Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uitleg forum crash op 12 augustus


LucV

Aanbevolen berichten

Beste moestuinforum leden,

 

In de nacht van zaterdag op zondag is op onverklaarbare wijze de database van het forum gecrasht. Het forum was hierdoor zondag tot en met dinsdag niet toegankelijk en het was voor maandag ochtend zelfs onmogelijk om een algehele mededeling te plaatsen om de leden en lezers te informeren. Alle e-mails met vragen heb ik zo snel mogelijk proberen te beantwoorden, mijn excuus voor de onduidelijkheid. In dit bericht een uitleg over de gebeurtenissen en de gevolgen daarvan.

 

Crash in de nacht van zaterdag op zondag

Om 0.17 en 0.18 zijn er twee meldingen ontvangen over een abnormale zeer hoge serverbelasting. Enkele minuten daarna is het forum geheel offline gegaan. De volgende ochtend bleek de database beschadigd te zijn door het abrupt afbreken van de lopende processen. Naar de precieze oorzaak wordt nog gezocht. Wel is zeker dat er geen pogingen van buitenaf zijn geweest om het forum buiten werking te stellen.

 

Herstellen back-up en gevolgen berichten forum

Zondag en maandag zijn diverse pogingen gedaan het verlies aan data tot een minimum te beperken. In eerste instantie leek het mogelijk om de automatische back-up van afgelopen zaterdag (12 augustus) te herstellen maar na een korte analyse bleek dat de crash en back-up elkaar gekruist hebben. Een back-up van de server instellingen bleek wel op tijd voltooid te zijn.

 

Alsof dit nog niet erg genoeg was bleken 2 eerdere back ups niet volledig te zijn en moest het forum nog verder terug in de tijd worden gezet. Deze back-up van 29 juli bleek wel compleet te zijn en is met succes terug gezet waardoor het forum weer volledig toegankelijk is geworden. Maandag en dinsdag is vervolgens hard gewerkt om de verloren berichten terug te halen. Het goede nieuws is dan ook dat ruim 90% de berichten terug te halen was (alleen de datum van plaatsing en url is veranderd). Minder goed nieuws is dat alle priveberichten en nieuw aangemaakte accounts / registraties die in de periode van 29 juli en 14 augustus zijn aangemaakt niet terug gezet konden worden omdat deze berichten dusdanig versleuteld zaten in de 2 eerder gemaakte recente backups.

 

Conclusie

Dat het forum offline is geweest zal niet voor iedereen als een groot probleem zijn ervaren. Dat er 10% aan waardevolle bijdragen en alle priveberichten van na 29 juli verloren zijn gegaan is echter een kwalijke zaak. Een forum als dit moet altijd toegankelijk zijn. Er moet meer dan eens per dag een backup voor handen zijn. Er mogen geen berichten verloren gaan, en zeker niet berichten over een periode van twee weken lang. Het niet bij machte zijn om een probleem zelf snel op te kunnen lossen, of de beste instellingen te kiezen, is niet goed te praten. Dat er geen meer recente back-up voor handen is en dat er door mij is ingesteld dat er slechts 1x in de week een back-up wordt gemaakt (zaterdagnacht) is onacceptabel voor een forum als deze. Met een dagelijkse back-up op een druk bezocht forum verlies je al enorm veel berichten, laat staan met een wekelijkse back-up! Twee weken terug in de tijd, ook al zijn de meeste forum berichten gered, is onacceptabel voor de leden en lezers van het forum. Met een excuus alleen is dit dan ook niet goed te praten.

 

Conclusie positie forumbeheerder

Dat betekent dat ik hieruit mijn conclusies trek. Het lijkt wel politiek en men kan zeggen dat het maar een hobby-website is zonder proffesionele organisatie of winstoogmerk maar als je als lid een bijdrage levert aan deze website dan mag het niet zo zijn dat deze berichten vervolgens verloren kunnen gaan. Dat moet een webmaster kunnen garanderen. Een forum als dit , op een eigen krachtige server, moet gewoon 99,9% van de tijd toegankelijk zijn zonder verlies van data. En dat is heel goed mogelijk, met de juiste kennis.

