Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gaat m'n prei nog groeien?

bio-fee

Recommended Posts

Begin september heb ik bij een kwekerij jonge preiplantjes gekocht. Het ras weet ik niet. Ze waren toen ongeveer een potlood dik (of ietsje minder nog). Dat zijn ze nu nog steeds... Hadden ze niet allang veel dikker moeten zijn, of komt dat nog?

Dan lijkt het mij dat er toch iets niet goed zit, prei staat nu dus al 2 maanden... er zou toch duidelijk verschil moeten zijn toch? Ben geen prei kenner

Zelf zou ik een aantal plantjes voorzichtig uit de grond halen en de wortels (als ze die al hebben?) inspecteren, je hebt grote kans dat er iets mis is onder de grond.

Hier ook goed gegroeid. Zijn eigenlijk al bijna oogstbaar. Ook rond die tijd gepoot. De grond waar ze in gingen begin/half augustus wat koemestkorrels gegeven.

Normaal plant je winterprei toch ongeveer rond juli... en oogst je tussen november en februari. Enfin, toch volgens de Velt gids. Je bent dus iets later, de prei zal iets kleiner en zoeter zijn, maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Als ik prei zet geef ik altijd een extra dosis compost en nog wat organische NPK. Ik geloof dat prei zeer dankbaar is voor veel rijpe compost.

Bedankt voor de reacties! Ze hebben wel wát compost gehad, maar niet heel veel (ik dacht dat prei ook niet zoveel nodig had, net als de ui-soorten). Dan is dat wellicht het probleem geweest: te weinig voeding.

Te laat gepoot denk ik eigenlijk niet, want het seizoen loopt sowieso nogal uit nu het nog zo lang vrij warm is en we nog geen nachtvorst gehad hebben. Ik heb ook nog tomaten aan m'n planten hangen... En al veel meer dingen een maand later gezaaid dan op het zakje stond. Niet alles daarvan is gelukt, maar veel ook wel.

Ik ga d'r gewoon nog een lading compost bij gooien en dan zie ik wel wat er gebeurt. Ze staan nu een week of 6 dus wie weet, als het nog wat warm wil blijven, gaat er nog wel iets groeien...

Dit was gewoon een impulsaankoop bij de kwekerij; het waren ook de laatste plantjes...

Nou ja volgend jaar ga ik voor de zekerheid dan maar wel eerder beginnen.

Het is waarschijnlijk de combinatie van niet zo veel voeding + toch wel wat aan de late kant waardoor je prei 2x niet zo heel dik/groot geworden is, Bio-fee.

Ondanks zachte weer tot hier toe is er niet enorm veel groei meer te verwachten. Heeft vooral ook met daglengte te maken en die verander je niet. Kijk maar naar de bomen, die laten ook volop hun blad vallen...het is toch echt herfst! Gemiddeld genomen is - althans hier in Zeeland - de eerste nachtvorst nog niet voor half november te verwachten.

Je schrijft:

het seizoen loopt sowieso nogal uit nu het nog zo lang vrij warm is en we nog geen nachtvorst gehad hebben
Dit betekent niet zozeer dat het groeiseizoen echt langer wordt. Wel vooral dat de groente die er (nog/al) staat wat langer mooi en oogstbaar blijft. Geen echt groei en ontwikkeling meer...hooguit nog wat doorsudderen en volhouden totdat het echt winter wordt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Oh sjips, heeft prei wél veel mest nodig?

Nou ja, dan weet ik dat vast voor volgend jaar: eerder beginnen, én meer mesten!

Om nu speciaal voor deze paar potloodjes nog een meststof aan te schaffen, vind ik ook een beetje jammer. Ze kunnen nog wat compost krijgen, en daar moeten ze het dan maar mee doen.

Oké, weer wat geleerd!

Prei is wel een alliumsoort net al de gewone ui, maar is in tegenstelling tot de ui een bladgewas en heeft dus meer stikstof nodig. Heel logisch eigenlijk. Je moet soms dus verder kijken dan alleen de familie waartoe planten behoren

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.