Ga naar inhoud

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier ook veel rauwe knoflook door de sla, heerlijk! en als manlief kookt gaat er gerust een hele bol rauwe knoflook door de dressing

Mijn knofloken zijn bijna klaar in de tuin, sommigen zijn al heel erg groot al zien er enkele ook wel raar uit: de tenen staan open, dus er zitten gaten tussen. Bij 1 zag ik ook een wurmpie of larfje zitten. Ik laat ze nog een even zitten tot het loof echt geel is en ga dan kijken hoe de rest eruit ziet. ( 300 stuks, er moet flink sla gegeten worden immers )

Geplaatst:

Heb ze vandaag geoogst, ik moest wel. Alles lag plat, helemaal vergeeld en onder de roest. De meeste bollen zijn mooi en groot, maar van sommigen lijken de teentjes wat los te zitten. Geen beestjes gezien. Ze hangen nu te drogen.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Je ziet ze niet aan de buitenkant. Vorig jaar zaten ze met meer beesies in meer bollen. Nu in iets meer dan de helft , een paar beesies, maar er was nog geen vraat. Vorig jaar wel(kleine bruine/roze gangetjes aan het loof én de teentjes) maar toen heb ik iets later geoogst.

Geplaatst:

Hier nu ook roest maar ik zie geen tekenen van beestjes. Kun je dat zien? Zal zo eens een bol oogsten (goed voor de bbq zo) en kijken hoe die eruit ziet.

Geplaatst:

Ik heb gisteren mijn eerste bol geoogst. De doorsnede is 3,3 tot 3,5 cm, afhankelijk of je op het dikste of dunste deel meet. Dat is geen superbol, maar aangezien ik het hele zaakje ruim een maand geleden heb verhuisd van de ene naar de andere moestuin valt me het nog reuze mee. Deze had ik in het najaar gepoot, begin november ongeveer. De rij zit nu onder het roest, dus ik dacht laat ik maar eens eentje uittrekken om te zien hoe ze zijn. De rest neem ik mee wanneer ik knoflook nodig heb, het is natuurlijk om te eten en niet om te bewaren.

Tuinieren op 210 m² op de kleigrond van De Smalle Steeg in Nijmegen.

Geplaatst:

Ik heb een paar dagen geleden mijn knoflook gerooid, omdat alles helemaal geel was, hangend en wel zo erg dat ik vreesde de bollen niet meer terug te vinden vanweg het loslaten van de stelen bij sommigen. Geel van de roest hoor, helaas.

Ik heb nu leuke medium knollen knoflook, groter dan ooit in mijn moestuincarriere, al had ik toch wel gehoopt op groter (en oogsten in juli).

Ze hangen nu nog in de tuin ondersteboven uit te drogen, zoals ik eigenlijk met uien gewend ben. Straks wil ik ze binnen halen, en het liefst een streng vlechten als ze goed droog zijn. Ik vraag me echter af hoe lang zoiets bewaarbaar blijft bij oogst uit eigen tuin. Ik vergelijk het dan even niet met gekochte knoflook, want ik ken de procedures niet die zij volgen.

Iemand met ervaring? Als het niet zo lang is, maak ik 1 vlecht voor de pret van het opscheppen, en hak ik de rest de vriezer in of zoiets.

Geplaatst:

Bij mij zijn de vlechten van vorig jaar verbazingwekkend lang goed gebleven. Ik had ze al vrij snel op maar 1 heb ik laten hangen om te zien hoe lang het goed ging. Ik had ze in de keuken onder het plafond opgehangen, dus heel hoog boven het aanrecht.

1 maand geleden was de laatste bol nog goed en niet uitgelopen of zacht of schimmelig, terwijl ik tussendoor al vaak knoflook had gekocht die ik in een mandje in dezelfde keuken legde en die werd snel zacht en schimmelig en liep uit.

Geplaatst:

Dagelijks haal ik er een hele bol uit om te eten. De Spaanse zijn mooier van kleur (roze/paars), groter én lekkerder dan de witte Chinese. De witte was het eerst rijp, die gaat er ook het eerst uit. De paarse laat ik zitten tot juli.

Er waren ook enkele olifanttenen geplant. die zijn al op. Werden niet groot, bleef niet veel van over.

Geplaatst:

Mooi, leuk om te horen dat au naturel bewaren goed kan verlopen. Kwestie van goed droog houden vermoed ik.Ik zal wel zien. Mijn Spaanse knoflook (via AH) is ook de mooiste. Die Chinese van me is nooit verder gekomen dan het olifantenknoflookstadium: 1 dikke bol. Het loof daarvan was al zowat gecomposteerd ter plekke, dus veel meer eer viel er niet aan te behalen dan maar gewoon de grond uit wroeten. Zou ik een kansje maken als ik die bolletjes in oktober er weer in zet?

Nog een observatie van een tijdje geleden met gekochte knoflook, mogelijk van de Lidl, maar ik weet het niet exact zeker meer. Die rook enorm rokerig. Eerst negeerde ik dat, en ineens dacht ik te begrijpen dat die knoflook door de producent gerookt was om de bewaartijd te verlengen. Was verder prima lekkere knoflook.

Geplaatst:

Ik heb ook het laatste deel geoogst, nu alles plat lag:

2014-06-13-2056591403098499.27

Hangt in mijn garage aan het plafond, meerdere van dit soort bossen met loof en wortels.

Afgelopen winter waren de uien die daar hingen ook in februari nog goed, dus het moet droog genoeg zijn.

Ben benieuwd hoe lang ze goed blijven. Mochten ze gaan uitlopen of schimmelen dan gooi ik ze alsnog in de vriezer.

Ik ben in ieder geval heel tevreden met mijn eerste knoflook oogst .

Geplaatst:

Hier ook alles onder de roest en loof afgestorven dus maar geoogst. Bolletjes van een centimeter of 3 doorsnee, meer niet... Wel lekker! Het was biologische Franse knoflook.

Geplaatst:

Zondag ook al mijn knoflook maar geoogst wegens roest en hij lag plat op de grond.

Hij ziet er wel goed uit, geen beestjes zoals vorig jaar. Maar grootste bol is 3 cm doorsnee.

Geplaatst:

Ach dat weet ik niet Persica, mijn buuf doet t ieder jaar en heeft het volgens haar zeggen van een deskundige. Daarom doe ik de test met een twintigtal planten..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wij hebben gisteren 1 teststengel geoogst, en tot mijn stomme verbazing zat er echt een enorme knol aan! Het is pas ons eerste jaar maar wat was dat leuk zeg, en dat van 1 teentje! De rest halen we er hoogstwaarschijnlijk aankomend weekend uit

i4ocow.jpg

Ter info, de bieten hebben een doorsnede van ongeveer 12 cm

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...