 

Ik heb besloten om me daarom terug te trekken als beheerder van het forum en op zoek te gaan naar iemand die meer verstand heeft van serverbeheer en de techniek daar achter. Dit stond al op de planning, enkele taken waren al overgedragen aan de moderators, maar afgelopen weekend heeft me doen beslissen er nu een punt achter te zetten en de komende weken vervroegd op zoek te gaan naar een juiste kandidaat.

 

Dat betekent dat ik stop als beheerder van het forum zodra ik de juiste persoon heb gevonden voor het technisch beheer. Ik heb al iemand op het oog maar geïnteresseerden met kennis over php (phpbb3), mysql en linux kunnen zich melden op [email protected] Het eigenaarschap /beheer is een tijd geleden al gedeeltelijk overgezet en gaat met vervroegde intrede volledig naar de huidige moderators.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap nooit iets van computers.....maar wat ik wel snap is dat jij de afgelopen paar dagen heel erg druk voor het forum bent geweest! Dat zal een hoop bloed, zweet en tranen gekost hebben! Bij deze wil ik je dus heel erg bedanken dat je er voor gezorgd hebt dat het forum weer toegankelijk is! Voor mij hoef je je functie als beheerder niet op te geven, maar snappen doe ik dat dan weer wel! Misschien zonde dat er berichten verdwenen zijn, maar vanaf hier gewoon weer verder! Luc, bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer Luc, dat je gaat stoppen! Een crash is natuurlijk kl*te, maar kan gebeuren... Zoals voorgaan reeds gezegd, ik snap het wel, maar uiteraard hoeft het niet hè! Je hebt al zoveel werk in het forum zitten!

 

Ook vanuit ons heel hartelijk bedankt voor al je harde werk!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, een foutje kan gebeuren Het zou niet moeten mogen, maar we zullen je geen dreig brieven sturen hoor! Ik gok dat dit de sfeer hier op het forum nog beter kan weergeven: Geen boze gezichten waarschijnlijk, terwijl je dat op andere forums soms wel zou hebben

 

Jammer dat je aftreed Luc! Ok, zo te horen is het ook positief te benaderen? Dat je idee om dit forum op te starten zelfs iets te succesvol is geweest? Wel erg jammer. Niet een idee om met 2 forumbeheerders verder te gaan? Achja, doe waar jij je fijn bij voelt! Dat is het belangrijkst.

 

Achja, hoe dan ook: Bedankt voor al je tijd en moeite die dit forum hebben mogelijk gemaakt!

 

Edit: Is er enige info bekend over waar vandaan de aanvallen kwamen?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het zo stellen. De daadwerkelijke crash is buiten mijn schuld om (geen fouten in configuratie en software) maar het niet hebben van een (werkende) backup van meerder momenten op de dag kan gewoon niet. Met een backup van, zeg enkele uren terug, had het forum binnen 1 minuut zonder verlies van data weer terug online geweest. Dat je dat als webmaster niet kunt garanderen (terwijl dat zeer goed mogelijk is) valt dus niet goed te praten, ook niet door werk in het verleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wees niet te steng voor jezelf. Bedrijven maken meestal ook maar 1 keer per dag een backup en niet meerdere keren per dag. We zijn allemaal vrijwilligers en hebben hier meestal niet voor geleerd. Jou kan dus ook niets verweten worden.

 

Vergeet niet dat het maken van meerdere backups per dag ook problemen kunnen geven. Wat denk je van:

 

-Opslag capaciteit

-Server is druk met backup waardoor het forum trager kan worden

-Er is ALTIJD de kans op gegevens verlies hoe vaak je ook een backup maakt

 

In iedergeval bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luc, ik begrijp dat, wat wij ook zullen zeggen, jouw beslissing genomen is.

