Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Domme vraag, dom antwoord?


Aanbevolen berichten

Ik heb geprobeerd te zoeken naar de betekenis van 'makkelijke moestuin' maar ik krijg via het zoeken 120 hits. Vind ik wat veel dus ik stel gewoon zelf de vraag.

 

Wat betekent op dit forum 'makkelijke moestuin'?

 

Mijn eigen eerste interpretatie was een makkelijke moestuin met weinig werk. Makkelijke gewassen als rabarber en warmoes: je stopt een zaadje in de grond en je hebt er geen omkijken meer naar. Maar ik geloof niet dat die definitie hier opgaat als ik zie wat mensen in hun makkelijke moestuin kweken

 

Kan iemand mij kort op weg helpen zodat ik weet waar jullie over praten?

 

Dank,

Veuvecouderc

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tuinieren in ondiepe bakken, waarbij je zelf de grond samenstelt. Het populairst is de vierkante meterbak.

Dit kan dus ook als je geen tuin hebt... op je balkon. Maar ook als je wel een tuin hebt, maar om welke reden dan ook niet de volle grond in wilt.

 

addon.php?1692,module=embed_images,url=http%3A%2F%2Fwww.marwei.nl%2Ftuin%2F2010%2F2010-04%2F2010_04110009.view.JPG

 

Door de variatie, en het kleine oppervlak, hoef je je in principe geen zorgen te maken over plantenziektes.

 

437-horizontal-huge.jpeg

 

dscn6145q.jpg

 

SFG_60x60.jpg

 

SFG_eerste_plantjes.jpg

 

SFG_aarappelbak2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, last but not least, bijna geen onkruid

Ik denk na deze foto's dat eea wel duidelijk is geworden. Je kunt ook googlen (met afbeeldingen) op SFG. Daar is t mee begonnen. Een jongeman (16) uit Nederland is daarna een site begonnen met de naam Makkelijke Moestuin. Het houd in dat je weinig werk hebt, en veel en verschillende opbrengsten hebt. Als je t in je achtertuin doet en je doet t alleen voor je eigen huishouden kan je het af met 2 van die bakken (zeggen ze).

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

er bestaan geen domme vragen, laat dat voorop staan.

ikzelf ga eerder voor de term van degene die hier eerst mee kwam, en vrij vertaald is dat dus de vierkante meter tuin (niet helemaal maar goed...)

 

bedoeld om op een klein oppervlak met veel variatie te kunnen telen.

veel mogelijkheden zodat IEDEREEN een moestuin kan hebben zelfs rolstoelers (bedden op poten zetten)

daarnaast.......de manier van zaaien van mel bartholomew (square foot gardening) is ANDERS.

moestuiniers zaaien, dunnen uit.

hij zaait meteen op de juiste afstanden twee of drie zaadjes op EEN plek en de sterkste plant mag blijven.

dus minder gebruik van zaden, minder water nodig, minder van ander spul dus is ook nog eens voordeliger.

 

doe dit al sinds hij ermee kwam en ben nog altijd fan....

O en als je wil weten hoeveel van die bakken je "moet" nemen dan is het zoiets van EEN bak per persoon in het huishouden als richtlijn maar voor een gezin is dat net iets te weinig....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het er om gaat dat je 1 bak hebt (of hooguit 2) en daar naast je drukke baan en gillende kinderen, toch een paar groenten of kruiden kunt telen. En verder op je terras zitten in je tuin met amper groen (sorry, dit klinkt vrij negatief ). Je kunt nog van alles verpesten aan een Makkelijke Moestuin, en dan geen oogst hebben.

Mensen met vele m2 bakken hebben eigenlijk gewoon een moestuin met verhoogde bedden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel dank beste mensen voor de foto's en de uitleg!

 

Het lijkt mij ook voor mensen met een 'gewone' moestuin best leuk zo'n bak, of twee. Beetje variatie. Maar misschien houdt niet iedereen daar van.

 

Ben wel benieuwd hoeveel mensen die bakken hebben aangeschaft omdat ze net als ik dachten dat het daarmee allemaal een stuk makkelijker zou gaan

 

Veuvecouderc

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ben wel benieuwd hoeveel mensen die bakken hebben aangeschaft omdat ze net als ik dachten dat het daarmee allemaal een stuk makkelijker zou gaan

 

Allemaal!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Het gaat toch ook allemaal veel makkelijker?

Vrienden van mijn ouders hebben een volkstuin en daar zijn ze uren per week in bezig, vooral met het weghalen van onkruid.

 

Moestuinieren is gewoon een ander woord voor hard werken. heb hen vorig jaar weleens geholpen en ik vond het niet zo leuk eigenlijk.

 

Nu ik een MM heb ben ik helemaal enthousiast en besteed de meeste tijd aan het kijken naar al dat lekkers! (en een aantal groenten gingen bij hun helemaal fout dit jaar...bij mij niet! terwijl ik er echt de ballen verstand niet van heb en zij al jaren ervaring en mij aan het begin van MM-carriere allemaal liefbedoelde adviezen en waarschuwingen gaven dat dit echt ging werken zo!)

 

Oke, het uitzoeken van zaden enzo das wel een hoop werk maar dat komt omdat er gewoon veeeeeel te veel te krijgen is!

 

Ik ben van mening dat als ik het kan iedere mafketel het dus kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Ik kan dat vierkante meter moestuintje zo ergelijk vinden

 

Ja ok, het vraagt misschien een andere aanpak en als je ziektes in je bodem hebt is het simpeler op te lossen...

Maar sommige mensen doen er zo hip en speciaal over terwijl het niks anders is uiteindelijk dan een beetje aarde in een grotere bloembak waar je een paar latjes hebt liggen om aan te geven waar je wat zaait... Valt hiero gelukkig mee, maar vooral die tijdschriften etc. soms.

 

Ok, ik zit er zelf aan te denken om een bak te kopen van 87 x 87cm... Dan heb ik een "0,9 square foot garden"

(Wel een op pootjes dan... Simpeler om sla te weren bij de sla plantjes denk.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik die foto zie van die tuin met een groot aantal van die bakken dan vind ik het eigenlijk nog best mooi ook. Ziet er super uit.

 

Ik vind het er inderdaad ook prachtig uit zien hoor. Mooie moestuin, met verhoogde bakken. iets in die richting wil ik ook. Maar heeft niet veel meer te maken met m2 moestuin toch ?

En makkelijk ? Makkelijker ? Ja, verhoogd !! en over tien jaar zet ik er dan nog een laag planken bovenop. en 10 jaar later nog 1, kan ik er met een rolstoel langs. Of ik hang alles aan kettingen a la Borsalino. Dat is pas makkelijk ( wel ingewikkeld bouwen dan weer, mjaa... tegen die tijd ben ik rijk en laat ik dat allemaal doen )

 

ik snap eerlijk gezegd ook niet zo wat die vierkante meter moestuin moet. 1 aardappel ? 1 tomaat, 4 kropjes sla ? Maar makkelijk is het misschien ook wel ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...