Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pitten pruimen zaaien?


zonnetje

Aanbevolen berichten

Goedemorgen

Had een vraagje zou het moeilijk zijn om uit pitten van een pruimenboom ,boompjes te kweken ( als dit kan ?)

Want ze willen bij de Amarant gehandicapten dagbesteding dat ik daar iets mee ga doen om de clienten bezig te houden .Verder als dit mogelijk hoe te werk te gaan en welke vruchten zijn hier nog meer geschikt voor ?

Zodra ik foto hier kan plaatsen zal ik er zetten van de amarant ,zo dat jullie kunnen zien hoe veel plezier ze aan tuinieren beleven .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pruimenpitten zaaien kan zeker. Perziken, appels, peren en kersen zaaien kan ook.

Hier zijn in het verleden al diverse topics over geopend in dit fruitforum. Je hebt heel veel ruimte nodig want sommige van de zaailingen zullen erg stevig groeien. Sommige bomen zullen na drie jaar al 4 meter hoog zijn, en het duurt vaak nog een paar jaar langer voordat je (veelal inferieure) vruchten kunt oogsten.

 

De simpelste methode is de zaadjes licht vochtig houden en in het late najaar of vroege winter buiten in de volle grond uitzaaien, Je kunt ze ook in potjes zaaien in het najaar, licht vochtig houden en buiten zetten onder een afdakje om te voorkomen dat er teveel regen in de potjes komt.

 

Er bestaan nog heel veel andere verfijnde methoden, met stratificeren en gebruik van koelkasten en zo, maar dit is de eenvoudigste methode vind ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In aanvulling op de vorige bijdrage:

 

Een boom telen is één.

 

Twee is serieus vruchten plukken. Dat is een veel ingewikkelder verhaal.

Je zult dan tenminste een geschikte stek op een passende onderstam moeten enten. Daarna verstandig snoeien. En dat is ongeveer hoever mijn kennis reikt. Voor details moet je dus niet bij mij zijn.

 

Suggestie: neem contact op met een vriendelijke kweker, of een vereniging van fruitboomliefhebers.

Op dit forum is - iet wat onregelmatig - Frank Houweling actief en hij kan je ongetwijfeld meer uitleggen. Hij is boomkweker te Boskoop (nee geen aandelen) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat je dan beter een jonge pruimeboom kunt kopen en verzorgen want voor je pruimen aan je boom hebt (als je het als zo ver schopt)

ben je jaren verder. Dan kun je beter eenjarigen opkweken of een groentetuintje beginnen, dat is te overzien voor je cliënten en je hebt vrij snel resultaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...