Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Dankdag

Featured Replies

Geplaatst:

maar wie zorgt er dan voor het getuttel met de zaailingen?

nee mannen en vrouwen vullen elkaar prima aan. met enkel mannen of enkel vrouwen zou de samenleving er niet beter op worden.

Geplaatst:
  • Auteur

Zijn we onderhand niet 'off topic'?

Geplaatst:

En dan bedank ik de boer met z'n koeien, dankzij hun kon ik 10m3 stalmest op het land gooien en had ik een mooie oogst

Geplaatst:
  • Auteur

Wat jammer dat er op het forum weinig respect is voor iemands overtuiging en dat deze zo geriducaliseerd wordt.

Het doet pijn. Niet om mijzelf, maar vanwege hetgeen mij lief en dierbaar is.

Het valt mij echt tegen; ik had anders en beter gedacht...

Ik ben niet gewend om op deze wijze met anderen om te gaan, ook al heb ik een andere mening over een bepaald onderwerp.

Spijtig!

Geplaatst:

Groente kweken en geloof zijn twee dingen apart dat er een dankdag aangekoppeld is is leuk voor de gelovigen maar voor de niet gelovigen stelt het helemaal niks voor. Riducaliseren doet naar mijn mening het geloof zelf" ieder zijn mening hoor" maar het zijn vaak de gelovigen die een monopolie op de waarheid (willen) hebben. En de bijbel geeft geen grote bloemkolen of enigzins meerwaarde aan de oogst.

Respect voor de gelovigen maar ook voor de niet gelovigen. ( til er niet te zwaar dit is een mening)

Geplaatst:

Ik vind het, als we het althans zo nodig zo willen noemen, eerder riducaliserend (of bagaliserend) om te zeggen dat god alles in mijn leven gefixed heeft. In mijn opinie is dit niet zo, dat heb ik zelf gedaan, voor de helft althans, en de andere helft is gewoon kans waar je zelf, en ook geen enkele god, invloed op hebt.

Iedereen moet zelf weten wat hij gelooft en iemand is daar echt niet meer of minder om. Maar als je op een forum een dergelijke geloofsuiting doet dan kun je verwachten dat mensen daar op hun beurt hun eigen geloofsuiting op willen vertellen. Jij vertelt dat je god dankbaar bent, een ander vertelt dat ie zn voorouders dankbaar is. Het een is daarbij echt niet slechter dan het ander, en zeker niet riducaliserend. Ik vraag me dan ook af waarom je het wel zo opvat als een ander zijn geloofsovertuiging hier deelt, terwijl ze niks anders doen dan dat jij zelf deed? Ik zou juist zeggen: wees blij dat mensen naar aanleiding van je topic iig nadenken over wie zij dankbaar zijn voor hun oogst - of dat nou god, zichzelf, hun voorouderen of de zadenhandelaar is!

Geplaatst:
Geplaatst:

Mooi toch dat we met zn allen dankbaar zijn voor onze oogst en de moeite die we daarvoor gedaan hebben. Het doorzettingsvermogen dat we zo nu en dan moeten hebben en de discussies op dit forum over van alles en nog wat.

Ik denk dat God trots is op al zn kinders

nb

Ik kon me een dankdag niet herinneren dus ff google leert dat dit een protestantse dag is, en dat geloof praktiseert niet iedereen. Logisch dat je dan heel uiteenlopende reacties oproept en dat moet ook kunnen, toch?

http://www.beleven.org/feest/dankdag_voor_gewas_en_arbeid

Geplaatst:

en voor alle andere dagen in November.........

http://www.beleven.org/feesten/maanden/november_2013

vandaag dus:

Thanksgiving Day - Liberia

Dag van de revolutie - Bangladesh

Dag van de verzoening en samenwerking - Rusland

best grappig al die "feestdagen".....

zou poetin wel weten welke 'dag" het vandaag in rusland is??????

dus: dag!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

@ Marijke. Mijn excuses wel. Ik heb inderdaad het topic de humor in willen trekken, en dat is wellicht voor jou een ridicule daad, en is het ook wel geloof ik. Dus : sorry.

Geplaatst:

Dit draadje heb ik aandachtig gevolgd, zonder eerder te willen reageren.

En me erg verwonderd over de hevigheid van reacties (naast gelukkig ook wat relativerende reacties en wat vriendelijke humor).

Blijkbaar liggen er diepe gevoeligheden. Vooral dat valt me op! Hier wordt geraakt aan diepe overtuigingen van mensen...die verschillen blijkbaar nogal.

