Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vleeskippen houden

Nepomuk1983

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met het houden van vleeskippen? Ik heb nu sinds een jaartje kipjes voor de eitjes en de gezelligheid. Ik koop alleen maar biologisch/vrije uitloop kippenvlees, maar ik zit er over te denken om zelf een paar vleeskippen te gaan houden. Ik zal iemand moeten gaan zoeken die ze voor me wil gaan slachten, aangezien ik dat zelf (nog) niet kan. Maar ik vraag me af of het dan enigzins rendabel is als ik er maar een stuk of 5 tegelijk wil houden. En zijn er verder dingen waar ik rekening mee moet houden, mogen ze bijv. bij mijn andere kipjes wonen of kan ik ze beter apart huisvesten?

Ik ben ook van plan om vleeskippen te houden. Ik ben er nog niet uit welk ras. Ik ben van plan twee hennen te kopen en een haan en zo kuikens voor het vlees vet te mesten.

Ik schaf dus een keer kippen aan en hoop zo mijn eigen vlees te verkrijgen. Voor het geld doe ik het niet maar wel om dat ik het leuk vindt mijn eigen vlees te produceren.

Mss iets anders houden, volgend jaar komt er bij ons een nieuwe kippehok/ren en vermits ik verzot ben op duifkes. Ben ik er ook van plan een duifhok te zetten, met een overdekte plaats waar ze kunnen wat uitvliegen. De bedoeling is ook om de duiven te kweken voor het vlees. Ze hebben niet veel plaats nodig, en na een maand of 2 a 3 mag je de kuikens al slachten. Ook al staat het hok er nog niet heb ik al tientallen mensen die graag als ik overschot heb, duifkes wil kopen om te eten.

Denk dat dit rendabeler is in de plaats van vleeskippen.

Ist vandage ni tis vo morge

Loop er ook over te denken. Hoe rendabel het is weet ik niet, maar de voordelen zijn hoe dan ook groot. Wij hebben geen echte vleeskippen, maar lakenvelders en in een ander hok wyandotte-kruisingen. De lakenvelders zijn prachtig aan de maat en het vlees schijnt erg goed te zijn. Er zit nu een wyandotte-kruising haan bij deze hennen, en daar zijn al eerder 2 mooie volle kippen uit voort gekomen. Mijn plan is om, net als de vorige keer, een aantal mooie eieren van de lakenvelders (bevrucht door de kruising-haan) bij de wyandottes in het nesthok te leggen (lakenvelders broeden zelden tot nooit) en deze door hen te laten uitbroeden en grootbrengen. De hanen zou ik dan na een aantal maanden kunnen (laten) slachten en als er genoeg plek is kunnen de hennen gewoon bij de wyandottes blijven. Wat ik dan zeker weet is wat er gebeurd is met het dier vanaf het moment van geboorte tot het moment van slachten. Ze hebben ruimte, gezelschap, vrijheid, goede voeding en een heerlijk zandbad tot hun beschikking gehad en hoeven niet vervoerd te worden om geslacht te worden, wat heel veel stress voorkomt. Waarschijnlijk zal ik per haan wel wat meer kwijt zijn als ik m zelf grootbreng dan dat ik m in een piepschuim bakje koop, maar mijn gevoel zegt dat ik er toch heel veel mee win.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 3 weeks later...

een vriend van mij houd vlees haantjes of te wel ( plofhaantjes

de aankoop was 4 weekjes oud ik meen 2,60 per kuiken

ze zijn geslacht met 8 weekjes wogen ze 3,5 kilo het voer was per 25 kilo iets van 14,00 euro ze aten gemidelt 1 zak voer per week hij had er 16 zitten .in totaal ....je schrik gewoon als je zo een kuiken geslacht ziet liggen .wat een bonke zijn dat en dat voor 8 weekjes

( ik slacht ze voor die vriend ( gratis en krijg een kip als vergoeding .

maar er zijn er die 2,00 euro vragen per slachthaan om te slachten ......

Hmn, kostelijke slachtkipjes van uw vriend 2.6euro per kip maal 16 is al 41.6euro voor de kippen. Dan nog eens 8weken voederen 1 zak van 14euro per week en 8 weken is 112euro. Dan kom ik aan een kleine 10euro per kip uit. als ik me niet vergis betalen we hier iets van 4 euro voor een braadkip in den frigo afdeling van de lidl.

dat is ook gelijk het probleem in de notendop, als je zelf dieren slacht en dan gaat rekenen, kun je de tijd die je erin steekt niet meerekenen, hier moet ik 15 Euro vragen voor een geslachtte kip, anders kan het niet uit, ik ben elke keer weer verbaasd als ik in een supermarkt een kip tegenkom voor 4 Euro of minder, hierbij moet je wel rekenen dat de beesten volgestopt zitten met antibiotica en groeimiddel, hier betaal je uiteindelijk ook een rekening, voor lijkt me zo.

