Jorieke123 Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Wij zoeken een aantal (liefst 1 of 2) woorden om onze varkens te omschrijven. En dan vooral de manier waarop ze gehouden worden door ons. Dit om ook eens wat kleine reclame (bord in de tuin, sticker op de auto, website) te kunnen maken voor de biggen en het vlees wat wij verkopen. Dit doen we nu nog in het heel klein, maar het zou leuk zijn als dat wat groter wordt. En we een deel van onze inkomsten kunnen verdienen met zaken/dieren van onze eigen grond. Mensen noemen ze wel eens 'scharrelvarkens', maar dat vinden wij dus totaal geen juiste omschrijving Het scharrelvarken uit de supermarkt heeft 1,3 m2 ruimte (ik weet niet hoeveel buitenruimte ze gemiddeld per varken hebben, kan dat ook niet vinden), heeft geen modderbad, geen vers groenvoer/wortels/beestjes in de grond, krijgt ontzettend eenzijdig te eten, biggen zijn maar een 5,5 week bij de moeder, en ze leven maar 6 maanden. Waarin ze van 0 naar 100 kilo moeten groeien. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Zie bijv. ook hier: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-boodschappen/Boodschappenhulp-dierenwelzijn.aspx Onze varkens zijn ook niet biologisch (wat amper wat zegt over de manier van houden, maar meer over het (nog steeds eenzijdige) voedsel wat ze krijgen. Zie ook die tabel.), want onze grond is niet gekeurd, ze krijgen vers fruit van de markt waarvan we geen idee hebben hoe het is geteeld, en we telen onze gewassen voor de varkens ook niet biologisch (we gebruiken dan wel geen gif of kunstmest, maar we zaaien niet-biologisch-zaad, op niet-biologisch-gekeurde-grond). Wat zijn het dan wel? Buitenvarkens, losloopvarkens, wroetvarkens, ?? Buitenvarkens vind ik een mooie omschrijving, maar als je daar www voor zet, krijg je de website van een andere varkenshouder. En we willen er toch wel een www voor (met streepje tussen de 2 woorden kan wel... maar als mensen dat streepje vergeten komen ze dus alsnog ergens anders terecht). Vandaar mijn vraag: hoe moeten we onze varkens noemen/omschrijven? Wat info:Biggen blijven 7 tot 8 weken (soms nog langer) bij hun moeders. Ze krijgen elke week weer andere zaken te eten, net wat er die week veel weg werd gegooid bij de marktkraam waar wij elke week een aanhangwagen vol met lekkers ophalen. Veel vers fruit (ananas, meloen, druiven, kiwi's, appels, etc.etc.etc.), en een prakje gekookt van de groenten die ze niet rauw lusten of niet graag eten (kieskeurige luitjes hoor... ). Die groenten mengen we met tarwemeel van eigen grond, en afgekeurde aardappels (te klein, te groot, etc.), tot er een mooie prak ontstaat. Ook krijgen ze voederbieten van eigen grond/teelt, veel onkruid, gras, en wroeten ze zelf van allerlei wortels en beestjes naar boven. Ze krijgen nooit brokken. De varkens krijgen veel aandacht, zijn tam en krijgen elke dag een aai over hun bol . Ze lopen met zo’n 2 tot 4 varkens op stukken grond van zo’n 500 m2. Op die stukken grond hebben we dan vaak al wat geteeld (veldbonen, tarwe, bieten) dus er staat van alles om lekker onder te werken in de grond. Ze eten de wortels, vinden pieren en emelten, en graven kuilen om in te slapen. Ze hebben hele simpele schuilhokjes, om uit de wind en de regen te liggen. Verder komen ze nooit binnen. We houden dan ook alleen rassen die tegen het Nederlandse klimaat kunnen. Zwangere zeugen bouwen een nest zodra ze gaan bevallen, en zij en de biggen blijven daar tot hun moeder ze spuugzat is We slachten ze zodra ze groot genoeg zijn. Bij het ene varken is dat op 8 maanden, bij het andere pas na een jaar. We loven een kilo overheerlijk varkens-gehakt uit voor het winnende woord! Succes Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Blije varkens?Tevreden varkens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Bij ons hier heet het vlees van jullie "van de gelukkige varkens" Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 natuurvlees?scharrel varkens?blije biggen?vrolijke varkens?natuurlijke varkens?happy pigs?Zelhemmer varkensvlees?Zelhemmer's best?Zelhemmer's bonte?Echte Zelhemmer etc.? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Leuk..ik ben aan het pizzakneden en dit is wat me te binnen schiet: vrij(e)varken(s).nl? vrijelijkvarken.nl? dorpsvarken(s).nl? blijvarken.nl? natuurlijkblijvarken.nl? uhhh.... PS ik heb je laarsjes aan, dat zal het zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Lokman Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 pigs with space Quote "Natura non nisi parendo vincitur " Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 Het antwoord van Zaaizee vind ik gelijk goed klinken: www.vrijevarkens .nl met eventueel een streepje ertussen. Vind dat wel kloppen, want vrij zijn ze! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 (Zelhemse) ScharrelKnorren (Zelhemse) Scharrelaars(Zelhemse) (of Achterhoekse) LevensgenietersPretKnorrenBeterBiggenGoedleef PiggiesBon Vivants of Bon Vivant Varkentjes Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 2, 2013 Share Posted October 2, 2013 GezondeVarkens Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 BuitenGEWOON vlees, BuitenGEWOON varken Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
