Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

sokrates

Recommended Posts

Ook al even met het idee aan het spelen om deze eens zelf te proberen .

Wat me eigenlijk opvalt als je andere topics leest van mensen die iets willen kweken uit zaden uit vruchten van een supermarkt . Word dit meestal afgeraden . En de zoete aardappel lijkt het merendeel van de moestuinders dit te doen (daarom dat bij de meeste een beschrijving staat van de zoete aardappel i.p.v. een rasnaam?).

Ik weet wel dat de oogst van de meeste uit de super markt geoogste groenten twijfel achtig is door hun al dan niet zaadvastheid . Maar ligt het probleem bij de zoete aardappel juist niet omdat onze zomers te kort zijn voor de meeste rassen .

http://www.agf.nl/artikel/131820/Biolog ... urgse-NeerIk weet in ieder geval nu waar ik geschikt uitgangsmateriaal voor volgend jaar moet gaan kopen.

In geciteerde link spreekt men van een primeur van professionele geteelde zoete aardappelen . Kans dat je deze in de supermarkt per toeval vind en daar mee begint als uitgansmateriaal is volgens mij heel klein . En teler zal wel een studie (en testkweek waarschijnlijk ook) gedaan hebben voor hij met de rassen die hij nu kweekt op grotere schaal is begonnen.

Daarom op zoek gegaan naar plant materiaal waarvan ons klimaat voldoende is op een deftige oogst te hebben . En de zoete aardappelen zelf nergens te vinden in de buurt of bedrijf dat ze per pakket opsturen ook niet ,en zadenhandels en kwekers verkopen blijkbaar vooral kleine planten vanaf mei en niet de knollen als plantmateriaal en plantjes zijn ook nogal prijzig (3eur voor 1 plantje zonder verzendkosten) . Maar eens dat je 1 plant heb kunt je normaal voor jaren voort lijkt mij .

Hier gaan ze gewoon verder als kamerplant. Dat wil zeggen: vooral de stekjes met een beginnende knolvorming. Is straks een mooie voorsprong
Ik vroeg me ook af of het mogelijk was een zomerstek in iets van een 5 liter pot te overwinteren en door toppen een goede vertakte plant te krijgen die dan in het voorjaar kan dienen als moederplant voor kopscheuten voor te stekken .

Vandaag de enige in de vollegrond staande oranje zoete aardappel gerooid (in de kas staan er , samen in één speciekuip , nog 3 van dit ras ). Met 813 gram was de opbrengst dan wel kleiner dan die van de paarse een week geleden maar deze bevalt me toch een stuk beter. De maar 5 knollen aan de plant hebben een mooie bruikbare maat en er was geen klein grut waar je toch nauwelijks iets aan hebt.

Op het eerste gezicht lijken het twee verschillende types knollen te zijn maar ze groeiden toch echt aan dezelfde plant. De 2 iets rodere en meer langwerpige knollen groeiden direct onder het oppervlak en lagen horizontaal , de andere 3 zaten dieper.

za2891361506891728.JPGza2937061506891729.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Zei ik nog geen 2 weken geleden dat ik ervan overtuigd was dat de paarse zoete aardappel die ik gezet heb (ras onbekend , het uitgangsmateriaal is afkomstig uit de supermarkt) niet geschikt was voor de nederlandse bodem , nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Heel verrassend gaf de struik die ik vandaag rooide maar liefst 2.3 kilo zoete aardappels van een mooi formaat , al is dat nog geen garantie dat de rest van de planten ook zo goed zal presteren. Op redelijk korte termijn zullen de knollen uit de grond gehaald moeten worden en bij een voldoende hoge opbrengst wil ik ze daarna een warmtebehandeling geven om smaak en houdbaarheid te optimaliseren. De planten in de kas kunnen wel wat langer blijven staan .

za3047541507226280.JPG

za3125601507226281.JPGza3291471507226283.JPG

Ik heb de planten in de moestuin ook gerooid, maar daar zat minder aan dan die in pot. Ik moet het nog even wegen, er zitten er wel een paar bij die groter zijn.

