Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Vanochtend de vlieglessen van een kauwtje verstoord.

ca11bb759ee9698b14235de37980866a.jpg

Hoe minder kauwen in de tuin, hoe beter. De hele familie was wel erg pissig boven me aan het cirkelen...

• 3 weken later...
Geplaatst:

Welke vogel is dit?

Omgeving Zeeland. landelijk, water, riet en ander struweel, akkers

Alleen geluidsopname:

(Ik heb wel een idee, maar omdat ik op afstand het geluid niet kan koppelen aan wat ik zie, en omdat dit de enige is waarvan ik het geluid niet kan koppelen: misschien rietzanger?

Edit: antwoord inmiddels bekend, zie: post402019.html#p402019

Geplaatst:

Zo simpel mijn beste Grork: uit een paar kreten richting ongewenst sujet en weg is het

Geplaatst:

Mijn vraag, vier berichten terug, over welk geluid is dit:

is inmiddels beantwoord, door waarneming.nl. Geen rietzanger, maar een kleine karekiet.

Geplaatst:

Heuglijk nieuws! De waterbak voor de bijtjes en beestjes is bezocht door Scotty.

In zijn gebied is mijn huis gebouwd,hij zwierf steeds een beetje alleen tussen de nieuwe gebouwen. Ik riep hem af en toe :"SCOTTYYYY!" en lokte hem met wat brood.

Het jaar erop was er een vriendinnetje. ( of net andersom, een vriendje).

Dat jaar weinig contact gehad.Ze hadden het samen te druk . Maar zij woonden nog wel steeds in dit stukje bebouwing.

Kortgeleden moet hij het geweest zijn die bij mij de erwten uit een hooghangende bak jatte.

Het zij hem vergeven....

En dan nu, nu kwam hij drinken uit het diepe gedeelte van de waterbak. Zij bleef nog op de dakgoot tetteren, hij nam het er even van, proost.

Wat een mooie dagafsluiting

Update: Een poosje gepost maar dat bracht geen vogel op de kiek :

2019-06-28-waterbak-insecten34221562265264.JPG

Met z'n zessen waren ze vanavond . Lekker ravotten in de avondzon. Ze hebben rotzooi opgeruimd als takjes want alles gaat over de dakrand.

Mijn meloenplanten zijn ook geïnspecteerd en ze hebben zich gelaafd!Yessss!

Foto is door screens genomen want ze zijn oooooooooooo zo snel

2019-07-04-dorst78791562265032.jpg

2019-07-04-vijf-scottys32521562265046.jpg

2019-07-04-Scotty84631562265072.jpg

Update: gisteravond heeft er eentje gebadderd in de waterbak. Het ging snel, snel en je raadt het al: ik was te laat met een kiekje maken.

Vandaag kwamen ze weer na zevenen .Dit keer waren het vier stelletjes. Ze loerden en loerden maar zagen 'iets' verstopt tussen de tomaten. Tja, ze zijn niet gek

Ik vind dat ik mijn best heb gedaan te bewijzen dat ik een scholekster vaker op bezoek heb in mijn minituintje.

Geloof me, of geloof me niet, maar ik stop met bewijs verzamelen

En toch! Het is me gelukt! ( vraag me niet naar het aantal momenten van vergeefs posten )

Gesnapt32721563321006.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Vandaag een unicum! Ik zag 2 zwarte vogels met witte stippen en een knalrood achterwerk. Het deed me denken aan een specht zoals ze op de boom zaten.

Google Google

Goh, de grote bonte specht. Dat zijn ze! Die had ik nog nooit gezien. Leuk.

Geplaatst:

Leuk Mellie , en heel bijzonder ook !

Ik ben op het moment in de ban van de steenuilen die

sinds jaar en dag een nest in onze wagenloods hebben

(we hebben een aagrarisch loonbedrijf )

Elke avond als wij gaan slapen zitten ze op de dak van de schuur , zodra

ze ook maar denken dat iemand kijkt is het zoeoeff geluidloos weg zweven .

of de sirenes gaan aan en klinkt er een luid : "koeik koeik ".

Nouja ze houden de muizenpopulatie in elk geval minimaal ,van mij

mogen ze blijven .

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag onderweg maar huis van school een ekster gezien die op de grond lag. Ik dacht dat die gewond was en toen ik hem benaderde, vloog die weg. Ging net zo zielig en onderuit gezakt zitten als midden op straat, maar dan op een lantaarnpaal. Heel gek.

Geplaatst:

Het schijnt wel vaker voor te komen dat gewiekste vogeltypes een verwonding veinzen om anderen zand in de ogen te strooien. Op YouTube vrij veel filmpjes 'bird faking injury'.

Nu de winter eindelijk van de baan lijkt zien we dit:

Fugelnest50461567674019.jpg

Dit nest is de laatste paar weken verschenen boven de voordeur. Eerder in het jaar werd er ook al wat bouwmateriaal naar toegedragen, maar het nest is nu pas afgemaakt. Beneden het nest liggen verse uitwerpselen.

Wat voor vogeltje het is weet ik niet. Als ik de deur open doe fladdert er iets weg, dat was vorig jaar ook zo, toen zat er een nestje een paar meter verderop. Toen was er al eerder in het jaar een voorjaarstemperatuur, en zal er wel succesvol gebroed zijn. Dit nest heeft natuurlijk geen zin meer.

