Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kippen houden in kleine tuin


Chika

Aanbevolen berichten

Ik wil 3 Wyandotte krielkipjes gaan houden. Nu heb ik een paar vragen:

 

1. Vanzelfsprekend zorg ik voor een nacht-, een leghok en een ren. Deze kan ik op 2 plekken plaatsen; in de volle zon of op een plek in de schaduw. Wat is de beste keuze?

 

2. Verder heb ik kaal stuk tuin van ongeveer 3 x 4 m. waar ik een kippenparadijs van wil maken. Welke planten en struiken kan ik daar het beste neerzetten? En kan ik deze grond het beste bestrooien met bijvoorbeeld houtsnippers of is het voor de kippies juist lekker als ze in de grond op zoek kunnen naar wormen?

 

3. De deur van de ren zal overdag altijd open staan. De muren van mijn tuintje zijn ongeveer 1 m. 60 hoog. Is dit hoog genoeg om de kippen in mijn tuin te houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1, Kippen kunnen beter tegen kou dan tegen warmte. Ik zou 'm dus in de schaduw zetten,

 

2.Ik heb nauwelijks planten in de ren staan en geen strooisel op de grond, Ze ploegen de grond lekker om. Toen ik de ren maakte stond het er vol met onkruid. Langzaam maar zeker maakten mijn 5 kippen er korte metten mee, nu is het allemaal zwarte grond, afgezien van een bramenstruik en een appelboompje. Bramen en appels worden niet oud

 

3. Ik heb geen ervaring met Wyandotte kippen. Heb dus geen idee of ze hoog komen. Krielkippen op zich kunnen wel over een muur van 1,60. Maar waarom zouden ze het doen als ze het in je tuintje naar hun zin hebben??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie Martin!

 

Voor wat betreft de beplanting; de kippen gaan los in mijn tuintje lopen. Omdat het voor mij ook een stukje natuur moet zijn waar ik kan genieten (veel meer tuin heb ik niet ) , vroeg ik me af welke struiken ik kan planten waar ze lekker kunnen schuilen, maar die ze niet helemaal kaal vreten? En ze moeten natuurlijk niet giftig zijn voor de kippen.

 

Onkruid staat er voldoende, dus daar kunnen ze lekker op los en ik denk dat de bessenstruik ook wel plezier oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet er rekening mee houden dat als er kippen lopen, er niet veel meer zal groeien/bloeien in je tuin. Misschien valt het met drie krielkipjes wel mee maar bij mij zijn het 5 echte buldozers. Alleen de brandnetels laten ze staan, die mag ik er dan uittrekken. Daar staat tegenover dat je wel iedere dag lekkere eitjes mag rapen.

 

Ik kwam deze website tegen, hier staat een hele lijst met planten die je bij kippen kunt planten.

 

http://bloeiendwonen.nl/een-kipvriendelijke-tuin/

 

Misschien kun je daar iets vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk!

Ik heb ook drie wyandottes (okee, twee wyandottes en een wyandotte-achtige) die los in mijn tuintje lopen. Ook een klein tuintje. Ze hebben uiteraard een prima nachthok en ren, ze worden gevoerd in de ren, en ze lopen er wel in en uit, maar het liefst scharrelen ze door de tuin. Of ze komen in de keuken zitten .

Alleen de stevige vaste planten hebben drie jaar met loslopende kippen overleefd. Iets zaaien, of kleine kwetsbare plantjes planten kun je vergeten.

De mijne kunnen best vliegen, maar ze zijn eigenlijk nog nooit de tuin uitgevlogen. Wat ze wel doen is ergens onderdoor kruipen, en daar hebben ze maar een verrassend klein gaatje voor nodig.

Kippen houden van een zonnebad op z'n tijd, maar ze zitten toch voornamelijk in de schaduw, dus er moet wel schaduw in de ren beschikbaar zijn.

Strooisel op de grond is altijd maar van korte duur, daar maken ze korte metten mee (en dat vinden ze heerlijk om te doen, dus je doet ze er wel een plezier mee. Ik strooi bijvoorbeeld grasmaaisel altijd in de ren).

Ik heb een grasveldje in het midden van de tuin, en dat houden ze kort. Heel kort (maar allesbehalve glad), ik heb vorig jaar nauwelijks gemaaid en er zitten in deze tijd van het jaar stukken in waarvan ik me afvraag of het ooit nog goed komt.

En houd er rekening mee dat er overal kippenpoepjes komen te liggen - bij mij ruimen de honden dat redelijk op, maar als je geen hond hebt kan het op je terras best irritant zijn.

