Ga naar inhoud

Volkstuinverenigingen - prijzen / kosten , regels en meer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteren een brief gekregen van het Vlaams Gewest = eigenaar grond tuinen.

Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt, geen opslag! Maar afslag!

Van 40 € per perceel naar 27€

4 jaar geleden is de prijs ook al gezakt (toen het Vlaams Gewest er eigenaar van werd) van 57€ naar de huidige 40€ per perceel.

Binnen enkele jaren is het verniet of krijgen we geld toegestoken

Geplaatst:

Papieren ontvangen voor tuin van 140 m2;

Huur grond € 72/jaar

Toeslag drainage € 7/jaar

Borg tuin € 25 (eenmalig)

Borg sleutel € 10 (eenmalig)

Lidmaatschap € 16 /jaar

Hierbij is dan inbegrepen 1x diepspitten en 1x fraisen door de vereniging

Geplaatst:

@ mumu: Was zelfs nog een nulletje vergeten! Op hun site schrijven ze tussen de 175 en 550 per jaar te vragen afhankelijk van de grootte vandaar dat ik op gemiddeld 350 euro kwam, maar goed 4,5 ton is toch al belachelijk! Als ze een hoge(re) som vragen in de randstad dan in bv. Zelhem of all places dat zou ik helemaal snappen, maar dit bedrag gaat gewoon naar een bond???

Ben jij trouwens niet stiekem gewoon die leuke jonge overbuurvrouw van Heylane, waar ze het over heeft

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

@Koert hahaha ik weet het niet misschien wel. Misschien komen we er ooit achter

Ik weet niet hoe het precies zit bij de BvV (bond van volkstuinders). die 150 tot 550 pj is dus de algehele prijs voor een tuin. Ik heb niet de rekening bij me maar het ziet er ongeveer zo uit:

Huur grond 39.00

contributie BvV 73 (iets in die richting)

geld voor water

geld voor electra

vereniginsbijdrage 30 euro

en nog wat zaken.

Dus ik denk dat alleen die 73 euro naar de BvV gaat en het overige geld gewoon voor ons volkstuincomplex is?

Geplaatst:

Ik zou voorstellen om de volgende keer als je naar je tuintje gaat twee wortels als oorbellen te dragen en een uitgeholde pompoen als muts op te zetten, als Heylane dan hier komt vertellen dat haar leuke jonge overbuurvrouw ze niet meer allemaal op een rijtje heeft, dan zijn we erachter!

Ik dacht even dat die bond al dat geld zou opstrijken, maar hoe dan ook het blijft een flinke smak geld. Maar zoals je al aangeeft, het moestuinieren is te leuk om het daarvoor te laten lopen.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Hè jammer MuMu, ik wilde je wel zo in je tuin zien verschijnen. (maar we zijn inderdaad overburen )

De bond voor volkstuinen is vooral actief in het behartigen van belangen (onderhandelen met de gemeente, bezwaar maken tegen wijzigingen van bestemmingsplannen etc), dus veel van het geld gaat op aan juridische kosten. De regering/gemeentes praten vaak niet zo serieus met individuele complexen, maar wel met een belangenvereniging.

Geplaatst:

Wij betalen in Drachten 20,- contributie en verder 15,- per are.

Deze kosten zijn per jaar.

Verder hebben wij wel een regelement, maar niets onoverkomelijks en allemaal erg logisch.

Ook is er bij ons een winkeltje op het terrein waar je tuingereedschap en zaden etc kan kopen ( en zeker niet duur ) ook krijgen wel elk jaar een zadenlijst om te kunnen bestellen als je dat wilt. ( erg goedkoop!! )

De mogelijkheden om zand, grond, mest, houtsnippers etc aan te laten brengen zijn er tegen erg schappelijke kuub-prijzen.

Zo ook de mogelijkheden voor fresen of maaien.

Een aanhangertje is teleen voor 5,- per dag.

Erg veel faciliteiten en mogelijkheden dus hier!

( oja, ook toiletten op het complex aanwezig )

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

• 1 maand later ...
Geplaatst: (aangepast)

Wij betalen per jaar 5 euro in totaal voor 100-150m2 grond ongeveer. Ik zeg ongeveer omdat het tuinen zijn die in mekaar overlopen. Wat opzich niet echt handig is. Er zijn geen regels ( ja 1 de hond moet vast zitten). Dit is ongeveer 5 minuten lopen van mijn huis. Je kan hier ook naar een vereniging aan de andere kant ( 25 minuten fietsen) en daar zijn de kosten ruim 350 euro per jaar ( geld wat ik gewoon weg niet heb) dus blijf ik maar hier en neem ik het 1 en andere op de kop toe.

aangepast door Gast
Geplaatst:

even opgezocht, in vinkhuizen/groningen betaal je 35 euro contributie per jaar en dan 0,40 per m2.

eerste keer betaal je ook 6,50 voor de inschrijving en het statutenboekje,

en je moet een sleutelborg van € 9 per sleutel betalen.

met een stadjerspas krijg je 12,50 korting per jaar.

wij betalen 73,40 per jaar.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb hier eens navraag gedaan wat de kosten zijn op "Onze Tuin". Mijn vader ziet t ook wel zitten een stukje grond daar.

