Geplaatst: 14 september 201312 j Misschien een beetje een lollig topic, maar ik ben toch wel benieuwd wat jullie dragen als jullie de tuin in gaan. Gewoon je normale kloffie dat daarna gewoon de was in gaat, heb je een speciale 'magviesworden'-klerenset, of is het toch de ouderwetse tuinbroek die je het liefste draagt? En waarom? Zelf heb ik er nog niet echt iets op gevonden, tot nu toe draag ik mijn gewone kleren (spijkerbroek, shirt, gympen), maar ik maak me toch een beetje zorgen over slijtage, zeker als ik veel op de tegels op mijn knieen zit.En de gympen zijn soms ook wat onhandig, omdat ik nogal kan lopen klunzen en voor ik het weet heb ik met die gympen weer een of ander plantje vertrapt Maarja, blote boeten is ook niet alles!
Geplaatst: 14 september 201312 j Ik heb voor de tuin oude spijkerbroeken en t-shirts en als schoeisel een paar oude werkschoenen. "Natura non nisi parendo vincitur "
Geplaatst: 14 september 201312 j Ik moet zo af en toe een trui en een broek kopen, omdat ik anders nooit wat schoons heb om aan te trekken. Varkenspoep, groen van tomatenplanten, zanderige knieën, ik zie er niet uit In de zomer op slippers, dan zijn mijn voeten ook nog eens zwart van het zand en het stof. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 september 201312 j Grappig topic voor een regenachtige dag. Om maar beneden te beginnen: meestal rubber laarzen, soms werkschoenen, soms rubber klompen. De laatste draag ik meest in de huistuin, de rest op externe tuinen. Sokken altijd, verstevigde sokken. In de winter warme sokken. Werkbroek of overall, oude spijkerbroek, zomerbroek kort. T-shirts oud, truien en jassen idem. Nooit nieuwe kleding. En.., altijd handschoenen aan, van die groene gevoerde rubberen handschoenen. Behalve bij zaaien, daar kan ik geen handschoenen bij aan hebben. Edit, ik was nog niet bij het andere eind: de kop! Altijd bedekt met in de zomer een pet met klep voor de zon en 's winters een muts om het hoofd warm te houden. Hoofdpijnklant. Daarom ook een das zodra het guur weer is. 14 september 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 14 september 201312 j Lang gedaan in mijn gewone kleren of wat oudere kleren, met hoogstens oude schoenen aan. Toch. Na een tijd intensiever op de tuin, ga je je toch ergeren aan een aantal zaken. Je zere knieën ( ik heb nu stratemakers kniestukken met banden die ik om kan doen : de beste aanschaf ooit ! ( ik kruip graag ). Van het voorjaar een tuinbroek gekocht inderdaad. Zeer slijtvaste stof, hoge broek maar geen heel pak, met van die banden over de schouder. Super-aanschaf ook. Een overall heb ik al tig jaar. Doe ik aan indien dat gewenst is ( weersafhankelijk , ding wordt wel snel te warm ). Ik heb een bodywarmer op de tuin hangen, draag ik eigenlijk nooit. Zomer: T-shirt en korte broek.Werkschoenen ja. Die staan op de tuin. Doe ik daar standaard aan, warm of heet of koud. Korte broek of niet. 1x 90,- en draag ik al jaren en zijn nog als nieuw ( ondanks veel spitten ) alleen een beetje vies wel.Verder toch wel vaak handschoenen. Iets van de laatste jaren, deed ik vroeger nooit, maar nu bijna standaard nu ik op vette klei zit.
Geplaatst: 14 september 201312 j Auteur Ja handschoenen moet ik ook aanschaffen, van de grond hierzo hou je geen nagels meer over, en sowieso gaat de huid echt naar zn grootje. Laatst ook een keer met mooi weer op blote voeten in de tuin gewerkt, en prompt zaten mn zolen onder de kloven. Niet zo succesvol dus Maar de meeste mensen dragen dus oude kleren of werkbroeken. Gebruiken jullie ook van die schuimrubberen plaatjes om op te zitten met je knieen? En is zo'n "tuinschort" (wat er verdacht veel uitziet als een keukenschort ) nou echt handig? Ik vind het zelf vooral onghandig als er veel stof doelloos in de rondte vliegt. Dus wijde pijpen en mouwen enzo, dus mij lijkt zo'n schort wat dat betreft niet ideaal. Daarentegen is het wel verdomd handig om dingen in je zakken te kunnen stoppen. Ik ben zelf al mn spullen de hele tijd kwijt. En dat op 2 vierkante meter. Liggen de zaadzakjes en de zaadprikkers en de satestokjes en de schepjes en de harkjes echt in een grote chaos om mij heen En het haar (vooral bij de dames); in een staart? Hoofddoekje om? Ik ben zelf zo'n sul die de hele tijd met pikzwarte vingers in haar haar en gezicht wrijft, na een dag in de tuin ben ik net een indiaan - of een neger, net afhankelijk van hoe veel ik heb geveegd
Geplaatst: 14 september 201312 j Gereedschaps-schorten enzo ( voor mannen heb je gereedschaps-riemen ed. ) heb ik wel eens uitgeprobeerd ( je krijgt wel es wat , kopen zou ik zoiets niet gauw ), moet je een mens voor zijn. Dat gaat eigenlijk van "dragen" af naar : 'organiseren' van je gereedschap. Heeft ook wel met je kleding te maken ja. Mijn ervaring is, dat de handigheid daarin zich vanzelf vormt in de loop der jaren. Ik heb altijd, ergens in de buurt waar ik ben, een soort van open gereedschapskistje staan , naast me staan. Mn snoeischaren , binddraad en touw en mesjes zitten daar in. Anders blijf ik aan het lopen. Die 'schorten' bevielen mij niet, ook geen snoeischaar-houder oid. Als je nooit wat weet te vinden gelijk ( en dat op een paar m2 ) kan je de oplossing willen zoeken buiten jezelf : wat is nu handig om te dragen of whatever, maar dat zit gewoon in jouw kop he ? Jouw schuld. Anders organiseren helpt dan alleen als je het ook kan en doet. Ik loop eeuwig naar mijn kleine pootschopje te zoeken. Fel oranje lelijk ding. Steeds onvindbaar. Typisch ik. Kan je er 3 kopen, kan je ze nog steeds kwijt zijn. En aan een constant alarmsignalen afgevend tuinschepje ( creatief idee afstudeerprojectje ? Dennis ?? ), daar heb ik ook niet echt zin in nee.Er zou een app onwikkeld moeten worden waar je je gereedschap kunt terugvinden. Dat moet toch appeltje eitje zijn
Geplaatst: 14 september 201312 j Staat me bij dat er ook al zulks een topic was érgens... ooit... Mijn kleding (en schoeisel, gympen) mag z'n laatste jaren beleven op de tuin, tot het écht niet meer kan. Het is afhankelijk van het weer hoeveel laagjes ik aan heb... Hoed op tegen de zon, werkhandschoenen alleen als het écht moet (brandnetels, grond zeven, kou). Zoals m'n avatar dus eigenlijk... Alleen dan een beetje meer versleten...
Geplaatst: 14 september 201312 j Oude kleding heb ik aan, of eigenlijk kleding die oud en vies is geworden in de tuin. Spijkerbroeken dus, en shirts, met lange of korte mouw, ligt aan het weer. Rubberlaarzen of mijn oude gewone laarzen. Kleding is niet meer schoon te krijgen. Net als Bit ga ik altijd kruipend de tuin door. En ja, ik heb van die piepschuim matjes, ze liggen overal, maar nooit onder mijn knieën! Ik vergeet het ding mee te slepen. Vorig jaar voor mijn verjaardag een werk/ tuinbroek gekregen bij wijze van grap......misschien toch maar eens gaan dragen! Niks op mijn hoofd, en ja, ook met de zwarte handen door haar en gezicht.....ik zie er ook nooit uit, maar zit er niet zo mee. Bij thuiskomst lekker onder de douche en schone kleertjes aan!
Geplaatst: 14 september 201312 j Auteur Als je nooit wat weet te vinden gelijk ( en dat op een paar m2 ) kan je de oplossing willen zoeken buiten jezelf : wat is nu handig om te dragen of whatever, maar dat zit gewoon in jouw kop he ? Jouw schuld. Anders organiseren helpt dan alleen als je het ook kan en doet.Ja ik heb ADD, dat zit inderdaad in mijn kop. Valt moeilijk mijn schuld te noemen dus. De oplossing buiten jezelf zoeken lijkt me een uitstekende manier als de oplossing niet in je kop past
Geplaatst: 14 september 201312 j Haar in een staart. Maar omdat mijn tuin naast mijn boerderij ligt, en ik de hele dag vieze dingen doe, is mijn haar nooit los. Ik hoef toch niet van mijn 'landgoed' af (buiten het landgoed trouwens ook altijd een staart in... maar goed ) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 14 september 201312 j Meestal een joggingbroek of een oude spijkerbroek ,tuinklompjes of oude gympen .Kruip ook heel de dag door de tuin zie altijd zwart mijn gezicht haren ,handen .Mijn haar meestal op een vlecht of knot maar op de tuin nooit los haar .is het heel warm een oude korte broek of rok en dan zien ook mijn benen en voeten zwart .Draag bijna nooit habdschoenen alleen als ik distels of zo moet uittrekken .Het enige nadeel is dat ik dan zo vuil 20 minuten naar huis moet fietsen . 14 september 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 14 september 201312 j Paardrijspijkerbroek, daar woon ik in.M'n paarden staan aan huis en mijn moestuin is ook aan huis, dus dat is lekker makkelijk.Met mooi weer loop ik het liefste op blote voeten.Als het kon (geen inkijk vanaf de straat) zou ik het liefst gewoon lekker naakt tuinieren. Dan voel ik mij het meest verbonden met Moeder Aarde. Maar ja, dat gaat hier helaas niet...
Geplaatst: 15 september 201312 j ja jammer mijn outfit bestaat uit klompen blote benen korte broek t-shirt en zonnebril en als het boven de 20 graden komt een zeeroversbandje om het hoofd en als ik thuiskom moet ik dus altijd weer verkleden voordat ik aan de middagtuk begin
Geplaatst: 15 september 201312 j Nee joh, vast zo`n zakdoek tot band geknoopt..zie hier Robo in zijn tuin...(daar wil ik wel een middagtuk mee doen ) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 september 201312 j Bij zonnige-warme dagen, meervoudigezakken werkbroek met brettellen tegen afzakken en knielappen in de kniezakken, afgeschenen t-shirt en werkbotinnen. Bij koudere dagen zoals vanmorgen + souspull over de T-shirt. Bij echt koude doe ik de werkbroek over een jeansbroek + oude fleece jas. Bij regen een oud regenjasje. Bij wieden hoge netels in mijne pure das enkel voor echte stoere venten............................ Bij sneeuw + stevige vorst dat je kroonjuwelen eraf vriezen, blijf ik gewoon thuis
Geplaatst: 15 september 201312 j Heb niet echt een kloffie om aan te doen draag gewoon dat wat ik op dat moment (die dag) aan doet. Was staat hier toch iedere dag te draaien.
Geplaatst: 15 september 201312 j Bio- fee...naakt tuinieren......kom net van mijn tuin en heb weer zoveel brandnetel en wilde braam eruit getrokken.......en dat dan naakt doen......duhuh.....met kleding aan heb ik al " schade" genoeg! maar.....ik kan me je gedachte wel voorstellen.
Geplaatst: 15 september 201312 j Nee als ik me tussen de brandnetels en bramen moet begeven, doe ik dat ook het liefste gekleed! Maar gelukkig heb ik die in mijn moestuin niet (wel in mijn weiland).
Geplaatst: 18 september 201312 j Liefst een spijkerbroek, oud of nieuw, eigenlijk maakt me dat niet uit. Wat vies is gaat de wasmachine in Bij wat warmer weer vaak toch ook een spijkerrokje, of een korte broek, een hemdje, t-shirt en/of lekkere trui.Aan m'n voeten rubberlaarzen, bergschoenen of slippers. Laatste heeft als nadeel dat ik mijn voeten helemaal niet meer schoon krijg, maar bij warm weer is dat wel het lekkerst...
Geplaatst: 18 september 201312 j Het liefst werk ik zonder handschoenen. Heerlijk die aarde aan mijn vingers. Een met moeder natuur zijn. Soms is het echter niet te doen natuurlijk.
Geplaatst: 18 september 201312 j Ik werk ook het liefste zonder handschoenen.En op blote voeten, die inderdaad lastig schoon te krijgen zijn. Ik heb ontdekt dat het beter gaat met zo'n sisalhandschoen: lekker beetje schuren over die voetzolen en dan komt het zwart er best aardig vanaf.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.