Ik wil die beslissing dan ook respecteren.

 

Bedankt voor de uitvoerige uitleg en het kijkje in de (beheerders)keuken, iets waar wij forummers, al babbelend elke dag, nauwelijks bij stilstaan. Wat dát betreft hebben wij met zijn allen in ieder geval ook iets bijgeleerd.

 

Je legt de lat voor jezelf erg hoog, stelt beheer van dit forum gelijk aan beheer in een werkomgeving(dagelijkse back-up) en rekent jezelf daar dan ook op af. Dat is een karaktereigenschap die, naar mijn mening, een goede beheerder eigen is.

 

Heel jammer dat alles zo gelopen is, maar niettemin zal het ook een mooi leerproces zijn geweest en zul je er nu en in de toekomst nog veel vruchten van mogen plukken (om maar in moestuintermen te blijven) .

 

Ik wil je oprecht hartelijk bedanken voor al je inzet voor dit forum en moge de toekomst voor je brengen wat jij ervan verwacht!

 

En vergeet niet, deze is voor jou:

 

ilovemoestuinforum49511344970855.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luc,

Je bent nu wel erg hard voor jezelf hoor! Een ongeluk zit in een klein hoekje en kan iedereen gebeuren.

Ik wil je dan ook hartelijk bedanken voor het terug reageren op mijn mailtje over het adres van Gemma, anders was ik mooi een gestrande reiziger geweest in het verre Friesland!

Dus daarvoor bedankt!

Ik hoop dat het je lukt om een geschikte beheerder te vinden.

groetjes

Ilse

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij allen aan..Ik kreeg keurig antwoord op mijn vraag of het aan mij lag..dat ik niet kon inloggen. Dat er wat verdwenen is daar til ik niet zwaar aan..niets vreselijks is verdwenen wat mij betreft..Luc, thanks tot zover..topforum hier Ik begrijp dat je al van plan was het over te dragen; daar leg ik me bij neer..met de hoop dat je wel mee blijft forummen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp je beslissing en wil die respecteren. Ik wil wel zeggen dat ik vind dat je de lat te hoog legt voor jezelf. Ik kan me voorstellen dat mensen balen als er bijdrages weg zijn, maar ikzelf zou daar niet boos om worden. Tja, het regent wel eens als ik bonen wil planten en dan wordt ik nat, er werkt wel eens iets niet op de computer zoals ik wil en dan moet ik een berichtje twee keer tikken. Daar haal ik dan mijn schouders dan maar over op.

Dus mocht je terug willen komen op je besluit dan zul je van mij geen boze blik krijgen.

Dank voor wat je tot nu toe allemaal gedaan hebt. (ik weet door het werk van een vriendin iets over de 'achterkant' van dit soort websites en ik weet dat het veel meer is dan men zich soms realiseert)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik noem dat een gevalletje shit happens, ik neem net als de rest jou niets kwalijk. Het forum is een leuke gezellige site waar ik met veel plezier kom en het heeft altijd gewoon goed gelopen. Als je het gewoon niet meer ziet zitten, ik kan me voorstellen dat het veel werk is, dan draag het over, maar niet vanwege de crash. voor je snelle reactie op mijn blonde mail

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hej Luc, ik ken je verder helemaal niet maar ik vind net als de anderen hier boven mij, dat je wel erg streng bent voor jezelf.

Shit happens ja, en ach, die gemist berichten daar komen we ook wel weer overheen.

 

Fijn in elk geval dat het forum weer online is! Gaan we gewoon weer lekker verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik respecteer uw beslissing.

En wat kan ik ook anders?

 

Dat het (technisch) beheren van een website u boven het hoofd groeit, dat kan ik mij voorstellen.

Maar het beheer "overall" moet toch geen probleem zijn?

