Geplaatst: 9 maart 201610 j Op de voerplek is het nu een drukte van belang, koolmees, pimpelmees, zwarte mees, staartmees, groenling, huismus, ringmus, geelgors, vink, merel. De roodborst en winterkoninkje zijn ook van de partij al is het dan voornamelijk in de vlinderstruiken.Af en toe een paar spreeuwen. De buizerd miauwt er flink op los, ze zijn al weer druk bezig met het restaureren van het oude nest. De kraaien doen wat ze kunnen om ze daar mee te "helpen"... Kauwtjes en roeken zijn af en toe te zijn, maar eigenlijk nooit op de voerplaats. Fazanten zijn er vooral achter in het land, momenteel 5 dames en een meneer. De sperwer probeert zo nu en dan ook van de voerplaats gebruik te maken, iets waar de zangertjes dan weer minder mee hebben...De torenvalk komt ook bijna dagelijks zijn deel van het muizenbestand opeisen. Verder elke dag een stelletje Nijlganzen dat de vijver als rust/foerageerplek gebruikt. Net als de reiger die aast op onze windes... Eenden en ganzen af en toe. Tegenover onze boerderij zijn vaak zwanen te zien die op de kale akkers zitten. Evenals de kieviet die daar zijn lustige rondjes draait.Kramsvogels volop, maar nooit op de voerplaats, terwijl zijn neefje de koperwiek daar wel af en toe opduikt.Zanglijster hoor ik wel eens 's avonds, maar daar zijn er niet veel van hier.Nou ja, dan hebben we natuurlijk nog de eksters en gaaien, die niet kunnen wachten tot de nestjes weer gemaakt zijn en gevuld met eitjes of kuikens...Nog eentje die ik vanmorgen hoorde, nou, twee eigenlijk. Prrrr! Prrr! De grote bonte specht.
Geplaatst: 25 maart 20169 j Nu al weer twee keer een uil zien overvliegen bij mn huisje. Zién ja... want horen doe je ze niet.
Geplaatst: 25 maart 20169 j Aan de rand van de sloot achter onze tuin afgelopen week diverse keren een ijsvogeltje gespot. Vloog gezellig telkens een meter of 20 vooruit om weer even op ons te wachten op een tak of aan een rietstengel, toen ik met de hond een rondje liep. Heb haar (denk dat het een vrouwtje was) goed kunnen bekijken dus. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 31 maart 20169 j We hebben een berg paardenmest gekregen, met veel stro er in. Maar nu denken de duiven dat die bult daar ligt, om strootjes uit te pakken en die onder onze dakpan te proppen om daar lekker hun kinderen groot te brengen facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 31 maart 20169 j Goeie dakisolatie Gister de eerste tjiftjaf gehoord "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 31 maart 20169 j Ik zie deze vogel niet...maar mag helaas wel van zijn overlast genieten. Ik denk een kraai-achtige / kauw / raaf of iets dergelijks...het klinkt alsof er een gigantische kikker achter een microfoon is gekropen...maar het is geen kikker Een enkele vogel in een boom op 150 meter. Zit er nu al een maand of 2. Eens kijken of ik er een foto van kan maken binnenkort. Edit: leuk vogelgeluid.nl...het heeft wat weg van een valse Roek. Weer wat geleerd http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
Geplaatst: 5 april 20169 j Bij ons niet zoveel specialekes. Naast de gekende koolmees, mus, roodborstjes,.... af en toe eens een spechtje en 2 ontsnapte parkieten. Helaas ook 5 eksters die de meeste mussen en koolmezen bejagen Maar 3 weken geleden was er een vogelinvasie in onze tuin. Volgens mij was er ergens een volière open, want ik heb ze proberen tellen en kwam aan 27 tot ik ze niet meer uit elkaar kon houden. Toen ook een soort gezien die ik nog nooit gespot had. Niet zo'n speciaal vogeltje, maar toch mooi.Ik denk staartmeesjes en rechts natuurlijk een koolmeesje Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 5 april 20169 j De meesjes en musjes zijn alweer druk bezig met nestmateriaal verzamelen. Bakje met kattenhaar buiten gehangen en dat was in een paar uur leeg. De vogeltjes vlogen af en aan. Ook in het waterbakje wordt druk gebadderd. En we vermoeden dat er een stelletje in ons nestkastje zit. We wilden het kastje nog iets hoger plaatsen zodat het in de schaduw van de dakrand hangt. Er wat bomen en bamboe zijn verwijderd hangt het nestkastje deels in de zon (zuid-oost) . Hoop maar dat het niet te warm gaat worden.
Geplaatst: 10 april 20169 j Betrapt!Allemachies wat passen er veel wormen in zo'n beestje. Hoe paren koolmezen eigenlijk, toch niet letterlijk rollebollend door het gras? Of was ik getuige van een wel hele vriendelijke vechtpartij? "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 10 april 20169 j In februari kwam deze mooie ransuil een dag voor mijn keukenraam zitten. Heb er de hele dag naar zitten kijken. Hij bleef gewoon zitten, ook als ik naar buiten ging. Hij zat op ooghoogte en ik stond er ongeveer een meter van af. In de schemering ging hij zijn veren poetsen en ging er vandoor, 2 uileballen achterlatend.
