Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2020 Geplaatst: 11 oktober 2020 Ik heb flinke knollen van de Tainung 65, maar van de Radiosa heb ik ook bijna alleen maar verdikte wortels. Het loof groeide goed en hard, dus ik had er meer van verwacht. De Tainung 65 oogst is ook wel aardig aangetast door engerlingen. Zal morgen even foto's maken. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 11 oktober 2020 Geplaatst: 11 oktober 2020 Wauw. Prachtige plaatjes. Goed gedaan! Quote wees bevriend met kleine dingen
Frans Geplaatst: 11 oktober 2020 Geplaatst: 11 oktober 2020 Dat ziet er goed uit RichardFoxtrapper en Estja! Bij mij zou de oogst uit de vollegrond weleens een grote mislukking kunnen worden. Ik haal een toenemend aantal knollen boven de grond die zwaar aangevreten zijn door engerlingen. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
jootje Geplaatst: 11 oktober 2020 Geplaatst: 11 oktober 2020 Jeetje Frans...wat een K beesten! Hoop dat niet al je bataten er zo uit zien. ik al duimen dat de rest weer prachtig is. Quote
RichardFoxtrapper Geplaatst: 11 oktober 2020 Geplaatst: 11 oktober 2020 Meestal is schade beperkt tot de randen van een perceeltje. Ik hoop dat dit ook bij jouw het geval is Frans. Ik had schade door ratten, ook vooral aan de randen. Komende week wordt het weer droog, mooi weer om te oogsten. Ik heb nog een paar zoete aardappels die geoogst moeten worden. Quote
Frans Geplaatst: 12 oktober 2020 Geplaatst: 12 oktober 2020 (aangepast) @RichardFoxtrapper Als ik naar het gazon kijk dat naast de zoete aardappels ligt dan is de kans klein dat de schade beperkt zal blijven tot de randen. De stokjes markeren gaten die in een paar dagen tijd door kauwtjes zijn gemaakt in hun jacht op engerlingen. In de kas hoef ik in ieder geval niet bang te zijn voor engerlingen en verwacht ik een goede kwaliteit. 21 oktober 2020 aangepast door Frans Reactie ingekort. Niet relevant deel over kauwtjes en gazonreparatie verwijderd. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Estja Geplaatst: 12 oktober 2020 Geplaatst: 12 oktober 2020 Jeetje Frans, vervelend die engerlingen. Die laatste foto hebben de bataten wel een mooie kleur. Ik had maar één plant die ik als plantje gekocht heb. Dus niet zelf slips gekweekt. En die plant heb ik in een verhoogde bak gezet. Ik vermoed dat zo'n bak warmer is dan de volle grond en dat dit goed is voor de bataten. Quote
Eefjes-Moestuin Geplaatst: 21 oktober 2020 Geplaatst: 21 oktober 2020 heel duidelijk, ik wil ze aankomend weekend gaan rooien, maar het blad is nog groen, moet ik ze dan wat langer laten zitten tot eind oktober dus een weekend opschuiven. Quote Eefjes Moestuin - https://www.youtube.com/channel/UCKv5j8NfhwIK0UnGV-fd9DQ
Frans Geplaatst: 21 oktober 2020 Geplaatst: 21 oktober 2020 Bij een gewone aardappel sterft het blad af zodra de aardappels rijp zijn Eefje maar zoiets is bij zoete aardappels niet het geval. Bij de huidige dag/nacht temperaturen kun je ze rustig tot het weekend laten zitten maar nog langer wachten heeft geen zin meer. Zelf heb ik ze 4 dagen geleden uit de grond gehaald. Slechte kwaliteit door een behoorlijke aantasting door engerlingen. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
RichardFoxtrapper Geplaatst: 22 oktober 2020 Geplaatst: 22 oktober 2020 Het zijn wel mooie grote zoete aardappels, afgezien van de schade. Ik heb van de kleintjes puree gemaakt en ingevroren. Eerst gestoomd en toen gestampt. Misschien kun je dat doen met de meest aangetaste. Quote
acpronk Geplaatst: 24 oktober 2020 Geplaatst: 24 oktober 2020 Zo'n grote oogst als Frans heb ik helaas niet, en er zit behoorlijk wat verschil in de opbrengst tussen de planten. Deze 2 planten (zie foto's) stonden naast elkaar, de topper en de flopper.Tussen de paar noordelijkste planten had ik wat mais gezet, maar daar was de opbrengst bijna nihil, hoe zuidelijker ik ga hoe hoger de opbrengst wordt. Blijkbaar trekt de mais veel kalium uit de grond, ondanks dat ik in juli nog kalium gestrooid heb.De zoete aardappel is ook geen klimplant, blijft stug over de grond groeien. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 27 oktober 2020 Geplaatst: 27 oktober 2020 Toch nog een redelijke oogst van de tainung 65, onder helft van mijn planten. De erato white en Vera staan er nog in, niet genoeg tijd gehad. Verzadigde klei is zwaar en tijdrovend. dit is mijn eerste selectie, als vrouw kiest zal de helft nog afvallen. Dunnetjes (niet op de foto) ga ik in vochtige aarde bewaren om zodoende volgend jaar mogelijk geen stekken te hoeven nemen. Kan een zoete aardappel van vorig jaar eigenlijk verder groeien? Ik neem aan dat deze gegroeid is, zo'n formaat zouden we al opgegeten hebben..(Zal nog een keer een foto maken, de foto is niet opgeslagen, heb ik wel vaker met deze telefoon) Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Flup Geplaatst: 27 oktober 2020 Geplaatst: 27 oktober 2020 Mijn witte en mijn rode zoete aardappel zijn mislukt. De aardappels zijn verdikte wortelslierten van nauwelijks 1cm dik. Niet de moeite waard. Beide planten stonden in een speciekuip vol met gekochte potgrond (ruim 1 zak). Ik ga eerst eens uitzoeken wat ik fout heb gedaan. Volgend jaar komt er in ieder geval geen zoete aardappel in de tuin, heb de speciekuipen hard nodig voor andere planten. Quote
Waaslander Geplaatst: 28 oktober 2020 Geplaatst: 28 oktober 2020 Hier deze week ook de aardappelen geoogst of beter gezegd de overschot . Het is een ramp dit jaar reden woelmuizen of zo stukken schil dat enkel nog boven gehaald worden puntjes van aardappelen waar rest van opgegeten is . Na verwijderen van het groen en weghalen van de worteldoek die tussen de planten lag zag je wel veel gaten van het ongedierte . Vorige week ergens gelezen van tuinder dat hij bewust geen worteldoek gebruikte omdat hier muizen en zo ongestoord onder konden woelen kweken zonder vijanden . Quote
acpronk Geplaatst: 28 oktober 2020 Geplaatst: 28 oktober 2020 Klopt dat ze onder worteldoek gaan zitten, en tegels.In mijn oude tuintje had ik er veel zitten. Nieuwe tuintje is aan de overkant, de buurman had nooit last. Ik had het worteldoek weggehaald voor het oogsten, en ook hier muizen gangen, maar gelukkig (nog) geen vraat gezien. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 31 oktober 2020 Geplaatst: 31 oktober 2020 Kun je de zoete aardappel knollen van vorig jaar nog eten? Zijn ze niet draderig ofzo?Had een knol van de AH, en de Vera en de tainung 65, en die zijn allemaal fors gegroeid, de oude knollen dan. De laatste 2 gaven echter vrijwel geen nieuwe knollen aan de moederknol.Gisteren en vandaag de laatste 2 rijtjes geoogst, in de modder. Gelukkig weinig rot.De tainung 65 van vorige week had wel wat meer last van rot, alle zachte gingen schimmelen. En dat was ongeveer een derde van de oogst.Tainung 65 had wel veruit grootste oogst in volle grond. Erato white redelijk en de Vera vrijwel niks.Volgend jaar gaat de zoete aardappel in bakken en/of verhoogde bakken en met luchtige grond. Sowieso geen klei, dat is lastig oogsten als de grond verzadigd is. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Frans Geplaatst: 4 november 2020 Geplaatst: 4 november 2020 @acpronk Vreemd. Ik ken dit verschijnsel niet. Knollen die als stekkenproducent dienst hebben gedaan gebruik ik uiteindelijk nog door ze met hun laatste uitlopers uit te laten groeien tot plant. Het is me nooit opgevallen dat zo'n knol dan zelf nog dikker wordt. Misschien dat die zware kleigrond van jou er de oorzaak van is dat er nauwelijks nieuwe knollen worden gevormd maar dat in plaats daarvan de oude knol in omvang toeneemt ? Op onderstaande foto zie je zo'n oude knol waaruit een plant ontstond. De oude knol gooi ik na het rooien van de plant op de composthoop. Vandaag in de kas de zoete aardappels gerooid. Over opbrengst en kwaliteit ben ik meer dan tevreden. De komende jaren ga ik ze alleen nog maar in de kas telen. Engerlingen maken een fatsoenlijke teelt in de vollegrond onmogelijk en dat zal ook wel niet meer veranderen denk ik. Schoenmaat 43 als referentie 😊 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
acpronk Geplaatst: 4 november 2020 Geplaatst: 4 november 2020 Dat lange ding rechts was de oorspronkelijke knol die ik kreeg. Op bovenstaande post is die na de oogst.Ik zal ze alle 3 ontwortelen en weer in zo'n bak leggen, dan kun je zien hoeveel ze gegroeid zijn.Wellicht nog te gebruiken voor de teelt volgend jaar. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 5 november 2020 Geplaatst: 5 november 2020 Die Vera rechts is zo groot geworden dat die niet meer normaal in de bak past.Tainung 65 is ook redelijk gegroeid, maar de erato white nauwelijks.De Vera begint trouwens weer uit te lopen aan de onderkant. Maar aangezien de oogst karig was, zal ik niet zo veel stekken nemen. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 19 november 2020 Geplaatst: 19 november 2020 @Frans Den Oude Kastanje zegt dit:”De moederknollen van zoete aardappel groeien inderdaad verder. Bij veel knolgewassen (bv aardappelen) sterven de moederknollen weg en maakt de plant nieuwe knollen. Bij zoete aardappel is dit niet het geval. Vandaar dat je moet werken met stekken. Deze stekken hebben nog geen reservevoeding opgeslagen. Zo zullen ze nieuwe mooie en smakelijke knollen aanmaken. Doe je dit niet zal de moederknol verder groeien maar deze vormt meestal niet zo mooi en is zeer vezelig van textuur. In dit geval is ook de opbrengst van mooie eetknollen kleiner. Je kan deze dikke moederknollen wel gebruiken om opnieuw stekmateriaal te snijden.”Heeft iemand trouwens het ras Okinawa? En een knol over? Den Oude Kastanje heeft dit jaar te weinig oogst om knollen te verkopen, ze verkopen er alleen plantgoed van. Maar om nou 2 keer verzendkosten te betalen... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
weknow Geplaatst: 19 november 2020 Geplaatst: 19 november 2020 Bataten worden intussen ook en steeds meer agrarisch verbouwd in Belgie en Nederland. En onderzoek daarnaar, zeker ook uit bio-landbouwhoek, is ook in volle gang. Zoals door het Vlaamse CCBT (Coordinatiecentrum Praktijkgericht onderzoek en voorlichting Biologische Teelt) die onder andere keek naar de wijze van aanplanten (vertikaal of in een hoek van 45 graden op ruggen?) Gewoon vertikaal planten blijkt een mindere opbrengst van 15 tot 35% tot gevolg te hebben in vergelijking met schuin. Lees hier het hele artikel uit hun tijdschrift. (Je kunt je overigens gratis op hun berichten in "Biopraktijk" abonneren) https://www.ccbt.be/?q=node/4127&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BIOpraktijk%20-%20nov2020 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
RobO Geplaatst: 23 november 2020 Geplaatst: 23 november 2020 goeie tip! werkt dat ook met ander plantgoed? Quote
Frans Geplaatst: 23 november 2020 Geplaatst: 23 november 2020 Het betreft hier wél ongewortelde slips RobO. Ander geworteld plantgoed zal er naar mijn mening niets aan hebben. Een snelle overgang van ongewortelde slip tot plant met veel snelgroeiende wortels komt ten goede aan de latere opbrengst. De gemiddelde afstand van de oksels tot oppervlak rug is bij schuine plaatsing kleiner dan dat je dezelfde slip verticaal in de rug zou zetten. De okseltemperatuur zal daarom gunstiger zijn voor de ontwikkeling van de wortels die vanuit die oksels ontstaan. Schuin planten creëert dus betere start- en groeicondities voor de plant met als voordeel een hogere opbrengst. Dat is altans mijn interpretatie van : In literatuur en op verschillende websites kan je vinden dat het belangrijk is om slips niet verticaal in de grond te planten maar wel schuin zodat de slip hoger in de rug zit en beter kan profiteren van de warmte. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Oudholland Geplaatst: 26 november 2020 Geplaatst: 26 november 2020 Hier hebben de zoete aardappels dit jaar weinig gedaan. Buiten stonden ze in een verdomhoekje en hebben ze het te droog gehad. De aardappels die in hetzelfde vak stonden hadden ook nagenoeg geen opbrengst. In de kas was het iets beter, maar ik vrees dat ik ook voor die planten niet goed genoeg heb gezorgd... Het was een knol van Den Oude Kastanje, ik geloof Tainung 65. Maar volgend jaar beter. Ik heb nog de laatste groene scheuten van de planten afgeknipt, in een glas water laten wortelen en opgepot. We hebben er voor de winter een paar kamerplanten bij. Daar blijf ik gedurende de winter stekken vanaf halen en oppotten (om niet te grote planten te krijgen) om zo in het voorjaar weer een paar planten te hebben. Of het lukt weet ik niet, maar als ik regelmatig jonge stekken knip en deze weer opkweek, moet ik de hele winter planten houden waardoor ik in het voorjaar ergens weer stekken vanaf kan knippen lijkt me. Zo staat een van de planten er nu bij, deze kan binnenkort gestekt worden: Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
acpronk Geplaatst: 26 november 2020 Geplaatst: 26 november 2020 Ja, volgens mij is dat tainung 65.Deze plant blijf je behouden toch? Wat doe je er in het voorjaar mee? Ook planten?Ik heb wat dunne knollen opgepot, deels in de houten berging en deels op zolder. Die op zolder zijn alweer boven de grond gekomen. Eigenlijk te vroeg... Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.