Ik begrijp dat het uw beslissing toch al was om u terug te trekken,daardoor zal ieder verzoek onzerzijds vergeefse moeite zijn.

 

Bij voorbaat dank ik u voor uw inzet en het opstarten van dit forum.

Ik hoop dat u zich ter zijnertijd hier nog even afscheid neemt.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Luc,

 

Als beheerder van een ander forum (zie sig) heb ik iets soortgelijks meegemaakt. Iets meer dan een jaar geleden crashte de complete server waar onder andere "mijn" forum op draaide. Ook een flink aantal berichten verdwenen doordat er geen goed werkende backup bleek te zijn. De "backup" die er wel was, stond op dezelfde raidset als de websites..... Inmiddels is dit gelukkig verbeterd. Met behulp van google cache hebben we nog een flink aantal topics kunnen herstellen. Ik maak nu 1 maal per week een automatische backup die via ftp naar m'n huisadres gaat en iedere nacht een backup van de database. Deze backup wordt gemaild (maar moet binnenkort ook via ftp omdat ie te groot wordt).

Ik heb inmiddels een standby/backup server draaien. Na overzetten van laatste backup en het aanpassen van de dns is die binnen een half uurtje online.

 

Bij een crash ben ik nu max 1 dag aan berichten kwijt en 1 week aan geuploade plaatjes. Dat lijkt me wel te overzien.

 

Mijn advies: trek lering uit het gebeurde, ga even naar de heide en schreeuw je frustratie van je af en/of neem een biertje oid. Zoek iemand die je kan bijstaan en maak er een duo-beheerderschap van. (Nee, ik solliciteer niet; mijn forum is weliswaar niet zo druk, maar neemt al veel te veel tijd in beslag.

 

Succes met dit mooie forum!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn interpretatie:

- De crash, en het aantal leesbare backups: een ervaringsfeit.

- Berichten van de laatste twee weken kwijt? Jammer, maar kan -heel soms- gebeuren.

- 2,5 dag off line: nou,én? De grote Vodafone storing heeft beduidend langer geduurd.

- 99,9% beschikbaarheid? Dit forum komt een heel eind in de buurt.

 

Enige verbeterpunt volgens mij is het dagelijks (éénmaal daags moet echt genoeg zijn) maken van een backup, als dat geautomatiseerd kan.

Dank voor al je inspanningen. Vanaf het begin van dit forum, en ook voor je herstelpogingen van onlangs. Dat zal veel tijd, en menig zweetdruppeltje hebben gekost.

 

Ik denk niet dat je op een "Luc moet blijven" actie zit te wachten. Ik vraag me wel af of een andere beheerder ook maar in de buurt van jouw inspanningen en resultaten kan komen. Ik zou graag willen dat je beheerder blijft.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Luc, bedankt voor al je werk achter de schermen. Zeker deze zoektocht naar forumherstel zal veel tijd hebben gekost (en je hebt er nog een leven naast!) Dat er hier en daar nu wat mist vind ik net als velen niet zo'n ramp. Ik hoop dat je nog zo en dan komt forummen hier.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Luc,

 

Ik wil je bedanken dat je zo'n fijn forum hebt opgezet.

Het is leerzaam wat je hier kunt vinden.

Soms wat onoverzichtelijk, maar we zijn allemaal maar amateurs.

En als je iets wil weten dan zijn er genoeg mensen die je willen helpen.

 

Ik wens je een rustige relaxed toekomst toe.

Laat eens wat van je horen.

 

Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ergere dingen op de wereld dan een forum wat een poosje plat ligt.

 

Ik moet zeggen dat ik maar weinig fora ken met de mogelijkheid plaatjes te uploaden

Ben nog niet zo lang lid van dit forum en ken je verder niet persoonlijk maar ik vind het een mooi forum en

een defecte backup kan jij niets aan doen.

Mvg, Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...