Ze lopen altijd en overal te krabben, en grond uit de border wordt met handenvol (potenvol) tegelijk over de paden geslingerd - ziet er vaak niet uit.

Kortom: loslopende kipjes zijn superleuk, maar een elegante siertuin zul je niet hebben. Het is een keuze .

Kippen fotoalbum

 

Oh, nog een toevoeging, dit is een moestuinforum tenslotte: ik heb aanvankelijk geprobeerd te moestuinieren waar nu mijn grasveldje is. Dat, kan ik je vertellen, is volstrekt onmogelijk met loslopende kippen!! Wat wellicht werkt is ze in het teeltseizoen in de ren houden en in de winter los laten lopen (dan ruimen ze alles meteen perfect op), maar die van mij kunnen zo verschrikkelijk tragisch als gekooide tijgertjes achter het hek van de ren heen en weer lopen, dat ik dat maar één seizoen heb volgehouden. Daarom ligt er nu een grasveldje

 

chook12691457871696.jpg

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, ik ben geen type voor een elegante siertuin! Maar bedankt voor de waarschuwing. Een moestuintje (in bakken) heb ik ook een jaar geprobeerd, maar dat is niet helemaal mijn ding. Omdat mijn passie bij dieren ligt, heb ik na een paar maanden denken en lezen, besloten dat ik voor kippetjes kies.

 

Ik heb twee poezen en een hond, dus het zal nog wel een uitdaging zijn om ze goed aan elkaar te laten wennen. Over de poezen maak ik me weinig zorgen, maar de hond is erg speels. Gelukkig is ze niet heel groot, dus we gaan zien hoe dat samen gaat. De kippen kunnen altijd nog schuilen in de ren....

 

Nu is mijn achtertuin helemaal betegeld (was al zo toen ik hier kwam wonen) en ik mis echt een stukje natuur hier achter. Heb wel wat struikjes en planten in potten staan, maar ik wil graag een 'gewone' tuin. Omdat mijn gezondheid niet heel goed is, vind ik het fantastisch dat de kippen het onkruid te grazen nemen. Dan ben ik van die ellende af! En het is natuurlijk gewoon hartstikke gezellig; hoe meer natuur en dieren, hoe meer ik het naar m'n zin heb. Qua dieren is dit wel de grens, ik heb maar een klein huisje, dus met twee poezen, een hond en drie kippen is het wel genoeg.

 

Wat een leuke foto van jouw kippen! Zat er aan te denken om tussen de struiken graszaad te strooien, maar nu krijg ik het idee dat dat weinig zin zal hebben. Volgens mij is het zaad al weg voordat het gaan kiemen. Misschien toch maar wat graszoden neerleggen. Goeie tip trouwens over dat ze door kleine gaatjes kruipen, er is een stukje schutting waar een gat zit van een centimeter of 10, toch maar even dichtmaken voordat de familie kip arriveert.

 

Hoe heb jij het binnen in de ren? Ik was van plan om daar de tegels te laten liggen en dan schelpenzand er over heen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graszaad strooien? Kansloos . Ik heb mijn grasveldje met zoden aangelegd.

 

De hond laten wennen is hier probleemloos verlopen. De kipjes hebben sowieso aanvankelijk alleen in de ren gezeten, in die tijd kon ik aan de hond uitleggen dat het niet de bedoeling was om ze leuk te laten fladderen.

 

De ren is gewoon grond. Er groeien zelfs wat planten in: varens, die spontaan zijn verschenen en gulden roede, die zich bij mij als onkruid gedraagt.

 

Wel belangrijk dat kippen een plek hebben om met droge voeten uit de regen te zitten. Ik heb de mazzel dat ik een overkapt terras heb, dus bij slecht weer zitten ze meestal onder de terrastafel.

 

Overigens, gisteren vergeten te zeggen: mijn kippen vliegen nooit de tuin uit, maar in het begin zijn ze wel de ren uitgevlogen toen ze er op uitgekeken waren. Nu ligt er dan ook een dakje op van bamboe. Was ook handig toen ik kuikens had, in verband met de sperwer die zo nu en dan langs kwam. Een volwassen kip zal hij denk ik wel afblijven, maar toen er kuikens waren zat hij om de haverklap te loeren.

Bijgaand een telefoonfotootje van de ren. Dat ze er alledrie inzitten is puur toeval .

 

ren73731457948110.jpg

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kennis heeft buxus in de kippenren staan. Dat is giftig, maar ik weet niet of dat ook voor pluimvee geldt

In elk geval blijven zijn kippen er af. Ze pikken er alleen wat beestjes uit.

