HuubvG Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 (edited) Oké, als het geen goed idee van mij is om nu de reuze prei te kiezen, kunnen we natuurlijk rustig verder brainstormen. Maak je keuze. Je kunt je keuze zolang de poll loopt nog herstellen. Een tekstje met uitleg zou ik op prijs stellen. Edited October 24, 2013 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 ik ga al brainstormend de strijd met je aan!iets echt boven de grond groeiend is wel veel leuker i.v.m. foto's enzodus.....de komkommer! kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Ik vind de prei best leuk. Ik vind eigenlijk alles een uitdaging, zoals die aubergine 2 jaar terug..interessant om dat uit te proberen. Ik heb dus op de prei gestemd, ook omdat het de keuze van Huub is..en die accepteer ik, thanks Huub! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Ik heb doorgaan babbelen gestemd. Helemaal niet omdat ik tégen prei zou zijn, maar eigenlijk om iets heel anders : Ik wil nog helemaal niet weten wat het wordt ( het is OKTOBER ! )( en ik ben er helemaal vóór, dat ik ook niet stem op een teelt.: Ik hoor het wel ).( ietsje iets van verrassingselement )Maar prei is ook goed hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 Niet omdat het jou keuze is '' de prei '' maar,iets wat anderen aangaven sprak mij erg aan en dat is veel van iets en ook nog bruikbaar als voedsel. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijke Posted October 24, 2013 Share Posted October 24, 2013 simpel: ik eet nooit prei Ohja, en ook (voor mij) niet onbelangrijk: ik krijg mijn tuin pas in maart, dus als er nu al moet worden voorbereid kan ik sowieso niet mee doen. Niet dat ik zeker weet of ik mee wil doen. Het moet vooral niet te moeilijk zijn, ik ben nog noob schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Ik ben uiteraard VOOR de prei, ik had prei of komkommer voorgesteld en ik ben nog steeds voor beiden. http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agnetha Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Ik heb gestemd op brainstorm. Prei een goed idee maar de komkommer vind ik net iets leuker en heeft ook meer sensatie denk ik. Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin! Link to comment Share on other sites More sharing options...
simke Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Ik kies voor prei omdat ik ook een keer wil mee doen. En ik nu weet hoe ik prei groot kan krijgen. Was mij eerder niet gelukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gwen Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Aardpeer? En dan zakteelt of volle grondteelt, hoogste stengel, wel/geen bloei, en opbrengst per gepoot knolletje. Het leuke is dat je dan een gewas hebt dat onder de vergeten groente valt, makkelijk te telen is, lekker is en zich leent om permanent in je tuin te houden. Poten kan oktober, dus nu of in het voorjaar in maart. Maar ik heb in mei gepoot en een prima opbrengst gehaald. Ik heb sowieso wel voor ieder 1 knolletje beschikbaar van mijn eigen oogst, geen idee of dat voldoende is. Het is misschien leuker om een teler of zadenhandel te vragen om een leuk ras en sponsoring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Ik vind alles goed.De keuze aan Huub en dat had hij gedaan?? Maar als hij verder wilt met brainstormen komt het zware weer aaaaaaaaaaaan.Maandag!!! http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 (edited) Dat heb ik dan weer... ik doe een impulsieve keus en even later wil ik erop terugkomen... er was ook veel te kiezen: brainstormen en stemmen, óf zelf de keus maken. De prei vond ik leuk, maar leek me moeilijk te wegen, dacht toen aan de langste reuzeprei. Toen iemand opperde dat je de omtrek moest meten, dacht ik: ja, dat hebben we nog niet eerder gedaan. Dus toch de dikste dan. Bovendien las ik dat je in de herfst al moest beginnen met voorbereiden, wil je dikke preien hebben, dus vandaar de (te) snelle beslissing. Nu hoop ik dat we verder kunnen gaan brainstormen. Het kan dan alsnog de reuzeprei