15,00 euro

4 slacht kippen voor 5,00 euro .op de markt

die vriend van mij doet het ook niet voor het geld .hij geeft meer plofkippen ....geslacht .gratis weg .dan dat hij ze verkoopt

als jong jongetje van plus-15 jaar was het nog goed te doen om slacht kippen te houden .( vleeskuikens .maar nu met die voer prijzen .

ik kocht de Vlees kuikens toen nog voor 0,25 cent per stuk waren ze ongeveer ik meen 1 weekje oud ( geen euro he het voer was toen ook stukken goed koper

Je moet er altijd van uit gaan dat je de uren niet mag aanrekenen, zelfde voor eigen groenten kweken.

Maar als je dan de eindbalans maakt zonder je werk eraan en je komt aan 10 of 15 euro voor 1kipje. Das zeker 3 maal de prijs van in de winkel, dan heb ik mijn bedenkingen . Ok is idd biologische, maar ik ken ook al veel biologische mensen die ook gestorven zijn aan bepaalde ziekten.

Voor eigen voer hoeveel m² zou je moeten vrijhouden om voer te verkrijgen voor een 16tal kipjes op te kweken ?

het door berekenen van je werk wat je er aan doet .moet je ook niet doen

tegens woordig is het eigenlijk niet meer haalbaar om slachtkippen te houden op kleine schaal .vind ik persoonlijk .

ik had legkippen .als ik zie wat daar aan voer kosten en schoonmaak ( zaagsel kosten ingingen ...10 eieren per dag gingen er zeker hier door heen

zelfde met de konijnen ( vlaamse reusen en lotharingers ..er aan verdienen doe je niet ..er aan over houden ook niet .maar daar is het ook hobby voor .

en als ik dan bv 12,50 vroeg voor een jonge vlaamse reus van 9 @ 10 weekjes vonden sommige mensen het nog te duur ....

nu koop ik 1 keer per week 30 eieren en daar moeten ze het maar mee doen .

konijnen ( slacht konijnen .en kippen heb ik weggedaan .de kosten werden me te hoog ..

Als ik het eens bekijk voor voer van kippen en eitjes kom dat bij mijn positief uit. Moest ik de eitjes verkopen zou ik mijn voer zeker terug betaald krijgen. En nog een rekening houden met het aantal vuilniszakken die ik in een jaar uitspaar hier is het 1euro voor een zak. Zijn mijn kippen een goede en winstgevende investering.

• 1 year later...

Interessant Duits televisie project: "Project Huhnerhof"

Aflevering 1: https://www.youtube.com/watch?v=Elgex2d3X1c

Aflevering 2:

Als je dan kijkt naar een verkoopprijs van 20 euro per kip, biologisch gehouden dan kan 't zelf houden nog wel uit denk ik.

Maar hoe kom je in Nederland aan hybride vleeskuikens of broedeieren? Blijft een lastig punt denk ik.

Vriendelijke groeten,

Holland

Dag allen,

Ik slacht zelf ook kwartels en kippen. De kwartels komen uit eigen kweek. De drie huiskippen vallen hierbuiten. Wat ik wel geregeld doe ik hanen ophalen in de buurt: veel mensen willen lieve kuikentjes, maar als het hanen blijken is de lol eraf. Zelf slachten vindt men vaak "zielig". Ik haal ze dan gratis op, zij blij, ik blij. Dat zijn dan vaak hanen van 0,5 tot 1 jaar. Echt scharrelvlees. Niet bleek zoals in de winkel maar soms bijna paarse poten: wel stoofvlees dus

Vandaag twee haantjes opgepikt op weg naar huis. Morgen in de pan en na lang stoven ga ik er ragout van eten.

Het slachten (het doden) is niet perse leuk te noemen. Maar het netjes kunnen slachten en je eten van begin tot eind in handen hebben vind ik zelf erg mooi. Dus tip van de week: kijk in je buurt naar gratis op te halen hanen (ik zeg er wel altijd bij dat ik ze ga slachten voor eigen consumptie. wil men dat niet dan is dat ook prima).

Eeste ze

1 moestuin-3 kippen en 15 kwartels: miniboerderij!