Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke beplanting in de kippenren?

HuubvG

Recommended Posts

Een stukje tuin, beschut door een muur op het O en een schutting op het W, moet dienst gaan doen als kippenren. Het stukje is 3 × 4 m, niet groot voor plm 3 middelgrote hennen (woonwijk), maar naar ik vernam, groot genoeg. Ik wil het wel een beetje gezellig maken, voor de kippen maar ook voor mij, wel leuk als er in de ren ook wat groens te zien is. De hele ruimte is tuingrond, nog onbebouwd, wel staat er al een appelboom en een vlierbes. Een stukje van de bodem wil ik bedekken met gaas, dat zaai ik in met gras. De theorie is dat ze dan het gras niet uit kunnen krabben, omdat er gaas overheen ligt, maar ze kunnen er wel van pikken. Het nachthok komt op poten, eronder kunnen ze dus ook scharrelen. Ik ben van plan om er nog het een en ander te poten, maar bijvoorbeeld een zwarte bes, wordt deze gesloopt, lusten de kippen de bessen? Moet ik de bast van de struiken en bomen beschermen met gaas, of laten ze deze met rust. Ja ik weet, kippen zijn geen konijnen, maar verder weet ik er niet veel van. Ik weet wel dat ik er geen giftige planten in moet zetten zoals tomaten en andere familieleden van de aardappel. Maar aardpeer bijvoorbeeld wel? Dan zou ik op zijn tijd samen met de kippen in de ren aan het scharrelen zijn; wat aardperen voor mij. Of eten de kippen direct alles op dat boven de grond komt?

nou huub......

planten in je kippehok? ze scharrelen je hele grond ondersteboven en ik weet rode bessen zijn ze gek op.

misschien is het ook een optie om je groen voor de kippen in potten te doen die je dan steeds omruilt.

ik had ook vaak een krop sla, andijvie of wortelgroen aan het dakgaas hangen voor ze en allerlei onkruid ging erin

het lekkerste vonden ze het onkruid wat een paar weken in een plasticzak had gezeten, denk vanwege de beestjes ook en dan ging het om onkruid met wortel en wat aarde eraan nog.

ik had 4 krieltjes en een haantje[ moest ze toen weg doen wegens verhuizing naar seniorenwoning

in de ren stond een lijsterbes en die stam lieten ze ongemoeid, maar als ze door het gaas bij de bessenstruiken konden.....dan was het feest in de ren!

vergat nog: als je iets in potten of afwasteil wilt doen, na het zaaien er kippengaas overheen doen dan groeit het wel door de mazen heen en trekken de kippen het er niet meteen met kluit en al eruit

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Ze zullen meteen alles oppikken wat boven de grond komt (in het geval van de aardperen). Als je een struikje poot, kan je het beste tegels of iets anders zwaars rond de stam leggen. Of gaas, misschien werkt dat ook. Ze graven namelijk net zo lang tot het struikje met blote wortels uit de grond steekt.

De appelboom en vlier zijn al een stuk ouder?

Goeie tips zover, bedankt. De appelboom is heel jong, de rest ook. Ik ga de tips in acht nemen en geen aardpeer zetten daar, wel de struiken en bomen afschermen met tegels en gaas. Ik heb goed sterk gaas gekregen met kleine mazen. Met behulp van dit gaas en tegels moet ik dus de wortels en zo beschermen. Potten met planten erin die ze mogen oppikken, goed idee ook. Kan de plant in de pot ook vastzetten met gaas, dan trekken ze hem er niet uit.

Wij zorgen dat onze kippen schaduw hebben (Laurierkers bijvoorbeeld...eten ze echt niet) of een struik die al wat groter is erin verplanten (bij ons staan hazelaars, appelboompje, sneeuwbal, boerenjasmijn en meidoorn) en ook zon...zeker 's winters vinden ze wat zon fijn! Ook een open en zonnig plekje om zich in wat los zand te "flodderen" (wassen) kunnen de dames en heer zeker waarderen.

