Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Jorieke123

Moderators
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Alles dat geplaatst werd door Jorieke123

  1. ja, bij het opruimen van de plant heb ik handschoenen gebruikt. Maar om nou elke keer handschoenen aan te doen om een courgette te 'plukken' (snijden eigenlijk)... de courgettes zitten onderaan de plant, dus je moet altijd met je hand langs de lange stelen met veeeeel prikkels.
  2. Ik heb elke keer weer ruzie met de courgetteplanten. Die nare rot stekels prikken me elke keer! Vorige week nog in mn duim, en ik denk dat de stekel is blijven zitten. De boel is helemaal dik en rood, als bij een splinter. Ik gooi al mn zaadjes weg (tenzij iemand van dit leuke forum ze wil hebben) en heb 'spineless' zaden besteld. Ik ben heel benieuwd, want courgettes zijn eigenlijk niet lekker genoeg om elke keer geprikt te worden.
  3. Ik denk niet dat ik het allemaal op ga eten De volgende keer maak ik het zoeter (misschien ook sowieso met zoetere vruchten, er zaten aardig wat pruimen bij die nog wat hard waren). Ik ga het zeker nog een keer proberen!
  4. Echt smakelijk ziet het er niet uit.. misschien de volgende keer wat vlierbessen er door voor wat kleur.
  5. Haha ik had nog een bericht willen plaatsen, maar we hebben de hele avond kolen staan raspen en zuurkool staan stampen Van 1,5 liter sap bleef maar 1 potje (+/- 200 ml) stroop over, dus ik heb het laatste beetje sap ook nog ingekookt. Ik heb nu 2,5 potjes stroop staan, die halve breek ik met een weekje aan om te proeven (de stroop schijnt nog zoeter te worden). Zo uit de pan was het wel lekker. Het fruitleer is ook wel gelukt, al had ik er denk ik meer suiker doorheen moeten doen. Ik wou er een gezonde snack van maken, maar het is nu gewoon een wat zure snack Het is wel een mooie plak geworden, en ik moet nog even wennen aan de manier van eten.. Het is nogal stug om te kauwen
  6. Ik had het een tijd terug gezien in dat programma van de BBC, The Edible garden. Ik moest alles afleveringen weer terugkijken om te zien hoe ze dat ook alweer deed. Of hoe het überhaupt heet. Onze pruimenbomen zijn voorlopig nog echt niet groot genoeg voor (veel)pruimen.
  7. Mijn opa en oma hebben altijd een moestuin gehad. Daar is nu nog een veldje met boontjes, een stoofperenboom, en een pruimenboom van over. Elk jaar plukken wij daar pruimen, ze hebben genoeg om iedereen in onze grote familie van 3 emmers pruimen te voorzien. Zondag hebben we 2 enorme bakken vol geplukt. Gisteren heb ik al 6 pruimen cake/taarten gebakken, die vries ik per 2 punten in. En ook staan er 5 potjes halfzoete gelei (van pruimensap uit mijn stoomextraheerder), en 1,5 pot zeer zoete jam (om weer terug te geven aan Oma). Vandaag maak ik nog stroop, en fruitleer (pulp uitgesmeerd op een bakplaat, en dan drogen in de oven). Van die laatste 2 producten heb ik nog geen idee hoe het gaat smaken. Ben benieuwd! Er blijft dus alleen een stapeltje pitten van over
  8. Oh gelukkig, ik doe ook nog mee Ik heb het virus van mijn opa en oma, daar plukte ik vroeger al aardbeitjes en boontjes. Pas later kreeg ik een eigen tuin, en ben ik gaan moestuinieren. De siertuin boeit mij ook niet, namen en kenmerken van bloemen blijven bij mij niet hangen. Groente en fruit wel!
  9. Goeie vraag! Ik denk dat ze in ieder geval minder mest nodig hebben dan in de lente en zomer. De dagen zijn korter (minder daglicht) dus de plant groeit langzamer, of bijna niet. Maar verder ben ik ook benieuwd naar een beter antwoord
  10. Welkom!
  11. Welkom Sonja! Leuk dat er kippen in de moestuin komen! Hoeveel ga je er houden?
  12. Leuk! Heb je daar een foto van? Of zijn ze al op? Mijn rode kolen willen niet zo... blijven klein en worden wel heel hoog...
  13. Een tijd terug heb ik alle witte kolen geoogst omdat ze barstten. De stronkjes heb ik er met kluit en al uit gehaald, en op een bergje op het pad laten liggen. Nu lopen de stronken weer uit! Zie hier: Ik heb ze weer geplant, ik ben benieuwd wat ik er nog van kan oogsten.
  14. Jorieke123 reageerde op Emmy's topic in Voordeur
    Hoi Emmy, ik lees graag de recepten waar je zelf dol op bent! Inderdaad vooral met overschotten zoals tomaten, courgettes en boontjes.
  15. De taart was wel goed gelukt. Ik vond hem zelf te flauw, mijn vriend was er dol op en heeft hem (verspreid over meerdere dagen ) helemaal opgegeten. De pompoenen op ons landje achterin ons weiland zijn nu bijna allemaal geoogst. Misschien wat vroeg, maar er staat al een tijdje zo'n 10 cm water. De (veel grotere, andere soort) pompoenen in de moestuin laat ik nog even zitten. Ze zijn enorm!
  16. Jorieke123 reageerde op Emmy's topic in Voordeur
    Welkom! Ik zou wel wat van je favoriete recepten willen lezen!
  17. Jorieke123 reageerde op twoton's topic in Voordeur
    Welkom!
  18. Welkom!
  19. Welkom!
  20. Had ze laatst al in mn winkelwagentje. Niet gekocht... Ik zou ze vooral kopen voor de vruchtjes.
  21. Dit staat op vreeken.nl: Een zeldzaam gewas uit Midden-Amerika. De plant wordt 50-70 cm hoog (buiten) en zit vol dunne stekels. Uit de prachtige witte tot helblauwe bloemen ontstaan trossen met stekelige vruchten, net als bij kastanjes. Als de schalen zich openen komt de rode vrucht (met een doorsnee van 3 cm) te voorschijn. Nog even op narijping wachten en je kan er in bijten. De zoetzure, frisse Litchi-smaak is onmiskenbaar. Toepassingen te over: gewoon zo eten, gekookt of in jam verwerkt (lekker met aardbeien!). Tenslotte, een zeer bijzondere eigenschap: de plant is een veelbelovende killer van het aardappelcystenaaltje!
  22. Jorieke123 reageerde op Jorieke123's topic in Groente
    Juist vooral om te eten
  23. Jorieke123 reageerde op Jorieke123's topic in Groente
    Hij is wintergroen! Man wat een supergroente
  24. Jorieke123 plaatste een topic in Groente
    Ik ben helemaal dol op de Eeuwig moes-plant die ik begin dit jaar heb gekocht en geplant. Hij groeit als kool (hihi) en is super makkelijk te stekken. Ik moet bekennen dat ik er nog geen blad van heb gegeten. Onze kippen, geiten, schapen, varkens en ganzen zijn er helemaal gek op! Ik pluk de plant steeds bijna kaal, en hij loopt in no-time weer uit tot een bossige plant. Ik heb er nu al 8 stekken van genomen, zodat ik volgend jaar een heel veldje vol kan telen. Ik ben ook benieuwd tot hoe ver in de winter de plant doorgaat, en wanneer hij in de lente weer uit loopt. Ik weet eigenlijk niet eens of hij wintergroen is. Ik zal het eens opzoeken.
  25. Ik kom net bij de Welkoop vandaan, en daar hebben ze alleen nog de zaden te koop die je nu nog kunt zaaien. Lekker overzichtelijk! Idd chinese kool, spinazie en snijbiet. Maar ook Warmoes, bladmoes, en nog wat moezen waar ik nog nooit van had gehoord

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.