Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:
1 uur terug, Lia56 zei:

@Dahli volg ik ieder jaar, zo leuk om te zien

Geweldig hè Lia, ontroerend mooi om te zien hoe de jongen (meestal) tot volwassen vogels opgroeien met de zorg van hun ouders. 

Geplaatst:

We hebben hier nu een tijdje een koppel spechten die het bos verderop uitgezet zijn. Tenminste dat is mijn gedachte, daar zitten er namelijk al heel veel en broeden ook succesvol.

Nu roepen ze vaak tegen elkaar, ik wist gewoon niet dat die zo'n herrie konden maken! Totaal niet vervelend hoor, maar ben gewoon verbaasd. 

Klinkt een beetje als een meerkoet in paniek, ook qua volume. Als voorbeeld:

https://youtu.be/6Su_6lSbHEg?si=9ovgh2KKadkB9vJW

aangepast door Wortel

Geplaatst:

Bij ons in de tuin zijn merels, roodborstjes, vinkjes, groenlingen, halsbandparkietjes, puttertjes en de gebruikelijke eksters en kauwtjes te zien. Heel af en toe een gaai en gister zag mijn vriend een winterkoninkje 😍 jammer dat ik die niet gezien heb… en dat voor een woning in een nieuwbouwwijk waar bijna iedereen zijn tuin betegeld heeft. We doen ons best voor de beestjes en dat heeft resultaat gelukkig 🍀 

aangepast door Moestuinpassie

Geplaatst:

Ik had een heel onaangename verrassing in mijn tuin. Ik zag een fikse zwarte vleugel liggen. Ik dacht een kauw, maar te zwart. Zou een roek kunnen zijn. Bleek aan de vleugel nog een compleet ontvederd lijf te zitten, minus pootjes en ingewanden.

Het was bijzonder smerig en heel vleselijk zon kaalgeplukt vogellijfje. Was zo raar om te ervaren dat ik dat kennelijk heel vies vind.

En in het kader van leuker vogelnieuws! 2 spierwitte reigers aan de kadewand. Levend en met verenkleed.

Geplaatst:

Ze zitten niet in mijn tuin maar wel in de weilanden in de buurt. Heel veel ooievaars. 2 op een nest. Echt leuk.
In mijn tuin zie ik steeds een koppeltje groene spechten. Wel van een afstandje want ze zijn schuw. Ze zoeken driftig naar beestjes in t gras.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:
Op 5-3-2024 om 06:40, bonnie f zei:

zoeken driftig naar beestjes in t gras.

Ze eten bv mieren. Ja ze zijn prachtig! 
Ik schijn alle kraanvogels gemist te hebben morgen maar eens meer opletten!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een ijsvogel zat op de rand van de kippenren. Een ideale positie langs de slootkant. We zien ze de laatste tijd wel vaker. Prachtige vogeltjes.

Geplaatst:
22 uren geleden, Jorieke123 zei:

Nog meer kraanvogels! 50 stuks, en daarna nog 10. 

Zo jaloers! Vooral het trompetteren, vind ik echt kippenvel 😀

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Soms vliegen hier halsband parkieten voorbij.

Twee jaar terug zaten een aantal in de vijgenboom in mijn tuin. Ik heb toen van redelijk dichtbij wat filmpjes kunnen maken. Super leuk. 

aangepast door Gallox

• 2 weken later...
Geplaatst:

Jeetje! Is het van Nijlganzen? Gebraden gans, vroeger werd het vaak geserveerd🦤

Geplaatst:

Lichtbruin, lichtere onderkant en oranje snavel dan. Ik vroeg het omdat je eerder een paar nijlganzen op de foto hebt. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

We zijn druk bezig in onze nieuwe woning en de zwaluwen hebben in de stallen de laatste jaren vrij spel gehad (hebben zo'n 60 nesten weggehaald bij het schoonmaken) maar ze zijn er weer ;-) We hebben boerenzwaluwen en huiszwaluwen in de stal. Gekraagde roodstaart, koolmezen, pimpelmezen. De beide laatsten hebben al jongen in de nestkasten. Rondom huis een koppel buizerds, zij nestelen in de spar voor het huis. Naast het huis zit een ransuil.

Verder de nodige duiven, eksters en merels. En meerdere koppels eenden.

Zodra we er wonen zullen we wel meer vogels gaan ontdekken.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Geplaatst:

De laatste jaren krijgen we steeds meer vogels te zien rondom de boerderij. 

Musjes zijn nooit weg geweest. Maar we hebben nu koolmeesjes, roodborstjes, kwikstaartjes, merels, eksters (die horen we vooral). Bij de buren nestelen torenvalkjes en er zijn ook steen uiltjes te zien in de schemering. 

Ik vind het leuk en probeer ook steeds nieuwe nestmogelijkheden te schaffen. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Momenteel ligt er een hoop droog zand in de tuin, nog van een project. We laten het nog even liggen, want de mussen zijn er zo blij mee! Ik zie ze bijna elke dag een zandbad nemen, dat is een erg grappig gezicht. Ze laten kuiltjes achter. 

PXL_20240609_174006184.thumb.jpg.e12c6e96ac290b32ed48b2f5b216d7a1.jpg

Geplaatst:

Wij hadden veel jonge vogels in onze ‘Hof’. Van de week net uitgevlogen winterkoninkjes, een jonge merel en boomkruipers.

Eerder al pimpelmezen.

Er leeft een hoop op een dikke 300m2!

Verder weten de halsbandparkieten, de houtduiven en de merels het fruit al wel te vinden. En vindt de bonte specht onze frambozen ook heerlijk.
Dat was nieuw voor mij!

Geplaatst:

@Arja, dat zijn nu zeker waterplasjes?! Maar daar is het te koud voor, doen ze allen bij warm weer.

Geplaatst:

Ze doen het alleen als het zand droog is.

Geen waterplasjes, het water zakt meteen weg en in de zon droogt het buitenste laagje zand snel op.

Gisteren vonden ze het geweldig, vandaag uiteraard niet. 

aangepast door Arja

Geplaatst:

Ik had steeds 1 ekster op de patio. Heel apart. Zag ik na wegjaag poging zoveel waarom… ik heb daar een rek met kippenspul staan.
Deze ekster had gezien dat er 500 gr meelwormen lagen. Dat is vakkundig open gesnaveld en op gegeten. Halve kilo meelwormen is op. Ekster ook niet meer gezien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.