Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates

Recommended Posts

Ik ben zoooo blij met mijn uitgelopen zoete aardappel van Jootje!!

IMG895984501491760567.JPG

Er hangen al heel veel wortels aan, ook aan wat van de uitlopers.

IMG896022841491760571.JPG

Dus ik heb er voorzichtig wat vanaf getrokken:

IMG896133741491760575.JPG

En 4 stuks met wortels opgepot, en 1 zonder wortels (maar wel al mooi lang met meerdere blaadjes) in een vaasje water.

IMG896218171491760579.JPGIMG896364161491760583.JPG

Waar ga je ze straks telen Jorieke ? Vollegrond of kas ? Bij mij zijn de meeste bestemd voor de kas in maar ik wil er ook een paar in de vollegrond proberen.

Toevallig ben ik vandaag ook bezig geweest. Het linker exemplaar bleek gedeeltelijk verrot maar leverde in ieder geval nog 2 bruikbare stekken op. In totaal zijn er 8 stekken geoogst waarvan er 4 gelijk zijn opgepot. De andere 4 heb ik nog maar even in water gezet.

za584581491772942.JPG

za630751491772950.JPG

De aarde rond de overblijvers heb ik later nog opgehoogd in de verwachting dat dat de wortelvorming zal bevorderen en wie weet loopt dat nu kale exemplaar ook nog een keertje uit.

za758321491773039.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Mijn ervaring met het poten van hele aardappels in potten buiten heb ik hier beschreven: https://www.moestuinforum.nl/blog/Anna3/knoflook_en_zoete_aardappel_b-5555.html De reden om het zo te doen was dat ik had gelezen dat stekken afbreken de plant weer op een achterstand zet en dat je dat in ons koele klimaat eigenlijk niet kunt gebruiken.

Voor wie nog plantjes zoekt, hier hebben ze 4 soorten, wel duur hoor: https://www.123zaden.nl/plantgoed/zoete-aardappelplantjes

Heel misschien krijg ik nog slips van mijn langwerpige aardappel..die heb ik op een warmtematje gezet zondag omdat ik hoopvolle puntjes zag. Gaat dat gebeuren dan gaat ie waarschijnlijk à la Anna in de koude bak

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Jorieke, de kas was niet voorzien, anders had ik in januari/februari wel een zoete aardappel op water gezet. Ik denk eigenlijk dat het nu te laat is om er nog aan te beginnen en die plantjes vind ik eigenlijk te duur. Hoeveel aardappels kan ik daarvan kopen?

Ik heb mijn zoete aardappels in februari bij de Lidl gekocht. Ik heb ze in water laten wortelen. Na een hele lange tijd kregen ze eerst worteltjes. En nu heb ik uitloperjes. Bij de ene al wat meer mooie paarse blaadjes, de ander komt wat trager tot leven.

ae0a56db1b46f6a23d3e5c2cb7020343.jpg396c2782e5a6a37b6bfdf55c22a78a5c.jpg2cfc9543857e3ea3d43cab60231a03df.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Want tussen droom en daad

staan wetten in de weg en praktische bezwaren,

en ook weemoedigheid, die niemand kan verklaren,

en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.

Willem Elschot (1882-1960)

Ik had 3 aardappels opgepot, in potgrond. Geen Bio, en er gebeurde dan ook niets. Ja; rotting. Dus ik heb ze vandaag maar opgeruimd. Er leefde al van alles in die bak

Maar, 1 van de potten die ik omkeerde bevatte worteltjes! Ik heb het potgrond voorzichtig weggespoeld, en de wortels komen daadwerkelijk uit de aardappel! Uit de paarsschillige, die ik later nog heb gekocht en opgepot. Wit vruchtvlees, paarse schil.

Hij is al wel half verrot, dus ik heb nog wat stukken weggesneden en hem op een vaasje gezet met de wortels in het water.

IMG933852991493223220.JPGIMG933937621493223223.JPG

• 2 weeks later...

Ik had 2 gewortelde stekken van vorig jaar bewaard die hebben het heel lang goed gedaan en een tijdje terug ineens waren ze aan het afsterven.

Toevallig hadden we op het werk Bio zoete aardappels ik verwachte er eigenlijk niets van was eigenlijk al te laat.

Toen heb ik die aardappel in mijn emmer met potgrond gegooid eigenlijk met het idee van ik ga het nog niet eens proberen met een vaasje en water.

En nu had ik vandaag potgrond nodig blijken er meerdere scheuten aan de aardappel te zitten en ook een flinke wortel klont, nu hoop ik wel dat hij doorgroeit want ik had hem al losgetrokken omdat ik er geen erg in had dat hij nog in die emmer zat

Even laten zien wat er van mijn stekjes terecht gekomen is. Komend weekend zet ik een gedeelte van de planten in speciekuipen in de kas . De rest gaat de vollegrond in om te zien of daar een bruikbare oogst mogelijk is.

Hier planten afkomstig van stekjes van de oranje zoete aardappel.

za1015991495033914.JPG

Deze zijn afkomstig van de paarse (inwendig witte) zoete aardappel.

za1271561495033931.JPG

De productie van stekjes afkomstig van in potgrond liggende zoete aardappels ging beter dan bij de op water gezette zoete aardappels. Van onderstaand exemplaar op water zijn bijvoorbeeld nog geen stekken geoogst terwijl de zoete aardappel op de foto eronder , in potgrond , al een keer helemaal werd 'leeggeplukt'. Beide exemplaren ga ik samen in een kuip zetten om te zien of er een verschil in opbrengst (hoeveelheid en grootte) zal zijn met de planten die afkomstig zijn uit stek.

za1127031495033922.JPG

za941211495033907.JPG

Ik geloof dat ik mijn vorige bericht in het verkeerde topic geplaatst heb, dus mijn bericht maar verplaatsen. Foto's van de planten staan op mijn seizoen.

Ik ga dit jaar toch zoete aardappels proberen. Ik dacht eerst van dat wordt niks in ons klimaat en misschien zullen ze tegen vallen, maar we vinden het een heerlijke groente en om niet alleen maar de gebruikelijke groenten te hebben, hebben we toch wat planten gekocht en geplant in cementkuipen. De cementkuipen kan ik als nodig verplaatsen naar plekken die gunstiger zijn. Verder komen de woelmuizen er dan niet bij.

De consequentie is dat we ze dus wel water moeten geven. De bakken zijn tevens warmer, wat ik denk dat gunstig is. Ze staan in de tunnel, omdat ik de kas echt wil reserveren voor met name aubergines... In het najaar als de aubergines gedaan zijn, dan kan ik ze er nog een tijd in na laten rijpen.

We hebben ze in tuingrond gemengd met vermiculiet en gecomposteerde koemestkorrels geplant. Hopelijk vinden ze dit lekker. Ze beginnen in ieder geval al te groeien. We hopen ook dat ze mooi gaan bloeien. Van de winter overwinteren we 2 knollen per ras om er in het voorjaar zelf jonge scheuten uit te trekken (gaat hopelijk lukken).

We hebben de volgende rassen:

Purple 1

Beauregard 2

Bonita 1

Evangelina 1

Tainung 65 2

Witte van ecohoeve 2

‘Garnet’ 2

Seppe 2

Purple 1

Beauregard 2

Bonita 1

Evangelina 1

Tainung 65 2

Witte van ecohoeve 2

‘Garnet’ 2

Seppe 2

Wat een mooie collectie. Ik zie dat ze voortaan bij vreeken heel veel soorten verkopen!

Zal leuk zijn als je, wanneer het zover is, wat kan vertellen over hoe de plant het doet, de opbrengst, en smaak van die soorten ik ben erg nieuwschierig.

Die purple lijkt me alleen al leuk voor de kleur!

Op internet worden tainung, purple... best goed beschreven. Sommige rassen zijn pas te kort op de markt, dus hier kan ikzelf niks over vinden. Vreeken heeft een wisselende kwaliteit, dus ik probeer Vreeken te vermijden waar mogelijk (besteed er nog een paar honderd euro per jaar). Hetzelfde geldt helaas ook voor Deaflora in Duitsland. Ik weet niet of ik ze op de juiste wijze teel (eerste jaar), maar ik teel hoe dan ook niet regulier, dus mijn opbrengen zullen hoe dan ook niet vergelijkbaar zijn met mensen die kunstmest gebruiken. Ik denk wel dat de voedingswaarde per gewicht hoger is, maar die kan ik niet meten en vergelijken. Er zijn genoeg onderzoeken die aangeven hoe arm aan voedingsstoffen onze groenten vandaag de dag zijn.

