Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Onkruid onkruid en nog eens onkruid


kenbeimer

Aanbevolen berichten

Dit is het tweede jaar, dat ik mijn tuin niet de baas ben en onkruid de overhand neemt. Ik heb al wat plannen gemaakt voor volgend jaar, maar wat zijn effectieve methodes om onkruid weg te houden? Alle tips en tricks zijn welkom.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorgen voor losse grond, mulchen en om de pakweg 10 dagen tijdens het seizoen: schoffelen, hakken of uittrekken.

 

Daar komt het op neer.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meer tijd en aandacht aan je tuin schenken. Dat is het voornaamste. Dan : wieden , schoffelen, kruipen. Wieden wieden en nog meer wieden. En onkruid niet in het zaad laten komen.

 

Na 7 jaar ( = een oude wijsheid van oude mannetjes op ons yuinencomplex ) wieden en onkruid weghalen ( en nooit het onkruid in het zaad laten komen ) ga je de effecten echt zien, dan komt er minder onkruid. Alleen wat aan komt waaien.

 

Geduld en aandacht ( tijd ). Dat is tuinieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoel wanneer het buiten de hele dag over de 40 graden is en je kunt niks uithalen omdat je anders verbrandt; terwijl het onkruid langzaam de overhand neemt.

Dat gevoel wanneer de enige tijd dat je buiten iets kunt doen als het al biiiiiijna donker is en je hebt nog maar een uurtje over om ook maar iets to doen.

Dat gevoel dat ik op zulke tijdstippen al doodmoe ben van de hitte van eerder op de dag.

 

 

 

Grom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tuin werd mij ook ieder jaar zo in juli/augustus de baas...nu heb ik de tuin in 5 duidelijke vakken verdeeld,

waardoor e.e.a. overzichtelijker is en beter te behappen.

Misschien hou ik mezelf voor de gek op deze manier, maar ik heb nu steeds dat ik 'per vak' werk en ook steeds iets 'klaar' is.

Tot nu toe gaat het perfect: de tuin ziet er keurig uit en ik hou overzicht op al het werk.

Volgend jaar b.l.e.w. weer op deze manier

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eigenlijk alleen gedurende het voorjaar last van onkruid, en dan voornamelijk op de paden (aangetrapt zand). Toen ben ik een week of 6 denk ik wel vrij veel bezig geweest om dat schoon te houden. Daarna eigenlijk niet meer, ik haal wel regelmatig wat weg maar dat is vaak in het voorbijgaan, of soms trek ik er even een half uurtje voor uit om de boel eruit te trekken. In mijn groentebedden heb ik niet veel last van onkruid, want daar liggen steeds dikker wordende lagen mulch, die bestaan uit: juist ja, de onkruiden die ik uit de tuin/van de paden pluk! De kunst is ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk grond zichtbaar is; dus alles bedekt houden met ofwel planten, ofwel mulch. Dan heeft onkruid veeeeel minder kans!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon wieden. Vooral wieden wanneer het zo warm is, dant alles wat je wiedt is een kwartirertje later al helemaal uitgedrood (geen risico op stekken). Ik zet een hoede je op, drink voldoende en smeer me in met zonnebrandolie. Dan is het best doenbaar in de tuin, ook op de warmste dagen van 't jaar

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag je aan het begin van het seizoen heel vaak verschijnen hier in het forum. Tijdens de zomer was je er nauwelijks, voor zover ik me herinner. En nu ineens kom je met je onkruidverhaal... Je had waarschijnlijk andere dingen te doen de afgelopen tijd?

 

De herkenning zit er wel, ik was net als jij heel vroeg begonnen met van alles voor te zaaien. Net als heel veel tuiniers moesten we vervolgens héél lang wachten tot het groeizaam weer werd. Ikzelf zakte een beetje in toen qua tuinieren, heb ook bijna niets meer gezaaid bijvoorbeeld.