Geplaatst: 10 april 20169 j Wauw En die bleef gewoon zitten? Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Geplaatst: 10 april 20169 j Ja ik kon hem bijna aanraken. Heeft de hele dag zitten dutten en zo af en toe deed hij een oog open of draaide iets met zijn hoofd als ik langs liep of als hij iets hoorde. Indrukwekkend beest!
Geplaatst: 10 april 20169 j Wauw... das wel geweldig!... We zien ze bij ons wel voorbij vliegen of hoog in de boom op hun roestplek zitten. Maar zo vlak voor je is wel erg bijzonder... Zit daar nou groen ijzerdraad om die balk?
Geplaatst: 10 april 20169 j Geweldig..dat is toch wel een kadootje! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 10 april 20169 j Dat is inderdaad ijzerdraad. Daar heb ik ooit een druivenrank mee over die balk geleid. Ik weet dat er een groep ransuilen een stuk verder op zit en uit informatie op het net begreep ik dat jonge ransuilen op een gegeven moment uit de groep gaan en een eigen plekje zoeken. Op zich was het een mooie plek, hij zat heel mooi verstopt in de bamboe. Alleen niet hoog genoeg en ook wel erg dicht bij mijn looproute. Hij was welkom, maar na die ene dag heeft hij waarschijnlijk een beter plekje gevonden. Het was inderdaad een cadeautje. Ik vond het heel speciaal dat hij me zo vertrouwde dat ik zo dichtbij mocht komen.
Geplaatst: 1 mei 20169 j Vandaag zag ik 'mijn' winterkoninkje met hapjes naar het nest vliegen en ja hoor nieuwe hulptroepen zijn geboren.
Geplaatst: 6 mei 20169 j Zo is de drinkbad snel leeg https://youtu.be/A8F61PAXZ5M Maar wat een prachtige vogel... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 9 mei 20169 j Mamma winterkoning is de hele dag insectjes aan het vangen en dit is het resultaat
Geplaatst: 9 mei 20169 j Das een mooi gezicht. Foto opsturen naar de NRC fotowedstrijd. Voor de maand mei is het thema: Voorjaar! En dan gaan wij allemaal op jouw foto stemmen. http://foto.nrc.nl/Home/index/19?page=17#list .
Geplaatst: 9 mei 20169 j Goed idee Als ik een mooie camera win, kan ik nog meer leuke tuinfoto's spammen. http://foto.nrc.nl/Picture/view/38253?#picture
Geplaatst: 9 mei 20169 j Sorry hoor, maar ik vind het niet zo netjes om weerloze vogeltjes lastig te vallen met jouw hobby. Ik wilde er eerst niets over zeggen en het is niet persoonlijk bedoeld, maar dit valt onder nestfotografie.De Vogelbescherming zegt daarover "Nestfotografie: gewoon niet doen (voorkomen is beter dan genezen)" . Ik ben het daarmee eens, want ook al verstoor je zelf niets: je brengt andere mensen op ideeën. En zoals hier ook weer blijkt: je maakt er de blits mee, ten koste van die weerloze diertjes. Hier nog een paar links over nestfotografie: https://www.natuurmonumenten.nl/sites/default/files/Gedragscode_natuurfotografie_-_Natuurmonumenten_def.pdfhttp://www.bvnf.be/index.php/nl/wie-zijn-we/gedragsregelshttp://www.fazzi.nl/ Nogmaals: niet persoonlijk bedoeld en misschien heb jij een manier gevonden om ze te fotograferen zonder ze te verstoren, maar het is wel iets om over na te denken en eens wat over te lezen. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 9 mei 20169 j Dit nestje zit vlak bij mijn achterdeur, ik loop daar minstens 50x per dag vlak langs. Mamma winterkoning scharrelt de hele dag wat in mijn buurt rond als ik in de tuin bezig ben. Dit is de 2e keer dat ik een foto maak, verder laat ik ze met rust. Ik raak ook niks aan. Wel goed dat je het even noemt inderdaad.
Geplaatst: 9 mei 20169 j Aha... je hebt nu al 5 stemmen. Maar ik vond die andere foto zelf eigenlijk leuker...
Geplaatst: 16 mei 20169 j Gepiep in de gang, had net mn kat haar eten gegeven. Dat zou niet moeten piepen want was al dood.Dus even gekeken... Zat er een jonge merel naast de bak terwijl zij verder at. Vogeltje opgepakt, geïnspecteerd. Conclusie: kleine wond onder de vleugel, lijkt niet ernstig, maar je weet nooit of er van binnen wat kapot is.Vogeltje in RobO doosje dat toch al vol met krantenpapier zat. Wurmpjes gezocht, mereltje wil nog nix aannemen. Doosje op rustig plekje weggezet. Denk trouwens niet dat mijn kat het vogeltje uit het nest heeft gehaald oid. Daarvoor was ze te kort buiten. Denk dat een andere buurtkat de boosdoener is geweest en het vogeltje zich in mijn tuin heeft kunnen verschuilen... totdat Blackie naar buiten kwam en dacht: Hee, dát past precies bij wat er toch al op mn bordje ligt. Vogelopvang 't Hemelrijk zit niet al te ver fietsen hier vandaan. Alleen nog ff checken of ze vandaag open zijn/ er iemand aanwezig is. PS: eerste foto op het forum van mij gemaakt met de RobOMinolta
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.