Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

YES het word Zomer.

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:
Moet ik het eigenlijk nu eerst leeghalen en met kokend water omspoelen? Of gaan ze gewoon verder met wat er al ligt aan nestmateriaal?

Geen idee, ik zou eigenlijk denken dat het wel zal helpen om een nw paar te lokken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@huub ...

advertentie zetten op vroege vogels.nl

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Ook hier een gekkenhuis met jonge vogels.

Het lijkt wel of alles nu tegelijk uitvliegt.

Overal jonge vogels in de hagen en op het gras en overal kwetterende ouders om hun jeugd aan te moedigen.

Gelukkig hebben ze op het moestuin complex weinig last van rovers.

Geen katten in elkgeval.

Wel leuk om te zien, al dat jonge spul.

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Hier een mindere.

Paar weken terug kwam ik er achter dat het vogelkastje bezet was door een mees. Nest, moeders voederen en op een gegeven moment kwamen de eitjes uit. Piep piep. Je kan dat goed horen.

Na de regen kwam ik weer op de tuin. Nul gepiep.

Vandaag het kastje geopend.

DSCN592590561400437314.JPG

3 dode vogeltjes. Nestkastje geleegd boven de sloot. Een bonk maden. Het kastje wat uren in de sloot gelaten aan een touw. Ligt nu te drogen op het dakje. Stinkt nog steeds.

hm.

Geplaatst:

Ach wat sneu...

Hier lekker in de tuin en zon zitten lezen (Sultana's) en zag ondertussen langswippen/vliegen/komen:

Tjiftjaf, Grauwe Vliegenvanger (pikte regelmatig beestjes uit mn grasveld), Goudvink (zie ik ook regelmatig in mn tuin), mn "vaste" lijster en natuurlijk de musjes, meesjes, merels, vlaamse gaaien e.d.

Maar.... heel bijzonder... toen ik met wat buurtjes kletste kwam er een IJsvogeltje overvliegen...

Die nestelen rond de Piccardthofplas, maar wist niet dat ze ook over de rest van het park vlogen... misschien op weg naar de grote vijver?

Buurman en visser E. vertoeft veel op en bij de plas en heeft ze vaker gezien en gehoord.

Maar bijzonder momentje dus.

Jammer alleen dat ie zo snel vloog...

Geplaatst:

IJsvogels vliegen altijd snel.

Mooi jammer Bit, misschien iets gebeurd met de ouders..of de vogeltjes waren besmet met iets waardoor ze doodgingen en de ouders het nest hebben verlaten.

Geplaatst:

Maar.... heel bijzonder... toen ik met wat buurtjes kletste kwam er een IJsvogeltje overvliegen...

Ja, leuk zijn ze, hè, ik wandel vaak op een plek waar ze zitten, en vind het altijd een kadootje om ze te zien.

Hier zingt al weken een merel, vaak en lang op een dag.

Op mijn schoorsteen, of eentje verderop.

Geplaatst:

deze dus.

DSC0160526711400527411.JPG

• 2 weken later...
Geplaatst:

vandaag is het bij de greet een groot mussenfeest........

DSC0531620241401284572.JPG

DSC0531740791401284575.JPG

DSC0531966661401284577.JPG

DSC0532073381401284579.JPG

DSC0532122551401284582.JPG

DSC0532388661401284584.JPG

DSC0532463371401284586.JPG

DSC0532514531401284589.JPG

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

jemig wat veel!

Geplaatst:

Tafeltje dekje, tjilp!

Geplaatst:

Vandaag zagen we een bonte kraai in de tuin die een babyeendje wilde pakken, die rende weg (maar ging later toch dood want bleek gewond) toen nam hij een ander eendje mee. Maar het zijn wel mooie vogels om te zien altijd.

Geplaatst:

Hier hebben zwarte kraaien n keer 5 kuikens geroofd ....en ze zijn niet mooi om te zien

Geplaatst:

o nee zeg..wat een rotvogels! Heb je nu nog maar 1 eendje?

Geplaatst:
deze dus.

DSC0160526711400527411.JPG

Mooi en wat is junior, jongen of meisje?

Wij hebben een opening in de deur van de kas moeten boren, omdat daar meneer en mevrouw vogel hun nest hadden. En we hun een eerlijke kans wilde geven, aangezien de deuren en ramen niet altijd open staan. Mams en paps hadden al snel het zitstokje en hun deuropening gevonden. Voor dit jaar hebben ze zich ook weer gemeld, maar onze kat tiger woont daar nu ook.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Het vaste koppeltje kraaien op de moestuin heeft voor nageslacht gezorgd...

Kwam net aanrijden toen een ouder het jong een rondleiding gaf... het jong zeurde de hele tijd met open snaveltje om eten. Het jong zit op het gras...

Nu weet ik zeker waarom ze vorige week zo agressief op de rondlopende kat reageerden... had toen al een vermoeden dat het om het beschermen van hun jong ging. Ze doken gezamenlijk steeds dicht op de kat af...

IMG0311m91301402419309.jpg

Geplaatst:

leuk! Ik vind kraaien mooie vogels, en slim zijn ze ook. Mijn tante had volgens eigen zeggen vroeger een tamme kraai (toen ze in een rondtrekkende woonwagen - met ezel! - woonde), dat lijkt me geweldig!

Geplaatst:

gistermorgen een groene specht op de grond

verder niks bijzonders

Geplaatst:

Een merel die in de druif een nestje heeft gemaakt super goed te zien vanaf de woonkamer! En een stelletje parkieten.

Geplaatst:

Een houtduif. Niks bijzonders. Die frambozen at, ook niet bijzonder.

Wel bijzonder: er stond een opbindpaaltje naast, de top precies op de hoogte van de vruchten. Op dat paalje kon ie prima zitten en rustig eten (totdat ik hem wegjaagde)

Geplaatst:

@ Limoen

Wat voor een soort parkieten?

Geplaatst:

bij mij zitten zwarte spechten ,die het gemunt hebben op mijn kersen.

Zondag zat er een vlak boven mijn hoofd (terwijl ik plukte )"kiek kiek kiek "te roepen

oftewel : "wil je even weggaan want wij willen ook van die lekkere kersen !!!!"

Ik was nog geen 5 minuten weg of ja hoor daar zaten ze met z'n drieen , hap hap weg kersen .

Ach nouja ik huldig ook wel het standpunt eerlijk zullen we alles delen , dus vooruit maar .

Er zullen wel kleine spechtjes zijn ergens op het erf die ook moeten eten (daar ga ik maar van uit )

Geplaatst:

Hebben jullie een zwarte specht daar in Raalte Bijzonder mooie beesten..daar zou ik ook wel een kersje voor over hebben...

• 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.