Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten proeven / vergelijk


Bit

Aanbevolen berichten

Washington Cherry

 

PhotoGrid_1375125791376.jpg

 

Een hele vroege soort die bij mij zelftoppend was op 1,20. De plant had toen 7 trossen. Geen idee of dit zo hoort, maar bij allebei mijn planten hetzelfde.

De cherry tomaten zijn aan de grote kant voor cherry's. Passen net niet in 1 hap om maar zo te zeggen.

Qua smaak vind ik ze niet bijzonder, beetje melig, vlezig weinig sappig. Niet uitgesproken lekker, ik mis het lekkere sappige van een tomaat eraan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yellow Pearshaped had ik vorig jaar staan. Redelijk maar niet écht de moeite waard vond ik. Die mocht van mij niet terugkeren. Vlak van smaak. Wel lekker om gewoon zo in je mond te stoppen terwijl je in je kasje aan het werk bent ofzo, schil was niet duidelijk aanwezig nee. Maar hij maakte er zo veel dat je ze na een tijdje wel gezien had. Niet bijzonder genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Favorietje van mij die Yellow Pearshaped. Ook erg sterke plant, groeide dwars door de Phythophtora heen. Heerlijk ja... vooral direct van de plant in de mond...

 

Ben wel benieuwd naar de Rode versie... ga je zaad winnen om te ruilen?

Ik zal wel een paar tomaatjes bewaren voor het zaad. Risico op kruisbestuiving is er natuurlijk altijd want ik heb behoorlijk wat soorten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een heel leuk topic dit. Ik heb ook in mn moestuin seizoen n update gezet omdat dat dient als extern geheugen voor volgend seizoen en dan vind ik mn aantekeningen makkelijker terug dus sorry dat deze post gedeeltelijk dubbel is, maar wil ook bij dit topic mijn bevindigen toevoegen:

 

van linksboven naar rechts beneden:

pict617787011375138695.JPG

 

1 Siberian Superior Geeft veel kleine tomaatjes maar opbrengst kilo's per plant blijft erg laag....komt niet meer terug in 2014 smaak iets zurig

 

2 Marmande Had maar 1 kleintje en de rest allemaal Die mag terug volgend jaar. smaak zoet en vast = vleestomaat

 

3 Zaad van n vleestomaat uit de supermarkt 2011 (superdeboer)...doet het t allerbeste...allemaal grote vruchten.....zuinig op de zaadjes zijn en volgend jaar zorgen voor nieuw zaad door ze met een aantal planten apart te zetten....dit jaar vergeten

 

4 Roma Vreeken: smaak niet overweldigend en velletje niet wegtekrijgen .....té weinig opbrengst per plant....heb er 4 planten van maar die geven nooit genoeg voor pasta saus voor hele jaar te maken..... vervangen in 2014 door productievere Roma (liefst door Martino's Roma of Long Tom dus als iemand daar toevallig zaadjes van heeft?? )

 

5 Mijn favoriete gele heirloom: smaakt lekker zacht zoetig en heerlijk uit t vuistje te eten....komt terug volgend jaar. Helaas weet ik de soortnaam niet. Hij komt uit onze forum "blijde doos" en er stond als enige info bij dat het een enorme vruchten van wel 1 kg zou geven....dát haalt ie hier bij mij niet maar is wel erg lekker

 

6 Tomaatje afkomstig van zelfgewonnen zaad uit gekochte Tomberry's (Makro) vorig jaar; die waren rood dus dit is een teruggegenereerd exemplaar. De plant maakt wel duizend tomaatjes; helemaal geweldig en erg leuk in salades en best lekker om zo te snoepen. Smaakt naar volwassen tomaat

 

pict617973881375138560.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn 1e 'Rose de Bern' geplukt en net gegeten.

 

dscn501493841375190461.JPG

 

dscn501815801375190478.JPG

 

Uit mijn kasje, de 1e daarvan die rijp is. Maar ben er niet helemaal zeker van of deze tomaat representatief is voor de plant. Het is de kleinste die er aan hangt, wat ruwe schil heeft met een grijze waas ( geen schimmel oid , wel helemaal gaaf verder. Hij leek me toch wel echt rijp. Open gesneden ziet het er allemaal erg lekker uit, maar de smaak valt me nu wat tegen. Denk dat de tomaat zich toch niet helemaal ok ontwikkeld heeft. De andere tomaten die er aan hangen zien er beter uit ( zijn nog niet zo ver ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij toch elke keer weer opvalt, is dat een toch rijp geplukte tomaat, die ik die dag ook proef, wel erg lekker kan zijn, maar dat dezelfde tomaat de dag erna nóg lekkerder is.

Het komt ook voor, dat een tomaat me tegenvalt, hij een dag later wél beter is.