Bovendien hebben we een compostbak (2 oude vierkante zandbakken op elkaar) in de ren, waarin we plantenresten en onkruid gooien dat we liever niet op de echte composthoop hebben. (Zaadhoudend onkruid, takjes, wortelonkruid, slecht verterende boombladeren e.d.) en daar scharrelen ze erg graag in...onderin komen wormen e.d. Soms zaaien we daarin ook wat graan (kippenvoer) zodat het gaat kiemen....kiemende zaadjes zijn kippen ook gek op. Trouwens bijna alle groente- en fruitresten en schillen...maar de hardere moet je wel fijnknippen, zodat ze ze kunnen eten. (Appels, kool, schillen doperwten, mangoschil, wortelschil, komkommerschil (!).......doorgeschoten sla, andijvie, blad van rode bieten...noem maar op. Oh, ja...en brood....maar dat kun je best even laten weken in water)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Wij hebben bamboe in de ren groeien. Dat krijgen ze echt niet kapot (wie wel? )

Het was al wel groot voordat de kippen kwamen. Het voordeel is dat het lekker groen blijft in de winter.

Verder hadden ze echt alles binnen de kortste keren kaal.

De planten die je erin zet zullen wel al behoorlijk formaat moeten hebben denk ik Huub, hier pikken ze ook wel blaadjes af die ze dan niet op eten en ze graven zoiezo alles uit, dit schijnt minder te zijn bij kippen met bevederde poten (?) Planten die slecht tegen stikstof bemesting kunnen worden ook niet oud in je kippenren denk ik.

Ik las vandaag in Ecologisch Kippen houden van Velt dat gaas op de grond wordt afgeraden, want de kippen kunnen hun poten eraan beschadigen. Liever een stukje afzetten en dat inzaaien. bv met kippenvoer, allerlei kruiden zoals herderstasje, duizendblad, smeerwortel, venkel, brandnetel of zevenblad laten staan als je dat daar hebt. Inderdaad bosjes groenteafval of kruiden aan t dakgaas hangen.

Als je wilt kan ik wel de pagina`s scannen en doormailen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Onkruid hebben ze inderdaad graag, maar let wel op dat er niets giftigs tussen zit, want ik weet uit ervaring dat ze ook gewoon giftige planten helemaal opeten (tomatenplant in mijn geval) Je hebt met gaas inderdaad kans dat ze toch gaan krabben en graven ook al ligt dat gaas er en dan beschadigen ze hun poten.

We hebben in onze kippenren een Forsythia staan, deze bloeit prachtig geel in het voorjaar en nog een struik waar ik even niet op de naam kom, met die mooie rode stengels....puntje van mijn tong

Volgens mij pikken ze niet zoveel aan de struiken. Ze staan hier mooi vol.

Verder gooien we wel al ons groenafval uit de keuken in de ren en ook regelmatig overgebleven kliekjes van ons. Ze zijn dol op pasta!

Aan de reacties te zien concludeer ik dat ik beter hier de vragen kan stellen dan bijvoorbeeld op het kippenforum. Nu ik een beetje beter weet met wie ik het kippengebeuren deel, neem ik aan dat hier alle kennis aanwezig is. Vrienden van mij gaven hun kippen restjes nasi, ze vonden het kennelijk lekker, inclusief de scherpe sambal die erdoor zat; pittige eieren!? Het gaas-idee heb ik uit mijn hoofd gezet. Ze gaan toch krabben en verwonden dan zichzelf. Wel restjes etenswaren geven en ja, de rest komt vanzelf. Vaker heb ik kippen gehad, maar toen had ik nog geen internet haha, maar wel een grasveld waar ze mochten gaan. Ik wist niet welk ras ik had, ze waren bruin en luisterden naar de naam 'Barnevelder'. Dat was alles. Nu wil ik er meer van weten, bijvoorbeeld of ik drie verschillende hennen succesvol bij elkaar zou kunnen plaatsen. Of wordt dat gedonder in het kippenhok?

Als je een niet te grote ren hebt is beplanting niet te doen want inderdaad ze vreten alles op.