reina Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 verwend varken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
reina Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 van mijn zoon: Marahadja varken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 http://www.vrijvlees.nl ( oeps, dat wordt ook een link als ik dat type ? = nog geen website hoor ) Dat geeft je de mogelijkheid de website uit te breiden met andersoortig vlees. Naast varken ook paard en koe, konijn, haas, gevogelte, gans. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Jullie varkens hebben een vrij leventje in de natuur en niet op 2vierkante meter buiten maar echt een lekker natuurlijk buitenleventje. Dus ík zou gaan voor: NatuurlijkVarkenNatuurlijkVarkensVarkenNatuurlijkVarkensNatuurlijkVarkensNatuurNatuurVarkensNatuurVarkentjeVarkentjeNatuurlijk Nou ja alle mogelijke vormen van de twee woorden natuur icm varken....I think I made my point evt aangevuld met streeknaam....ZelhemsNatuurVarken enz ....mooie afkorting geeft dat ook: ZNV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
borderrose Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Volgens mij heb je geen omschrijving voor jullie varkens nodig als de foto laat zien van dat varkentje dat door de wei sjeest....dat is voor mij in ieder geval alleszeggend.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 buitenbiggen ipv buitenvarkens? Het allitereert ook nog eens mooi.(En www.buitenbiggen.nl is nog vrij.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Ik had ze ergens al: "Voorheen Vrolijke Varkens" genoemd... Vrolijke Vrije Varkens..., Vet Vrolijke Varkens..., vet vrolijke vrije varkens... (Zelhems VVVvarkens...)Moddervetvrolijkevarkens, moddervettebuitenbiggen... Leuke bedenksels trouwens in de postings... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Paar dingen die me direct te binnen schoten: - Waarom .nl? .nu (of .com) zou je eventueel ook kunnen gebruiken. Buitenvarkens.nl kan niet, buitenvarkens.nu wel, net zoals vrijevarkens.nu. Ok, een .nu domein kost meer.. Maar als die wel vrij is en een .nl niet?- Je krijgt voedsel via markten etc.: Misschien is dat ook te vermelden als een USP (UniqueSellingPoint) op je website. Tenslotte recycle je zo weer voedsel en voorkom je verspilling. Iets wat best wel aansluit op de trends van nu - Mocht je dit echt in een beetje serieuze vorm opzetten: Hou op je website een blog bij waar je bijv. berichtjes post als een zeug een nest bouwt etc. (Dan zien ze dat je niet alleen leuke praatjes hebt, maar dat het ook echt zo is).- Je zal niet direct boze ambtenaartjes voor je deur hebben.. Maar als je vlees als bedrijf zijnde verkoopt zit je normaal gesproken aan strenge regels, HACCP handboek etc. , Zet je zelf dus ook niet in te erg in de schijnwerpers. En namen, lastig.. Paar ideetjes;> Passievoorvarkens.nl (of Passievoorvarkensvlees)> AmbachtelijkVarkensvlees.nl Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 3, 2013 Author Share Posted October 3, 2013 Bedankt iedereen! Ga zo door Vooral 'Pigs with space' krijgt van mij al een originaliteit-prijs. Ik moet elke keer weer lachen als ik er aan denk. Mochten we ooit internationaal gaan, dan nemen we die! @Dennis: We willen graag dat de .nl vrij is, omdat mensen (onze klanten) een nieuw internetadres niet goed onthouden. Zeker niet als daar .nu of .eu achterstaat, omdat dat niet vaak voor komt. Typen ze dan uit automatisme '.nl' in, dan komen ze bij de concurrent, en niet bij ons. Denken dat wij dat zijn, en daar gaat onze klant. Toch jammer Mochten we echt vlees gaan verkopen, dan willen wij heus aan alle regels voldoen. Het gaat nu vooral om de verkoop van biggen, en eventueel een groter varken die dan elders wordt geslacht/verwerkt. Later zien we wel weer verder, maar dan is de website (met idd info, blog, filmpjes, etc. ) er al. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 (edited) Happybig,EchteBiggen,Vrije uitloopbiggen,Ruimtebiggen. Edited October 3, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 (edited) LoveBellies © HuubvG Edit, schrijffout gecorrigeerd! Edited October 3, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 (edited) Even serieus: een varkentje dat met liefde verzorgd is, daar lust ik wel een stukje buikspek van. Edit: enkelvoud is dus LoveBelly Nog een: HappyBelly Edited October 4, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 3, 2013 Share Posted October 3, 2013 Vrije loop zwientjes.nl????? Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 woelvarkens.nl woelbig.nl landgoedbig.nl boerderijbiggen.nl boerenbiggen.nl boerenbig.nl buitengoedbig.nl frankvarken.nl frisbig.nl vrijbig.nl nou, nu ga ik weer door met afwassen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zaaizee Posted October 4, 2013 Share Posted October 4, 2013 veldbiggen.nlveldbig.nl veldvarken.nl akkerbig.nlakkerbiggen.nl hofbig.nl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts