Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb er sinds gisteren 2 in mijn bezit waarvan 1'tje een 5 tal kleintjes heeft aan zijn stengel. De kleintjes gaan volgende week woensdag uitgeplant worden. Ik veronderstel dat dit gewoon zoals een normale plant ui moet?

Geplaatst: (aangepast)

Ze staan hier al jaren in de siertuin mooi te zijn, maar ik gebruik ze niet in de keuken.

Edit: inderdaad, in het voorjaar is het een van de eerste smaakmakers/kruidjes die je kunt plukken

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een paar weken terug heb ik een aantal broedbolletjes van de Egyptische ui gekregen en deze gepoot. Een aantal hebben al zo'n 10 cm loof.

Vanaf wanneer kan ik het loof snijden en hoever mag ik het terug snijden zonder dat de bol hier last van heeft?

• 1 year later...
Geplaatst:

Van de week heb ik er een paar ingemaakt met de augurken. Tot mijn verrassing kleurden sommige daardoor rood.

Dat staat mooi, dus dat houden we er in

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 3 years later...
Geplaatst:

Wat mij dit seizoen opvalt is dat er ook een goede 'gewone' plompe ui wordt gemaakt. Ik verkrijg die van kleine bolletjes die maar één set maken van een pluk loof plus bloemstengel, het oorspronkelijke uitje groeit dan uit tot een grote ui. Grote moederbollen maken meerdere bossen en meerdere stengels, dan komen er meerdere uien die met elkaar moeten delen, en dan zijn ze individueel minder.

Ik denk dus dat ik deze grote uien naar de keuken verwijs, en vooral kleine bolletjes als pootmateriaal ga gebruiken, want dat geeft de meeste kans op grote uien.

Kleine slakjes knabbelen bij mij aan de bloemstengels, daardoor liggen die snel om, zoals op de foto te zien valt. Dat is niet zo erg, ik vind zelf de bloemstengel veel te stug om te eten, dus dat is voor mij een onbruikbaar deel van de plant. De ui moet ik nog proberen, maar ik reken erop dat het gewoon ui is.

193616562_Stelsipel.jpg.bfb46f10abff770a22d22aea9023dcc1.jpg  

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb de 'moeders' geoogst - een redelijke maat uien. De kwaliteit is zeker niet zo hoog als die van reguliere, goede uienrassen, die zijn vaak intenser van smaak, maar de teelt is wel lekker makkelijk bij deze Egyptische uien.

SSMem.jpg.543d8b3794fbbce6ae6742e28ae8beca.jpg

• 4 years later...
Geplaatst:
2 uren geleden, Arja zei:

Het is een Egyptische ui, geen knoflook. 

Ach ja, schrijf ik het weer verkeerd. Zoveel gelezen hier over knoflook. Ik weet het: zwiebel staat er.😂 En ik heb ze als uien besteld hoor.

• Like 2
Geplaatst:

Bij mij afgelopen jaar vermoedelijk uitgeroeid door de slakken. Ik hoop dat er volgend jaar nog eentje over is, die de slachting overleeft heeft. Dan begin ik weer overnieuw.

Verder had ik ze vooral als curiosum, net als slangenknoflook en Sintjans uitjes. Prima eetbaar, maar de hoeveelheid werk om ze schoon te maken, weegt voor mij niet op tegen het formaat. Dus niet voor het bewaren of inmaken. De uitjes bovenin hebben het formaat van een zilveruitje en die in de grond zijn bij mij altijd kleine sjalotjes gebleven.

Maar wel leuk voor de heb en als snippertje in een salade in de zomer.

• Like 1
Geplaatst:
2 uren geleden, Dahli zei:

in Duitsland

Ja inderdaad. Hier: https://www.poetschke.de/steckzwiebeln/Luftetagenzwiebeln.html?fbclid=IwY2xjawGQs7dleHRuA2FlbQIxMAABHS-95m3bFiTVSrePc1IV2ugzaXlIOp7TuV_z6cSvGWzHM4wnnUBtc0ymfA_aem_Yh-LaABvZBnZZLJ9QCDN1Q
Als het tenminste lukt, want ik heb gevraagd om ze bij mijn bestaande bestelling toe te voegen bij de sjalotten en rode ui en de Spaanse Knoflook Spring.

Maar ik moet veel geduld hebben. Intussen heb ik de tijd om mijn bak straks leeg te maken met de groente die er nog in staat. 😉

• Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...