Heb je al kippen op het oog? Je kan best drie soorten bij elkaar doen maar zou wel hennen doen die nog voor de leg zijn want de pik orde moet bepaald worden. Wil je groot of kriel? En wil je vlees of ei rassen? Dan heb je nog vliegertjes er tussen is ook per ras afhankelijk en wel je met of zonder poot bevedering .

groetjes Sandra

Ik heb in mijn ren wat jonge fruitbomen staan, om de voet daarvan zit een autoband, zo krabben ze de wortels niet uit (hoop ik)

om mijn knoflookbed, dat toevallig in de ren terechtgekomen is doe ik kippengaas tot de oogst..Dat kan je sowieso met al je nieuwe aanplant doen.

Verder heb ik mijn ren tegen de vlierhaag gezet, de vlieren staan aan de buitenkant dus die kunnen ze niet uitgraven maar met wat gespring en gehups zullen ze wel bij de bessen en insecten kunnen want de takken hangen een beetje over. De bodem is gras.

Aan de reacties te zien concludeer ik dat ik beter hier de vragen kan stellen dan bijvoorbeeld op het kippenforum. Nu ik een beetje beter weet met wie ik het kippengebeuren deel, neem ik aan dat hier alle kennis aanwezig is. Vrienden van mij gaven hun kippen restjes nasi, ze vonden het kennelijk lekker, inclusief de scherpe sambal die erdoor zat; pittige eieren!? Het gaas-idee heb ik uit mijn hoofd gezet. Ze gaan toch krabben en verwonden dan zichzelf. Wel restjes etenswaren geven en ja, de rest komt vanzelf. Vaker heb ik kippen gehad, maar toen had ik nog geen internet haha, maar wel een grasveld waar ze mochten gaan. Ik wist niet welk ras ik had, ze waren bruin en luisterden naar de naam 'Barnevelder'. Dat was alles. Nu wil ik er meer van weten, bijvoorbeeld of ik drie verschillende hennen succesvol bij elkaar zou kunnen plaatsen. Of wordt dat gedonder in het kippenhok?

Nou pittige eieren dat weet ik niet, maar ik vind wel dat de dooiers er mooi 'rood' uitzien na het eten van 'rood' voedsel zoals paprika en de pastasaus

Ik vind dit er aantrekkelijker uitzien voor mezelf dan de zachtgelige uit de supermarkt

Ja ik wil drie legkippen, ik kan ze over een paar maanden krijgen uit de kinderboerderij. Ze zijn nu volop aan het uitkomen uit de eieren, dus ik heb misschien mijn toekomstige kipjes al gezien... Er lopen verschillende rassen door elkaar, van héél kriel tot heel groot met gevederde poten. Misschien is drie van één soort bij elkaar toch leuker. Ik kan nog afwachten met mijn keus, tot ze op grootte zijn. Ze mogen niet gaan vliegen, hoewel ik de ren van 3 × 4 m wel dicht kan krijgen met gaas. Ik kan ze ook kortwieken.

Ik zou niet te grote kippen nemen, want 3*4 meter is niet vreselijk groot voor 3 kippen.

En je hebt grote kans dat de kippen wel uit de ren vliegen, dus ik zou het overdekken met een net, zie www.nettenlijn.nl, die hebben hele fijne netten met een versterkte rand, ideaal !! Je kunt ze op maat bestellen.

Omdat ik geen gras in mijn tuin heb, wel aarde, kweek ik regelmatig een bosje tarwegras binnen op, wat ik dan in de grond stop als het lekker lange sprieten zijn geworden, zo krijgen mijn kipjes wel gras te eten.

Mijn boek geeft aan dat (te) zoute en pikante etensresten niet gezond zijn voor je kippen.

Wat beplanting betreft geven ze aan dat je ook langs het kippenren kan planten, bijvoorbeeld:muur, brandnetel, duizendblad, groot kaasjeskruid, knoopkruid, herderstasje, melganzenvoet, klein hoefblad, melkdistel, paardenbloem, smeerwortel, varkensgras. wikke, zevenblad, weegbree en vogelmuur. Dat kunnen ze dan door het gaas aanpikken.

