Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komkommers goed verspeend of vermoord?

Theepot

Recommended Posts

Het overplanten is voor de meeste planten een klap.
Dat geldt zeker voor komkommers, pompoenen en courgettes. Ik zaai zelf altijd 2 zaden meteen in een wat grotere pot waarvan ik de zwakste zaailing na ontkiemen afknip. Ze blijven in deze pot staan totdat ze half-eind mei in de volle grond worden uitgeplant.

Waarschijnlijk geheel overbodig om te vermelden maar wat mij betreft is februari veel en veel te vroeg om komkommers te zaaien. Half april is vroeg zat.

Ik begin daar ook pas half april mee. Zijn ze niet te groot en nog voldoende handelbaar om half mei - of als het nog erg koud is iets later - buiten uit te planten. Vorig jaar hebben de komkommers die ik na half mei rechtstreeks in volle grond zaaide het zelfs beter gedaan dan de eerder gezaaide en verspeende exemplaren. Maar ik heb geen kas en zet ze sowieso buiten.

haha, heel herkenbaar! Ik kan ook nooit wachten, vorig jaar in maart de stokbonen buitengezet (die groeiden binnen wat sneller dan ik had verwacht), dan gaan ze dus dood

maar, als je altijd maar doet wat in het boekje staat worden er ook nooit nieuwe ontdekkingen gedaan. dus ben benieuwd hoe het met je komkommers afloopt!

• 1 month later...

Goed gister dus mijn komkommer weer verspeend.

En weer was het geen succes. Hij was zo mooi al bijna 15 cm hoog en nu... 1 hoopje ellende.

T ging vrij snel berg afwaarts. Denk dat de grond te koud was voor hem. Maar ik heb hoop. vandaag lekker wat water gegeven en vanmorgen even geaaid over het stammetje. Vanmiddag weer en verrek ik denk echt dat hij het gaat redden. hoop ik Er staat nog steeds iets overeind en zelfs een blad komt weer omhoog. Hoop dat het wat gaat worden.

Zelfs mijn man was hem aan het aaien net. We sporen echt niet

maar, als je altijd maar doet wat in het boekje staat worden er ook nooit nieuwe ontdekkingen gedaan.

Ja...dat is helemaal waar. Ha, ha.

Maar (en nu spreekt de leraar in mij die goede/degelijke kennis heel belangrijk vindt)......Je hebt er niets aan om het wiel opnieuw uit te hopen vinden, dat al lang uitgevonden is. Als je je zaakjes kent en voortborduurt op de kennis die er al is, dan pas kun je "buiten het boekje" echt iets nieuws ontdekken. "Zo maar" wat doen en proberen, zonder de soms eeuwenlange ervaring van anderen te gebruiken, zou je ook "eigenwijs" of "niet zo slim" kunnen noemen. Komkommers kunnen echt niet tegen vorst en houden van heel veel warmte. In een matige zomer zul je in de volle grond, zonder speciale zorgen en maatregelen (volle zon, uit de wind enz), heel weinig komkommers oogsten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Goed gister dus mijn komkommer weer verspeend.

En weer was het geen succes. Hij was zo mooi al bijna 15 cm hoog en nu... 1 hoopje ellende.

Ik wil zeker niet de wijsneus uithangen, ben zelf pas aan m'n 2de moestuinseizoen begonnen.

Maar ik heb voorbije zaterdag de komkommers gezaaid (niet in volle grond), en ik zit in Corsica...

Op advies van jou, Theepot, de komkommerplantjes verspeend Was een top-advies Die van mij zijn niet slap gaan hangen, en groeien als kool! Het echte blad komt nu tevoorschijn!

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

T ging vrij snel berg afwaarts. Denk dat de grond te koud was voor hem. Maar ik heb hoop. vandaag lekker wat water gegeven en vanmorgen even geaaid over het stammetje.

Ik zou sowieso de aarde waarin je je verspeende plantjes gaat zetten voorverwarmen door deze 1 of 2 nachtjes binnen te laten staan

Ik ben ook beginnend moestuinier en heb in huis heel veel zaailingen staan die ook eigenlijk naar buiten moeten, dus laat de nachtvorst maar wegblijven

Misschien moet ik hier ook maar eens rekening mee gaan houden...

Ik heb gisteren (wat was het heerlijk weer) mn courgette overgeplant direct in de koude potgrond met wat koud water.

Binnen een half uur hing alles slap, maar vanochtend zag hij er al weer wat krachtiger uit.

• 1 month later...

Zucht. Mijn spriet van de foto's hierboven wassen mooie plant geworden uiteindelijk. En nou..... Nou issie toch nog dood. Gisteren beschermd met een emmer tegen de nachtvorst. En vandaag stond het zonnetje er geregeld op. Maar toch heeft ie het niet overleefd. Jammer.

morgen maar opnieuw zaaien. Ik hoop dat ik nog zaadjes heb. En dat de zomer snel gaat komen.

• 6 years later...

Hoi allemaal

Fijn dat er nog mensen zijn die zich zorgen maken over een verspeend en slap hangend komkommerplantje. Maar ik kan uit jullie comments hierboven niet meteen afleiden of de komkommerplant er dan weer bovenop komt? 

Ik had de komkommerplant voorgezaaid in een klein potje en nu verspeend in een 9x9-potje. Maar hoe sterk hij vanmorgen nog in z'n te klein potje stond, hoe slap hangt die er nu bij. En dat is zó jammer, dus ik hoop dat het nog goed komt?

Groetjes, Lies

Dat komt echt wel goed hoor. Helemaal vanzelf.  Tenzij de plantjes natuurlijk aan de wortel erg beschadigd zijn bij het verpotten.  Nu even een paar dagen niet in de zon zetten ( wel zo licht mogelijk ) helpt ook.   Vooral niet te nat zetten. 

• 1 year later...

Ik ga binnenkort mijn komkommers verspenen. Als ik het goed begrijp is het belangrijkste dat ik de grond eerst een beetje voorverwarm en niet te veel water geef. Ik maak een mix van potgrond en perliet. Ik ga ze verspenen naar 9P potjes. Daarnaast zal ik vermiculiet toevoegen bovenop de grond. Heeft iemand nog verdere tips voor mij zodat dit een succes wordt. Ik heb namelijk 2x moeten zaaien want de eerste keer was een ellendige ramp...