Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hennep telen voor de zaadjes, hennepnetel?

cees7274

Recommended Posts

Kruiden denk ik? Groentes zijn het in ieder geval niet.

Mijn nieuwste ontdekking is hennepzaad. Geweldig lekker. Notensmaakje. En superfood! Nu vraag ik me af of ik het zelf ook zou kunnen telen.

maar dan wel 'een legale versie' of bestaat die niet? Er is toch zoiets als industriële hennep? Ik weet dat vijf plantjes gedoogd worden,

maar ik vermoed op mijn complex niet. Redelijk strak allemaal.

Nogmaals; gaat mij niet om de toppen. Ik wil sec het zaad, omdat ik dat in de winkel nog vrij duur vind.

Iemand enig idee hoe hier aan te vangen?

Cees

Hennep is / was ooit. een hele gewone teelt op de klei in Zeeland voor de productie van hennep ( ipv katoen )

Weet er verder niet veel van, maar dacht dat het ook gewoon een inheems onkruid was, misschien is dat een ondersoort. Zelf even googlen.

Wat ik wel weet : het is een makkelijke teelt. Wel 1 met grote lichtbehoefte. En nee. Ik bedoel dus ook niet die cannabisdingen.

In een ver verleden heb ik wel een paar hennepplantjes gekweekt. Maar niet voor de vezels of zaden

Maar om eerlijk te zijn was ik meer gefascineerd door de plant, overigens afkomstig uit de Kaukasus. Het is een mooie plant die enorm hard kan groeien. Qua groeiwijze is hennep vooral te vergelijken met mais, alleen is de plant tweehuizig. Uit een zaadje komt dus een mannelijke of vrouwelijke plant. Als je minstens 1 mannetje laat staan, dan hangen de vrouwelijke planten heel snel vol met zaad.

Erg gemakkelijk gewas ook. Zeker de vezelvariant kan meer dan drie meter hoog worden.

Of hennep nou gekweekt wordt voor wiet, vezel of zaad, de plant is hetzelfde, maar hooguit veredeld op die eigenschappen, zoals thc-gehalte voor wiet. Het lijkt me dat je in alle gevallen het zaad gewoon kan eten, als dat lekker is tenminste. Stoned wordt je er niet van.

Let wel op dat het kweken van legale hennep ook niet overal is toegestaan, zeker op volkstuincomplexen. Het is handig om misverstanden te voorkomen...

Opiumwetbesluit, Artikel 12

De verboden, gesteld in artikel 3, aanhef en onder B, van de wet, gelden niet voor hennep die kennelijk bestemd is voor de winning van vezel of de vermeerdering van zaad voor de productie van vezelhennep, met dien verstande dat de uitzondering van het verbod op het telen van hennep slechts geldt voor zover de teelt plaatsvindt in de volle grond en in de open lucht.

Meer: http://wetten.overheid.nl/BWBR0014405/geldigheidsdatum_12-10-2013

Je gaat het zaad niet gebruiken voor de productie van vezelhennep. Het consumeren van zaad wordt niet genoemd als uitzondering. Het mag dus niet. En ook als het wel zou mogen: het lijkt me onmogelijk om de mensen op je moestuin te overtuigen. Weinig geloofwaardig voor die mensen, net zoals het argument dat iemand de Playboy alleen leest voor de interviews.

Ik weet ook niet of het gaat ruiken: binnenkort schijnt iedereen een soort kraskaart te krijgen waarmee je na krassen de geur kunt herkennen, en daarna kan gaan bellen.

Gedogen bij 5 of minder plantjes (alleen in de openlucht!) is trouwens iets anders dan toestaan. Als ook maar één persoon klaagt, moet je de boel opruimen. Die kraskaart kan dus voor een hoop ongemak zorgen bij mensen die slechts 3 kleine plantjes in de openlucht hebben staan.

