Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

nog niks gezaaid, ik heb geen ruimte om opgekomen zaailingen zo lang een goed onderkomen te bieden, binnenshuis. De tuin lijkt me nu geen bepaald veilige plek op dit moment, met een mogelijke koude periode nog in het verschiet. Van het voorjaar ga ik ze wakker maken, nu nog even niet...

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

14 jan. 6 zaadjes gezaaid. 2 daarvan komen nu boven. ( net sinds vanavond )

Ik wacht nog op 3 en 4e ( de 3e denk ik ook te zien ) en dan gaat de bak mee naar de koude kas op de tuin, morgen of overmorgen.

Geplaatst: (aangepast)

Maar daarmee kan ik jouw bericht niet aanpassen. Dat gebeurt dan in een nieuw venster/bericht. En dat worden dan wel steeds hele lange berichten... = topic vervuiling...

aangepast door Gast

Oh ja, maar dat is toch helemaal goed? Dan verhuist het lijstje mee.

Ja wel lange berichten ja, maar ik verwacht dat het niet zo vaak zal gebeuren?

Of dat die lange berichten eigenlijk geen probleem (hoeven) zijn?

aangepast door Gast
Geplaatst:

Dan krijg je dus steeds die ellenlange lijst weer te zien omdat er weer iemand één cijfertje heeft veranderd... lijkt me niet handig en lekker voor het leesgemak... vervuiling van het topic...

Dan kan er toch beter een kort berichtje geplaatst worden en dat jij jouw lijst dan aanpast (en het desbetreffende bericht met lijst eventueel helemaal bovenaan het topic zet zodat het goed terug te vinden is?)

Geplaatst:

Oké. Die lijst dan dus helemaal bovenaan zetten, daar bedoel je dus mee: in het eerste óf tweede (namenlijst) bericht van dit topic zetten? Ik had het al overwogen, maar het leek me leuk om een zwevende lijst mee te laten lopen. Jij noemt dat vervuiling. Ik zal één nachtje moeten slapen (is jouw eigen advies ) over dit idee en dan de knoop doorhakken!

Geplaatst:

Ondanks de eerdere sterfte van de mini preitjes laat ik me niet uit de wedstrijd slaan.

Dus hierbij de volgende vijf!

DSCN449634941390381686.JPG

(Net gezaaid en alleen nog een potje aarde lijkt het nu. Wel een beetje zielig naast m'n groeiende afrikaantjes... Maar het worden de winnaars!! )

Geplaatst:

Ik begin de moed ook een beetje te verliezen. De nieuwe methode trekt schimmels aan en ik durf in deze fragiele staat de grond niet te verversen. De bakjes uit de propegator gehaald in de hoop dat de schimmel eraf droogt.

1620697_651145638275561_402693942_n.jpg

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Ken, je hebt voor je krantenpapierenbakjes te veel vocht gebruikt. Daardoor heb je schimmel dus idd laten drogen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik lees hier over nogal wat mislukkingen. Misschien kan een tip van een mede-leek geen kwaad.

Het is al meerdere malen geschreven: planten hebben licht nodig. Lastig tijdens deze donkere dagen. De combinatie warmte (huiskamer) en erg weinig licht is funest.

De warmte maakt dat de plant wil groeien (hij krijgt honger). Eten lukt echter niet, daarvoor is veel licht nodig. Resultaat: een doodgehongerd plantje.

Dus zorg dat je preitjes meer licht krijgen (een gewone spaarlamp vlak erboven helpt al iets), of verlaag de temperatuur. Zet ze bijvoorbeeld in de schuur, wel achter een raam op het zuiden, voor het licht. Als je een kas hebt: als ze een paar centimeter hoog zijn in de kas plaatsen.

Op een koele (zolder)kamer, vlak achter een groot raam op het zuiden is ook al minder slecht.

En heb je groeilampen met een heel fatsoenlijke lichtopbrengst, dan zou misschien de hoge kamertemperatuur geen probleem hoeven zijn. Dat hoop ik persoonlijk wel ...

Vergroot ik hiermee de concurrentie? Ja, maar slechts een beetje. Het zou sneu zijn als veel deelnemers het niet lukt om in de lastige januari maand een fatsoenlijke zaailing te krijgen. Tijdens de latere teelt kan er nog van alles niet helemaal goed gaan.

aangepast door Gast

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Laat ik nu nét begonnen zijn aan een algemeen info-topic met het thema licht !

Neemt wel even hoor, voordat dat gereed is. U vraagt, wij draaien !

Geplaatst:

Geven jullie tegenwoordig ook al adviezen aan concurrenten ? Nou , ook van mij dan nog een aanvullend advies aan Ken met zijn schimmelprobleem . Ik zou een paar gewone potjes (terracotta of plastic) vullen met verse potgrond die je eventueel eerst nog iets mengt met een beetje zand om hem iets minder vet te maken . Lepel dan de plantjes letterlijk met een lepeltje uit de schimmelpotjes en zet ze voorzichtig met de aanhangende grond in kleine kuiltjes die je in de grond van de nieuwe potjes gemaakt heb. Op die manier lijden de plantjes niets van het verplanten en maken ze weer een goede kans om via verse schone grond tot kampioen uit te kunnen groeien (al is dat niet de bedoeling want in principe behoort de kampioen straks uit mijn eigen tuin afkomstig te zijn. )

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Mja. sceptisch zou ik altijd zijn in dit topic. Maar in dit geval zou ik Frans raad maar opvolgen.

voor Frans.

Geplaatst:

Met dat uitlepelen heb ik meer plantjes vermoord, is mij nog zelden goed gegaan. Beetje bang voor dus.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...