 4x, Tiger Paw 2x, Verna Orange 4x, Black Zebra 6x, Black Cherry 6x, Marmande 2x, Orange Banana 2x, OSU Blue 4x, Ananastomaat 2x, Melua 2x, Black Pear 5x, San Marzano 5x, TomatenMix 6x. Vandaag nog zo'n bakje te gaan... gisteren was de zin wel op. Zo'n 40 liter potgrond gebruikt...
Sovreze Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Bedankt Thea. Ik heb ze in p9 potjes gezaaid zodat ik ze niet hoef te verpotten totdat ze de volle grond van de kas in gaan. Bedoel je dat, in de volle grond? En dan de kiembladeren onder de grond? Als we het daar toch over hebben, welke gewassen kan ik nog meer met de steel dieper poten?
thea Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Paprika's en de tomaat ga ik juist div verpten en dan zet ik de kluit hele scheef in de grond.de steel krijg dan worteltjes en dan nemen ze meer vocht op. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Erny Geplaatst: 26 maart 2013 Auteur Geplaatst: 26 maart 2013 Weet niet of het de bedoeling is maar ik stop álles elke x, zo mogelijk, tot de nek onder de grond... Maar met tomaten is het zeker heel nuttig... gaan ze ook lekker wortels maken aan die steel die onder de grond zit. Je kan je tomaten zelfs schuin in de volle grond leggen/planten ter bevordering van de wortelgroei. Edit... 2 zielen 1 gedachte... Thea...
Sovreze Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Ik heb juist altijd gedacht, en zit daarin mogelijk vastgeroest, dat weinig tot geen gewassen het leuk vinden als je ze dieper plant dan waar de kiembladeren zijn begonnen. Hieruit begrijpt ik dat het bij veelal van de gewassen dus juist wél kan en het doorgaans idd (op zich logisch) voor meer wortels zal zorgen dan dat het steeltje wegrot. Mooi! En ik maar klooien met stokjes omdat ze de eerste dagen buiten altijd omvallen
angela († maart 2025) Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Niet echt in de tuin gewerk, maar wel mijn bosbessen planten opgehaald en ik kreeg er een junibes bij kado
roosmarij Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 (aangepast) 16 uitgelopen knoflooktenen over 3 grote potten verdeeld - 2 buiten gezet, 1 in de hal bij de voordeur.Ik heb ergens gelezen op het forum dat je de hele bol in de grond moet zetten voor een goed resultaat, maar de tenen waren al gedeeltelijk losgemaakt voor ze uitliepen, dus dan maar zo. En het is ook nog eens het verkeerde jaargetijde! Ach, anders werden ze toch maar weggegooid. Zo is het nog een aardig experimentje. Marijke. edit 27-03-'13: natuurlijk moesten de katten zich weer bemoeien met de pot die bij de voordeur stond. Die is opnieuw ingepoot en in de (veel veiligere, maar ook donkerde) wc gezet. Zodra het vandaag of morgen niet meer zo vreselijk koud is gaat die ook maar de tuin in, denk ik, want zo donker is niet goed voor de teentjes! 27 maart 2013 aangepast door Gast Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
appelvrouw Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Angela een junibes ken ik niet? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Kim412 Geplaatst: 26 maart 2013 Geplaatst: 26 maart 2013 Het zonnetje scheen dus flink de tuinkriebels.Vandaag:-spinazie gezaaid, had nog genoeg voor 2 rijtjes-pepers binnen gezaaid in voorverwarmde grond en boven de verwarming gezet, lekker warm-paprika's idem-venkel en knolvenkel binnen-kardoen, rozemarijn, suikerblad (twijfelachtig. ..), aubergine, eenjarige stokroos Allemaal binnen in van die mini kasjes, pepers en paprika nu pas omdat ik ze buiten in potten wil laten dan is het wat warmer als ze naar buiten kunnen. 1 blauwe bes op z'n plek gezet vanuit de pot en 2 witte bessen verplaatst. Verder veel plannen gemaakt en m'n tuindagboek bijgewerkt O ja ook nog een aantal amandelen in water gezet naar voorbeeld van het forum topic, ben benieuwd Alles wat je aandacht geeft groeit!
angela († maart 2025) Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 Angela een junibes ken ik niet? Dat is een honingbes je had hem geloof ik op je verlanglijstje staan voor de moestuindag.
appelvrouw Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 Ok, ik wist ( niet meer?) dat ie ook junibes heette.Verzorg hem maar goed, kan je hem misschien volgend jaar stekken We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Nicolette Geplaatst: 27 maart 2013 Geplaatst: 27 maart 2013 4 soorten tomaten, paprika, ananaskers, zonnebloemen, doperwten (2meter hoog soort), tuinbonen en capucijners (blauwschokkers) Allemaal in de voorzaai omdat het buiten nog koud is en in de kas het opgegeten wordt door de muizen. Huis staat en ligt vol want de aardappels hadden al een plekje op zolder gekregen (om te spruiten)
kenbeimer Geplaatst: 28 maart 2013 Geplaatst: 28 maart 2013 Eucalyptus (Caesia) gezaaid en een beetje Kruizemunt. Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Aanbevolen berichten