Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zooooo! Nou, hier vandaag alles geoogst!

Allereerst begon in met de Tainung65 die buiten in een grote pot stond! De vorige had ik een week of 4 geleden geoogst en was 2 kg (1 plant). Ik meende dat dat nog niet enorm was door alle eerdere reacties hier maar dat is volgens mij al een behoorlijke opbrengst!

Deze leverde maar liefst DRIE kg op! Super tevreden. Achteraf is dit volgens mij echt een hele goede opbrengst!

AF21A7E8-7426-48E3-8E80-3C104D6EA7AA47041571919296.jpeg

Grootste knol 880 gram:

9494B89E-0B57-4CAE-9258-29EC8402582A58721571919297.jpeg

De toon was gezet! Op naar de volgende: Witte van de Eco! Ook in een pot, buiten, niet op de tegels (zoals die hierboven) maar pot staat in gras. Ook een hele mooie opbrengst: 4250 gram over 2 planten! Wat me opviel was dat de kant van de pot waar de zon niet scheen, aanzienlijk minder zoete aardappelen zaten! Nu zou je denken dat valt wel mee, maar schijnbaar maakt dat toch iets uit.

B6B0F1CE-2AB1-4CC6-ABDA-F77910537D6141231571919299.jpeg

En toen naar de Marjoke! Deze staat in de volle grond buiten, tegen de kas aan. Eerder berichtte ik al dat de plant erg weinig loof had, maar schijnbaar zegt dat niet alles. Nou, de Marjoke deed het slechter dan slecht; 160 gram per plant!! Echt een enorme domper!

20E2A466-9933-45C1-BF07-2EB8AD493A1F42941571919300.jpeg

En ook de Tainung65 in kas in pot deed het helaas slecht, 1,1 kg met 3 planten... ik vermoed dat deze de afgelopen weken te weinig water heeft gehad. Deze stond weliswaar in de kas in pot maar ik dacht: ach, die haalt wel water uit de volle grond. De aarde in de pot was kurkdroog! Jammer....

Conclussie

Volgend jaar alles in pot en mooi buiten neerzetten! Ik had echt verwacht dat het veel te nat zou zijn buiten, maar de Tainung65 heeft t gewoon fantastisch gedaan buiten in pot!

Geplaatst:

Voordat ik het kon wegen was er al een weg. Schat zo'n 2,7 kilo schoon (was 2,7 kilo met aarde maar zonder een van de grootste). Niet slecht voor de eerste keer, maar waren redelijk dun.

En niet van een plant, maar had de hele knol er in een keer in gedaan.

Volgend jaar eerst in de koude kas zetten en in de zomer de bak ontmantelen

Hoe kan ik de dunnetjes het beste bewaren om later stekken van te trekken?c16cde27c73dccf1c47a7d4edf6681cc.jpg49469dd6a56bd60887e1ec3643fe017a.jpg

Geplaatst:

De dunnetjes bewaar je het best koel en droog. Ik heb afgelopen jaar voor de eerste keer die 'krieltjes' over gehouden om ze eens als potertje te gebruiken. Bewaar je i.v.m. de smaakontwikkeling voor consumptie bestemde zoete aardappels niet onder de 10 graden , voor de voor vermeerdering bestemde zoete aardappels luistert zoiets minder nauw. De kleintjes had ik gedurende de winter bewaard in een paar schoenendozen bedekt met wat geheel droge blonde turf. Zonder turf maar met wat verfrommelde krant er bovenop (tegen teveel uitdrogen) moet ook gaan.

In de helft van mijn kuipen staan dit jaar planten afkomstig uit de 'gewone' stekkenteelt en in de andere helft zijn de over gehouden kleintjes als 'potertjes' gezet. Of er al of niet een verschil in opbrengst zal zijn tussen beide teeltwijzen weet ik binnenkort als ik de zoete aardappels uit de kuipen haal. Verschil verwacht ik eigenlijk niet .