 

Om het bij mezelf te houden: ik weet dat ik enthousiast ergens aan kan beginnen en dan na een tijdje weer aan iets anders, met evenveel of nog meer geestdrift. Nu is mijn tuintje pico bello, daar niet van, ik heb een onderhoudsarme tuin aangelegd en kweek geen onkruid. Maar ik kan me wel voorstellen dat de moed een beetje weg is na dit gekke seizoen wat weersomstandigheden betreft. We hebben veel extreme weertypen voorbij zien komen.

 

Geen wonder dat er hier en daar een moestuinplan in de (groente)soep gelopen is.

 

Gewoon beginnen met wieden zodra je gelegenheid hebt. Niet kijken naar wat je allemaal nog moet doen, maar lekker genieten van het tuinieren en relativeren erbij. Koptelefoon op, muziekje aan en gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat misschien ook een idee is: volgend jaar de helft van je tuin afdekken. Dan heb je des te meer tijd voor de andere helft.

Een moestuin kost gewoon veel tijd.

Gelukkig verdien je dat dubbel en dwars terug in de vorm van ontspanning, plezier, bloemen, groenten, fruit enz.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij heeft het goed effect gehad, door op mijn knieen de tuin

door te kruipen (boerderijtuin) met een emmer naast mij en alle kleine onkruidjes helemaal uit

te trekken met wortel en al , of inderdaad getrokken onkruid laten liggen, opdat het dood brandt.

Als je dat 2 x doet scheelt het enorm, en krijgt onkruid geen kans zaad te schieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zag je aan het begin van het seizoen heel vaak verschijnen hier in het forum. Tijdens de zomer was je er nauwelijks, voor zover ik me herinner. En nu ineens kom je met je onkruidverhaal... Je had waarschijnlijk andere dingen te doen de afgelopen tijd?

 

De herkenning zit er wel, ik was net als jij heel vroeg begonnen met van alles voor te zaaien. Net als heel veel tuiniers moesten we vervolgens héél lang wachten tot het groeizaam weer werd. Ikzelf zakte een beetje in toen qua tuinieren, heb ook bijna niets meer gezaaid bijvoorbeeld.

 

Om het bij mezelf te houden: ik weet dat ik enthousiast ergens aan kan beginnen en dan na een tijdje weer aan iets anders, met evenveel of nog meer geestdrift. Nu is mijn tuintje pico bello, daar niet van, ik heb een onderhoudsarme tuin aangelegd en kweek geen onkruid. Maar ik kan me wel voorstellen dat de moed een beetje weg is na dit gekke seizoen wat weersomstandigheden betreft. We hebben veel extreme weertypen voorbij zien komen.

 

Geen wonder dat er hier en daar een moestuinplan in de (groente)soep gelopen is.

 

Gewoon beginnen met wieden zodra je gelegenheid hebt. Niet kijken naar wat je allemaal nog moet doen, maar lekker genieten van het tuinieren en relativeren erbij. Koptelefoon op, muziekje aan en gaan!

Klopt, ik heb onlangs een stichting op gezet en daar gaat net wat meer tijd inzitten als verwacht. Ik heb er vorige week nog weer heel veel uit getrokken, maar het groeit ook net zo snel weer aan. Had dan ook mega drukke week afgelopen week.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou je bent goed bezig, leuke dingen doe je. En je zult het ook bemerkt hebben dat in het hoogseizoen alles tegelijk komt. Belangrijke dingen doe je eerst, het onkruid relatieveer je maar in je hoofd... Maar wel doorgaan met wieden, als je tijd en zin hebt. De aanhouder wint, dus maar gewoon door blijven gaan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomervakantie is nu voorbij, dus krijg het rustig. Nog de rotzooi weg werken van de zomer en dan kan ik weer beginnen met uitgebreid wieden en volgend jaar hopelijk een oplossing verzinnen zodat het wieden makkelijker word.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...