Geplaatst:

Hier zag ik sinds we hier wonen (14 jaar) veel verschillende vogels. Mussen, merels, koolmezen, vinken, pimpelmezen, puttertjes, roodborstjes, spreeuwen, Vlaamse gaaien, houtduiven, tortelduiven. En een enkele keer een kraai, een wilde eend, een fazant, een sperwer, een buizerd, een reiger, een groene en een bonte specht en zelfs een keer een ijsvogel.

Helaas zijn er afgelopen jaar en ook dit jaar veel minder vogels. 2 jaar terug kwamen er altijd 10 tot 20 mussen de kippenren ingevlogen als ik daar een granenmengsel voor de kippen in strooide. Nu zijn het er nog maar 4 of 5. Sommige vogels zag ik helemaal niet meer.

Ook insecten en andere vogels zijn er beduidend minder. Het lijkt of het evenwicht verstoord is. Ook iets dat ik teruglees in de krant. Door gebruik van vergif en dat is niet alleen van de diegene die hun buxushaagje willen redden van de buxudmot. Ook door telers van snijbloemen, bloembollen, en voor de teelt van sommige tuinplanten wordt veel landbouwgif gebruikt. Indirect hebben kopers/consumenten hierin dus ook een rol.

Er zijn wel telers die zonder gif werken. Maar helaas zijn er dat nog niet zoveel. Ook de keuze voor bloemen en planten die minder gif nodig hebben dan andere om op te kweken helpt. Dus fijn dat hier zoveel mensen hun eigen bloemen kweken kweken zonder gif.

Hopelijk komen de insecten en de vogels dan weer terug.

Overigens heeft elk nadeel ook een voordeel. De kersenpluk was vorig jaar en dit jaar een groot succes.

Geplaatst:

Een specht! Grappig. Die had ik niet eerder in de tuin gezien. Klopklopklop in de boom.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Er zitten weer heel veel vogels op en rond de tuin.

Vandaag zat ik te rusten toen er een groenling op een uitgebloeide zonnebloem vlak voor me kwam zitten. Leuk om even snel te bekijken, maar te snel weer weg voor een foto. Verder zijn er veel puttertjes, vinken een lijster (die ik er niet zo veel zie) en natuurlijk mijn vaste roodborstje die op de spitvork gaat zitten loeren naar eten terwijl ik even uitrust.

Op weg naar huis zat er een buizerd met prooi vlak bij.

Dan is mijn dag weer goed.

groenlingfoto-0117531571237533.jpg

Groenling (foto van het Web.)

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Daar zitten ze lekker veilig!

Niet in eigen tuin maar wel op eigen vakantie enkele honderden zwarte ibissen plus purperkoet en een ijsvogelshow.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Goh, ik wist niet dat die in bomen zaten. Wat hoog! Ik zie ze gewoon los lopen hier in het natuurgebied. Daar ga ik beter op letten savonds.

Geplaatst:

Ik weet niet wat ik net zag, maar ik zag ineens een lichtblauwe vogel wegvliegen met groen. Heel exotisch aandienend, maar in een flits dus kan ook niet zeggen of het parkietachtig was. Ik blijf nu wel al een poos staren naar die rozenstruiken waar het uit dook!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag genoten van een mannetjes sperwer die zonder zich veel van mij aan te trekken achter de winterkoninkjes en roodborstjes aanzat.

Gisteren een brutale kauw op bezoek die tussen de mulch net die ene pistachenoot had gevonden die ik niet open kreeg.

Hij is er een tijd mee bezig geweest maar kreeg hem ook niet open.

20200228_134930.jpg

Geplaatst:

We zien ze bijna nooit, maar we horen elke dag een stel steenuiltjes :) 1 van de uiltjes zit dan in een grote conifeer bij onze boomgaard. En de ander bij onze buren. OF een paar bomen verderop, ook bij die boomgaard. En dan zitten ze lekker naar elkaar te roepen. Ik ben er vorige week eens naartoe gelopen en dan vliegen ze heel stilletjes weg. Ik zag ze gaan :) 

Ook 's nachts horen we ze roepend rondvliegen. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

volgens mij een torenvalk Jorieke  123 

Geplaatst:

Wat mooi allemaal, die buiten wonende vogels zijn toch maar geluksvogels.

Dan ik (vreemde vogel) met mijn musjes, sjilp sjilp. Sinds tien dagen is in mijn nieuwbouwrijtjeshuistuin een huismus actief. Sinds de afgelopen dagen zijn het er regelmatig twee, drie of meer. En dat na ruim twee en een half jaar hier te wonen. Voorheen woonden de mussen hier ook in de huizen die afgebroken zijn.

Het lukte tot nu toe niet goed een goede foto te maken. Ze moeten nog wennen aan mij en gewoon doorgaan met wat ze doen terwijl ik natriumarme pindakaas op de bamboestokken smeer en een foto maak. Nu ik wat vaker thuis ben zal dat ook wel lukken. Evenals het maken van de mussenflat.

Foto van 20 april, zoek de mus

mus0.jpg

hint: iets rechts boven het midden

mus1.jpg

hier dus, de eerste mus

Geplaatst:

Ha, ha, ha.

Ik vond het een leuk zoek plaatje en had de foto al bewerkt en de mus omcirkeld.

Toen ik de fot wilde plaatsen scrolde ik naar beneden en zag ik de tweede foto…..🐤

Hier komen ook elke dag mussen op de tuin, maar het zijn een troep heggemussen die een stofbad komen nemen in het geschoffelde zand en daarna op jacht gaan naar insecten. 

Ik zit veel stil in een hoekje uit de wind in een stoel uit te rusten en de vogels zijn daar al aardig aan gewend en komen tot op een metertje.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.