En gisteravond hebben we van de oogst uit de pot gegeten. Die aardappels heb ik een tijd (dik 2 weken) op een schaal laten liggen in de woonkamer. Waar het op zijn warmst 22 graden is gok ik. Als de kachel staat te branden. En daarna koelt het af naar een graad of 16 tot 18. Ook is het er niet vochtig. Zeker niet zo vochtig als de % die je leest op sommige sites over de zoete aardappels.

De knollen waren nog mooi stevig, en lekker zoet van smaak! Ik heb er ons favoriete gerecht van gemaakt, wat we bijna nooit maken want we kopen nooit groente Dat recept heb ik van de zoon van Jootje Een soort van frietjes uit de oven, met de schil er nog aan. Met komijn, paprikapoeder, zout en peper, en een dipje van knoflooksaus met yoghurt. Errug goed geslaagd weer!

IMG208416061507706211.JPG

Ziet er lekker uit.

Bij mij viel de oogst in volle grond (zand) zwaar tegen. Had drie knollen (2 van ras Burgundy,1 van ras "moet ik nog eens opzoeken") en heb eigenlijk nu terug hetzelfde, iets meer knollen maar zeer klein. Zonde van de plaats dat ze hebben ingenomen.

Vandaag heb ik het restant zoeteaardappels afkomstig van de vollegrond gerooid (7 planten). Rechtstreeks in de buurt van een plant een riek in de grond steken bleek te link omdat daardoor teveel knollen beschadigd raakten. Veel knollen zaten mamelijk nogal diep en daarom was eerst een sleuf rondom de planten graven en vanuit de sleuf de riek insteken een betere methode.

za3333991507916153.JPGza3493151507916166.JPG

Na het wassen was de oogst in totaal 17.7 kilo . In de kratten zit 15.2 kilo onbeschadigde knollen van een goed bruikbaar formaat en in de emmer 2.7 kilo kleine en ook beschadigde knollen die het eerst geconsumeerd moeten worden. Gemiddeld was de opbrengst dus ruim 2.5 kilo per plant.

De zoete aardappels in de kratten gaan een warmtebehandeling krijgen (hoe leg ik nog wel uit) maar om de kostprijs per kilo te drukken wil ik morgen de kratten eerst nog aanvullen met zoete aardappels uit de kas. Ik ben benieuwd wat de opbrengst daar zal zijn.

za3589911507916223.JPG

Ik verkoop nooit spullen die ik zelf geteeld heb Jet . Weggeven doe ik wel . Maar mijn goede opbrengst zal vooral gezocht moeten worden in de zeer gunstige teeltomstandigheden. De planten stonden in een losse en vruchtbare grond in een door een heg beschutte tuin op het zuiden waar ze de hele dag ieder spoortje zon konden meepikken. Ook hebben ze tijdens hun groeiperiode nooit tekort aan vocht gehad. Tijdens droogte kregen ze water uit een in de buurt staande 800 liter ton die ik d.m.v. een pomp vul met regenwater dat ik van mijn kas, carport en berging opvang.

Een gedeelte van de zoete aardappels uit de kas was gisteren aan de beurt.

Eerst een kuip met planten van een oranje soort waarvan de opbrengst met een totaal gewicht van 2.54 kilo tegen viel . Op een paar kleintjes na zijn het wel mooie grote en vrijwel gladde knollen zodat ze makkelijk te schillen zullen zijn.

za3977131508103270.JPGza4012691508103279.JPG

Verder nog een plastic draagmand waarin ik de moederknol van al mijn paarse planten had gestopt nadat hij , na het oogsten van stekjes , vrijwel was kaalgeplukt. In zijn eentje leverde hij toch nog het mooie gewicht van 3.35 kilo aan zoete aardappels op. Het zwaarste exemplaar woog zelfs 885 gram.

za3797741508103351.JPGza3878831508103363.JPGza4361351508103372.JPG

Samen met de een dag eerder uit de vollegrond geoogste zoete aardappels krijgen de uit de kas afkomstige knollen momenteel een warmtebehandeling. Die warmtebehandeling , in totaal betreft het 21 kilo aan zoete aardappels , is gisteren gestart. Een volgende keer laat ik wel zien wat ik daarvoor bedacht heb.