Wordt het door sommigen als provocerend of opdringerig gevoeld, als iemand een duidelijk gelovig bericht plaatst. Sommige reacties zijn dan (ingehouden of uitdrukkelijk) fel en in hun niet- of anders- geloven in iets (jezelf, de natuur, mensen...) even onomwonden.

Wordt dat weer uitgelegd als "niet-respectvol" door de oorspronkelijke poster.

En velen worden erdoor aangesproken, blijkbaar, om te vertellen wat ze wel of niet geloven.

Noch de eerste post, noch de vele reacties riepen bij mij negatieve gevoeligheden op. Wel dacht ik even: "Wie kaatst, kan de bal verwachten...." en ook "Waarom is het nodig om de bal zo hard terug te kaatsen?" Als wat je zegt door een ander wordt opgevangen als een pijnlijk hard gegooide bal, is het wijzer om te zwijgen. De grens tussen uitdagen en staan voor wat voor jou belangrijk is, wordt dan heel troebel. We hebben plezier en voldoening met onze moestuin....dat hebben we allen op dit forum! Dat we daar verschillende betekenis aan geven, blijkbaar, doet daar helemaal niets aan af.

Ik stel voor om deze draad nu te stoppen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Groet,

Geert-Jan

Geplaatst:
@ Marijke. Mijn excuses wel. Ik heb inderdaad het topic de humor in willen trekken, en dat is wellicht voor jou een ridicule daad, en is het ook wel geloof ik. Dus : sorry.

Ik vind het altijd getuigen van klasse als iemand zijn welgemeende excuses aanbied, kunnen we ook weer allemaal iets van leren....Dank je wel Bit!

Wat mij betreft hoeft dit draadje niet op slot en daarmee netjes onder de mat geveegd; we kunnen met respect rustig verder discussiëren, vind ik.

Geplaatst:
  • Auteur

Dank voor de relativerende laatste reacties.

Mijn topic was niet om te provoceren, maar om aan te geven wat voor een speciale dag het voor ons was m.b.t. onze moestuin.

Alle onderwerpen rond de moestuin zijn hier toch bespreekbaar, of niet?

Dat anderen een andere mening hebben...prima, daar heb ik geen moeite mee (in tegendeel, ik heb het afgelopen jaar heel wat geleerd over de moestuin door het lezen van allerlei meningen en reacties daarop), maar de wijze waarop die verwoord werd, heeft mij pijn gedaan. Ik heb zelf bijvoorbeeld niets met allerlei antroposofische moestuintheoriëen, maar ik zal daar een ander niet negatief op antwoorden. Hooguit vragen naar het hoe en waarom.

Laten we aub met respect voor elkaar hier op het forum met elkaar omgaan.

Het forum is veel te interessant en gezellig om conflicten uit te vechten.

Daar wordt echt niemand wijzer van.

Tot lezens op andere topics.

Geplaatst:

@marijke.....

een dankwoord mag zeker soms wel.....

ook ik sta soms/vaak verwonderd te kijken hoe alles groeit en bloeit!!

maar door hier voor een gelovige dankdag een apart topic te openen lokte je natuurlijk wel diverse reacties uit

je had je dankdag ook kunnen zetten op dit topic:

een-dankwoordje-t11537.html

en dan was jouw manier van danken denk ik heel anders benaderd....

het kwam op mij [en denk anderen] over alsof je jouw geloof hier aan het belijden was...

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Ook mijn bedoeling was het niet om je te beledigen Marijke..ik vond het juist prachtig om hen te herinneren met een dankwoord die in mijn ogen ervoor gezorgd hebben dat we kunnen eten wat we willen..zonder steeds weer ziek te worden.(Darwinist in hart en ziel ben ik)..

Dat ik daarvoor jouw dankdag voor het gewas geleend heb deed ik zonder jou pijn te willen doen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zo'n dankdag vind ik niks engs, ik zie het toch als een soort reflectie, een moment om ergens bij stil te staan. En dat soort momenten zijn waardevol! Ik geloof nergens in, maar denk opzich dat het wel een mooi iets is wat zekere vormen van rust, structuur en reflectie (kan) bieden. Hoop niet dat ik je beledigd heb met m'n humor-opmerkingen, want dat is dan totaal niet de bedoeling geweest.

Laten we aub met respect voor elkaar hier op het forum met elkaar omgaan. Het forum is veel te interessant en gezellig om conflicten uit te vechten. Daar wordt echt niemand wijzer van.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.