Maar de kosten zijn niet echt goedkoop naar mijn mening.

Voor contributie moeten we € 45,- betalen, komt nog bij € 17,50 per are aan grond (wij hebben een stukje van 1 are op het oog ook al lijkt het ons niet echt een hele are maar misschien is dat het minimum wat ze hier berekenen? ), dan nog € 6,50 voor een fonds als er iemand een baby heeft gekregen, ziek is (fruitmand), gaat trouwen enz., € 3,50 voor het gebruik van water, € 65,- aan werkuren (kan je terug verdienen á € 3,50 per uur als je meehelpt aan het bijhouden van het complex) en als startersgeld (vraag me niet waarvoor) betalen we eenmalig € 30,-.

Ofwel, als ik dat optel zijn we voor we daar beginnen al € 167,50 kwijt. Hebben we nog een kasje nodig en moeten we er nog een schuurtje voor de spulletjes neerzetten, en wat tegels regelen. Al met al toch best wel een flink bedrag voor je er kan beginnen lijkt mij. Er staat al wel een appel of perenboom op. Ik kan nog geen verschil hierin zien.

Ik weet ook niet of er een toilet open is op het complex, volgens mij niet als de 'kantine' gesloten is. Gelukkig wonen zowel ik als mijn ouders er maar 5 min. fietsen vanaf.

Wat vinden jullie van al deze prijzen?

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik betaal in Bodegraven per jaar 7 euro administratieve kosten en 37 cent per vierkante meter. Dat is voor mijn tuin van 180 m2 dus 73,60 euro per jaar. Ik heb geen stomend water.

Geplaatst: (aangepast)

Jeetje Helly dat vindt ik alles met elkaar wel erg duur.

Hier betalen niet-leden (leden hebben een huisje hier op het complex) 0,30 ct per vierkante meter en een jaarlijkse donateursbijdrage van 19,00 voor de moestuin.

Er is stromend water (van april tot en met september)

Geen openbare wc (behalve als de kantine open is) maar er zijn genoeg mensen met huisjes waar je heen mag.

Tuinlieden die zo af en toe mest en houtsnippers (indien voorradig) storten en waar je ook grond kunt bestellen.

Kantine op het complex is in de zomermaanden elke dag open voor een verkoelend drankje.

Meertje om de modder en het werkzweet af te spoelen.

Als er een geval van ziekte of overlijden is dan ga ik met de pet rond. Dat heeft ons vorig jaar 3,50 pp gekost...

Van de leden wordt ook verwacht dat ze vrijwilligerswerk doen op het complex. Maar dat wordt niet zo onsymphatiek afgedwongen als bij "Onze Tuin".

Vindt dat ze daar de drempel voor de beginnende moestuinder wel erg hoog leggen.

Edit: Oja, en natuurlijk hier in Groningen de jaarlijkse 12,50 korting met de Stadjerspas.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Vond ik ook. En die man was zeker niet sympathiek te noemen. In mijn ogen dan. Ik zit natuurlijk met wat vragen en dan krijg je kortaf antwoord en t gevoel dat je al teveel vraagt Maar.. zegt ie er wel bij, je moet snel zijn want ze zijn zo weer weg. Tja.. de druk is hoog dan maar daar houd ik niet zo van. En dan heeft ie ook nog t lef om te zeggen hier is t goedkoop voor de stukjes tuin. Toen hij dat riedeltje opnoemde had ik wel zo even van *slik* dat vind ik niet echt goedkoop

Ik zit dus te twijfelen of ik t wel of niet moet doen, wil wel maar die kosten zijn best wel hoog per jaar.

Geplaatst:

Ja er is wel wat in IJsselmuiden, maar helemaal achterin. Voor degenen die hier de omgeving kennen, ter hoogte van Grafhorst! Vanaf hier ben ik dan minstens 15 minuten onderweg (als de brug niet open staat), m'n pa nog langer.

Daar ga je niet heen om even de sla voor vandaag eraf te snijden.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik betaal voor mijn tuin van 160 m2 51 euro per jaar en daar komt 10 euro lidmaatschap bij.

Verder eenmalig een borg van 25 euro wat je terug krijgt als je je tuin schoon oplevert na beeindiging van je lidmaatschap.

Eerste jaar komt dus op 86 euro en de jaren daarna op 61 euro.

~I believe in God, only I spell it Nature~

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...