Ik zal wel posten welke opbrengst ik krijg. Ik geef ze wel gecomposteerde koemestkorrels en misschien leg ik nog wat mulch rondom de planten.

Vandaag in totaal 7 planten in kuipen in de kas gezet. Het valt op dat de plantjes afkomstig van de paarse zoete aardappel klimmers zijn terwijl die afkomstig van de oranje zoete aardappel compacter blijven.

Van de 4 planten in deze kuip zijn er 3 van paarse afkomst en vanwege hun klimneiging heb ik ze aan draad gezet.

za1391791495660458.JPG

Onderstaande planten zijn allemaal afkomstig van de oranje zoete aardappel.

za1421151495660467.JPG

Ook heb ik nog wat planten in de vollegrond gezet. Allemaal paarse klimmers vandaar dat ze aan draad staan.

za1586651495660478.JPG

Misschien doe ik er juist verkeerd aan met het aan draad zetten. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de uitlopers , wanneer ze over de grond kunnen kruipen , gaan wortelen en daardoor mee helpen aan de opbrengst. Zoiets wat ook een pompoen doet die vanuit de oksels van zijn bladeren extra wortels de grond in laat gaan die de plant meehelpen. Ik heb nog een paar 'klimmers' over en die wil ik zonder steunmateriaal in de grond zetten zodat ze wel moeten gaan kruipen. Ik ben benieuwd of er straks wat opbrengst betreft tussen klimmers en kruipers verschil zal zijn.

Alle paarse plantjes zijn afkomstig van één moederknol. Dat ding heeft er echt idioot veel geproduceerd. Na er verschillende keren van geoogst te hebben, tot hij helemaal kaal was , speelde hij het klaar om toch nog weer ruim uit te lopen. Ik wil er nu geen stekken meer van oogsten maar de knol met uitlopers en al uitplanten. Er kan dan mooi vergeleken worden of er verschil in opbrengst zal zijn (aantal en grootte) met de planten afkomstig uit stek.

za1682721495660487.JPG

Ik moest nog 5 zoete aardappel plantjes in de vollegrond zetten en dat heb ik vandaag gedaan. Eén van de plantjes is afkomstig van een oranje zoete aardappel , de rest zijn paarse exemplaren.

Tot mijn stomme verbazing bleek het plantje afkomstig van de oranje zoete aardappel al bezig met het laten groeien van een nieuw knolletje. Ik ben dus nu al verzekerd van de oogst van minstens één zoete aardappel aan het eind van het seizoen.

za1768361496169908.JPG

za1852901496169916.JPG

za1912771496169926.JPG

De 5 planten zijn parallel gezet aan de al eerder aan draad gezette zoete aardappels

za2014611496169937.JPG

Mooie foto's Frans! Grappig, zo'n kleine aardappel al in het potje.

Ik had nog zo'n paarse knol, die nix leek te doen maar toch was geworteld en daarna een ieniemienie uitlopertje liet zien maar die verdroogde en daarna wou ik em van de week echt weggooien en toen zag ik ineens een goeie uitloper!

IMG031451691496647103.JPG

(deze zijn allemaal oranje:)

Verder staan er wat in de vollegrond, die in het midden is de knol zelf, waar ik steeds de stekken van nam.

IMG031762801496647107.JPG

Dan staan er nog wat in een grote pot (die ik in mijn glazen kas kan zetten als het kouder gaat worden eind van het seizoen) :

IMG031857931496647112.JPG

En 3 stuks (waarvan 1 heel klein) in de tunnelkas:

IMG032633301496647116.JPG

Als ik zo lees dan worden de planten door de een wat dichter bij elkaar gezet dan bij een ander. Ik heb zelf ook geplant op twee verschillende manieren: Eén plant is in zijn geheel in de bak gegaan en de andere bestaat uit 4 slips die ik in een vierkantje dicht bij elkaar heb gezet. De planten staan in een grote stenen bak buiten voor de kas waar het ook wat warmer is. Er staat ook een druif geworteld in die met een buis de kas ingroeit. Beide planten zelf getrokken van biozoeteaardappel.

Foto`s volgen

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