Edited by Guest

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

Ik zou het op een volkstuin niet doen. Thuis kan het wel maar dan moet je er gewoon niet meer dan 5 nemen. Je kunt ze zaaien zodra het niet meer vriest 's nachts. En dan zijn ze rond deze tijd klaar. Ze duren dus best lang. Je kunt pas heel laat zien of het mannetjes of vrouwtjes zijn, en je krijgt alleen zaadjes als je van allebei wat hebt. Dus wel een gok als je er maar 5 hebt. Ik denk dat het een stuk makkelijker is om het hennepzaad gewoon te kopen eerlijk gezegd.

Hennepzaad kun je trouwens gewoon bij de dierenwinkel kopen, het is papagaaienvoer.

Alleen het hennepzaad wat mensen vaak eten is gepeld, dus daarom is dat vaak duurder. De ongepelde zijn heel hard voor mensen om te eten.

Ik heb ze dit jaar voor het eerst gehad, voor medicinaal gebruik (ik maak er olie van). Het zijn hele makkelijke planten inderdaad, je moet ze alleen wel veel water geven als het niet regent.

Er zijn trouwens ook mensen die de blaadjes door de slowjuicer gooien, dat schijnt ook heel gezond te zijn.

Voor zover ik weet is hennep op grotere schaal een gangbare (vaak biologische) teelt. Ook wel hier en daar in Nederland, vermoed ik.

Wordt het gebruikt voor olie in voedsel en in bier en firsdranken. Daarnaast ook vogelvoer en basis voor bindmateriaal en geweven stoffen (zoiets als vlas voor linnen).

Hennepstro gebruik ik veelal voor kippen (en vroeger ook) de konijnen in hun hokken. Het werkt goed en is van biologische teelten.

Zou het werkelijk zoiets illegaals zijn, dat je niet zo maar mag telen? Nooit van gehoord. In tegenstelling tot maanzaad (een soort papaver dat in Zeeland veel geteeld wordt), waarvoor een boer inderdaad een vergunning moet aanvragen. Maar misschien dat iemand dit wel weet.

Hennep voor hasj e.d. zal vermoedelijk speciaal zijn geselecteerd en gekweekt worden voor de hars/bladeren, zodat die zeer hoge doses van de drug bevatten. Betwijfel of dat dezelfde rassen zijn als in de gewone teelten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Dank je wel voor de info allen. Over de genoemde wettekst, ik lees het toch net iets anders. Mijn doel is het vermeerderen van zaad en dat is volgens die tekst toegestaan.

@else ik koop ze gewoon ongepeld (scheelt erg veel pecunnia) even in de koffiemolen,nadat ze een nachtje in het water hebben gestaan, en eea is prima te doen. Af en toe een hard velletje, maar dat is goed voor de peristaltiek

Die kraskaart lijkt me echt een broodje aap Henk. Als je zaadjes wilt heb je toch mannetjes en vrouwtjes nodig..en krijg je vanzelf toppen?

Er zijn bedrijfjes die hennepzaad met smaakjes verkoopt,misschien kan je een van hen contacteren met je vraag?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@else ik koop ze gewoon ongepeld (scheelt erg veel pecunnia) even in de koffiemolen,nadat ze een nachtje in het water hebben gestaan, en eea is prima te doen.

Je koopt dus al ongepelde zaden Cees. Waarom dan verder zoeken en niet deze zaden gebruiken voor zaadvermeerdering ? Voordeel is dan ook dat je gelijk je favoriete ras behoudt. Leg eens als test een aantal zaden tussen vochtig keukenpapier om te zien of ze ontkiemen . Als dat gebeurt kun je de zaden van die partij volgend jaar vanaf mei in de vollegrond zaaien. De natuur doet verder wel de rest en eind van het jaar kun je je eigen geteelde zaden oogsten.

@Jet

Die kraskaart waar Henk het over heeft is geen broodje aap verhaal hoor .

http://www.telegraaf.nl/feed/21952963/__Landelijke_geurkaart_hennep__.html

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

@frans

Van deze zaden kan ik niet garanderen wat de afkomst is. (Soort hennep). Staat nix over op de verpakking. Moet derden wel kunnen overtuigen...

