Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe gaat het met je zaailingen


Bit

Aanbevolen berichten

Hee, die vraag kwam ooit eerder langs... toen moest ik ook lachen...

Het zijn de worteltjes!!

Je kan goed zien dat ze snel richting aarde gaan en dan als ze stevig genoeg vast staan hijsen ze de rest van de kiem omhoog.

Leuke foto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zaailingen van de spinazie in de volle grond gaan op zich prima; 2e serie staat nu ook bijna boven.

Gisteren wat er in gewroet, ik nam aan door vogels, dus gisteravond er wat overheen gelegd. Vandaag eind van de middag even op de tuin, is de boel nog meer omgewroet en echt behoorlijk nu. Veel zaailingen liggen verdroogd in de zon uit de grond. Een paar gaten in de grond. Woelmuizen. pfff. lekker.

Heb er voor ik naar huis ging een paar vieze sokken bij gelegd. Mag ik toch hopen dat de muis daar wel van wijkt.

De muizenverjager ( zo'n steekding wat piepjes uitzend ( helpt wel bij mij )) kon ik echt niet vinden. Morgen verder zoeken.

De woelmuis zit ook weer es in mijn kas trouwens. Vorig jaar zelfde tijd ook al.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag thuis gekomen en de tomatillo en basilicum zaailingen weg kunnen smjten. Ze hadden het precies iets te warm gekregen: ze zagen er niet meer fris groen uit maar bruinig en ze lagen plat op de aarde ipv mooi rechtop staand.

Al nieuwe zaadjes gezaaid ondertussen. De zaailingen waren nog maar een week oud dus zo erg is het niet. En zo leert een mens ook bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn sla en rucola, 2weken terug gezaaid, vandaag naar buiten om wat kou te voelen

DSC483655651394982726.JPG

 

Net de courgettes verpoot, ook 2 weken terug gezaaid:

DSC483591481394982717.JPG

 

Bonen, broccoli, de prei nog niets te zien

DSC483912251394984739.JPG

 

Tomaat, spinazie, thijm en oregano (wordt regelmatig gedraaid, want vooral de spinazie groeit snel scheef)

DSC483888991394984712.JPG

 

Jeanine

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle kolen verspeend vandaag, komende 5 weken mogen ze verder groeien in hun potje in de kas waarna ze hopelijk groot genoeg zijn om afgehard te worden,

 

Doperwten staan voor de laatste week overdag al buiten beschut in het zonnetje volgend weekend tijd voor de volle grond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Binnen: met mijn tomaatjes gaat het goed (er is er maar één zichtbaar haha) en met de Crocosmia nog beter .

Buiten: de tuinbonen zijn al flink gegroeid vergeleken met een week geleden maar mijn boerenkool blijft alleen nog erg klein...

IMG_20140317_172349.jpg

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met mijn eerste set zaailingen van begin februari is het slecht afgelopen. Van de aubergines, paprika's en pepers die ik gezaaid heb, zijn er slechts drie pepers over en ze blijven klein, nog amper een echt blad, maar ze mogen in de couveuse blijven, kan ze nog steeds niet weggooien.

 

Op 17 maart een nieuwe zaaironde, paprika's en pepers opnieuw, daarbij de eerste tomaten en komkommers gezaaid.

 

Nu zie ik dat de komkommers vandaag er alle boven staan, idioot snel gewoon, twee dagen.

 

En waarschijnlijk is het voor komkommers nog veel te vroeg. Dus in april weer eens kijken, misschien moet ik ze dan weer opnieuw zaaien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie soorten tomaten ( limetto, zwarte krim en tijger)

C445B60E-F8F2-4F58-8DC7-538454BB4151_zpsxzrckdkn.jpg

D28F9B28-311C-497E-9DEE-B63C4CEB27BB_zpsglizfnkl.jpg

Ik vind ze al wel "hoog op hun poten" staan. Nog even wachten met verpotten of al best doen?

In mijn "koude kas" in de veranda: amethyst - en boterbonen links en rechts stinkertjes. Inmiddels staan ze al iets hoger ( foto van afgelopen weekend )

AF55B841-E421-4A7A-9E8D-3B24DEE5AC6A_zpsdpsvlfpg.jpg

Inmiddels is ook de aubergine en butternut komen piepen.

De butternut kan ik best nog even binnen houden, lijkt me.... Die gaat in een grote pot komen te staan ( vollegrond wilt hier niet echt lukken.... Te zuur denk ik )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruim een week geleden weer een nieuwe lading bloemen gezaaid. Van voor naar achter: afrikaantjes, lavatera, ridderspoor en zonnebloem.

2014-03-19-1488651395241641.59

 

De paprika, peper, basilicum en peterselie.

2014-03-19-1545771395241645.00

 

De passiebloem en dahlia's.

2014-03-19-1596971395241650.00

 

Suzanne-met-de-mooie-ogen en petunia's.

2014-03-19-1541861395241654.01

 

De geraniums

2014-03-19-1564211395241659.01

Groet,

 

Geert-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk elk jaar een van mijn eerste zaailingen die ik heb : mijn Delphiniums. Dit jaar wat minder dan andere jaren, maar ze zijn al best ver. Ik denk dat ik 2 weken voor loop op vorig jaar ongeveer.

De echt 1e zaailingen staan nog thuis: dat is een potje met zaailingen van de Agapanthus die ik elk jaar al in januari zaai. Verder heb ik al een paar tomaten ( veels te vroeg, maar ja , dat moest van de Rose-de Bern experimenteer groep De echte serie tomaten ga ik volgende week zaaien denk ik.

 

Verder al wel van alles gezaaid hoor inmiddels. Buiten staat de spinazie, de radijsjes. Verder prei, en een serie vaste planten en andere zooi.

 

De Delphiniums :

 

DSCN554590091395338466.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Thea zegt ja. Je kan wel vinden dat ze licht voldoende hebben, maar dan staan ze echt veels te warm. 1 van de 2 ( licht en/of warmte )

Koeler dus. Kolen sowieso, gelijk na ontkiemen: koeler. Sla ook , uien ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze staan echt letterlijk aan het raam in de zon. Bedankt voor de tip van de warmte ik zet ze morgen over naar de koude kas. Had verkeerdelijk begrepen dat die ook warm moesten staan na het kiemen. Ik zie nu ook in mijn zaaiboek dat het warm staan uiteraard over mijn tomaten & paprikas ging. Was dat voor de kolen uit het oog verloren. Morgen meteen ook de prei mee naar de koude kas slepen voor het te laat is.

 

Komt helemaal.goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prei, pepers en paprika staan boven nu. In de tuin zijn de sugar snaps al echte plantjes aan het worden. Binnen vandaag pepers en paprika verplant. De rest nu allemaal gezaaid. Alleen spruiten, mais en boerenkool wachten nog...image85111395505468.jpg

image30931395505471.jpg

image86511395505473.jpg

image61711395504318.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag maar eens flink verpot, sommige wat te vroeg, maar had veel te dicht gezaaid en teveel verschillende in 1 bakje.

Dus de broccoli plantjes hebben nu hun Eigen potje.

DSC489931101395590386.JPG

Ook de tomaten een Eigen stekje gegeven.

DSC489673921395590367.JPG

 

Daarnaast alle sla en rucola plantjes eruit gehaald (ook veel te veel en te dicht gezaaid). Gedeelte (mooiste/beste) voor mezelf gehouden, de rest op een ruilsite aangeboden.

De Courgette groeit goed op de koude kamer voor t raam:

DSC490050901395590394.JPG

 

weet iemand wat met deze lenteui plantjes moet, ze zijn wel erg dun en ielig. Beetje aanaarden?

DSC489785501395590378.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...