In een hoek van de kas staat nu nog een speciekuip waarin 3 paarse exemplaren. Deze gaan pas geoogst worden als het ook in de kas te koud wordt.

za40a15661508103453.JPG

De 9 dagen geleden gestarte warmtebehandeling van mijn zoete aardappels is voorbij. Nu nog even uitleggen hoe e.e.a. (in de kas) plaats vond.

Door gebruik te maken van allerhande spulletjes die ik toch al had liggen waren er alleen kosten voor electriciteit maar zag het geheel er wel wat amateuristisch uit. Met ruim 17 kilowattuur viel het electriciteitsverbruik reuze mee en dat was voor een groot deel te danken aan het fraaie nazomerweer waardoor er overdag nauwelijks of geen stroom werd gebruikt. Door de automatische raamopeners te ontkoppelen werd maximaal van de ingestraalde warmte geprofiteerd waardoor op de meeste dagen de kratten zelfs buiten de kist gezet konden worden . Bijkomend voordeel hiervan was dat dan ook de lucht rondom de knollen werd ververst .Tijdens zo'n warmtebehandeling verbruiken de knollen namelijk zuurstof en laten kooldioxide vrij.

Inwendig werd de kist waarin de kratten met zoete aardappels verwarmd door een electrische 500 watt oliegevulde radiator waarvan de (onnauwkeurige) thermostaat op maximaal stond. Daardoor kon het In- en uitschakelen van de radiator buiten de kist gebeuren d.m.v. een betrouwbare en instelbare electronische thermostaat waarvan de voeler in de kist was geplaatst. De inschakeltemperatuur was ingesteld op 27.5°C , uitschakeltemperatuur op 29°C. Met die instelling varieerde de temperatuur in de kist tussen 27.5°C en ongeveer 31°C (na uitschakelen liep de temperatuur door de dan nog wat warmere radiator nog even op).

In de kist lag een hygrometer om de relatieve vochtigheid van de lucht in de gaten te houden. Om die hoog genoeg te houden bleken een paar in de kist geplaatste bakjes water nodig te zijn. Verder was van elke krat de temperatuur van de zoete aardappels ook buiten de kist te volgen. Hiervoor dienden 2 thermometers met externe sensor waarvan er één draadloos functioneerde. Mooi was dat het bereik van de draadloze groot genoeg bleek te zijn om ook binnenshuis de temperatuur te kunnen volgen.

za4191321508756491.JPG

za4264121508756500.JPG

Na sorteren op grootte en kwaliteit liggen de zoete aardappels nu in de kelder opgeslagen. De temperatuur is daar momenteel 16.1 °C bij een relatieve vochtigheid van 80%. De temperatuur zou iets lager mogen zijn maar dat gaat de komende tijd wel gebeuren.

De nachttemperaturen beginnen nu ook in de kas erg laag te worden (afgelopen nacht 7°C) dus heb ik vandaag de enige nog in de kas staande kuip zoete aardappels geoogst. Ik dacht dat ik 3 paarse exemplaren in de kuip had gezet maar ik was vergeten dat ik er ook nog een oranje bij had geplant. Na het wassen en laten drogen bleek de totale opbrengst van de 4 planten 5.95 kilo te zijn. Het meest tevreden ben ik nog over het formaat van de knollen.

za4595911509379716.JPGza4689721509379718.JPGza4768681509379720.JPGza4847851509379722.JPGza4997721509379724.JPG

Frans na het professioneel telen ook de warmte behandeling top uitgevoerd. Super gedaan en dank voor de verslagen. Met mijn 680 gram opbrengst zal ik me nogmaals goed inlezen in het voorjaar.

Het is trouwens niet gemakkelijk deze opbrengst te warmte behandelen.. De Knollen zijn zo dun.

Jorieke had jij ze niet met schil en al opgegeten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Ja, met schil en al. Al 2 keer lekker van gegeten, zonder echt een aparte warmte behandeling. Volgend jaar ga ik nog wat beter mijn best doen met kweken, want ik wil ook zoveel als Frans!

De moederknol was hier trouwens nog helemaal stevig en intact, en er kwamen alweer nieuwe scheutjes aan. Ik heb die dus opgepot en in de vensterbank gezet.