Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe staan de aardappels er bij in 2016


MartinH

Aanbevolen berichten

Als aanvulling op "hoe staan de tomaten / peper en knoflook er bij in 2016" topics, is het nu de beurt aan de aardappels

 

De afgelopen dagen heb ik 8 soorten gepoot, namelijk:

 

- Annabelle AM (poot aardappels van Van der Wal)

- Roseval (poot aardappels van Van der Wal)

- Tripolo (gewone aardappels van de Lidl)

- Franceline (poot aardappels van Van der Wal)

- Gourmandine (poot aardappels van Van der Wal)

- Janke AM (poot aardappels van Van der Wal)

- Rote Emma (poot aardappels van Van der Wal)

- Linzer Delikatessen (poot aardappels van Van der Wal)

- Marilyn (gewone aardappels van de Lidl)

 

En zo staan ze er nu (2 mei) bij

 

2016050213440640081462197773.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best goed, ze piepen al boven. Het is een nieuwe 'bak' (verhoogde rand op vollegrond), en ik heb de aardappels op de grond gelegd en over elke pieper een bergje compost. En zodra de groei er een beetje in zit, ga ik de bak langzaam opvullen met van allerlei 'meuk'. Grove compost, gemaaid gras, onkruid uit andere vakken, hooi, stro, etc. Waar ik maar vanaf moet zeg maar. Dan heb ik daar volgend jaar oogst uit gehad, en is de bak gevuld met goede grond voor andere teelt.

 

IMG403886531462203603.JPGIMG404038861462203622.JPGIMG403994341462203612.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier stonden ze 3-10cm boven de grond maar vorige week kapot gevroren. Ze herstellen er wel van, al zal het een weekje of twee weekjes later oogsten zijn door het vriezen. Dus niet vrezen Toto, tenzij het al echt grote planten waren dan zal de impact groter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf dit jaar alleen wat aardappels in een speciekuip en een trekkerband gepoot. Paarse aardappels, "Violet Queen", en wat een mooi blad komt er boven de grond uit! Diepgroen met paarse nerven. Helemaal blij.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zes rijen rijen aardappels van 3 verschillende rassen geflankeerd door potten die al een paar keer over de planten heen zijn gezet bij een dreigend nachtvorstje. De rassen zijn Annabel , Nicola en Franceline. A.s. vrijdag worden de potten weer opgeborgen want dan lijkt het met de lage nachttemperaturen met kans op vorst aan de grond gedaan te zijn.

 

IMG028164671462250684.JPG

Waarom potten ? Ik heb jarenlang vliesdoek gebruikt dat goed geschikt is als bescherming tegen een lichte nachtvorst maar een nadeel van vliesdoek is dat het vrij van de planten moet liggen . Bladeren die het doek raken kunnen namelijk door op het doek aangevroren rijp toch nog vorstschade oplopen. Het gebruik van potten is dus makkelijker.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste rijen aardappels zijn nu ongeveer 15 cm hoog en gelukkig geen vorstschade. Wel een paar keer redelijk vorst gehad maar tot nu toe zijn de aardappels niet bevroren, waarschijnlijk net iets in de luwte van de kas en een boom want elders op de tuin was de grond helemaal wit.

De latere rijen aardappels, Frieslanders en Vitolette zijn nog niet op doordat ze pas net in de grond zitten. Hopelijk geen vorst meer de komende weken.

De potten is wel een goed idee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Experiment Aardappels in het stro. Ontstaan omdat de aarde in de bak nog erg nat was en dus de pollen met gras en ander onkruid niet verwijderd konden worden. Afgedekt met mulch om het onkruid te onderdrukken... En het gras groeide gewoon verder... en daarna kwam de mestman van de kinderboerderij bij ons mest storten waar dus ook veel schoon stro/hooi tussen zat.

Een dikke laag op de mulch gegooid om het gras klein te krijgen... en toen... bedacht ik dat ik hier Appelvrouws Ruth Stout project had meegekregen met haar "aardappels in het stro". En zo geschiedde op 3 april.

 

Ras vroege aardappel Tiamo met hoge phytopthora resistentie.

 

IMG884298851462272344.JPG

 

IMG884493861462272346.JPG

 

In elk gat heb ik ook wat handjesvol aarde gegooid en daarbovenop de aardappel.

