angela Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Ik had al op het forum gezocht maar kan niet zo gauw iets vinden? Ik heb munt in de tuin staan maar vorig jaar helemaal niet gebruikt omdat ik eigenlijk niet goed weet wat ik er mee moet.Dus tips zijn welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 (edited) Munt is gewoon het Nederlandse woord. Door de afschuwelijke toenemende verengelsing van onze taal noemt men het ook wel mint. Munt kun je thee van maken en gebruiken in allerlei gerechten. De volgende antwoorden van forumleden zullen je vast veel verder kunnen gaan helpen. Edited May 4, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 4, 2013 Author Share Posted May 4, 2013 Maar dan heb je verschillende soorten want iemand had vorige keer een mint plantje en dat blaadje was anders dan mijn munt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Er zijn bergen verschillende soorten munt..... http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-brochures/planten-encyclopedie/kruiden/mentha-soorten/ MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Maar dan heb je verschillende soorten want iemand had vorige keer een mint plantje en dat blaadje was anders dan mijn munt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 @Huub... ik ben blij dat ik niet de enige was die in de lach schoot...sorry Angela... Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Kleine aanvulling: munt in het wild in NL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Munt is lekker in couscous. Ik doe daar een handje fijngesneden komkommer, een handje fijngesneden tomaat en een handje fijngesneden munt bij, limoensap, olijfolie en peper en zout. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 4, 2013 Author Share Posted May 4, 2013 Ja ik snap al waarom het grappig was ik formuleerde het anders dan ik het bedoelde.Die van mij komt geloof ik van de Aldi of zo,Hij werd verkocht onder de naam munt, maar ze verkopen ook potjes onder de naam mint.Dit zijn dus waarschijnlijk 2 verschillende soorten?Welke soort ik precies heb is dus moeilijk uit te zoeken lijkt me.Woekeren alle soorten heel erg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 http://www.marechal.be/nl/gidsen-en-bro ... a-soorten/ Zoals poster bovenaan al gaf : deze link vertelt al een beetje de basiskennis. En ja dus: munt/mint woekert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 @Angela, Ik probeerde het in mijn eerste reactie uit te leggen: Munt is de Nederlandse benaming.Mint is de Engelse benaming. Heel vaak wordt munt 'mint' genoemd, maar er wordt hetzelfde gewas mee bedoeld. Wel zijn er veel verschillende soorten munt.Dus uiteraard in het Engels ook veel soorten mint. Die soorten kun je zelf opzoeken. Edit: Bit, ik geloof dat je link niet goed werkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Moet je bij Danuta zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 O zover terug... je hebt hem niet goed overgenomen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 oké. klein beetje schuldig dan. Niet goed overgenomen, maar in ieder geval wél gelezen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 4, 2013 Share Posted May 4, 2013 Het is je vergeven... Ik heb de link uiteraard ook gelezen, zelfs opgeslagen.Ook die van RvO met plaatjes erbij.Zo worden we er zelf ook een beetje wijzer van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Het geeft wel een beeld van hoe de maatschappij de semantiek van het woord overwoekert. Ciao Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Mint is Engels, munt is Nederlands. Het verwijst naar hetzelfde kruid, waarvan gigantisch veel variëteiten bestaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 5, 2013 Share Posted May 5, 2013 Hoe dan ook, gewoon takje afknippen en in kokend water en je hebt heerlijke thee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 Nog even een vraagje wat is volgens jullie de beste/lekkerste muntsoort?Ik ben namelijk niet echt weg van de mijne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 @Angela welke heb je zelf dan ????? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Voor in gerechten heeft de Marokkaanse munt mijn voorkeur. Voor in de thee ga ik voor Chocolademunt. Dit is een hele sterke munt die overigens niet naar chocolade smaakt. Behoudt ook zijn muntsmaak goed als je hem droogt wat handig is voor thee in de winter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted May 10, 2013 Author Share Posted May 10, 2013 @Angela welke heb je zelf dan ????? Ik heb werkelijk geen flauw idee hij komt van de aldi of de lidlEn ik krijg hem ook niet zo gauw gevonden op het internet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 @Angela, Tjssja dan wordt e.e.a. al wel wat lastiger. IK denk dat je dan of Marokkaanse munt (nana) of appelmunt hebt deze soorten zijn het meest in deze supermarkten in omloop. Koop eens een bosje munt bij de Turkse of Marrokkaanse groente boer en maak er thee van. Als deze bevalt zet je de rest van het bosje munt op het water en als je wortelen aan de stengels ziet verplanten. Als deze niet bevalt dan zou ik ook voor de choco-munt tip van Nanda gaan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nanda Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Ik dacht dat de munt die ze in de supermarkt verkopen vaak kruizemunt is. Maar tip van Stan lijkt mij een goede. Wat je ook kunt doen is bij een tuincentrum langsgaan. Bij ons hebben ze daar steeds meer soorten. Dan kun je een beetje over de bladeren wrijvn en ruiken. Geur en smaak liggen dicht bij elkaar.Waar wil je de munt voor grbruiken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marinus Ros Posted May 10, 2013 Share Posted May 10, 2013 Er wordt ontieglijk veel verkocht onder een valse noemer. Zeker als het om kruiden gaat is het de "flou artistique general" en geen mens op de markten of tuincentra weet precies wat ie verkoopt, op enkele uitzonderingen na. Munt verbastert heel gemakkelijk en chapeau bas aan wie me met zekerheid kan garanderen dat a marrokaanse munt is en b spaanse. Enz. De zogenaamde chocolade munt zou dan weer die munt zijn die in After Eight chocolade snoepjes wordt gebruikt. Vermoedelijk sterk geconcentreerde extracten of gewoon synthetisch spul, who knows.Hoedanook, de smaak associatie is munt, niet chocolade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts