Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe gaat het met je zaailingen


Bit

Aanbevolen berichten

Fototje volgt, maar ik wil vast posten om dit topic te kunnen volgen .

 

Leuke bak, palmera. Blijft de bak ook bij storm netjes in de hengsels hangen?

 

Mijn zaailingen gaan als een razende. !.5 week geleden heb ik gezaaid en nu staat er sla, tomaat en zonnebloem boven de grond.

 

De blaadjes van de tomatenkiemen krullen ietsje om. Weet iemand wat dat kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal normaal. De grond niet te nat maken , niet té droog natuurlijk. Véél licht ( echt véél licht ).

 

Tomaten zaailingen, de kiembladeren dan, bewegen met de dag mee. De beginnen plat/vlak en eindigen de dag gestrekt schuin onhoog. Soms krullen de bladeren in zichzelf ook ja, soms in de lengterichting, maken er dan een krul van, soms ook in de breedte: maken er dan een gegolfd geultje van zeg maar. Niks ernstigs. = normaal. Wordt het te erg, dan verdrogen ze en gaan dood. Heeft vaak met té veel vocht te maken. ( je zou denken van niet, bij te veel vocht, maar is wel zo, overigens; wegrotten kan ook nog ja )

Tomatenzaailingen zijn makkelijke dingen hoor. Licht Licht Licht ! Niet meer te warm als ze eenmaal boven staan. Dan groeien ze niet te hard.

 

Zijn ook allemaal topics over trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update van mijn tomaten, paprika's en pepers:

 

Bit, bedankt voor je reactie over de gekrulde bladeren. Zag dit gisteren namelijk bij mijn tomatenzaailingen ook gebeuren en wist niet wat het betekende. Een aantal staan nu buiten het kweekkasje, maar nog wel bij de radiator. Misschien iets minder warm wegzetten.

 

De Moneymaker en Gardeners Delight

image67361393319506.jpg

 

Washington Cherry en Dansk Export vallen qua opkomst en uiterlijk nog wat tegen, maar uiteindelijk 1 plant van ieders is voor mij voldoende

 

image28921393319700.jpg

 

Purple Calabash komt ook op en de Jalapeño laat zich langzaamaan ook zien. Chilhuacle Rojo laat nog even op zich wachten

 

image34201393319793.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij kiemt de sla. nu las ik hier dat je ze verder koud moet laten verder kiemen.

ze zitten in een kweekbakje met deksel. kan ik ze nu buiten zetten of beter nog in een koudere ruimte in huis?

 

Ik zou zeggen in een onverwarmde ruimte binnenshuis, als er maar veel licht is. Heb je anders een koud kasje buiten? Dan is dat ook nog een optie natuurlijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

de zaailingen staan er momenteel zo bij...

 

IMG221248651393331960.JPG

vooraan: tagetes/afrikaantjes

erachter: rode kool

linksachter: tomaat supersweet

achteraan: nog tagetes/afrikaantjes

 

IMG221385301393331968.JPG

rode kool van dichtbij, die heb ik gisteren verspeend

 

IMG221491471393331977.JPG

zomerprei, 'k denk dat ik deze die later gezaaid werd in de lange bak ook beter verplant wordt in een diepe plastieken fles, deze groeit beter.

 

IMG221537691393331987.JPG

petenero en paprika's

 

IMG221695651393331997.JPG

de doperwtjes zijn ook nodig verspeend

 

IMG221714091393332006.JPG

groene selder

IMG221863031393332015.JPG

sla, is nodig uitgeplant, dat de serre/kas maar vlug klaar is

 

IMG221939571393332024.JPG

peterselie, hoeft nog verspeend te worden

 

IMG222026771393332033.JPG

paarse aubergine

 

'k zie nu dat jullie bij 2 foto's aan stretch-oefeningen voor de nek zult moeten doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best redelijk toch ? Is wat langgerekt al wel. Is ook niet zó gek. Lathyrus kan nu goed naar buiten. Beetje beschut nog. Als je geen koude bak hebt ofzo, tegen het huis aan bijvoorbeeld. Niet op de volle wind. De zaailing stopt dan wel even met groeien voorlopig, die schrikt van de kou. Maar het is er goed licht. Niet gelijk de hele dag in de volle zon zetten, maar na een paar dagen kan ook dat wel. Nachten met een graadje vorst is ook niet echt erg, als hij eenmaal aan buiten gewend is. Bij grotere kou kan je ze 's nachts even afdekken bijvoorbeeld.

Dit gaat op voor deze Lathyrus, maar ook voor vroege peultjes, tuinbonen bv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn mini aubergine ophelia en op de achterste rij mijn mini paprika yummy red.

Zien er goed uit toch?

gezaaid 10-01-2014 in zaaigrond in mini-kasje in huiskamer

opgepot 24-02-2014 in potgrond. Staan in koelste kamer (18 gr) op het zuiden

 

DSCF993243261393582188.JPG

 

Mijn stevia:

Gezaaid:12-02-2014, gekiemd:15-02-2014 in een klein potje met plastic erover lekker warm in de huiskamer. Opgepot 26-02-2014 in potgrond. Staan nu in ikea-kasje in de huiskamer.

 

DSCF993327481393582334.JPG

 

En mijn maggikruid:

 

gezaaid:12-02-2014, 20-02-2014 nog meer zaad op potgrond gestrooid.

 

DSCF993486271393582436.JPG

 

Een beetje een chaos. hihi. Ik had ze gezaaid en het duurde maar, toen las ik dat het lichtkiemers waren. dus ik bovenop nog meer zaad gestrooid. 2 dagen later kwamen er toch twee omhoog. En nu beginnen de zaden die op de grond liggen allemaal te ontkiemen.

 

Maar die twee eerste zijn nogal sprieterig. Moeten/kunnen die al naar buiten?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 26 februari 's-avonds tomaten, paprika's en komkommers geplant en op een warmtemat gezet.

De komkommers waren gisteren al uit, met 2 blaadjes. De eerste tomaat (Action zaad) is nu ook in zicht, nog zo'n taugé achtig krulletje.

Zo'n warmtemat helpt echt goed, en ik moet bekennen.. Ik kijk ze ook actief omhoog

Ik werk hard aan het groen kleuren van mijn vingers, tips zijn altijd welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...