Ga naar inhoud

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds vandaag hebben mijn knofloken ook last van roestvorming. De olifanten niet, alleen de gewone. In 1 van de olifanten zag ik wel een bloemknop, die heb ik weggeknipt.

Geplaatst:

Hier gelukkig geen roest.

Ze hebben in april een aardige dosis koemestkorrels gehad en groeien nu in de breedte als een gek.

Stelen zijn nu ca. 2 tot 2 1/2 cm dik.

Ben benieuwd hoe het onder de grond gaat!

De olifanten knoflook is nu zoals een flinke prei zo dik.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Ik heb roest op een grote franse soort en op de Delhaize-soort.

Heeft het zin om de roest te behandelen?

Ik heb hier een bio-fungicide.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:
Roest is gelukkig niet heel schadelijk voor de knoflook, alleen bij zware aantasting kan het de groei remmen en kunnen aangetaste bladeren (langere termijn) afsterven.
Geplaatst:

Roest heb ik ook een beetje, niet veel maar wel op alle planten.

Gisteren heb ik er paardenmest tussen gestrooid als mulch, hoop dat het goed is

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Misschien een stomme vraag hoor, maar ik zie in het eerste berichtje in dit topic staan dat je een knoflookteentje plant.

Is dit gewoon eentje die je uit de winkel hebt gehaald of zijn dit specifieke knoflookteentjes ?

Geplaatst:

Gewoon teentjes van een knoflookbol.

Wat voor bol, waar vandaan, maakt niets uit. Of ook wél natuurlijk; als je specialere soortjes wil.

Maar ook uit de supermarkt kan hoor. ( soms, vaak onbenoemde soortjes )

Geplaatst:

Dikke schachten, waarschijnlijk doordat ik de geul tussen de twee verhoogde bedden gevuld heb met verteerde stalmest en compost...

Maar ook een fors probleem: twee knofloken die ik eruit gehaald heb omdat ze wat te dicht op elkaar stonden blijken gemineerd te zijn Helemaal niet fijn. Heeft niemand anders daar last van? Vorig jaar had ik het ook, maar pas veel later, vlak voor de oogst. Ik ben bang dat de bollen straks allemaal aangetast zijn...

Geplaatst:

Ik las op internet dat het de prei mineervlieg is, die boort gaatjes en legt dan eitjes. Bij mij dus op de knoflook, bij gebrek aan prei denk ik...

Maar nu dus al behoorlijke schade onderin de schachten door de etende larven. Je schijnt er tegen te kunnen spuiten, maar daar heb ik niet zoveel zin in. Wel was er op dit forum vorig jaar iemand die stro tussen de prei legde waar spinnen zich in verschansen die dan de vliegen vangen voordat ze hun eitjes leggen. Dat leek me wel cool! Ik heb dus idd stro tussen de loken, maar helaas... geen effect

Geplaatst:

Ah bedankt voor de uitleg.

Gisteren onze knoflook eens goed bekeken, maar buiten dat er sommige al wat geel worden aan de punten zie ik niets bijzonders. Alleen dat er sommige al net zo dik zijn als een prei. Ben benieuwd hoe de bollen groeien.

Geplaatst:

Hier veel roest en geel blad. Maakt mij niet zo veel uit. Of het veel effect op het resultaat heeft, zal wel wat neem ik aan. We zullen zien.

Vanmiddag:

DSCN582657671400263341.JPG

Geplaatst:

Hier precies hetzelfde. Enorm veel roest. Een Krimpenerwaard probleempje misschien? Overigens vind ik jouw lookjes wel heel dicht gepoot hoor Bit...

Geplaatst:

Ehm... ik heb de mijne ook zo gepoot, gaat altijd goed. Ze hebben zo toch genoeg ruimte om ondergronds flinke bollen te maken?

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Ja, ik weet niet. Dacht t eigenlijk niet. In de rij op 20cm en de rijen op 30 cm met na 3 rijen een paadje. Ze zijn wel vele malen hoger en groter dan vorig jaar. Die ' dichtheid ' lijkt dacht ik maar zo.

Kleine teentjes heb ik wel iets dichter gepoot wel.

Geplaatst:

Bij ons gaat de roest ook rond en de buurman heeft witrot (heeft geen wisselteelt toegepast met de knoflook).

Dus heb ik uit voorzorg mn knoflook besproeid met een mix van lauw water, scheutje olie en baking soda (natriumbicarbonaat) (5 gr b.s. op 1 l water).

Dit zou de groei van de schimmels moeten belemmeren.

Ze glimmen in ieder geval nu erg mooi in het zonnetje.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...