( het komt ook voor dat een niet zo byzondere tomaat, ook gewoon niks beter wordt hoor )

 

Pluk ik ze dan tóch nog te vroeg / snel ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten oogsten is lastig. Ik oogst ze niet op zicht maar op tast..als ze een zachte touch hebben, dat wil zeggen als ik ze iets kan indeuken, ( ze moeten in mijn optie niet aanvoelen als een appel maar als een rijpe pruim..) dan pluk ik ze.

 

De pink Brandywine is heerlijk! Iets minder zoet dan de Rose de Bern. Hier op de foto met een Siberische Black Cherry..die blijft door zijn volle smaak favoriet.

Ik vind onze eigen tomaten altijd wat hard van schil..maar daardoor ook heel gemakkelijk te pellen. Dat doe ik dan ook vaak voor de salade..schilletje eraf trekken.

IMG289644441375615187.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn tomaten hebben zoals alles bij mij een achterstand. Alleen heb ik ven één van de twee minibel planten wat tomaatjes geoogst - heerlijk sappig - maar deze werd als enige omgelegd door phytophtora. Verder nog geen tomaat geproefd/vergeleken...

 

Vleestomaat komt op kleur...

 

buitendoen49288171375731958.jpg

 

Gewone moneymaker schiet niet op...

 

buitendoen49632131375731960.jpg

 

Nog een minibel waar ik niet veel meer van verwacht...

 

buitendoen49774141375731961.jpg

 

Romatomaten ook al niet op kleur, maar wel op gewicht...

 

buitendoen49881961375731963.jpg

 

En dit wordt al helemaal niks, een laat gekregen geel snacktomaatje. Het miezerige plantje mag blijven staan omdat 't geen onkruid is...

 

buitendoen49911661375732432.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een aantal tomaten soorten buiten voor het eerst rijp. Heb er alvast 2 geproefd.

 

Black Siberian: Wauw. wat een tomaat. Naast mooi dus écht érg lekker. Een overall zoet, maar vooral heerlijke zuren. Niet die platte zuren. Heel mooi. Rijk van smaak. Tóp

 

DSCN508385381375811699.JPGDSCN508434061375811712.JPG

 

Onbekende Roma: heel zoet. Oranje tomaat. Ik zat al een tijdje te wachten dat ie rood zou worden, maar dat wordt ie dus helemaal niet. Fors ding, maar dit is de 1e van een plant die redelijk volhangt. Vast van binnen, toch lekkere handtomaat. Veel roma's hebben iets meligs. Deze niet.

Eigen gewonnen zaad van een roma van de buurman, de Oekraïner. Vorig jaar in de tuin tussen meerdere soortjes andere tomaten. Ik had toen geen oranje, wel een gele roma.

 

DSCN508229501375812011.JPGDSCN508594671375812019.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net mijn eeste tomaat "Ananas" geproefd. Zoet. Vooral zoet. Wie van een écht zoete tomaat houdt ? Dit is m !!

Mij wat te zoet, maar een prachtige tomaat die, als je hem opensnijdt, inderdaad iets van een ananas heeft. Niet de smaak.

Hij heeft érg lang gehangen aan de plant, want ook bij deze zat ik te wachten opdat hij rood zou worden. Hij heeft iets roods aan de buitenkant. Maar meer een gele tomaat, model vleestomaat. Apart ding hoor. Makkelijke plant trouwens. Weinig blad-aantasting tot nu.

 

DSCN508741721375983841.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk topic dit zeg! Tipje voor de tomaatschierigen onder ons: Bij De Moestuin in Utrecht (Laan van Maarschalkerweerd) is er zaterdag een tomatenproeverij. Ik werk daar in t lunchcafe en heb echt al wat spectaculaire tomaten geproefd. Geen idee welke rassen, maar dat krijg je bij de proeverij dan vast wel te horen

elizabet.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaatje Black Cherry ( gekregen op afgelopen MTFD van Eelzeltjuh ) de 1e, van een plant buiten.

Zal ik wel onrijp geplukt hebben, want vind er niks an. Matig. En hij moet zo lekker zijn. Volgende beter.

 

Dan de roze-rode : Tomaat Rose de Bern. Zaad gekregen van Appelvrouw. Dit is de 1e die rijp is van die planten, uit de kas deze.

Hoewel er grotere aan de plant hangen , deze kleine was het eerst zo ver. Maar ook te vroeg geplukt ? ( was wel rijp-zacht aan het vel )

Fris, smaakrijk , maar weinig zoet. Een echte vleestomaat. Oordeel hou ik nog even achter.

 

DSCN509191131376068611.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is mijn 2e ? ( dan ben ik in de war, ik dacht écht dat dit mijn 1e was ? ) Maar te vroeg geplukt dus. Ja, die bij jou thuis was echt super.

Ik laat de volgende veel langer hangen dan. Men, wat is dit lastig zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn 1e 'Rose de Bern' geplukt en net gegeten.