worden hè, vergeet dat niet. Maar dan vervalt de mogelijkheid dat ik zomaar iets kan beslissen, beter! We gaan dan met z'n allen beslissen wat het wordt, dus eerst stemmen op de grote lijst van blz 1. Daaruit 10 meest gestemde producten nemen, deze vervolgens in de poll plaatsen en dan gaan we de wedstrijd aan met het meest gekozen gewas. Dan valt er ook wat verantwoordelijkheid van me af. Het verrassingseffect vervalt ook, maar het zij zo. Bij de vorige wedstrijd waren 51 gegadigden. Ik stel voor om deze poll te sluiten als er 50 mensen gestemd hebben. De mogelijkheid om je stem te herzien, laat ik vervallen. Edit: alleen het weer in Nederland is veranderlijker! Edited October 25, 2013 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Gisterenavond had ik blijkbaar als eerste gestemd. (Toen stond het nog 100% voor de prei, ha, ha) Neen...ik zou niet meedoen om te winnen, maar om die aparte soort prei eens te proberen. Trouwens, wie biologisch/ecologisch werkt, is mogelijk in het nadeel...je kweekt dan meestal niet voor "de meest", maar om een gezond gewas te krijgen of de optimale smaak...of gewoon een leuk tuintje met lekkere of mooie dingen. Een aantal op-pep-trucjes als kunstmest of erg veel mest of intensieve aantastingbestrijding met alle mogelijke middelen, vallen dan af. Tuurlijk...dat kan soms best meevallen. Maar toch wat andere benadering. Bovendien, zoals eerder gezegd...ik zit ook niet zo competitief in elkaar: ben juist tevredener met mezelf omdat ik dat op een aantal gebieden heb kunnen laten vallen. Soit. Mijn belangrijkste reden om voor de prei te stemmen was dat ik het "forum-groeps-proces" wel erg ingewikkeld en serieus vond worden. Tjeetje...mensen...het is maar een spelletje! Het is voor de leut! Er hangt echt niets vanaf! Huub zou kiezen en dat deed hij...prima toch: We hebben een leuke uitdaging (en voor wie zo nodig wil winnen...ga je gang). Dat wilde ik met mijn stem uitdrukken. Zal best dat er mensen zijn die die groente niet zo graag lusten...is dat het criterium? Je kunt ook denken: Ik doe gewoon mee. Zou er een groente of gewas bestaan, dat iedereen lekker vindt? Denk het echt niet. Dan doe je ze toch in de soep of geeft hem weg.....lijkt me. Door even minder "kritisch" te zijn, maak je een leuke wedstrijd mogelijk... Maar blijkbaar werkt dat niet zo.... Het zal vast aan mij liggen, dat ik dat niet zo goed begrijp. Maar ook hier: Soit. Mijn gedachte was om een niet-wedstrijd, maar wel een samenwerk-uitdaging te doen. Daar wil ik wel 2 aanzetten voor geven, maar daarvoor moet ik eerst nog met Jorg als moderator goed overleggen over het hoe, wat en waar. Ik wil niet zo maar op eigen houtje wat gaan doen op het forum. Ik denk aan 2 dingen:1. Een echt lekkere zoete tomaat ("honingtomaat" mag je het niet noemen, want dat is een beschermde merknaam) wordt niet zozeer een uitdaging, wat mij betreft, maar wel een samenwerkprojectje waar we veel info en ervaring kunnen delen en van elkaar opsteken. De kweek van een prima nieuw "ras" is echt te moeilijk en ik vermoed dat er al vele bedrijven en professionelen op de wereld al lang mee bezig zijn. Maar dat iedere liefhebber over een tijdje zelf een lekkere zoete tomaat kan telen, die niet veel onderdoet voor die "honingtomaatjes", dat lijkt me wel haalbaar. Dus hopelijk komt er hierover binnenkort een draadje met informatie en een plannetje.2. Als het kan/mag wil ik bovendien een topic starten om maar eens wat wensen/mogelijkheden/ideetjes te verzamelen en bespreken over wat wel een geschikte samenwerk-uitdaging zou kunnen worden. Grote kans dat daar iets leuks en interessants en haalbaars komt bovendrijven, waar forumleden die willen de handen in elkaar kunnen slaan. Wordt waarschijnlijk vervolgd! In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dennislp Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 @Huub: Leuk idee die prei! Eet geen prei, maar ach.. Dat ene plantje voor die wedstrijd moet wel kunnen. Wel jammer dat je al zo snel moet beginnen met de mest etc.. Dat vind ik wel een beetje erg snel Heb zelf op brainstormen gestemd, gewoon omdat een keuze nu me erg snel lijkt (ookal moet je ook niet eindeloos doorgaan met brainstormen). @Weknow: Ik doe mee! Proberen gezamenlijk nieuwe soorten te maken lijkt me helemaal top. > Planten kopen? Doe het bewust! Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 @ Weknow, het is inderdaad wel zaak om een en ander met een korreltje zout te blijven nemen. Het gaat maar om een handjevol spelers dat uiteindelijk meedoet tot het eind. Neem nu bijvoorbeeld ene Weknow, die zich wel opgeeft voor de borlottowedstrijd, zich op de deelnemerslijst laat zetten, de zaden in ontvangst neemt en vervolgens meedeelt dat hij ze van plan is volgend jaar te gaan leggen voor eigen gebruik, omdat hij niet van wedstrijden houdt... Goed, spannend! Aangezien ik van alles mag beslissen dus, besluit ik nu dan om deze poll vanavond te sluiten. Mocht het dus toch de prei worden, hetgeen er nu wel op gaat lijken, dan is het best handig dat we vroeg zijn. Kijken hoeveel deelnemers het worden, kijken hoe en waar de zaden besteld moeten worden en hoeveel, hoeveel zaden per persoon, zorgen dat iedereen vóór januari het zaad heeft gekregen, etc. Het kan ook even duren voordat iedereen een retourenvelop heeft opgestuurd naar mij, en ook de spelregels zullen niet overal even snel doordringen. Dus stemmen mag tot vanavond! Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 @weknow ik doe mee.Heb vorig jaar zaad van de honigtomaatje over gehouden en dit jaar gezaaid.Ik vond ze niet meer zo zoet(k'weet dat alles niet vast/echt is) 6 jaar geleden op de markt in Frankrijk tomaatjes gekocht en daar zaad van gewonnen en deze gebruik ik nog steeds (heerlijk) Kunst grepen ga ik niet doen voor de prei en ook geen kunstmest.Alleen eerder zaaien en poten daar ben ik voor.Dat vind ikleuk kunnen we al in jan zaaien. http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 ... ... Mijn gedachte was om een niet-wedstrijd, maar wel een samenwerk-uitdaging te doen. Daar wil ik wel 2 aanzetten voor geven, maar daarvoor moet ik eerst nog met Jorg als moderator goed overleggen over het hoe, wat en waar. Ik wil niet zo maar op eigen houtje wat gaan doen op het forum. Ik denk aan 2 dingen:1. Een echt lekkere zoete tomaat ("honingtomaat" mag je het niet noemen, want dat is een beschermde merknaam) wordt niet zozeer een uitdaging, wat mij betreft, maar wel een samenwerkprojectje waar we veel info en ervaring kunnen delen en van elkaar opsteken. De kweek van een prima nieuw "ras" is echt te moeilijk en ik vermoed dat er al vele bedrijven en professionelen op de wereld al lang mee bezig zijn. Maar dat iedere liefhebber over een tijdje zelf een lekkere zoete tomaat kan telen, die niet veel onderdoet voor die "honingtomaatjes", dat lijkt me wel haalbaar. Dus hopelijk komt er hierover binnenkort een draadje met informatie en een plannetje.2. Als het kan/mag wil ik bovendien een topic starten om maar eens wat wensen/mogelijkheden/ideetjes te verzamelen en bespreken over wat wel een geschikte samenwerk-uitdaging zou kunnen worden. Grote kans dat daar iets leuks en interessants en haalbaars komt bovendrijven, waar forumleden die willen de handen in elkaar kunnen slaan. Wordt waarschijnlijk vervolgd! Dit vind ik sowieso een ander onderwerp Weknow, maar het staat je toch volkomen vrij om een draadje te starten met de oproep om gezamenlijke teelten te starten? Eentje over de zoete tomaat: veel animo. Eentje over het vergaren van ideeën buiten het wedstrijdelement, prima lijkt mij. Als er iets op tegen zou zijn, dan zou je dat wel vernemen en zou je draadje in het ergste geval gesloten of verwijderd worden, So what? Ik heb zelfs nog liever dat je een en ander in een nieuw topic zet dan dat je dat hier doet, want ik vind jouw bijdragen enigszins off topic geraken... