Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
Op 25-3-2022 om 10:54, Lsjr33 zei:

Her zijn boxen van 50 liter, IRIS powerbox. Schreeuwend duur in de bouwmarkt, stukken goedkoper in een blauwe online webshop 😉 

Dat is heel lief maar ben inderdaad pas eind april weer in die hoek denk ik. Dus bestel een halve kilo bij Wasse! 

https://shop.action.com/nl-nl/search?q=iris

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Bol inderdaad niet de action 😉 die doen toch niet aan een webshop. 

Geplaatst:
Een kennis van me heeft er 1 gemaakt met bouwemmers: https://degroenevinger.net/2012/03/19/diy-wormenflat/

Ik lees net het artikel. Goh, wormenfluisteraar had ik nooit achter je gezocht!

En wat me nog steeds niet duidelijk is, ik voel me heel dom nu…, emmers met gaten maar die afdek platen dan? Zijn die ingeboord of niet geboord? Dan ligt daar toch de wormensmurrie op wat eraf loopt of zit er precies onder de emmer ook gaten in de deksel?
Geplaatst:

Hahaha ja zo noemen ze me ook in hun boek😆 Destijds zijn we ook bij een wormenkweker geweest voor een artikel over composteren met wormen voor de radio. Als je wilt kan ik het nog wel eens opzoeken.

Geplaatst:
Op 28-3-2022 om 10:06, Lsjr33 zei:

Bol inderdaad niet de action 😉 die doen toch niet aan een webshop. 

Sinds de gedwongen sluiting zijn ze daar voorzichtig mee begonnen, met enkele actie artikelen per week en nu steeds meer bulky items. Kent iemand die Rechthoekige speciebakken van de Hornbach? ZIen er een beetje glad/glimmend uit, alsof ze van hard plastic zijn in plaats van het bekende flexibelere en bijna niet kapot te krijgen materiaal (LDPE?, PP?) van speciekuipen.

@mdubbelm ziet er eerder uit als de kleine 45L speciekuipjes. Niet de bouwemmers met hengsel van 12 of 20 Liter. Oh nee, de oortjes sijn eraf gehaald.

@Mellie Je moet echt de link volgen dan zie je veel meer plaatjes en dan ook dat het geen platen zijn maar ringen uit plaatmateriaal om de emmers. De emmers zakken dus in de emmer eronder, met gaatjes in de bodem.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Ja @Mellie, het zijn meer steunringen dan afdekplaten, zie deze foto:

image.thumb.png.117692973d040eb62e6e62109bce8d7b.png

Geplaatst:

De wormen komen vandaag binnen! Toch maar voor een kilo gegaan. Als het echt teveel wordt krijgen ze een enkeltje tuin aangeboden 😆

Geplaatst:

Het wordt niet snel te veel. Ze stoppen met vermeerderen als ze te weinig voeding vinden. Best slim die natuur ;)

Geplaatst:

Ze zijn er! 

20220330_170838.jpg

Geplaatst:
10 minuten geleden, acpronk zei:

Zitten ze al in de 50L kuip? Dan zijn het vast wel grote wormen.

Haha ja die zitten er in. Maar nu al onzichtbaar, allemaal direct naar de bodem vertrokken. 

Geplaatst:

Zijn dat compostwormen? Ze lijken zo groot op de foto. Meer regenwormen.

Geplaatst:

Het is een mix compsotwormen van Wasse 😁

Geplaatst:
Op 30-3-2022 om 03:06, donaldk zei:

. Kent iemand die Rechthoekige speciebakken van de Hornbach

Ik heb er 1tj́e, is van hetzelfde materiaal als gewone speciekuipen.

Geplaatst:
13 uren geleden, fre3ke zei:

Zijn dat compostwormen? Ze lijken zo groot op de foto. Meer regenwormen.

Kleinste zijn de Aziatische Blauwe, dan de European Night Crawler, dan de bekende Red Wiggler en dan is er de donkere tot ruim halve meter lang wordende African Night crawler. Latijnse namen moet ik altijd even opzoeken. De Aziaat is in de VS in bepaalde delen nu gevestigd. De Afrikaan, kan totaal niet tegen kou, dus moet binnenblijven.

Mooie bakken voor het geld dus @geert h. Kun je dus ook een lateral flow bak maken, schotje met gaatjes in het midden en dan vertrekken de wormen bij opraken voer aan de ene kant, naar nieuwe voer aan de andere kant. Terwijl in eerste helft de coconnen lekker uitkomen en compost narijpt. Of gewoon een bak en daarna wormen over naar verse bak zetten, heb je meer ruimte per ronde.

aangepast door donaldk

Home of the Turbo.

Geplaatst:

Kleine update: ze eten mega veel! Ik was conform instructies voorzichtig met voeden. Maar de iets te dikke laag bijgeleverde voeding die ik er gisteravond laat in had gegooid was vanochtend op 😱

Dat wordt GFT voeren vanaf nu.

Geplaatst:

Is een kilo nou teveel @Lsjr33? Ik sta op het punt om te bestellen bij Wasse maar ik heb een beetje koudwatervrees merk ik. Twijfel echt tussen een pond en een kilo, ook voor een 50 liter bak 

Geplaatst:

Ik denk dat een kilo voor vijftig liter misschien toch erg veel is. Als je ziet hoe snel het eten/GFT erdoorheen gaat... het kan zeker maar ik ga ze denk ik toch verdelen over twee bakken straks. 

Geplaatst:

Ik zou het toch even aankijken. Hoe veel gft heb je erin? De bedoeling is dat je elke week je keukenafval erbij doet. Ze gaan vanzelf verspreiden naar de volgende laag. Uiteindelijk kan er wel 3-3,5 kg wormen verdeeld over de bakken in komen, dat kunnen ze in goede condities echt aan. Met een pond starten kan wel, maar dan duurt het wel langer voordat ie echt goed op gang komt. 

Wat bedoel je trouwens met verdelen over 2 bakken? Kunnen ze niet zelf van de onderste bak naar die erboven komen? 

Geplaatst:

Ze zitten nu nog maar in 1 bak, want het idee is toch dat ze eerst daar alles verteren en daarna naar de tweede bak gaan? Vraag me nu wel af of ik die tweede bak zo op de GFT laag van de eerste kan zetten? Of dat dat dan wormen gaat pletten 😅

Geplaatst:

De wormen worden niet geplet, de compost geeft tegendruk.
Maar in het filmpje wordt de er mee (is emmer, autocorrectie) erboven omhoog gehouden met de ring, dus moet er wel lucht tussen zitten (in dat geval dan, of dan moet weer ik niet).

Geplaatst:

Hmm misschien even kijken of er iets tussengezet kan worden, blokjes of zo?

Geplaatst:

Volgens mij maken we het hier te moeilijk. Wormen worden idd niet geplet. Mijn bakken passen in elkaar en zet ik gewoon op elkaar zonder steunringen ofzo. Als er te verteren materiaal of compost in ligt, krijg je automatisch langs de zijkant van de bakken wat luchtgaten. 

Gewoon beginnen.

Persoonlijk zou ik eerder beginnen met een kleine hoeveelheid of van een composthoop, goedkoop en werkt goed.  Ze breiden vlug uit indien ze het naar hun zin hebben en als ze met te veel zijn, verminderen ze ook vlug.

Geplaatst:

Als er lucht tussen de bakken zit kunnen de wormen moeilijker van de ene naar de andere bak. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic