Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe gaat het met je zaailingen


Bit

Aanbevolen berichten

Ik heb mijn eerste zaailingen van het nieuwe seizoen ook maar eens op de foto gezet. Ik ben op 9 januari gestart door tomatenzaden in een kweekbakje te leggen. Zoiets moet je normaal niet doen , dat is echt veel te vroeg , maar ik heb de planten nodig om ze in maart via stekken te kunnen vermeerderen. Voor dat doel gingen twee zaden van Sungold F1 en twee zaden van Bombonera F1 het kweekbakje in.

 

Toen ik toch bezig was dacht ik , laat ik er ook maar een zaadje van de Rose de Bern bij doen dat als uitzondering wel als normale plant mag uitgroeien maar dat is dan t.b.v. van het topic van henkg -> Rose de Bern: vroeg of laat zaaien / verschil? -> een test?

 

En toen ik toch bezig was , waarom niet de rest van het kweekbakje opvullen met zaden van een gewone heirloom tomaat en de planten die daar uit voort komen gebruiken om eens een tomtato proberen te maken. Maar dan heb je ook aardappelplantjes nodig dus de eerste potertjes , afkomstig van eigen Nicola's , moesten ook de grond in.

 

De Rose de Bern , Bombonera's en Sungolds hebben al hun eigen pot gekregen . Wat nog in het bakje te zien is zijn de tomatenplanten voor het experiment. De aardappelplantjes staan rechts ervan.

tomtato172671391642782.JPG

 

Ik heb totaal geen idee hoe dit gaat uitpakken. Misschien ben ik hier veel te vroeg mee of lopen tomaten en aardappels teveel uit de pas met elkaar. De belangrijkste handicap is wel dat ik nog nooit iets geënt heb , wat dat betreft ben ik een totale leek. Goed excuus voor als het straks op een compleet fiasco blijkt uit te draaien.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is mijn vraag ook Frans. Je hebt de bakken voor de foto even daar neergezet. Waar staan de bakjes met de zaailingen normaal ? Zuid ?, tegen het raam aan ?

Of hebben ze kunstlicht ( jij had toch zo'n mooie lampkast, eigen fabrikaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga hier ook eens iets laten zien, goed of slecht maakt niets uit, ik probeer maar.

Mini knolselderkes die naar de serre moeten.

IMG736973531391678916.JPG

Kurkuma komt boven piepen

IMG737099791391678970.JPG

Pepers, tomaten, uien

IMG737188501391679016.JPG

In de kas 4°, in de grond 9° boven het hot-bed

IMG737349251391679118.JPG

In het andere hot-bed

IMG737429811391679216.JPG

jiaogulan komt ook terug uit.

IMG737595171391679271.JPG

Knolselder tussen de worteltjes

IMG737659921391679499.JPG

De kleintjes staan nu tussen de salade

IMG737783721391679555.JPG

Vroege prei (verspeend) rucola en raketsla

IMG737962841391679724.JPG

Sla en ijsbergsla in de kweekbak van de nieuwe serre

IMG738164181391679839.JPG

Peterselie

IMG738337741391679899.JPG

Chrysanten, zal die maar gaan stekken zeker?

IMG738417321391679965.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaailingen van zomerprei, 16 januari gezaaid. Hebben tot ze begonnen te kiemen in huis gestaan, dan een weekje in een onverwarmde kamer voor het raam en nu zijn ze verhuisd naar het fietsenhok. Het is de eerste keer dat ik prei zaai...geen idee of ik goed bezig ben

IMG2431-800x53364691391682106.jpg

IMG2430-800x53371121391682140.jpg

IMG2426-800x53384461391682180.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi,

 

Hier ook is m'n vorderingen...

 

Gezaaid op 12 januari, de plantjes staan op de vensterbank in de buro, waar het tijdens de dag zo'n 20graden is, als het zonnetje schijnt kan dit gauw oplopen tot 26 à 27graden en 's nachts rond de 11 à 12graden

 

IMG219680721391693306.JPGIMG219772531391693312.JPG

 

meer in detail:

de zomerprei

IMG219989181391693317.JPG

 

in de tray:

de eerste rij is niet meer zichtbaar maar daar is de paarse aubergine al verspeend

de 2de rij is paprika

de 3de rij peper

de 4de rij was gefileerde savooikool , deze is weg gesmeten

de 5de komkommer en nog niets te zien , van eigen-kweek zaadjes

de 6de rij komt er een peper uit; maar de 2 witte aubergines nog niet

IMG220034041391693323.JPG

 

2 soorten paprika's

IMG220130881391693328.JPG

 

allemaal verspeende selder

IMG220277341391693334.JPG

 

verspeende sla

IMG220366441391693343.JPG

 

linksonder: afrikaantjes

linksboven: mislukte rode ui

rechtsonder,niet echt zichtbaar, maar komt ook nog niet uit...peterselie

erboven nog restjes selder

IMG220431661391693352.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de ruimte waar het zo warm is halen, en méér licht. die warmte hadden ze nodig om te ontkiemen, ik zet ze eigenlijk gelijk daarna al koeler. En meer licht.

