Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hopmarjanneke is in da House


Hopmarjanneke

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Marjan. 36 jaar oud, moeder van een dochter van bijna twee, en een tweede kindje op komst (eind april). Samenwonend met vriendlief en onze 4 honden en twee Barnevelder krielkippen, net over de grens in Duitsland. (dik half uur vanaf Groningen)

 

Heb me altijd al wel voor tuinieren geinteresseerd, maar sinds een jaar of vier meer de gelegenheid gekregen me erin te verdiepen. Nu we in Duitsland wonen en een "hoekje" (3,5 ha ) grond hebben, heb ik mijn eigen moestuintje. Dit tuintje is nog lang niet naar mijn zin, zit bijvoorbeeld veel rotzooi als puin in de grond, maar ook "veter".

We hadden gedacht de moestuin dit voorjaar te gaan verplaatsen en vergroten, maar ja... tweede kindje op komst, dan moeten er eerst andere zaken worden gedaan Dus denk ik dat het een gevalletje "project 2012-2013" gaat worden.

 

Onze (eveneens) friese buurvrouw is een fervent tuinierster, evenals meer buren hier "op t streekje". Dus heb afgelopen jaar het één en ander van haar gekregen.

 

Wat heb ik geplant in 2010: diverse soorten sla (redelijk succesvol), wortelen... NOT (aaltjes oid, ondanks de uien), sperciebonen en tuinbonen... (grote oogst maar wat laat, dus houterige tuinbonen), aardbeien. Prei is niet eens opgekomen. Tomaten ging vrij aardig en mn komkommer heb ik drie kleintjes van geoogst (maar stond verkeerd) Heb daarnaast in 2009 al rode en witte bessenplanten gezet plus de "Johannisberen" oftewel de zwarte bessen, kruisbessen en frambozen. En in 2010 ook twee bramen gekregen. Verder staan er inmiddels appels, peren, kersen en ik meen abrikoos in de "wei". Erfenisje van de vorige bewoonster: rabarber, appel (moet weg is ziek), krent en vlierbes (al veel jam van gemaakt )

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker veel fruit!

"veter' als benaming ken ik niet, wat is dat?

 

Hoop dat het een beetje te combineren is (3,5 ha) met een kleine op komst. Maar zoals je zegt in 2012 kan je dan toepassen waar je dit jaar niet aan toe gekomen bent.

 

Welkom hier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker veel fruit!

"veter' als benaming ken ik niet, wat is dat?

 

Hoop dat het een beetje te combineren is (3,5 ha) met een kleine op komst. Maar zoals je zegt in 2012 kan je dan toepassen waar je dit jaar niet aan toe gekomen bent.

 

Welkom hier!

 

Ja de buurvrouw noemt het "veter" of "koordje", het is nogal hardnekkig spul. Een bevriende boer is doodongelukkig waneer die "troep" er tussen zit. Ik zal wel eens gaan googlen naar een foto.

 

Van die 3,5 ha is er dik 2,5 verpacht, aan een naburige boer . Op de rest staat ons huis, tuin, moestuin en stukje trainingsdeel (nog in ontwikkeling) voor de honden.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je met "veter" misschien zevenblad of van dat winde gebeuren?

 

Nee, het is een "gelede" plant, beetje het zelfde als een worm ofzo, als het afbreekt, dan woekert het gewoon verder. Zit heel diep geworteld. Het zijn net allemaal draadjes, die uit segmenten zijn opgebouwd.

 

Zevenblad wordt ik hier ook gek van, je hebt gezien hoe het hier woekert! Winde heb ik niet super veel last van eigenlijk.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dit hebben wij in ons vorig huis in de tuin gehad........werd steeds erger........groeide zelfs in het grind en wortels niet normaal meer.......mijn man krijgt al de zenuwen als hij nu maar iets in de tuin ziet wat er op lijkt

Succes gaat van mislukking naar mislukking, zonder verlies van enthousiasme

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom!

Hebben jullie plannen met het gedeelte wat nu gepacht wordt door de buurman? Wij hebben met onze buurman de afspraak dat we elk jaar een stukje meer te bewerken/gebruiken krijgen. We hebben 3 hectare, 2 daarvan gaan we dit jaar nog niet gebruiken.

 

Vooralsnog hebben we nog niet echt plannen, nog teveel rondom huis te doen qua verbouwing boven (extra slaapkamers + extra badkamer), stal/schuur moet aangepakt, en de tuin moet nog omheind ivm straks twee watervlugge kinderen en de vier honden....

 

Eerst voor drie jaar het land verpacht, gelukkig alleen maar voor t gras... dus we hebben geen "last" van koeien, die grazen aan weerzijden wel Gaan nu het derde jaar in, en we laten het denk ik eerst maar gewoon nog een paar jaar doorlopen. MOgelijk dat we een paard/pony willen of evt wat geitjes oid voor de kinders. Paardrijden kan ik vooralsnog bij de buurvrouw doen, geeft ook les.

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Marjanne,

 

Leuk dat je je ook hebt aangemeld op dit forum. Hoe meer ziel hoe meer vreugd.

En je hebt al enige ervaring om rond te vertellen. Altijd meegenomen.

Jullie hebben nog veel te doen en dat met 2 kleintjes en 4 honden, dat is niet niks.

Veel forum plezier toegewenst.

 

Groetjes, Helly

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 13 years later...

Hopmarjanneke is "opnieuw" in da house :-) Ik heb de weg terug gevonden naar dit forum.

 

Een hele poos op laag pitje getuinierd (wat bessen, aardbeien, druifjes en tomaten gekweekt de afgelopen jaren), maar we gaan binnenkort opnieuw verhuizen naar een voormalige boerderij waar een mooie moestuin bij zit, en een hof met mooie oude fruitbomen.

Het fruit is een week of drie geleden fors besnoeid, er was al jaren niets aan gedaan. En de moestuin wordt volgende week omgeploegd/gefrees, de mest ligt al te broeien /drogen onder een stuk zeil.

We hebben een tentkas gekocht van 3x 8 meter, zodat we toch alvast kunnen beginnen met groenten en kruiden in een beschutte omgeving te kunnen laten groeien. De eerste groenten en bloemen staan in kweekbakjes op de vensterbank om voor te kweken, dan kunnen ze later naar buiten worden verplaatst.

 

Verder zijn we (mijn vriend en ik) inmiddels ook enthousiast aan het lezen in de topics over zelf kaas maken, zelf yoghurt maken etc.

 

 

  • Like 4

Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...