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Langste/dikste prei gaat wel lastig worden omdát je ze dus heel vroeg moet zaaien, en de grond dus moet klaarmaken (gaat bij mij bijvoorbeeld al niet, te nat). Ook moet je in de winter ook een geschikte plaats hebben om de prei-kiemen te laten groeien (licht, koel, vorstvrij). Niet iedereen heeft dat. Die mensen sluit je dus ook al weer uit van deelname. Het gaat dan ook niet om het telen van één prei maar om een heleboel waaruit je, na veel vertroetelen, uiteindelijk de langste/dikste selecteert.De Prei-optie lijkt me wel leuk om te doen, maar niet voor deze teeltwedstrijd. Meer als experiment met een aantal mensen die daar ook mee aan de gang zouden willen. Het lijkt mij het leukst om een groente te kiezen waar zo veel mogelijk mensen (ook de mini-moestuinmensen) aan mee kunnen doen en die ná maart gezaaid kan worden. Dit vanwege de verschillende omstandigheden op onze tuinen (natheid/kou etc.). Het gaat ook vooral om het amusementsgehalte en niet om de winst. Dus moet het niet al te serieus worden. (Zei de Erny die nog nooit heeft meegedaan aan de teeltwedstrijd dus die er eigenlijk niets van afweet.... ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 ik sluit me aan bij erny al was ik al helemaal bezig als moestuinbakkenier met een plan de champagne voor de zwitserse en bukgaarse reuzen kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 @ Erny, En ik heb nog nooit een wedstrijd georganiseerd... Nu geeft het al verwarring dat er twee draadjes lopen. En ik lees steeds heel goede argumenten voor zowel de prei als voor het brainstormen... Erny zegt in het andere draadje: Enne Huub, neem de tijd, zeg bijvoorbeeld dat je vóór een bepaalde datum (jan oid) nog geen beslissing neemt oid om jezelf een beetje in toom te houden... Dat vind ik dan ook wel weer een goeie. Ik kan Jorg vragen om de tweede draad te verwijderen. nemen. De prei staat trouwens wel voor! Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Ik heb natuurlijk voor de prei gestemd Omdat het mijn voorstel was en ik deze soort graag wou proberen, tevens denk ik dat de omvang meten niet te ingewikkeld is en iedereen kan ook deelnemen of je nu een grote tuin hebt of een kleine of desnoods alleen een emmer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 25, 2013 Author Share Posted October 25, 2013 Goed zo! Je kunt ze ook in een pot, groeizak, kas, MM poten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jenneke Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Ik heb op doorgaan met brainstormen gestemd omdat ik toch nog stiekum een beetje hoop dat het die Armeense komkommer wordt Maar wordt het de prei dan doe ik ook mee hoor, de komkommer lijkt me gewoon net wat leuker Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted October 25, 2013 Share Posted October 25, 2013 Oeps, ik ben te laat om te stemmen... Maar denk er wel hard over om dit jaar mee te doen! Welk gewas het ook wordt Dat de reuzeprei eventueel ook in grote pot of zak kan vind ik wel heel aantrekkelijk! Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted October 26, 2013 Author Share Posted October 26, 2013 Ik heb natuurlijk voor de prei gestemd Omdat het mijn voorstel was en ik deze soort graag wou proberen, tevens denk ik dat de omvang meten niet te ingewikkeld is en iedereen kan ook deelnemen of je nu een grote tuin hebt of een kleine of desnoods alleen een emmer. Jij had het inderdaad al in het begin over deze prei. Later in het brainstormtopic kwam die steeds weer terug. Bovendien begon je over de omtrek meten, dat vond ik origineel. Nu we aan de poll kunnen zien dat er best veel animo is voor de mammoth pot mogen we er vanuit gaan dat het hem definitief wordt. En ik ga waarschijnlijk zelf toch meedoen, en wel midden in mijn voortuin, die ik eerst helemaal overhoop moet halen. Gewoon voor de kick meedoen, wat zou het. Eerder leek me de Armeense komkommer ook heel geschikt, maar ik vernam van Mijke dat deze 80 cm breed is en groot wordt, dus bijvoorbeeld al ongeschikt voor de kleine tuin, de MM enzo. Dus, 't is altijd wat en je kan het niet ieder naar 't zin maken. Moderator, deze kan dicht, weg, sluiten, dank je! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts