Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even voorstellen...


B.Hoekstra

Aanbevolen berichten

Mijn naam is Bauke Hoekstra.

 

Ik ben 34 jaar, getrouwd met Kasia en we hebben samen 2 schatten van kinderen (7 maand en 2 jaar) Ik ben werkzaam als logistiek medewerker bij een import/export bedrijf in meubels en decoratie materiaal.

 

Ik ben per 1 maart in het bezit van een moestuin bij de plaatselijke tuinbouw vereniging. Ik geloof dat de oppervlakte 27 roede is (geen idee hoeveel m2 dat is). Kijk er erg naar uit om aan de slag te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, welke roede gaat het om?

Amsterdamse roede = 13,52 m²

Bossche roede = 33,1 m²

Bredase roede is 32,26 m²

Groningse roede is 16,72 m²

Hondsbosse roede is 11,71 m²

Rijnlandse roede is 14,19 m²

Da's mooi lastig, er staat geen friese roede bij.

Maar toch welkom, tenslotte tuinieren we hier van 1 vierkante meter tot tig hectare!

 

(typfout verbeterd)

aangepast door Gast

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom uit Gaasterland (friesland) maar welke roede het is... geen idee

 

Ga wat aardappels planten (pootgoed is al besteld, word 12 maart geleverd... als de nachtvorst ten minste weg blijft )

Sla, boontjes, rode biet, radijs, wortels, courgette, aarbeien (plantjes staan al en het lijkt dat ze de nacht vorst hebben overleefd), rode kool... etc. Als het zaad is besteld en binnen. Zondag ga ik aan de slag, kijken of ik de plant uien en de sjalotten er in krijg, wat worteltje en radijs proberen. En ik de zelf gemaakte kweekbak wat rode kool, sla en krul sla proberen.

 

Niet geschoten is altijd mis...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum Bauke.

De vlaktemaat roede is in een landelijke omgeving vooral bij de ouderen nog redelijk bekend.

Uit mijn jeugd herinner ik me dat wij verwonderd waren als de ouderen in roedes spraken als het over grond ging terwijl wij op school hoorden van aren en hectaren.

Als het in Limburgs-Gelderse roede zou zijn had je een lap van ruim 500 m2

maar zelfs bij de kleinste de omrekenmaat van 11... m2 kom je nog aan

300 m2.

Een behoorlijke lap waar je heel wat kwijt kunt.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

LOL, mooie entree maak je met je roedes...rare fries

 

mijn moeder heeft het ook nog altijd over roede's

het is ook een van de redenen dat ik behoorlijke moeite heb gehad om meters en are's etc te begrijpen...

 

gaasterland is een prachtig gebied, woon je daar nog?

ik woon in Leeuwarden en heb mijn tuin achter snakkebuorren (een dorpje naast leeuwarden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...