Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hazelnoten vallen uit hun "jasje" als ze rijp zijn, net als veel andere noten (walnoten, tamme kastanje) en dan moet je ze tussen het gras gaan zoeken. Als je ze moet afplukken zijn ze gegarandeerd nog niet rijp. Soms blijven ze ook in het jasje hangen aan de boom, maar dan kun je ze heel makkelijk daar uit "kietelen" - dan zijn ze ook klaar om gegeten te worden.

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Snappen jullie het of snap ik het....pffff wildplukken mag dus niet, maar kofietijd heeft wel een oproep naar de kijkers gedaan wie dit allemaal doen en of zij iets toe willen sturen wat zij wildplukken? En waarschijnlijk ook worden er een aantal mensen uit genodigd. Uitzending is vrijdag geloof ik.

Geplaatst:

Ik geloof niet dat het zeker is dat wildplukken niet mag. Het bericht in de telegraaf van laatst over die bramenplukkende oma is in ieder geval journalistiek gezien van te slechte kwaliteit om daar conclusies aan te kunnen verbinden. Daarentegen is er wel een politiecommissaris geweest die heeft gezegd dat de politie een dergelijk verbod niet handhaaft. Ikzelf heb meer vertrouwen in de politie dan in de telegraaf

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:

Daar is zéker wet- en regelgeving voor en dat is niet voor niets... Natuurbehoud, privé grond, gemeente/waterschap, behoud van vogels en andere diersoorten door het plaatsen van meidoornen en vlieren etc. Beschermde inheemse soorten die langzaam weer terugkomen zoals daslook en ga nog maar even door. Kun je je voorstellen, dat als heel Nederland weer zoals vanouds met de mand in de hand op stap gaat om overal en nergens de bomen en struiken leeg te plukken, wat er dan overblijft voor de vogels? De bijen? Nóg minder dan er al is, dus...

Geplaatst:

Dat die regelgeving er is klopt, maar als de politie er niet op handhaaft dan zal het dus gaan om ofwel een slapende wet die in onbruik is geraakt, ofwel een wet waar alleen op gehandhaafd wordt als het uit de hand loopt (zoals bijvoorbeeld met het samenscholingsverbod ook gebeurt).

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Geplaatst:
ofwel een wet waar alleen op gehandhaafd wordt als het uit de hand loopt (zoals bijvoorbeeld met het samenscholingsverbod ook gebeurt).
Nee, meer, als je op echt verboden gebied komt waar e.e.a. met borden duidelijk vermeld is. Of als bomen/struiken bijna gesloopt/vermoord worden en het dus vandalisme e.d gaat worden.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@Mijke, Ik zelf lees uit wat jij schrijft meer iets van het is willekeur of je wel of geen bon zou krijgen ? Maar goed hoe het ook is, het is ook heel erg streek gebonden en ook wat je mee neemt.(als voorbeeld de Tonderzwammen van enkele weken geleden)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Nee niet willekeurig, juist alleen als het uit de hand loopt. Inderdaad dat voorbeeld wat je aanhaalt, daar liep het wel bij uit de hand. Ik weet natuurlijk niet exact hoe de wet in elkaar steekt en hoe de politie intern besluit te handhaven en hoeveel een gemeenteraad daar nog over te zeggen heeft etc., maar iig is het wat mij betreft niet klip en klaar dat wildplukken hoe dan ook gewoon sowieso niet mag.

Geplaatst:

Over wildplukken en wetgeving. Het NL wetboek van strafrecht (artikel 314) is duidelijk.

"Artikel 314.1

Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende ... ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren .... met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie. " Klik

In praktijk wordt er volgens mij vrijwel altijd gedoogd. Maar formeel is wildplukken dus verboden.

Ik dacht dat ik een dergelijk berichtje al eens had geplaatst, maar ik kan het niet meer vinden.

Als het toch dubbel staat, geef dan even een seintje, dan kan dit berichtje weg.

Geplaatst:

zo, viel nog mee dus die boete van 800 euro voor het omaatje...

geldboete van de tweede categorie: euro 3900,- max

wat een land....ik bedoel, wat een overheid...

Geplaatst:

Eigenlijk raar dat het dan publiekelijk kenbaar gemaakt wordt, dit etekend gewoon dat koffietijd zich hier jiet in heb verdiepd en of zich hier niet van aan trekt. En dan te bedenken dat men hier voor gestraft kan worden.... Pfff word dus oppassen want hierop het eiland lopen ze graag met pen en papier rond.

Geplaatst:
Binnenkort weer kastanjetijd......zou oprapen ook onder wildplukken vallen?
Dat zou kunnen dat het niet mag tenminste als het prive/verboden terrein is dan. Als de noten van de buren op de openbare straat/weg e.d. leggen mag je ze dus WEL rapen. In het park zou het ook mogen als je maar niet naar de boom loopt als er een bord staat niet op het gazon lopen e.d. Pfff leuk die wetten

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

We zijn net langs een stuk of 8 walnotenbomen geweest, in totaal 23 walnoten gevonden.

Gelukkig hangt er nog wel wat in de boom, dus over een week of 2 gaan we nog eens!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...