geertlaurent Geplaatst: 10 juli 2015 Geplaatst: 10 juli 2015 Heb er sinds gisteren 2 in mijn bezit waarvan 1'tje een 5 tal kleintjes heeft aan zijn stengel. De kleintjes gaan volgende week woensdag uitgeplant worden. Ik veronderstel dat dit gewoon zoals een normale plant ui moet? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 juli 2015 Geplaatst: 10 juli 2015 Ietsjes dieper, dus de ui onder de grond. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 juli 2015 Auteur Geplaatst: 10 juli 2015 Ik neem een potje (pot)grond, maak die zeiknat, en druk de uitjes dan in die zeiknatte grond. een beetje wiebelen met het potje, en de uitjes zitten mooi onder/in de grond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
speets Geplaatst: 11 juli 2015 Geplaatst: 11 juli 2015 (aangepast) Ze staan hier al jaren in de siertuin mooi te zijn, maar ik gebruik ze niet in de keuken. Edit: inderdaad, in het voorjaar is het een van de eerste smaakmakers/kruidjes die je kunt plukken 11 maart 2016 aangepast door Gast Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
julia Geplaatst: 23 juli 2015 Geplaatst: 23 juli 2015 Een paar weken terug heb ik een aantal broedbolletjes van de Egyptische ui gekregen en deze gepoot. Een aantal hebben al zo'n 10 cm loof.Vanaf wanneer kan ik het loof snijden en hoever mag ik het terug snijden zonder dat de bol hier last van heeft? Quote
speets Geplaatst: 22 september 2016 Geplaatst: 22 september 2016 Van de week heb ik er een paar ingemaakt met de augurken. Tot mijn verrassing kleurden sommige daardoor rood.Dat staat mooi, dus dat houden we er in Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
roeier Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Wat mij dit seizoen opvalt is dat er ook een goede 'gewone' plompe ui wordt gemaakt. Ik verkrijg die van kleine bolletjes die maar één set maken van een pluk loof plus bloemstengel, het oorspronkelijke uitje groeit dan uit tot een grote ui. Grote moederbollen maken meerdere bossen en meerdere stengels, dan komen er meerdere uien die met elkaar moeten delen, en dan zijn ze individueel minder. Ik denk dus dat ik deze grote uien naar de keuken verwijs, en vooral kleine bolletjes als pootmateriaal ga gebruiken, want dat geeft de meeste kans op grote uien. Kleine slakjes knabbelen bij mij aan de bloemstengels, daardoor liggen die snel om, zoals op de foto te zien valt. Dat is niet zo erg, ik vind zelf de bloemstengel veel te stug om te eten, dus dat is voor mij een onbruikbaar deel van de plant. De ui moet ik nog proberen, maar ik reken erop dat het gewoon ui is. Quote
roeier Geplaatst: 19 juli 2020 Geplaatst: 19 juli 2020 Ik heb de 'moeders' geoogst - een redelijke maat uien. De kwaliteit is zeker niet zo hoog als die van reguliere, goede uienrassen, die zijn vaak intenser van smaak, maar de teelt is wel lekker makkelijk bij deze Egyptische uien. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 19 juli 2020 Auteur Geplaatst: 19 juli 2020 hm, net even naar die van mij gekeken maar die lopen alweer flink uit, dus ik had eerder moeten kijken... Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Wie heeft ervaring met deze knoflook? Die heb ik er nu ook bij besteld. Luftetagenzwiebeln. ÄGYPTISCHE ZWIEBEL Allium cepa viviparum. Quote
Arja Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Het is een Egyptische ui, geen knoflook. Quote
Patrijs Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Inderdaad @Arja en @Petrasmoestuin. Egyptische ui of boom ui. Als je daarop zoekt kom je bijvoorbeeld hier: Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 2 uren geleden, Arja zei: Het is een Egyptische ui, geen knoflook. Ach ja, schrijf ik het weer verkeerd. Zoveel gelezen hier over knoflook. Ik weet het: zwiebel staat er.😂 En ik heb ze als uien besteld hoor. 2 Quote
Dahli Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 @Petrasmoestuin die staat ook op mijn lijstje voor volgend seizoen, vind ik zo’n intrigerend iets 😃. Lijkt me ook lekker! Jij hebt ze in Duitsland besteld neem ik aan? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 31 oktober 2024 Auteur Geplaatst: 31 oktober 2024 @Petrasmoestuin en @Dahli en anderen: ik heb jullie berichten samengevoegd met dat topic over Egyptische uitjes. 1 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
woldistel Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 Bij mij afgelopen jaar vermoedelijk uitgeroeid door de slakken. Ik hoop dat er volgend jaar nog eentje over is, die de slachting overleeft heeft. Dan begin ik weer overnieuw. Verder had ik ze vooral als curiosum, net als slangenknoflook en Sintjans uitjes. Prima eetbaar, maar de hoeveelheid werk om ze schoon te maken, weegt voor mij niet op tegen het formaat. Dus niet voor het bewaren of inmaken. De uitjes bovenin hebben het formaat van een zilveruitje en die in de grond zijn bij mij altijd kleine sjalotjes gebleven. Maar wel leuk voor de heb en als snippertje in een salade in de zomer. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 31 oktober 2024 Geplaatst: 31 oktober 2024 2 uren geleden, Dahli zei: in Duitsland Ja inderdaad. Hier: https://www.poetschke.de/steckzwiebeln/Luftetagenzwiebeln.html?fbclid=IwY2xjawGQs7dleHRuA2FlbQIxMAABHS-95m3bFiTVSrePc1IV2ugzaXlIOp7TuV_z6cSvGWzHM4wnnUBtc0ymfA_aem_Yh-LaABvZBnZZLJ9QCDN1Q Als het tenminste lukt, want ik heb gevraagd om ze bij mijn bestaande bestelling toe te voegen bij de sjalotten en rode ui en de Spaanse Knoflook Spring. Maar ik moet veel geduld hebben. Intussen heb ik de tijd om mijn bak straks leeg te maken met de groente die er nog in staat. 😉 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.