 

IMG884533701462272348.JPG

 

IMG884611441462272349.JPG

 

Ben benieuwd of dit gaat werken en hoe de slakken zich gaan verhouden. "Onze" slakken houden erg van aardappelplanten dus ben benieuwd of het stro een goede buffer vormt of juist een lekker vochtig plekje voor de slakken om zich overdag te verschuilen.

 

De Sarpo Mira's (extreem hoge phytophthora resistentie) zitten ook in de grond.

De bak was erg verzakt en nat, stuk of 6 kruiwagens met gezeefde aarde erop, deze is lekker los trouwens, geëgaliseerd en daar op 21 april 30 stuks aardappel in gepoot.

 

IMG907395441461375752.JPG

 

IMG907860081461375755.JPG

 

Ondertussen is er nog geen groen boven de grond dus hoef ook nog niet bang te zijn voor eventuele vorst aan de grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij staan de opperdoezers opperbest te groeien, en ook de texla begint mooi op te komen.

 

Het valt me bij jullie foto's wel op dat mijn plantafstand, hoe zal ik dat zeggen, nogal afwijkt. Ik poot die aardappels veel dichter bij elkaar, mijn opperdoezers zijn nu al bijna een aardappelbos en daar staan dan ook nog goudsbloemen tussen die dapper proberen om wat zonlicht te kunnen pakken. Mijn ervaring is dat die aardappels niet (veel) minder produceren als ze dichter op elkaar staan, maar wat dieper en breder uitbreiden. Maar, ik heb makkelijk praten in mijn tot dusver Phytophthora-vrije achtertuintje. Ik vond niet lang geleden nog ergens een aardappel van vorig jaar, helemaal gaaf en gezond en die hebben we lekker opgegeten.

 

Dit jaar voor het eerst naast de aardappels in de achtertuin ook (Texla) aardappels in de schaduwrijke voortuin, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Daar staan ze werkelijk op 10 cm afstand van elkaar omdat ik veel te veel had (en ook heel wat weg gegeven), maar voorlopig komen ze mooi op, iets later dan hun broertjes in de zonnige achtertuin. Als we een hete droge zomer krijgen denk ik dat ze het nog heel aardig kunnen gaan doen daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aardappelrassen76951462453835.jpg

de rassen van dit jaar. Annabelle en Desire van vd Wal, door mijn eigen fout pootgoed erg laat ontvangen dus nu staan vooral de hier gekochte soorten er al heel mooi bij. Door vorst wel twee keer weer het blad onder de grond gezet. Ik heb de aardappels graag zo vroeg mogelijk ivm colorado kevers die hier voorkomen.

 

Annabelle vind ik gewoon een top ras. En vd Wal daar ben ik ook al jaren zeer tevreden over.

 

IMG098394891462519010.JPGIMG098818911462519041.JPG

 

Er is een flinke laag stalmest door de grond gewerkt (behalve bij de wortel- en uienbedden). Echt maximale hoeveelheid (de potstal moest leeg). Nou ben ik zo ie zo niet vies van een beetje organische stof in de moestuin maar wel benieuwd wat de tuin van deze hoeveelheid vindt. Tot nu aan toe hoor ik geen klachten.

Tuinieren in Slowakije, kort maar krachtig groeiseizoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe mijn aardappels er bij staan? Nou, eh... prima hoor

 

a163671462570102.JPGa240751462570110.JPG

 

Dit krijg je als je vergeet dat er nog een kistje consumptieaardappels in een hoek van de kelder staat.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ai, te laat pippi. Ik heb ze al in de gft container gedumpt.

Het waren geen pootaardappels , die hou ik echt wel beter in de gaten. De potertjes van dit jaar staan momenteel netjes boven de grond.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag zijn na 18 dagen de Tripolo en de Roseval boven de grond gekomen.

 

Aangezien ik meer aardappels als ruimte heb, heb ik vandaag een aantal emmers gevuld met aardappels.

 

Hoeveel keer mag je de aardappels in een emmer aanaarden?? Ik heb nogal hoge emmers, dus kan een flink aantal keren aanaarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben dit jaar vrij laat, heb gisteren pas de aardappels gepoot. Doré en parels net als afgelopen jaar. 30 stuks in de bak en zes in losse emmers. De rechthoekige bak is suikermaïs.

 

De grond heb ik onkruidvrij gemaakt, wat gedroogde koemest en compost erop. De compost heeft nog vrij grove takjes maar dat kan volgens mij geen kwaad.

image73261462733265.jpeg

image54931462732984.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...