 

dscn501493841375190461.JPG

 

Denk dat de tomaat zich toch niet helemaal ok ontwikkeld heeft. De andere tomaten die er aan hangen zien er beter uit ( zijn nog niet zo ver ).

 

Verstrooid heet dat Bit, verstrooid...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja. Das waar ook , die kwam van een buitenplant. Die was een stuk eerder. Klopt ja. Verstrooidheid ( of erger )

Hangt er nóg zo een aan die buitenplant. Nog even laten hangen dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2013-08-06-1739401376125106.09

 

Hier mijn intro in dit topic, de besjestomaat (world's smallest) vanuit het zaad van Vreeken.

Van de 15 gezaaide uiteindelijk 8 grote planten overgehouden, 2 tussentijds door mij verwijderd omdat ze het niet goed deden.

3 staan in de vollegrond, 1 in een 80 liter pot van een meter hoog, en 4 in een 65 liter cementkuip.

Bovenstaande foto is de eerste oogst van 1 plant waarna ik inmiddels al 2 bewaardoosjes heb kunnen vullen met de oogsten van de andere planten.

Het muntje is 10 cent om een formaatinschatting te kunnen maken.

 

https://www.vreeken.nl/item/291860

De hier beloofde 100den vruchtjes komen inderdaad aan deze planten al zijn ze bij alle planten wel een stuk groter dan de beloofde besjes. De kleinsten voldoen er wel aan maar het merendeel is zo groot als een muntje van 10 cent.

De vruchtjes zijn heerlijk zoet maar hebben een stevige schil die niet door iedereen (kinderen) zal worden gewaardeerd..

De planten woekeren verschrikkelijk, ik heb een aantal strak gesnoeid, anderen het gewoon zelf uit laten zoeken maar er komen vele meters tomatenstam aan deze plant, de langste plant zal ongeveer 7 meter stam hebben met vele tientallen trosjes eraan. Ik heb deze plant tot ongeveer 1,5 meter omhoog geleid, toen weer omlaag, daarna weer omhoog en het laatste stukje hangt nu weer naar beneden, hier lijkt deze plant totaal geen moeite mee te hebben. Toen ik dit opschreef toch maar eens gaan tellen en kom bij de grootste plant op 46 trosjes van elk 10 tot 15 tomaatjes. Voor het formaat van de tomaten maakte het hoegenaamd niets uit, verschil was alleen merkbaar in het tijdstip waarop geoogst kon worden. Wel merk ik dat hele trosjes oogsten bij deze plant niet voorkomt, de eerste tomaten zijn al overrijp als de laatste nog maar net beginnen op te zwellen. Niet moeilijk doen, ze laten makkelijk los dus gewoon oogsten als ze rood worden.

Al met al geen miskoop, het formaat komt inderdaad in de buurt van de kleinste tomaten die ik ooit heb gezien maar lijkt in de verste verte niet op de foto's waarmee ze bij oa vreeken werden geadverteerd.

 

Kortom, leuke tomaat met smaakvolle vruchtjes, prima geschikt voor in een salade of om uit de hand te snoepen.

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geprobeerd een vergelijkbare theelepelfoto te maken met de kleinste tomaatjes.

Passen er 15 op een flink formaat theelepeltje dus inderdaad redelijk klein.

Dit zijn dus de kleinste tomaatjes gecombineerd van 6 planten van worlds Smallest Tomato oftewel Besjestomaat. De gemiddelde grote is meer als een kleine knikker.

2013-08-10-1115301376127342.31

aangepast door Gast

Eetbare hobbies voor de leuk. Nu ook met eigen moestuin 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een leuk idee voor de MTD.

Een tomatenproeverij.

Als iedereen wat tomaten meeneemt, liefst bijzondere natuurlijk, lijkt me dat een een aardige aanvulling.

Ik moet toegeven dat op dit moment pas enkele soorten aan het rijpen zijn, behoorlijk laat dus.

Maar ja, het is nog lang tot 21 september.

Link naar reactie
Delen op andere sites

IMG20130810154044tomaten26811376510561.jpg

 

Nyagous (de donkere):

Middenmaat tomaat, van buiten en van binnen rood-bruin van kleur met wat bruin-groen bij de zaden.

Lekker zoet, goede smaak, zeer geschikt voor de bekende mozzarella+tomaat+basilicum, maar doet het ook uitstekend op een boterhammetje kaas.

 

Lilians Yellow (grote gele vleestomaat):

Groot formaat: 4, hooguit 5 in een kilo, van buiten en van binnen geel, soms een heel licht rood blosje.

Lekker fris, vol van smaak, als het een wijn zou zijn zou ik zeggen: stuivend fruit met een hint van limoen.

 

Kruisbestomaat:

Leuk kleintje, van buiten en van binnen geel/oranje.

Leuk knabbeltje, maar niet heel bijzonder van smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...