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

En dan nog even mijn veel te vroege stekkenteelt. Ik had zoiets toch liever in het voorjaar gezien. Momenteel staan ze bij ongeveer 18°C . Ik ga toch maar eens een koelere plek voor ze opzoeken.

z2092751572206164.JPG

Geplaatst:

Ik was vorig jaar ook vroeg begonnen met stekken maken, eind november. Ik had nl. niet gedacht dat het meteen zou lukken, maar dat gebeurde wel. De stekken kwamen voorspoedig op en groeiden mooi. Ze werden op zeker moment groot. En ineens ging het niet meer goed met ze. Ze hebben het niet overleefd, wel een hele poos, maar uiteindelijk niet. Eerlijk gezegd zat ik ook wel wat met ze in de maag. Ik had ze binnen en ze namen nogal wat plaats in. Ik ben in het voorjaar opnieuw begonnen met stekken en ook dat lukte. Dat ging beter en gemakkelijker.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

De grijpvoorraad was op dus vandaag weer eens wat zoete aardappels geoogst. Dit keer uit een 35 liter mand.

z2120981572473216.JPG

z2275521572473218.JPG

z2311401572473220.JPG

De knollen uit deze mand zijn ontstaan door het poten van 3 kleine ondermaatse zoete aardappeltjes waarvan dit restanten zijn.

z2583951572510728.JPG

z2415931572473223.JPG

Waarmee gelijk de vraag van buitenvogel beantwoord is.

Frans; ga je zo wel oogst hebben? Mij is gezegd dat je enkel oogst uit stekken krijgt. Bij kleine worteltjes in de grond stoppen worden het enkel 1 grotere knol?

Geplaatst:

Wat de zoete aardappels betreft is het seizoen 2019 sinds vandaag voorbij. Met de lage nachttemperaturen die eind deze week verwacht worden zou de grond in de kuipen bijna zeker gaan dalen tot onder de 10°C. Tijd om te oogsten dus. Er stonden nog 3 kuipen, 4 plastic manden en 2 grote potten in de kas.

z2761621572903962.JPG

z2863221572903963.JPG

De oogst is kleiner dan vorig jaar maar de kwaliteit is goed.

z2973461572903964.JPG

Waarschijnlijk is het de laatste keer dat ik het paarse ras teel omdat ik het wil vervangen door dat bij AH gekochte paarse ras uit Portugal. De smaak van die portugezen is beter . Jammer dat ze niet meer te krijgen zijn bij AH en ik het wat stekken betreft moet gaan proberen te doen met die ene overgebleven knol waarvan de helften veel te vroeg 'opgestart' zijn. Stom ... ik had hem tot volgend voorjaar moeten bewaren.

z3056211572903965.JPG

En zo ziet de 'portugees' er momenteel uit. Al enkele dagen geleden verhuisd naar een koelere plek op een onverwarmde slaapkamer maar ook daar doet hij het nog steeds te goed. Het wordt een hele klus de planten, bruikbaar voor de stekkenteelt, de winter door te helpen. Al is zo'n uitdaging natuurlijk ook wel weer leuk.

Geplaatst:

Spreiden is beter voor het opdrogen van de knollen Jet. En een beetje geordend spreiden is beter voor een leuk plaatje.

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Tip voor belgische forumbezoekers en nederlandse grensbewoners.

De belgische Aldi verkoopt momenteel zoete aardappels van het ras Orleans, gegroeid in belgische bodem. Ik heb een verpakking gekocht om smaak en bruikbaarheid voor stekkenteelt te beoordelen.

z3192011575305035.JPG

In mijn 500 gram verpakking zaten 3 zoete aardappels. De helft van één knol is gebruikt om de smaak te beoordelen. Mijn conclusie: Zeker de moeite waard dit ras zelf te gaan telen.De andere helft van die knol is gebruikt om te zien in hoeverre deze zoete aardappel geschikt is voor een stekkenteelt.Dat blijkt goed te gaan. Als je een halve zoete aardappel nog een keer doormidden snijdt krijg je ook een stuk met aan beide zijden een snijvlak maar zelfs dat bleek geen probleem te zijn. De 2 over blijvende zoete aardappels ga ik in maart gebruiken voor de stekkenteelt 2020.

De 'belgische" Orleans staan op de foto in p7 potjes met als warmtematje mijn modem. Onder de aarde tussen beide potjes heb ik nog een ander ras zoete aardappels liggen dat getest wordt op bruikbaarheid voor de stekkenteelt. Tot nu toe is nog niets te zien.

z3228691575305036.JPG

Dat andere ras is de Ube, gekocht bij Albert Heijn. Een knol die inwendig diep paars is met een zeer goede smaak. Hoewel AH hem als zoete aardappel verkoopt denk ik na het nodige zoekwerk via google dat het waarschijnlijk geen zoete aardappel is maar een yam.

z3387341575305036.JPG

En dan nog even mijn helaas te vroeg gestarte 'portugezen'. De planten zijn inmiddels verpot naar grotere potten en worden op hun koele staanplaats redelijk geremd in hun groei.

z3436591575305037.JPG

Minder prettig is de aanwezigheid van luis. Beetje vreemd, ze staan op een koele plek zonder andere planten in de buurt, maar de besmettingsbron ben ik waarschijnlijk zelf geweest na het opruimen van de kas van met luis besmette plantenresten.

z3517911575305038.JPG

Beetje sukkelen dus met de 'portugezen'. De luizen verwijder ik zoveel mogelijk met een stukje plakband. Hier de 'oogst' van vandaag.

z3665591575305039.JPG

Geplaatst:

Ik heb de zoete aardappelen nog steeds in bakken in de schuur liggen.

Maar ik zie dus nu al mensen zoete aardappelen scheuten laten aanmaken maar is dat niet veel te vroeg? Het is vorig jaar al eerder benoemd maar ik zie nu van november tot en met maart foto’s van mensen die zoete aardappelen stekken dus ik ben even de weg kwijt

Het ideale moment om ze binnen op te kweken is toch februari?

Geplaatst:
Maar ik zie dus nu al mensen zoete aardappelen scheuten laten aanmaken maar is dat niet veel te vroeg? Het is vorig jaar al eerder benoemd maar ik zie nu van november tot en met maart foto’s van mensen die zoete aardappelen stekken dus ik ben even de weg kwijt

Nu al stekken telen voor gebruik in het voorjaar is veel te vroeg. Je haalt je daarmee onnodig veel gesukkel op de hals. Als je dit topic een stukje terug leest zul je zien dat ik momenteel alleen maar een paar voor mij onbekende rassen test zodat ik straks in maart weet in hoeverre de knollen daarvan bruikbaar zijn. Van deze rassen hou ik enkele knollen achter de hand om , als bruikbaarheid bewezen is, in maart te gebruiken voor de 'echte' stekkenteelt.

De enige uitzondering , planten die ik dus móet gaan door houden als stekkenproducent , zijn de 2 planten die ik de 'portugezen' ben gaan noemen (knollen afkomstig uit Portugal, ras onbekend) . Ik heb daar geen knollen meer van en in de winkel zijn ze niet meer verkrijgbaar.

Een andere manier om aan stekken te komen is wat Jorieke laat zien. Oude planten die dit jaar oogst hebben gegeven uit de grond halen en na terug snoeien oppotten. Je hebt dan al planten die tegen een stootje kunnen . Binnenshuis gaan ze weer aan de groei waarna er in het voorjaar stekken van kunnen worden gesneden.

@acpronk

Ik start de knollen op in een bakje boven het modem en probeer daarbij een grondtemperatuur van ongeveer 25°C aan te houden. In de praktijk blijkt dit een temperatuur te zijn waarbij de knollen snel kunnen uitlopen. 20°C zal ook wel gaan denk ik , alleen minder snel. Behalve een goede temperatuur is voldoende vochtigheid van de bodem ook een vereiste maar dat spreekt eigenlijk vanzelf.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zoete aardappel 2020

4 januari.

Zoete aardappel gekocht in de supermarkt.

Goed afgeschrobd en 2 dagen in water gelegd.

Idee hierachter: als er kiemremmers opzitten, krijg ik die hierdoor gedeeltelijk weg,

en als er sprake was van uitdroging, is dat ook opgelost.

Verwarmd kasje ingestoken. Laagje zand erin, opwarmen.

(Geen thermostaat, temperatuur wordt tegen de 28’)

8 januari

Aardappel half in de grond in bakje, in kasje gezet.

20 januari.

Er zitten meerdere spruiten op

22 januari

2 spruiten in water gezet

26 januari

Nog meer spruiten in water gezet.

Er zitten al wortels aan die van 22 januari.

Kasje intussen uitgezet. Het staat boven de verwarming en de temperatuur is ongeveer 22' .

Dit loopt tot nu toe boven verwachting goed.

Nu nog even afwachten wat de oogst wordt.

IMG217964781580120540.JPG

IMG217753191580120536.JPG

IMG217828661580120538.JPG

Geplaatst:
Tip voor belgische forumbezoekers en nederlandse grensbewoners.

De belgische Aldi verkoopt momenteel zoete aardappels van het ras Orleans, gegroeid in belgische bodem.

Bedankt voor de tip Frans gisteren pas gezien. Had nog 2 knollen liggen . Ging deze van de avond bereiden . Dus nieuwe vandaag meebrengen .

Maar blijkbaar zijn ze nu overgeschakeld naar Beauregard . Ook geschikt om hier buiten te telen.

Van beiden soorten dus enkel planten zetten dit jaar.

Geplaatst:

Het ging goed met de 'portugezen' . Op de koele kamer werd hun groei genoeg afgeremd.

z3792931580295944.JPG

Ik werd alleen een beetje moe van het handmatig luizen verwijderen. Omdat de luizen op die manier niet weg te krijgen waren maar naar wat radicalers gegrepen. Een spuitbus Pokon luizen Stop.

Het goede nieuws.

Stoppen deed dat spul formidabel ! Alle luizen weg en hun eitjes blijkbaar ook want er komen geen nieuwe luizen meer.

Het slechte nieuws.

Planten lijken ook 'weg' te gaan. I.p.v. luizen verwijderen verwijder ik nu gele bladeren. Nu maar hopen dat de planten er doorheen groeien maar tot nu zijn ook nieuw gevormde blaadjes aangetast.

z3848961580295945.JPG

z3970221580295946.JPG

Nooit te oud om te leren.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De site van Diana is weer bijgewerkt, en vooral ook in de comments interessante tips:

https://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/wortelgewassen/zoete-aardappel/

Bv. In januari al beginnen, beste temperatuur 25-27 graden, stekken niet helemaal vanaf de knol snijden maar enkele bladeren laten staan, wortels recht trekken bij het planten voor rechte knollen.

Geplaatst:

Vroeger dan de bedoeling was heb ik op 29 januari stekken van de 'portugezen' genomen en in lauw water gewassen. De enige manier om nog wat te redden na de bespuiting met Pokon luizen Stop die behalve de luizen ook de planten bijna om zeep hielp. Verder de planten verpot in zuivere potgrond en vooral de plant in de rose pot lijkt zich nu langzaam iets te herstellen van de chemische mishandeling.

z4034031581879160.JPG

Hoe dan ook, eigenlijk heb ik de ouderplanten niet meer nodig. De 12 op water gewortelde stekken zijn vandaag opgepot. Ik heb nu genoeg planten van dit ras, ze zijn alleen wat aan de vroege kant.

z4194631581879161.JPG

z4238061581879162.JPG

Geplaatst:

Dit jaar ben ik ook van plan Zoete Aardappelen (ZA) te gaan verbouwen in plaats van pompoenen. Had nog paarse liggen dus zo kwam ik op het idee.

Vervolgens dit hele topic doorgenomen.

Om te beginnen heb ik de paarse ZA in een bakje aarde gevleid. Kap erop en op warmtemat in de vensterbank. Temperatuurmeter erin gestoken en gezorgd dat deze ongeveer 25 graden aangaf. Vochtig gehouden.

En nu na 12 dagen zie ik de eerste twee uitlopers verschijnen.

Vandaag ook de andere kleuren in de aarde gelegd. Witte en Rode ZA van de Amazing Oriental en vervolgens kwam ik bij de Aldi waar ze in de aanbieding waren dus ook deze meegenomen.

Staan nu gezellig naast elkaar op de lange warmtemat. Ben benieuwd of deze sneller gaan kiemen dan de paarse.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...