Kraskaart,

Ja. Lag gister toevallig in de bus. Laten we dat soort dingen eerst doen in deze crisistijd

Een verpakking van consumptiehennep overtuigt al genoeg Cees want dat is gegarandeerd hennep die geen of een verwaarloosbare hoeveelheid THC (werkzame stof in wiet) kan produceren. Voor de in de wietteelt bruikbare zaden betaal je al gauwe enkele euro's per zaadje en niemand zal zo gek zijn die rassen als consumptiehennep te gaan telen. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat dat toch gebeurt hoeft niemand bang te zijn dat je bruikbare wiet geproduceert want één mannelijke plant is al genoeg om dat proces te doen mislukken. De 'truc' van wietteelt is juist dat vrouwelijke planten niet bevrucht mogen worden waardoor de onbevruchte bloemknoppen meer en meer THC gaan produceren i.p.v. tot zaadvorming over te gaan.

En... akkers vol met hennepplanten bestaan echt ook in Nederland.... Hier ergens boven Groningen ligt er ook één.

Op moestuincomplex verbouwen lijkt me slecht idee omdat het "slecht volk" aantrekt dat niet weet dat jouw hennep een enorm laag THC gehalte heeft.

En over die kraskaart.... Beláchelijk!!!!!! Schandálig etc etc etc.

Is dát dan die "participatie-samenleving" waar ze heen willen? Een verklikkersmentaliteit kweken???

Lekker zeg...

Als de meneer agenten nou gewoon eens zelf op de fiets stappen en een rondje rijden dan ruiken ze de verdachte activiteiten zelf toch ook wel... tsss

(grrrr... zit me op te winden... snel maar naar de rest van de ongelezen berichten... grrrrr...)

En... akkers vol met hennepplanten bestaan echt ook in Nederland.... Hier ergens boven Groningen ligt er ook één.
Er wordt maar liefst 3000 hectare industriële hennep verbouwd in Nederland !

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/09/07/bleker-steunt-verwerkers-van-vlas-en-hennepvezel.html

En over die kraskaart.... Beláchelijk!!!!!! Schandálig etc etc etc.

Is dát dan die "participatie-samenleving" waar ze heen willen? Een verklikkersmentaliteit kweken???

Ik dacht echt dat het een broodje aap was maar las het ook in de link naar de telegrof. Doodeng, maar ik moet er eigenlijk alleen maar om lachen..omdat ik denk dat het niet kán werken...en dat het zo van de gekke is dat het lachwekkend is...(ik stel me zo voor dat ze dit in Frankrijk gaan doen om illegale eau de vie stokers op te sporen ( ook levengevaarlijk voor de buren want dat stoken doen in zelf geknutselde distilleerketels, vaak van enkele aan elkaar geschakelde hoge drukpannen..ontploffingsgevaar aanwezig bij te hoge druk) een kraskaart met eau de vie geur? Ik denk toch dat je niet een Fransman zal vinden die zal verklikken. Wat is de kans dat het in Nederland zal gebeuren?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

@appelvrouw

gezien het succes van kliklijnen in het verleden, pseudo lok-dingessen verwacht ik het ergste.

Maar als het erop aan komt, dan duurt het nog acht weken, kan ik je uit ervaring vertellen.

En ja, toen het apparaat in actie kwam, toen was er natuurlijk al geoogst...;-(

Ik heb vroeger wel eens geprobeerd om hennepzaad uit de dierenwinkel te zaaien, maar dat lukte niet. Was waarschijnlijk behandeld tegen kiemen.

En wat betreft "één mannelijke plant is al genoeg om dat proces te doen mislukken.": dat mislukken valt reuze mee. Je krijgt wel wiet, maar van mindere kwaliteit.

Vroeger teelde hier iemand op het dorp hennep in een volkstuin. Maar dat is al zo'n dertig jaar geleden en in die tijd herkende nog bijna niemand die plant

En wat betreft die kraskaart: je zult maar zo'n amateurkweker naast je hebben wonen, die misschien jouw stroom aftapt en de boel mogelijk zo knullig in elkaar geknutseld heeft dat zijn huis in de fik vliegt... en het jouwe erbij. Dat gebeurt geregeld, dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.