Je kunt er ook kleine (bonte) hulst in zetten. Dan ziet het er niet zo kaalgekrabt uit en hebben ze toch wat te doen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@speets: Dit is de ren in winterstand. In de zomer groeit er varen en gulden roede, dan ziet het er beter uit.

Zoals je kunt zien, staat de deur van het hok open - ze hebben het hele tuintje tot hun beschikking, en daar hebben ze echt zat te doen!

In de tuin staat trouwens wel buxus - ze zitten er regelmatig insecten in te zoeken, maar voorzover ik kan zien blijven ze er verder vanaf.

Wat ik wat griezeliger vind is dat de lelietjes der dalen ook de ren in kruipen en volgens mij zijn die ook giftig. Ik schoffel ze zoveel mogelijk weg, maar uitroeien is lastig, bovendien vind ik ze aan de andere kant van het hek wel ontzettend leuk.

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ J. Mijn suggestie was ook niet specifiek voor jou bedoeld hoor

Was een algemene opmerking.

 

Ik vraag me trouwens af of die kippen echt zo dom zijn om giftige planten te eten.

Als ze uitgehongerd zijn misschien, maar ze weten instinctief wel waar ze af moeten blijven. Dat zie je ook bij de buxus.

(Maar ik garandeer niets hoor )

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook drie wyandotte kipjes rondlopen in mijn tuin. Gaat prima als je inderdaad rekening houdt met de dingen die door voorgaande posters al gezegd zijn.

 

Jonge plantjes zul je echt elders (in potten) moeten laten opgroeien en pas als ze redelijk volwassen zijn in de tuin kunnen poten (en dan nog met willekeurig succes). Hou rekening met bergen grond waar je ze niet verwacht en diepe kuilen op andere plekken. Je zult versteld staan over hoeveel grond die kleine prutsers kunnen verzetten.

 

Kippenvoer lokt ook andere beesten aan. Niet alleen muizen maar bijvoorbeeld ook (wanneer je tuin aan water grenst, zoals in mijn geval) eenden die de voeremmer leegvreten. Bijkomend voordeel van kippen behalve de eitjes is dat ze ook elke naaktslak die het in zijn hoofd haalt om in jouw tuin domicilie te kiezen wordt opgevroten.

 

Nadeel van wyandotte kipjes vind ik overigens wel dat ze om de haverklap broeds zijn (en dan dus niet leggen) en weken lang sikkeneurig op een leeg broednest kunnen bivakkeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat leuk alle reacties!!!

 

Ik denk dat ik in de periodes dat ze broeden ook wel even een eierverzadiging heb. De eitjes zijn een leuke bijkomstigheid, de meeste zal ik weggeven aan iemand die het goed kan gebruiken. De kippetjes komen hier meer voor de gezelligheid, vind het zulke leuke dieren!

 

Martin had me een geweldige link gestuurd met informatie over een kipvriendelijke tuin. En omdat het stuk tuin (to be) voor de kippetjes er nu zo uit ziet (zie foto), kan ik me aardig uitleven met nieuwe struikjes, planten en natuurlijk wat gras. Zo'n zin om te beginnen!

 

tuin74201457989187.jpg

 

Vandaag ook gebeld met de beheerder van de kinderboerderij. Eind juni, begin juli kan ik de dames ophalen. In de tussentijd moet er een begin gemaakt worden met de schuur. Als de stelpalen en het dak staan, kan daar het hok onder staan. Als de schuur over 1 of 2 jaar afgebouwd wordt, dan komt er een goed kippenhok binnen te staan, met een uitloop naar buiten. Wat zijn kippenhokken trouwens ontzettend duur! Schrok er echt van. Iemand nog een idee voor een goedkoop alternatief? Ben al op marktplaats aan het snuffelen, maar heb daar niet echt iets gevonden (binnen redelijke afstand en budget).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een 2de hands tuinschuurtje die je ergens voor weinig zelf mag komen afbreken? Een officieel kippenhok hoef niet hoor. Een plek uit de wind en uit de regen is prima. Als er maar een zitstok is met de juiste dikte voor jouw ras. Een kistje met stro in een rustig hoekje om de eitjes in te kunnen leggen is ook handig. Over het tuinieren in bloempotten, mijn ervaring is dat ze die ook leegkrabben, zelfs als ze op een tafel staan. Kipjes zijn wel ontzettend gezellig. Na een tijdje leer je precies aan hun verschillende geluidjes herkennen wat ze bedoelen. Vergeet ook niet in je kippenparadijs een plekje in de zon te maken met fijn zand. Ze vinden het heerlijk om een stofbad te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu al 2 jaar 3 Barnevelder krielen in mijn kleine stadstuin. Omdat ik ook een moestuin wil hebben zijn ze alleen s'winters los en moeten de rest van het jaar achter de kippengaas blijven (dat is dan 10m2). Ik heb bij een boerderij gezien dat ze leuke hokken maken uit oude konijnen verblijven. Misschien kun je eentje op marktplaats scoren. Je kunt ook eentje zelf bouwen en dat is helemaal niet zo moeilijk. Kijk bijvoorbeeld op abundantpermaculture.com/ (subscribe en je krijgt elke dag instructievideo's over beginnen met kippen houden op je email).

De grootste problemen zijn niet het hok en je huisdieren, maar het lawaai en je buren. Kippen kunnen heel erg lawaaierig zijn (erger dan de haan zelfs) en niet iedereen vind dat op Zondagochtend om 6 uur, of 5, heel fijn. Helaas zijn er geen rassen dat dat nooit doen. Dus ga je een hok bouwen dat lawaai vast houdt? Kunnen ze pas 10 uur buiten (en dat betekent dan dat iemand elke dag 10 uur thuis is) ? Vleugels kun je korter wieken (is helemaal niet moeilijk en doet ze geen pijn) als ze over je muur gaan vliegen en je hond kan je trainen, maar met lawaai en slechte buren....daar kan je achteraf weinig doen, dus goed doordenken. Je weet nooit welke kippen je krijgt, eentje van mij kan 5 minuten lang schreeuwen en dat dan 10x per dag (en schreeuwen dan met meer geluid dan ik het zou kunnen doen, geen grapje). Waarom ze dat doet, geen idee, de andere 2 doen het ook maar nooit zo vaak en zo lang. Heb al 20x gezegd dat ze morgen in de soep beland maar na 2 jaren heb je al een band met je vogels en dan is het moeilijk.

De kippen van mijn collega zijn zo verwend dat ze altijd naar haar roepen om kippensnoep te krijgen. Het lijkt schattig, maar denk weer aan buren of op je portemonnee (misschien wil je niet op elke moment van de dag buiten rennen en ze snoep te geven zodat ze niet zo veel lawaai maken).

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zijn algemeenheid gezegd kun je kippen wel een beetje conditioneren, bijvoorbeeld door eerst een fietsbel te laten rinkelen en dan meteen erna te voeren. En dan konsekwent blijven en niet tussendoor iets lekkers geven zonder fietsbel, want dan werkt het niet meer

 

Dan blijven ze natuurlijk tokkelen, maar dan kun je in elk geval weer rustig door de tuin lopen zonder dat het hele spul het meteen op een kakelen zet omdat ze jou zien

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zitten broeden op een idee hoe ik zo goedkoop en makkelijk mogelijk een nachthok (dat niet in de regen komt te staan) voor de dames kan maken. Wat vinden jullie van een dubbele keukenonderkast?

 

In het ene deurtje met de decoupeerzaag een stukje uitzagen en wat gaas er voor, zitstok er in en er kan geslapen worden. Achter het andere deurtje ruimte voor het legnest. Deurtjes kunnen allebei open, dus schoonmaken wordt een eitje....

 

Zo eenvoudig, het lijkt te mooi om waar te zijn. Misschien is dat het dus ook wel. Zie ik iets over het hoofd of ben ik nou gewoon geniaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb voor de kippen een groot hok gebouwd van een oude eiken kloostervloer

Voor de konijnen had ik een hok gemaakt van afvalhout en laminaat, en een dak van 4mm hout met zeil erop. Na 3 jaar staat het nog als een huis!

 

Een keukenkast is daarom ook prima hoor! (mits het niet in de regen zelf staat)

Materialen hergebruiken is in mijn ogen sowieso al een win-win situatie.

Waarom geld uitgeven als het niet nodig is, en de dieren het er goed in kunnen vinden?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik maar denken dat ze blij zijn dat ze mij zien

Kijk, da's weer zo'n post waarbij ik de "Vind Ik Leuk" knop zoek, moest er echt om lachen .

 

Mijn kipjes kunnen ook geweldig kabaal maken, maar doen dat gelukkig zelden. Als ik me vertoon komen ze wel aanracen, maar ze lopen dan om me heen te keuvelen, niet te schreeuwen.

 

Zie ik iets over het hoofd of ben ik nou gewoon geniaal?

Je krijgt in elk geval bonuspunten voor out of the box denken!