Verder nog even over giftige planten, ze zeggen: intuïtief eten kippen geen giftige kruiden, zaden of planten. Wat ze niet opeten kan je later op de compost gooien.

vermijd deze planten voor kippen: adelaarsvaren, bilzekruid, boterbloem, fluitenkruid, heggenrank, herik, jakobskruiskruid, lelietje, liguster, monnikskap, nieskruid, paardenstaart, vingerhoedskruid, vlasleeuwenbek, wolfskers, wolfsmelk, aardappelscheuten, witte klaver, rolklaver en akkerhoningklaver.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Huub: Goed dat je ze tegelijk en van hetzelfde "thuis" krijgt. Kippen hebben een groepsvorming (geur? Maar ik heb ook al eens gehoord dat ze niet kunnen ruiken) en als je er later een uit een andere groep bijvoegt, dan loopt die de kans om uitgestoten te worden of in ieder geval een plaats in de pikorde moet bevechten. Om die reden zetten wij altijd minstens 2 of 3 nieuwe kippen tegelijk, liefst 's avonds op de stokken, bij de bestaande groep. Bij (jonge) kippen uit dezelfde kolonie/groep heb je dit probleem dus niet.

Nog een voordeel is dat ze op een kinderboerderij van kuiken af veel met mensen omgaan en je kipjes daardoor waarschijnlijk heel tam blijven... Ik heb er zelfs eens een gehad die het heerlijk vond op schoot en om opgepakt te worden.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

We hebben in onze kippenren een Forsythia staan, deze bloeit prachtig geel in het voorjaar en nog een struik waar ik even niet op de naam kom, met die mooie rode stengels....puntje van mijn tong

kornoelje, latijns cornus

Mijn boek geeft aan dat (te) zoute en pikante etensresten niet gezond zijn voor je kippen.

Wat beplanting betreft geven ze aan dat je ook langs het kippenren kan planten, bijvoorbeeld:muur, brandnetel, duizendblad, groot kaasjeskruid, knoopkruid, herderstasje, melganzenvoet, klein hoefblad, melkdistel, paardenbloem, smeerwortel, varkensgras. wikke, zevenblad, weegbree en vogelmuur. Dat kunnen ze dan door het gaas aanpikken.

Verder nog even over giftige planten, ze zeggen: intuïtief eten kippen geen giftige kruiden, zaden of planten. Wat ze niet opeten kan je later op de compost gooien.

vermijd deze planten voor kippen: adelaarsvaren, bilzekruid, boterbloem, fluitenkruid, heggenrank, herik, jakobskruiskruid, lelietje, liguster, monnikskap, nieskruid, paardenstaart, vingerhoedskruid, vlasleeuwenbek, wolfskers, wolfsmelk, aardappelscheuten, witte klaver, rolklaver en akkerhoningklaver.

Dat is helaas niet altijd waar welk boek heb jij ? Maar ze weten wel veelal dingen te vermijden.

Even terug komend op de ren. Gras is geen lang leven beschoren vertel ik je alvast. In jouw geval een ras wat niet te veel vliegt kan oa. Barnevelder en Cochins zijn. Leghybride's zijn ook niet zo vliegerig en ontzetten makkelijk tam te krijgen en heel leuk voor kinderen.... je moet rekening houden met broedsheid als je dat storend vind dat ze vaker broeds zijn dan dat ze leggen moet je geen Wyandotte, zijdehoeder of Cochins nemen ( alhoewel de mijne echt nog nooit broeds zijn geweest). Dan moet je nog nadenken over vlees of eiras wat je liever hebt. En kortwieken ja dat heeft negen van de tien keer geen zin. Als ik de afmetingen zo lees zou ik kiezen voor een kriel slag dan is de kans groot dat je ren ook nog wat beplant blijft en zitten ze elkaar niet zo op de lip.

groetjes Sandra