Je zegt lamp. Wat voor lamp ? en hoe hoog erboven hangt die ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de eerste pepers verplant.

Heb ze op zolder staan, grote ramen op t zuiden, alles recht op een 5 meter lang bureau dat langs de ramen loopt.

Laten kiemen in onverwarmd kweekbakje met deksel echter wel op terrarium matjes.

Na kiemen matjes weg gehaald en onder tl met daglicht lampen geschoven.

Daar hebben ze, naast het licht dat via de ramen binnenkomt, minimaal 14 uren per dag licht van.

Zo'n 5 tot 7 cm vanaf de lamp geplaatst (kratje eronder geschoven) en gewacht tot 2e bladpaar zich liet zien.

nu dus de eersten verplant in plastic bekertjes met gaatjes erin gemaakt in mengsel van dcm zaai/stek grond met perliet.

alles iets dieper gezet voor een compact plantje en weer onder de daglicht tl gezet.

in de ruimte is het net onder 20 graden.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

15-18 graden is prima hoor. De nacht mag gerust 15 graden zijn of wat lager ook wel ( probeer maar bóven de 8gr te houden )

Ik zelf zou de lamp er dichter op hangen. Is het wel daglicht-tl ofzo ? Mijn lampen hangen nu op 10cm boven de zaailingen ( geen moestuinspul, dus nog niet gepost )

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 tot 7 cm van de tl af is toch dichterbij dan 10 cm?

Ja, daglicht tl.

of begrijp ik je verkeerd?

Heb kratje onder de traytjes geschoven om ze hoger onder de lamp te krijgen.

er tegenaan vond ik ook wat overdreven...

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus als die gemiddeld nog 15-18 graden hebben staan ze warm genoeg? Of nog koeler?

Die lamp is een simpele TL lamp - die hangt nu een 20-25 cm boven de grond.

 

Nee, ik reageerde op boerjef. en vooral op haar/zijn zaailingen, die toch wel ruim doorgeschoten zijn, en naar de reden daarvan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is mijn vraag ook Frans. Je hebt de bakken voor de foto even daar neergezet. Waar staan de bakjes met de zaailingen normaal ? Zuid ?, tegen het raam aan ?

Of hebben ze kunstlicht ( jij had toch zo'n mooie lampkast, eigen fabrikaat.

De tomaten werden in mijn groeilampenkastje groot gebracht Bit . Sinds ze daarvoor te groot zijn staan ze overdag samen met de aardappels op het aanrecht (op het zuiden) zoals ze ook op de foto staan. Als aanrecht of gootsteen overdag nodig zijn verhuizen ze (al of niet gedeeltelijk) weer even naar de keukentafel. Een heel gesukkel , maar je moet iets voor je hobby over hebben nietwaar .

 

Over een paar dagen ben ik van dat gesukkel af en zijn de planten 'verbruikt' door er tomtato's van proberen te maken.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

15-18 graden is prima hoor. De nacht mag gerust 15 graden zijn of wat lager ook wel ( probeer maar bóven de 8gr te houden )

Ik zelf zou de lamp er dichter op hangen. Is het wel daglicht-tl ofzo ? Mijn lampen hangen nu op 10cm boven de zaailingen ( geen moestuinspul, dus nog niet gepost )

 

Gisteren 26 stuks verspeend en op de vensterbank in m'n bureau geplaatst. Veel licht (ZO) & niet te warm - we zien wel wat er van komt. Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

i

foto Gemma? Ik ben benieuwd naar je zolder en dat raam..

 

zolder is een puinhoop, hahaha

Alles wat tijdelijk niet nodig is, of de verzamelwoede van manlief ( dozen vol donald duckjes, eppo's etc etc ) wordt daar neergezet.

gelukkig wel grote ruimte.

De ramen zijn zowel noord als zuid 2 hele grote dubbele ramen, dus erg lichte zolder.

En dat daarbij alle wanden recht zijn is mooi meegenomen.

We wonen nieuwbouw, moderne strakke huizen (of rechte blokkendozen ) is maar net hoe je het noemen wilt.. hahaha

maar om voor te kweken is de ruimte ideaal, zeker met een extra tl lampje en warmte matjes

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Capucijners waren mooi uitgelopen op zolder. Heb ze van de week verplaatst naar de koude kas. Ga ik vanmorgen kijken blijkt dat de familie muis langs is geweest, plantjes afgebeten en erwtjes opgegeten

 

Ga ze dus maar opnieuw zaaien en er dan wat kattenharen overheen gooien, schijnt dat muizen er dan niet aankomen?????

 

Poes, waar ben je, ik ga je kammen!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op 28-01 3 soorten peper gezaaid en die staan er nu mooi boven. Ik heb ze sinds gisteren onder een verbouwde daglichttherapielamp gezet, lichter dan tl. Afwachten maar, ik verwacht er veel van. Heb de lampen samen met 2 tl's in de keuken bij de vensterbank, daar wil ik ook de vaste kweekplaats voor de kleine peperplanten houden.

 

Buitendoen-109053391391868245.jpg

Kunnen al bijna verspeend worden toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...