Het enige bezwaar dat ik tegen keukenkastjes kan bedenken is dat ze vaak gemaakt zijn van eenvoudig persplaat, dat gaat vervormen als het lang in een hoge luchtvochtigheid staat...

 

Wat een leuk en interessant topic is dit geworden/aan het worden!

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben momenteel 8 cochin kipjes 2 wyandotte en twee zijde hoenders.

 

IMG535490551458050490.JPG

 

Als ik je een tip mag geven zou ik gaan voor cochin kipjes. Dit zijn echte kroel kipjes die ook overal achter je aan willen lopen. De wyandotte zijn minder leuk en ook vliegen ze waardoor ze geregeld buiten de ren ergens op eieren zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een keukenkast is daarom ook prima hoor!

Materialen hergebruiken is in mijn ogen sowieso al een win-win situatie.

Waarom geld uitgeven als het niet nodig is, en de dieren het er goed in kunnen vinden?

 

Helemaal mee eens Danny. Ik vind het ook belangrijk om zoveel mogelijk spullen te hergebruiken. Het vergt af en toe wat creatief denkwerk, maar het geeft me uiteindelijk een beter gevoel dan de aanschaf van iets nieuws.

 

Maar ik vroeg me wel af of zo'n keukenkast-nachthok goed is voor de kippies. De hokken die ik zie zijn bijna allemaal zo goed als verduisterd. Betekent dit dat er alleen een ventilatierooster van gaas moet worden gemaakt of kan ik het gaaswerk wat groter maken (dan slapen ze dus niet in het pikkedonker)?

 

Het enige bezwaar dat ik tegen keukenkastjes kan bedenken is dat ze vaak gemaakt zijn van eenvoudig persplaat, dat gaat vervormen als het lang in een hoge luchtvochtigheid staat...

 

Had ik me ook bedacht Jaydot, dat het kastje geen lange levensduur heeft. Misschien aan de buitenkant ergens mee behandelen, moet ik me nog even in verdiepen. En lukt dat niet, dan is het nog altijd een kastje wat een latere dood sterft dan in eerste instantie de bedoeling was.

 

Wat een leuk en interessant topic is dit geworden/aan het worden!

Helemaal mee eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik je een tip mag geven zou ik gaan voor cochin kipjes. Dit zijn echte kroel kipjes die ook overal achter je aan willen lopen. De wyandotte zijn minder leuk en ook vliegen ze waardoor ze geregeld buiten de ren ergens op eieren zitten.

 

Oh, wat hebben jullie kippen een mooie plek zeg! Ik word er, met mijn kleine stadstuintje, een beetje jaloers van

 

Fijn dat je met me meedenkt. Ik ben een echte beginner als het om kippen houden gaat en er is me geadviseerd om met Wyandottes te starten. Het schijnt een sterk en makkelijk kippenras te zijn en dat rustige spreekt me juist wel aan. Heb al een drukke hond, om over m'n kind nog maar te zwijgen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf in een rijtjeshuis ook kippen gehouden (inmiddels verhuisd) ik hield 4 zijdehoenders, makkelijke kippen die niet vliegen. Wel zo makkelijk. Ik zou persoonlijk altijd kiezen voor een nachthok met een aangrezende ren, zodat de kippen ook naar buiten kunnen als je zelf een keer een dag+nacht niet thuis bent. Zeker omdat in woonwijken ook roofdieren voorkomen die wel een kippetje lusten.

 

Wij hadden zelf een ren met nachthok met een afgezet stuk waar de kippen vrij konden lopen. Veel planten waren hierin niet te vinden. Ik maakte de grond ieder 2 weken los. Dit vinden de kippen fijn aangezien ze dan weer meer kunnen scharrelen en het zorgt er voor dat de grond een beetje recht blijft. Doe je niks aan de grond dan veranderd het in de kortste keren in een maanlandschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hadden 4 zijdehoenders in de tuin, ( die helaas zijn overleden ). We hebben nu een jaartje geen kipjes, maar dat is toch saai,dus gaan we na onze vakantie weer een paar zijdehoentjes zoeken.Kijk eens op pinterest op chicken coop diy,daar staan plenty leuke zelfmaak ideetjes op,van diverse recyclebare materialen. Wij hadden nog een kippenhok, die nu wel al aan een revisiebeurt zit. Dus dat ga ik eerst eens doen.

Ik heb munt , aardbeiplantjes, en in bakken zaaide ik sla en spinazie ,die als ze wat groter waren zo in de ren gezet werden, die ze dan lekker oppeuzelden. Oostindische kers deed het ook leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...